Gå til innhold

Håper og prøver på en mini-Spice


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

Jeg gjør comeback på KG i anledning denne dagboken. Jeg lovte meg selv å ikke bli sånn tussete prøver, jeg skulle liksom bare ta det som det kommer og takle alt rolig. Det fungerer ikke. Jeg tenker ikke på noe annet, og jeg vil bare snakke om baby baby baby. So here goes min prøverdagbok! :) :velkommen: 

Det er ingen andre jeg kan se for meg være far til mine barn enn han jeg er sammen med, og ingen andre i hele verden jeg ønsker å dele denne opplevelsen med. Han er så vanvittig bra og snill, så jeg kan ikke be om en bedre fyr. Vi har vært sammen i to år og bodd sammen i ett, jeg er i slutten av tyveårene og han i midten av trettiårene. Så da er det jo på tide å prøve på en familieforøkelse :) 

Så sluttet jeg på p-pillen i sommer, og vi er nå inne i første ordentlige prøveperiode. Jeg hadde ikke helt kontroll på første syklus (manglende mens, men det var å forvente etter 14(!) år på p-pillen), men jeg hadde flere småblødninger osv, så noe skjedde jo. Men nå har jeg hatt en vanlig menstruasjon og en vanlig eggløsning, så føler at syklusen min er tilbake på stabilt slik den var før jeg begynte på p-pillene. Jeg kunne stille klokka etter mensen, den var on time hver eneste gang. 

Men nå, i dag, er jeg 6 dpo, og så engstelig og nervøs som jeg aldri før har vært. Det ble lagt inn gode aksjer forrige uke, og selv om jeg prøver å tenke at jeg ikke skal tenke så mye på dette, så gjør jeg jo faktisk ikke noe annet enn å tenke på det. 

Jeg er redd. Ikke så redd for babyen som etter hvert kanskje skal komme, men for graviditeten. Jeg har veldig problemer med mat og tvangstanker, og er livredd for å kaste opp (emetofobi er jævlige saker...). Og det å frivillig gå inn i tre måneder (eller kanskje ni!) med kvalme og oppkast er mildt sagt skremmende, nærmest lammende. Jeg er kjemperedd for forandringer i kroppen(ikke utseendemessig, egentlig, mer funksjonalitet...), og syns dette er skikkelig skummelt. Jeg får store problemer med appettiten når jeg er kvalm/redd for å være kvalm, og derfor er jeg ganske redd for det som venter meg nå... Jeg har tidligere gått til psykolog, men har vurdert å ta det opp igjen for å få hjelp med tvangstankene og emetofobien, men har for å være ærlig mistet litt trua på å bli frisk/få et normalt forhold til kvalme og oppkast. Noen andre gravide/prøvere der med samme utfordring som meg? 

 

10 dager til jeg skal teste... Hvordan kan jeg holde ut ventetiden...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen (tilbake) og gratulerer som prøver! 😁 bare å gjøre seg klar for en karusell av følelser, både før og gjennom graviditeten 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Noldi skrev:

Velkommen (tilbake) og gratulerer som prøver! 😁 bare å gjøre seg klar for en karusell av følelser, både før og gjennom graviditeten 😁

Tusen takk!  :hjertesmil: Jeg fester setebeltet og forbereder meg på en karuselltur(håper den ikke blir fooor lang...) 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

welcomwagon.gif.f40936226cee0f8cdf10278e9afe3e28.gif

Velkommen så mye som prøver og gratulerer med dagbok! Her er vi mange i samme båt, og det er veldig hyggelig å bli kjent med flere. Forhåpentligvis får du en kort prøvedagbok ;)  Jeg skulle heller ikke bli en tussete prøver! :lol: Jeg har nemlig vært igjennom dette noen ganger før, og prøver nå på nr. 4 (!). Jeg tenkte min tussetid var over, og nå skulle jeg ta det helt lungt. Vel, det varte ikke så lenge, hehe. Man blir temmelig oppslukt! Er jo så en speeeennende tid.

Det finnes nok mange forskjellige typer redsler og angst når det gjelder prøving, svangerskap og fødsel. Det er vel ikke helt uvanlig å være redd for noe av dette! I mindre og større grad. Om du har fryktelig angst så er det kanskje ikke en dum idè å ta opp igjen kontakten med psykologen din.

