Gå til innhold

Jobben etter 18 kg vektnedgang


Sologvår

Anbefalte innlegg

Det er så rart å tenke på at på denne tiden i fjor var jeg høygravid med andremann og følte meg som en strandet hval. Jeg veide 99 kg på det meste og var helt forskrekka at jeg var så å si hundre kg - et tresifret tall! Hvordan havnet jeg der?

Jeg var i øvrige siktet på BMI skalaen før jeg ble gravid. La på meg masse i første graviditet. Gikk ned ca 10-15 kg (husker ikke helt nå), men jeg gikk ikke ned til før-gravid vekta før jeg ble gravid med andremannen. Og igjen la jeg på meg en hel haug i denne graviditeten og. Og dermed ente vekta på ca 90-92 kg et par uker etter fødsel med andre mannen.

Jeg var i dårlig form etter graviditetene mine i fjor. Fysisk tung, dårlig kondis med lite muskelmasse og høy fettprosent. Så kom korona og for meg ble det veldig enkelt å slanke meg. Jeg var hjemme i perm med en baby og en 2-åring, så det var ganske energikrevende. Men samtidig var jeg bare hjemme (eller ute å lekte i nærområdet), og lagde alt mat fra bunnen av og veide og telte kcal. Jeg var mye ute med barna så det ble mye bevegelse og det ble noen styrke økter her og der. Nå veier jeg ca 73 kg og har gått ned ca 18 kg siden korona.

Men nå er jeg tilbake i arbeidslivet. Jeg kan ikke legge opp dagen helt som passer meg best. Jeg velger å ikke gå så mye i kcal underskudd nå for å ikke bli for sliten i hverdagen. Men treningen går det dårlig med. Jeg sitter mye på jobb, og jo mindre aktiv jeg er jo mindre ønsker jeg å være aktiv. Og derfor oppretter jeg denne tråden for å få litt fart på sakene.

Ja jeg er veldig fornøyd med å ha gått ned 18 kg. Men nå er det en jobb med å holde vekta/gå noe mer ned. Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg vil sånn rent når jeg tenker på mål om vekt eller styrke/kondis. Hvilken vekt vil jeg like på min egen kropp? Aner ikke. Kanskje ikke vekt i kg er så viktig? Jeg vil føle meg sterk i kroppen som har overskudd til å holde koken med de to turbo-barna mine😁. Jeg føler meg enda tung i kroppen når jeg løper rundt, så jeg tror jeg vil bli noe lettere. Men trening blir hovedfokus over kcal-reduksjon. Så det blir spennende å se hva ferden bringer. Bli med om du vil:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det å se 60-tallet er jo noe jeg ønsker. 67-68 er min øvrige BMI grense og det vil gi meg en mental styrke av å være innenfor BMI kategorien av «normalvektig». Så jeg har for så vidt et vektmål der.

Men så var det trening. Det er jo derfor jeg opprettet denne treningsdagboken. Og jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette. Jeg må bare prøve meg frem for å finne det som fungerer. Å lage treningsplan er jeg ikke helt klar for. Aner ikke om jeg vil trene hjemme eller begynne å trene på treningssenter hvor jeg for tiden er støttemedlem. Det er då vanskelig med mål noen ganger, for jeg blir så skuffa når jeg ikke når målene mine. Så jeg lager kortsiktig mål. I kveld skal jeg gjøre noen slynge-øvelser og knebøy på bosu-ball som jeg har her hjemme. Jeg skriver det her fordi da føler jeg meg mer forplikta til å gjøre det. For den sofaen vil starte å rope på meg når jeg har lagt barna. «Ligg her! Finn deg et pledd og kooos deg!» «Jada, skal bare trene litt først» skal jeg rope tilbake!

Endret av Sologvår
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Jeg fikk både godt en fin tur med hunden, gjort slynge-øvelser og litt knebøy på slutten. Det ble ikke så mange knebøy fordi jeg ble litt sliten og lei, men det ble 10x3 knebøy og der er mye bedre enn ingenting. Og jeg hadde aldri gjort noe av det hadde det ikke vært fordi jeg hadde skrevet det her. 
 

