Gå til innhold

Hvor lang tid før styrketrening synes på vekten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøvde å søke på nett men jeg finner ingen god informasjon. 
Jeg trener styrke 3 ganger i uka, ca 8 øvelser og ikke veldig hardt. Jeg blir sliten altså og jeg bruker tyngre vekter nå enn til å begynne med men jeg er ikke «kroppsbygger» eller på jakt etter verdens største rumpe. Mer en strammere kropp som fungerer. Jeg begynte styrketreningen i slutten av august. Før det (og fortsatt) jogger jeg. Nå jogger jeg ca 2-2,5 mil i uka fordelt på 3 dager. 
Jeg har samtidig lagt om kosten og gått ned 12 kg siden april. Jeg er nå vektmessig på et sted jeg ønsker å være. Men siden muskler veier mer enn fett, når skjer det? Altså er det rimelig å anta at en svak vektoppgang nå skyldes muskler? 

Anonymkode: a08f6...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom man trener effektiv og tung styrke, og har et greit kosthold, kan en i utgangspunktet relativt utrent kvinne legge på seg rundt 50-100 gram muskel per uke (100-200 gram per uke for en mann). 

Anonymkode: 68c0b...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du aldri vil merke noe på vekten av den treningen du beskriver.

Anonymkode: c7170...7cb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 2.10.2020 den 23.28, AnonymBruker skrev:

Tipper du aldri vil merke noe på vekten av den treningen du beskriver.

Anonymkode: c7170...7cb

Hvorfor mener du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Og ikke veldig hardt» sier du. Du må bli sliten når du trener, ordentlig sliten. Enten flere repetisjoner eller tyngre vekter. 

Anonymkode: fe208...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskler veier ikke mer enn fett, 1 kg er 1 kg uansett. En helt annen ting er at 1 kg muskelmasse tar mindre plass enn 1 kg fett. For å merke noe forskjell på vekt mht styrke så bør man ihvertfall få i seg nok proteiner, trene til man blir mer enn litt sliten, og gjerne kondisjon i tillegg. Selv hadde jeg 3-spilt program, pluss 1 time kondisjon etter styrkeøkt. Trenet annenhver dag. Men var først når jeg fikk kosten på plass at jeg fikk virkelig utbytte av styrketrening. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.10.2020 den 6.56, AnonymBruker skrev:

Prøvde å søke på nett men jeg finner ingen god informasjon. 
Jeg trener styrke 3 ganger i uka, ca 8 øvelser og ikke veldig hardt. Jeg blir sliten altså og jeg bruker tyngre vekter nå enn til å begynne med men jeg er ikke «kroppsbygger» eller på jakt etter verdens største rumpe. Mer en strammere kropp som fungerer. Jeg begynte styrketreningen i slutten av august. Før det (og fortsatt) jogger jeg. Nå jogger jeg ca 2-2,5 mil i uka fordelt på 3 dager. 
Jeg har samtidig lagt om kosten og gått ned 12 kg siden april. Jeg er nå vektmessig på et sted jeg ønsker å være. Men siden muskler veier mer enn fett, når skjer det? Altså er det rimelig å anta at en svak vektoppgang nå skyldes muskler? 

Det hadde vært interessant å få litt mer detaljer for å kunne uttale seg. Hva er din høyde og vekt, hvilke øvelser gjør du om med hvilken vektbelastning, og antall sett og repetisjoner (og hvor mye har du økt siden august).

Anonymkode: 0fd7d...91e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...