Det jeg kan si iallefall er at det slettes ikke er sikkert du blir dårlig i svangerskap. I mitt forrige var jeg ikke dårlig èn dag, og tenkte nesten ikke over at jeg var gravid før jeg kom inn i tredje trimester. 
Men om det verste skulle skje, og du faktisk blir dårlig, så kan jeg trøste deg med at det blir verdt det. Helt sant! Jeg kjenner folk som har vært veldig dårlig, men som har fått flere barn igjen etterpå. Så du kommer garantert til å komme deg igjennom det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen som prøver! 
 

Du får prøve å tenke på at det slettes ikke er alle som kaster opp i graviditeten! Jeg vet kun om meg selv i min omgangskrets som var dårlig noen uker. Flere var uvel/kvalm, men kastet ikke opp. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Amatariel skrev:

welcomwagon.gif.f40936226cee0f8cdf10278e9afe3e28.gif

Velkommen så mye som prøver og gratulerer med dagbok! Her er vi mange i samme båt, og det er veldig hyggelig å bli kjent med flere. Forhåpentligvis får du en kort prøvedagbok ;)  Jeg skulle heller ikke bli en tussete prøver! :lol: Jeg har nemlig vært igjennom dette noen ganger før, og prøver nå på nr. 4 (!). Jeg tenkte min tussetid var over, og nå skulle jeg ta det helt lungt. Vel, det varte ikke så lenge, hehe. Man blir temmelig oppslukt! Er jo så en speeeennende tid.

Det finnes nok mange forskjellige typer redsler og angst når det gjelder prøving, svangerskap og fødsel. Det er vel ikke helt uvanlig å være redd for noe av dette! I mindre og større grad. Om du har fryktelig angst så er det kanskje ikke en dum idè å ta opp igjen kontakten med psykologen din.

Det jeg kan si iallefall er at det slettes ikke er sikkert du blir dårlig i svangerskap. I mitt forrige var jeg ikke dårlig èn dag, og tenkte nesten ikke over at jeg var gravid før jeg kom inn i tredje trimester. 
Men om det verste skulle skje, og du faktisk blir dårlig, så kan jeg trøste deg med at det blir verdt det. Helt sant! Jeg kjenner folk som har vært veldig dårlig, men som har fått flere barn igjen etterpå. Så du kommer garantert til å komme deg igjennom det.

Tusen takk! Godt å lese vi er flere som ikke skulle bli tussete, men som ikke klarte å leve opp til egne forventninger... ;) Så spennende med nummer fire 😮 Jeg tør såvidt tenke på nummer en, du er jo en racer i det gamet her i forhold til meg! 


Jeg har dessverre flyttet et stykke unna min tidligere psykolog, men er i kontakt med fastlege ang denne problematikken. Jeg prøver å holde tanken om at jeg ikke nødvendigvis blir dårlig. Mamma var ikke dårlig med meg, og søsteren min har heller ikke vært kvalm i de to svangerskapene hun har hatt :) Så jeg tviholder på det og prøver å roe meg ned. Og så får jeg bare ta hver dag som den kommer! :)

Jeg er ved godt mot. Og vet at det blir verdt det, hvis jeg skulle bli dårlig. Og så får det heller bare være litt tøft mens det står på - kanskje jeg faktisk blir KURERT! Hertuginne Kate hadde jo hyperremesis, og hun har jo født TRE BARN. Tenk å frivillig gå gjennom det tre ganger :fnise: 

Mitt problem med panikkanfallene/angsten er bare det at jeg ikke kjenner forskjellen på å være kvalm-kvalm eller angst-kvalm... Hvilket har resultert i at jeg har trodd jeg bare har hatt angst og panikkanfall, men så viste det seg faktisk at jeg var matforgiftet... :sjenert:  Så da ble det liksom dobbelt opp i en uke. Derfor er det litt overveldende å tenke at jeg frivillig kanskje må gjennom opp til 12 uker med det 😮 Guri malla, jeg tror jeg bare må slutte å tenke på det. 

 

36 minutter siden, Snurrepurre skrev:

Velkommen som prøver! 
 