Så da gjentar vi suksessen. I skrivende stund sitter på rompa i sofaen med kaffekoppen i hånden. Minstemann sovnet akkurat og eldste er ute å leker med pappaen. Åhhh så nyderlig å bare sitte litt her og kose med bikkja. Men nå har jeg jo virkelig sjansen til en liten økt! Jeg har en treningsvideo jeg liker som tar 15 min. Og så hadde det vært fint med noe styrke etter det. Slynga er så viktig siden jeg har noen gravid-vondter som bare blir bedre hvis jeg gjør øvelser i den. Men fyttikatta det er så kjedelig! Føler ikke noe progresjon av det! Vil heller gjøre knebøy eller mageøvelser som du fortere blir sterkere i siden det er større muskelgrupper. Så usikker hva det blir til. Ok, men kardio først! 1-2-3 GÅ!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag som var ble en fin liten økt med trimvideo fra YouTube og noen knebøy/utfall. Ble ikke helt ferdig med alt jeg hadde tenkt før en liten gutt og pappaen kom inn etter leking ute. Og jeg ble ganske så støl så det frista lite med trening søndag og mandag. Men det ble gode turer med hunden.

Jeg hadde tenkt å trene noe i kveld, men det ble jobb og diverse sosiale ting istedenfor. Og timene etter legging går så fort. Jeg har sett det så mange ganger at hvis jeg ikke får gjort noe trim rett etter at barna er lagt så drukner det i jobb/husarbeid/sosiale treff. 

Så mål for i morgen er å gå tur med hunden og så styrke når jeg kommer inn. Knebøy/utfall og noen øvelser til mage/armer/skuldre er målet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ja, oktober skrev jeg her sist ja. Og det var ikke mange innlegg før det ble stopp. Jeg veide ca 73 når jeg startet denne tråden og veier nå 69,8 kg. Så jeg har nådd målet om å se 60-tallet. Som nevnt tidligere er min øvrige BMI grense for normalvektig på 67-68kg. Så jeg går gjerne ned mer. Men jeg har ikke helt et spesifikk mål.

Så kostholdet går det fortsatt bra med. Jeg teller ikke kalorier mer men har god porsjonskontroll innabords og spiser lite sukker/snacks.

Mens så var det denne treningen... Og der har det stått stille dessverre. Det er så vanskelig! Jeg jobber mye på kveldene, men det er jo bare unnskylding! Hadde det vært viktig nok hadde jeg fått det til. Og jeg trenger sårt å trene styrke nå. Jeg går mye tur med hunden, men det gir jo ikke så mye muskelvekst.

De siste 3 ukene har jeg trent styrke 1 gang i uka. Men det er sporadisk her og der. Og jeg burde fått til 2 ganger i uka. Så det er da målet neste uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også med å bli sterkere💪🏼 Har kjørt en 10 minutters økt i fra funkygine noen ganger, det hjelper. Nå har jeg bestilt råsterk hjemme boka hennes, tror den kan passe meg bra. Problemet mitt er at jeg liker bedre å trene bein enn mage og armer😅😂 Hund har jeg og, vi har sammen mål om å bli sterkere og sprekere. Hun har fått kløv, og jeg har styrketreningen. Får mye inspirasjon av podden «Kant ut», av Tiril Eckhoff og Ingrid Langmark Tandrevol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diamant20 skrev (2 timer siden):

Jeg jobber også med å bli sterkere💪🏼 Har kjørt en 10 minutters økt i fra funkygine noen ganger, det hjelper. Nå har jeg bestilt råsterk hjemme boka hennes, tror den kan passe meg bra. Problemet mitt er at jeg liker bedre å trene bein enn mage og armer😅😂 Hund har jeg og, vi har sammen mål om å bli sterkere og sprekere. Hun har fått kløv, og jeg har styrketreningen. Får mye inspirasjon av podden «Kant ut», av Tiril Eckhoff og Ingrid Langmark Tandrevol. 

Tusen takk for mange flotte tips! Jeg har brukt mye YouTube i det siste, og det er mye kjekt der, men podcast har jeg ikke tenkt på, så det skal jeg prøve. Spennende med boka til funkygine. Si gjerne ifra om du liker boka:)
 

Jeg var veldig interessert i styrketrening for ca 10 år siden og leste mye blogger og bøker da. Men interessen dabbet av, og har slitt med mye senebetennelse som stagnerer trening. Denne uka har jeg hat migrene anfall og det har ikke blitt noe trening. Litt kjedelig å ikke ha kropp som spiller på lag men desto viktigere å få til trening.

Jeg er foresten helt lik angående ben, det er jo det gøyeste. Så sterk der med skikkelig svak overkropp. Men det er målet for 2021 og bli sterkere!