Du får prøve å tenke på at det slettes ikke er alle som kaster opp i graviditeten! Jeg vet kun om meg selv i min omgangskrets som var dårlig noen uker. Flere var uvel/kvalm, men kastet ikke opp. 🙂 

Tusen takk! 😄 Og takk for trøstende ord. Hverken mamma eller søsteren min har vært kvalme, så jeg får bare krysse fingrene for å være så heldige som de :) 

-----

Kan tiden gå litt fortere snart? I følge appen er det 7 dager igjen til neste mens, så jeg kan vel eeeegentlig snart kjøpe en tidlig-test, kan jeg ikke det? Sist gang jeg tok graviditetstest ble jeg så lei meg av resultatet, men jeg visste jo egentlig at den var negativ, for jeg hadde ikke fått ordentlig menstruasjon etter p-pilleslutt enda. Jeg bare er så spent :bond: og livredd. På en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Sugar&Spice said:


 

Kan tiden gå litt fortere snart? I følge appen er det 7 dager igjen til neste mens, så jeg kan vel eeeegentlig snart kjøpe en tidlig-test, kan jeg ikke det? Sist gang jeg tok graviditetstest ble jeg så lei meg av resultatet, men jeg visste jo egentlig at den var negativ, for jeg hadde ikke fått ordentlig menstruasjon etter p-pilleslutt enda. Jeg bare er så spent :bond: og livredd. På en gang. 

Du kan eigentlig det, eg prøver å venta til 9DPO (er litt vanskelig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, mammahjarte skrev:

Du kan eigentlig det, eg prøver å venta til 9DPO (er litt vanskelig).

Da blir det testing lørdag morgen, selv om det kanskje er litt i tidligste laget 🙈 hvordan skal jeg klare å vente lenger! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sugar&Spice said:

Da blir det testing lørdag morgen, selv om det kanskje er litt i tidligste laget 🙈 hvordan skal jeg klare å vente lenger! 

Eg synest eigentlig det er litt spennande å testa tidlig. Gjer DPO land litt meir trivelig. Eg skjønner at det ikkje er greia for alle da :) Eg har aldri klart å venta til IKM 🤪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sugar&Spice skrev:

Jeg tør såvidt tenke på nummer en, du er jo en racer i det gamet her i forhold til meg! 

Jo, men det er 16 år siden jeg fikk nr.1, og jeg har mange år mellom hver. Så føler meg skikkelig nybegynner og ferskis for hver nye runde 😅

Er lurt å prøve å legge bort tankene på det ang kvalmen ja. Er som sagt ikke sikkert det blir et problem :) Mye bedre å bruke denne tiden til do-tanker og spennende testing..! 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mammahjarte skrev:

Eg synest eigentlig det er litt spennande å testa tidlig. Gjer DPO land litt meir trivelig. Eg skjønner at det ikkje er greia for alle da :) Eg har aldri klart å venta til IKM 🤪

Jeg er så utålmodig.. :sjenert:  klarer nok ikke vente jeg heller. Det blir nok en tidligtest på lørdag, og en vanlig på IKM som er torsdag/fredag. 
jeg får vel kjøpe en test i morgen etter jobb :bond: 

Tipper jobbdagen kommer til å snegle seg avgårde... :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en test nå, 9dpo. den var så negativ at den nærmest lo av meg, føles det som... 😭 

 

ja ja... da er det bare å vente mensen og på neste anledning! ❤️  Det KAN også være litt tidlig, men har ikke spesielt mye håp denne mnd, gitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem:vet hvor kjedelig det er med negativ test... Men når det er så tidlig så er det heldigvis håp igjen. Jeg gikk i kjelleren i sommeren da jeg testet negativ på 9dpo. Men den svake streken dukket opp på 11dpo!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Amatariel skrev:

:klem:vet hvor kjedelig det er med negativ test... Men når det er så tidlig så er det heldigvis håp igjen. Jeg gikk i kjelleren i sommeren da jeg testet negativ på 9dpo. Men den svake streken dukket opp på 11dpo!

 

Er det sant ❤️ Bra jeg kjøpte flere tester til da, en pakke med åtte tester. "Test ofte!" fra RFSU. Jeg har nok blitt beroliget med tanken på at det ikke gikk denne runden, men jeg må jo teste en gang til hvis mensen ikke dukker opp som forventet på fredag morgen. 

Jeg klamrer meg litt til håpet at positiv test kan komme senere i uken, og at det rett og slett var for tidlig. Men hvis det blir en måned til, så går det greit det og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett deg i IKM Oktober-forumet, og ville sjekke om du hadde egen dagbok. Velkommen som prøver :strix:

Jeg ser du testet med Rfsu i går. Jeg tror ikke test ofte-testen er tidligtest 🤔 I alle fall står det på apotek1 sine nettsider at testen kan brukes fra dagen for forventet menstruasjon. Så det kan jo være greit å ha i bakhodet. I tillegg vil jeg bare gi et lite tips om at rfsu sine tester ikke nødvendigvis er de beste på markedet. De skal jo være like sikker, men det er jevnlig prøvere som opplever skyggestreker eller streker som er vanskelig å tolke. Så om du skal bruke disse testene videre vil jeg råde deg til å ha tilgjengelig en test eller to av annet merke, som du kan bruke for å dobbeltsjekke hvis du får en uklar test 🥰 Evt bestille fra babyplan, som mange er fornøyd med! 