Har du stor eller liten hund? Min er ca 4,5 kg, men kan gått gå en times tur. Så det er også et mål at vi begge to skal mosjonere mer i år:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sologvår skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for mange flotte tips! Jeg har brukt mye YouTube i det siste, og det er mye kjekt der, men podcast har jeg ikke tenkt på, så det skal jeg prøve. Spennende med boka til funkygine. Si gjerne ifra om du liker boka:)
 

Jeg var veldig interessert i styrketrening for ca 10 år siden og leste mye blogger og bøker da. Men interessen dabbet av, og har slitt med mye senebetennelse som stagnerer trening. Denne uka har jeg hat migrene anfall og det har ikke blitt noe trening. Litt kjedelig å ikke ha kropp som spiller på lag men desto viktigere å få til trening.

Jeg er foresten helt lik angående ben, det er jo det gøyeste. Så sterk der med skikkelig svak overkropp. Men det er målet for 2021 og bli sterkere!

Har du stor eller liten hund? Min er ca 4,5 kg, men kan gått gå en times tur. Så det er også et mål at vi begge to skal mosjonere mer i år:)

Jeg kjørte akkurat den nyeste 10 minutters videoen til Jørgine nå, jeg kommer til å være støl i morgen for å si det sånn🤣 Skal si i fra ang boka. Den podden drives jo at to skiskytterdamer, men selvom jeg aldri har vært på en skytebane liker jeg den. Også har de humor, og det liker jeg.😄

Hunden her er en golden retriever på 32kg, stor dame med andre ord😂 Når jeg legger ut på løpetur med hun løper vi mye raskere enn det jeg ville gjort alene.😅 Hun trekker da, men jeg er død etter en liten runde, på kanskje 15-20min totalt. Skal sies at det ikke er så mye oppvarming, eller nedgåing her gønner bikkja på fra start. Målet er at jeg skal bli sterkere, og hun skal kunne hjelpe å bære merkbart på turer etterhvert. 

Selv har jeg blitt flinkere kostholdsmessig også. Mye havregrøt og youghurt-bowl til frokost, lunsj og kvelds. Den podden har også inspirert meg til å få i meg nok grønnsaker, der er jeg dårlig🙊. Så for øyeblikket drikker jeg smoothie😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (55 minutter siden):

Jeg kjørte akkurat den nyeste 10 minutters videoen til Jørgine nå, jeg kommer til å være støl i morgen for å si det sånn🤣 Skal si i fra ang boka. Den podden drives jo at to skiskytterdamer, men selvom jeg aldri har vært på en skytebane liker jeg den. Også har de humor, og det liker jeg.😄

Hunden her er en golden retriever på 32kg, stor dame med andre ord😂 Når jeg legger ut på løpetur med hun løper vi mye raskere enn det jeg ville gjort alene.😅 Hun trekker da, men jeg er død etter en liten runde, på kanskje 15-20min totalt. Skal sies at det ikke er så mye oppvarming, eller nedgåing her gønner bikkja på fra start. Målet er at jeg skal bli sterkere, og hun skal kunne hjelpe å bære merkbart på turer etterhvert. 

Selv har jeg blitt flinkere kostholdsmessig også. Mye havregrøt og youghurt-bowl til frokost, lunsj og kvelds. Den podden har også inspirert meg til å få i meg nok grønnsaker, der er jeg dårlig🙊. Så for øyeblikket drikker jeg smoothie😋

Tusen takk, nå fikk jeg motivasjon over meg her. Skrudde på podden og gjorde mine to favorittøvelser for tiden; gående utfall og arnoldpress. Pluss en slyngeøvelse (som ikke er så værst siden jeg synes den slynga er mega kjedelig). Den så kul ut den videoen til funkygine, men nå er jeg ferdig og spiser litt nøtter og barnekjeks siden jeg var litt desperat. Kosten går veldig greit som regel, tommel opp for havregrøt. Men blir du mett av smoothie bowl? Ser godt ut, men jeg blir sjeldent mett av smoothie. Og så prøver jeg å ikke spise etter middag ca kl 16, men er ikke rigid så spiser om jeg er sulten. Men du har et poeng om mer grønnsaker, det er vel det eneste jeg føler er litt for lite av i dietten min.

Hehe, ja min bikkje er det ikke like mye kraft i som din. Men hin er til gjengjeld veldig ivrig. Og de gangene jeg har jogga så spurter hun ivrig med. Egentlig tror jeg agility hadde vært noe for henne, men det er desverre ikke noe for meg😂. Men uansett godt å ha en turvenn som er ivrig, hjelper jo på motivasjonen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sologvår skrev (1 time siden):

Tusen takk, nå fikk jeg motivasjon over meg her. Skrudde på podden og gjorde mine to favorittøvelser for tiden; gående utfall og arnoldpress. Pluss en slyngeøvelse (som ikke er så værst siden jeg synes den slynga er mega kjedelig). Den så kul ut den videoen til funkygine, men nå er jeg ferdig og spiser litt nøtter og barnekjeks siden jeg var litt desperat. Kosten går veldig greit som regel, tommel opp for havregrøt. Men blir du mett av smoothie bowl? Ser godt ut, men jeg blir sjeldent mett av smoothie. Og så prøver jeg å ikke spise etter middag ca kl 16, men er ikke rigid så spiser om jeg er sulten. Men du har et poeng om mer grønnsaker, det er vel det eneste jeg føler er litt for lite av i dietten min.

Hehe, ja min bikkje er det ikke like mye kraft i som din. Men hin er til gjengjeld veldig ivrig. Og de gangene jeg har jogga så spurter hun ivrig med. Egentlig tror jeg agility hadde vært noe for henne, men det er desverre ikke noe for meg😂. Men uansett godt å ha en turvenn som er ivrig, hjelper jo på motivasjonen😊

Jeg har ikke prøvd smoothie bowl ennå, men yoghurt bowl. Fant oppskriften hos tine, men det er som følger

- En passe mengde youghurt naturell

- müsli/havregryn/granola blandes i

- bær/frukt til topping 

- en liten dæsj syltetøy for litt smak om man vil😄

Jeg prøver å ikke spise så mye etter middag jeg også, men kan knaske gulrøtter feks eller som i dag, da laget jeg smoothie. Ellers må jeg prøve å få inn mer protein og fisk i kostholdet, så håper å få spist litt makrell i tomat snart. Det er ikke det jeg spiser til frokost før jobb for å si det sånn😅 Ellers kjøpte jeg YT sin kakao restitusjonsdrikk, den var god og med protein i så den må jeg ha mere av. Kjøpte også oatly sin kakaomelk den var digg, og jeg trenger noe når søtsuget kommer😅 #eierikkeviljestyrke Kjøpte også noen muslibarer som jeg tenker at jeg kan spise når sulten melder seg på farten feks. 

I morgen er planen yoga og tur med hunden, for låra mine er veldig støle etter å ha kjørt funkygine-økta i dag med allerede litt støle bein. I helga blir det langrennsturer, så tenker jeg at jeg kjører noe styrke på mandag igjen. 

Ifht til kostholdet har jeg funnet ut at jeg kan kjøpe lørdagssjokolade annenhver helg, men det er lov med kos på turer med litt lengde. På lørdag er det meldt ned mot -14 grader, så mulig både jeg og hunden trenger litt ekstra energi da. 

Nå gjelder det bare å stå på videre, tror jeg leste at hvis man klarer 1mnd - 1,5mnd begynner rutinen å sitte så bra at det er relativt greie sjanser for å kunne fortsette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Diamant20 skrev (37 minutter siden):

Hvordan går det @Sologvår?

Takk for at du spør😊. Du tok meg på sofaen med en deilig sjokoladebit i munnen. Og jeg som egentlig er ganske streng med snop/snacks, ca 2 lørdager i mnd.

Men nå har det seg slik at jeg hadde en operasjon for en uke siden. Jeg har vist lenge at jeg skyllevann den, men ble plutselig ringt opp da sykehuset fikk en avbestilling, så operasjonen ble mye tidligere på året enn hva jeg var forespeilet. Det var ikke en alvorlig eller stor operasjon, men det var i mageregionen, så er litt hoven, sår og slakk her jeg ligger. Så da sklir det litt ut med denne sjokoladespisinga. Men jeg har en slik godteboks med tidslås, så begrenser det til 3-4 biter om dagen. Så langt går jeg ikke opp i vekt, men står stille. Og det er greit, tar opp vektreduksjon om 1-2 uker.

Trening er det verre med. Jeg kan ikke trene på ca 4 uker. Og akkurat nå er jeg ikke i form til så mye gåtur med hunden heller. Så da ligger jeg her da, på sofaen, og trykker på mobilen under teppe med bikkja på fanget. Ikke så verst det heller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å få unnagjort operasjonen med en gang da😃 Jeg hadde nok heller ikke klart å være så streng med meg selv i sånn situasjon😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt deilig egentlig det å kjenne at jeg ikke er så rigid at det aldri er rom for å la ting flyte litt. Jeg tror det er sunt å kunne klare å være litt fleksibel. Jeg har vært så redd før at hvis jeg ikke følger planen til punkt og prikke, så sklir alt ut og alt blir ødelagt. Men det går bra, det har godt bra mange ganger nå, og når jeg er klar så går jeg tilbake til det som er «planen». 
 

Hvordan går det med deg? Er det blitt mer trening i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har de siste par ukene trent styrke 3 ganger i uka, og 1 kort intervalløkt i uka. Håper å kunne øke til 2 intervaller denne uka🤞🏼 Kostholdet har godt ganske dårlig da, med for mye sjokkis, kjeks osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (10 minutter siden):

Har de siste par ukene trent styrke 3 ganger i uka, og 1 kort intervalløkt i uka. Håper å kunne øke til 2 intervaller denne uka🤞🏼 Kostholdet har godt ganske dårlig da, med for mye sjokkis, kjeks osv.

Så flink du er! Det er kjempebra! Intervalltrening er så bra og høres ut som du har gode rutiner på det.

Litt morsomt egentlig, du har kontroll på trening men ikke helt kosthold. Jeg fikser kosthold men ikke trening. Akkurat nå sliter jeg enda med formen etter operasjon. Prøvde å gå tur, men fikk så vondt etterpå. Men jeg sleit med å få til rutiner på trening før operasjonen også, så det er ikke bare en utfordring nå. Det er vanskelig å både få til kosthold og trening, synes jeg. Begge deler krever mye fokus og planlegging. Det er bare ikke så lett å nå alle målene sine på en gang, og det går bra, så lenge man fortsetter å prøve. Det er i hvert fall det jeg sier til megselv for å holde mote oppe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sologvår skrev (1 time siden):

Så flink du er! Det er kjempebra! Intervalltrening er så bra og høres ut som du har gode rutiner på det.

Litt morsomt egentlig, du har kontroll på trening men ikke helt kosthold. Jeg fikser kosthold men ikke trening. Akkurat nå sliter jeg enda med formen etter operasjon. Prøvde å gå tur, men fikk så vondt etterpå. Men jeg sleit med å få til rutiner på trening før operasjonen også, så det er ikke bare en utfordring nå. Det er vanskelig å både få til kosthold og trening, synes jeg. Begge deler krever mye fokus og planlegging. Det er bare ikke så lett å nå alle målene sine på en gang, og det går bra, så lenge man fortsetter å prøve. Det er i hvert fall det jeg sier til megselv for å holde mote oppe:)

Ja, rart det😂 Jeg er flink med frokosten og lunsjen, utfordringen er når jeg er ute og handler, eller er på vei hjem, sulten og lei🤦‍♀️ I morgen skal jeg poste noen pakker på vei hjem, men resten av uka tror jeg at jeg må la kortet ligge hjemme, mat for denne uken handlet jeg på lørdag så ingen grunn til å ha det med. Treningen går i alle fall bra, men det hjelper litt at jeg leste et sted at man bør helst trene styrke 3 ganger i uka minst, da har jeg litt press. 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Diamant20 skrev (1 minutt siden):

Så koselig at du spør, selv om jeg er så treg på å svare. Men jeg har nok kviet meg litt da det har stoppet opp. Vektnedgangen har stagnert og treningen uteblir. Nå har jeg tatt på meg et prosjekt på jobb som er ferdig om ca 3-4 måneder. Men det blir så mye overtid at det er vanskelig å klemme inn noe trening. Dagene er stå opp-jobb-barn-jobb-legging. Men samtidig vet jeg med megselv at det alltid er litt tid. Det er alltids et 15 min man kan bruke til en kjapp treningsvideo eller noen øvelser. Men så går dagen og vips er det langt over leggetid og ingen trening gjort. 
 

Det at vektnedgangEn har flater ut er litt kjedelig. Jeg spiser ikke mer nå enn det jeg gjorde før jul. Da gikk jeg ned 1 kg i måneden, og det var helt perfekt. Men at jeg ikke går mer ned nå betyr at jeg spiser like mye som jeg forbrenner. Jeg vil ikke spise mindre, ikke veldig mye hvertfall, så da er det trening som gjelder.

Beklager dette ble lutt sytete. Jeg gikk en god og lang tur med bikkja i dag da, og det var deilig. Nå går vi mot vår og da blir det mye mer fristende med turer, så jeg satser på å gjøre det fremover.

Hvirdan går det med deg? Bruker du de videoene til funkygine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...