Spennende dager frem mot ikm, jeg håper sterkt for dere ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Godis skrev:

Har sett deg i IKM Oktober-forumet, og ville sjekke om du hadde egen dagbok. Velkommen som prøver :strix:

Jeg ser du testet med Rfsu i går. Jeg tror ikke test ofte-testen er tidligtest 🤔 I alle fall står det på apotek1 sine nettsider at testen kan brukes fra dagen for forventet menstruasjon. Så det kan jo være greit å ha i bakhodet. I tillegg vil jeg bare gi et lite tips om at rfsu sine tester ikke nødvendigvis er de beste på markedet. De skal jo være like sikker, men det er jevnlig prøvere som opplever skyggestreker eller streker som er vanskelig å tolke. Så om du skal bruke disse testene videre vil jeg råde deg til å ha tilgjengelig en test eller to av annet merke, som du kan bruke for å dobbeltsjekke hvis du får en uklar test 🥰 Evt bestille fra babyplan, som mange er fornøyd med! 

Spennende dager frem mot ikm, jeg håper sterkt for dere ❤️

Den jeg testet med i går var tidligtest, altså ☺️ Men kjøpte en pakke "test ofte" i tillegg til tidligtesten!
 

Takk 😄 jeg er usikker på hvordan jeg skal klare å vente hele fem nye dager med å teste... DPO-land er uutholdelig... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, mammahjarte skrev:

Har du noen symptomer? :)

Nei, ikke noe annet enn litt vanlig mensen-symptomer. Egentlig er jeg litt overrasket over hvor LITE pms-symptomer jeg har?
 

Men på den andre siden er dette jo min første ordentlig naturlige syklus etter tretten år på p-pillen, så jeg tror egentlig bare at alt som skjer i kroppen nå er naturlig og ikke nødvendigvis tegn på graviditet... 

 

Skal teste igjen søndag morgen hvis mensen ikke har kommet da. Jeg er spent, selv om jeg egentlig ikke tror det gikk denne måneden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Sugar&Spice skrev:

Den jeg testet med i går var tidligtest, altså ☺️ Men kjøpte en pakke "test ofte" i tillegg til tidligtesten!
 

Takk 😄 jeg er usikker på hvordan jeg skal klare å vente hele fem nye dager med å teste... DPO-land er uutholdelig... 

Daså, da var jo resultatet litt mer til å stole på, desverre 😊 Men ikke gi opp håpet, det er enda så tidlig at det er vanlig å få negativ test. Du måååå jo ikke vente hele fem dager, med mindre du er fri for tidligtester? 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Godis skrev:

Daså, da var jo resultatet litt mer til å stole på, desverre 😊 Men ikke gi opp håpet, det er enda så tidlig at det er vanlig å få negativ test. Du måååå jo ikke vente hele fem dager, med mindre du er fri for tidligtester? 😅

Er tom for tidligtester ja, og prøver å ikke bruke så mye penger på tester. Jeg har så lyst til å ha innstillingen "ja ja, men er jeg gravid, så er jeg gravid, selve graviditetstesten vil ikke endre noe uansett", og ta livet som det kommer, men jeg klarer ikke...

 

-------

Jeg har vært ganske dårlig i dag, svimmel, mye lavt blodsukker pga lite matlyst, og har ikke følt meg spesielt bra. Jeg begynte med en gang og tenke på graviditet, og stresset hjem fra jobb for å svi av en av "test ofte!"-testene. Men kom hjem og lot være, for jeg tror ikke jeg hadde blitt noe beroliget av svaret uansett. negativ test = "ja, det er vel litt for tidlig, da". Positiv test = komplett kaos av forskjellige tanker. 

Puuuh, jeg må forsøke å roe meg ned. Forsøke å tenke at naturen gjør sin greie, og mest sannsynlig er disse plagene mine i dag bare god gammaldags PMS. Og hvis det er graviditet, så får jeg heller bare bli overlykkelig hvis mensen ikke kommer på fredag. Og så får jeg bli superstressa når mensen ikke kommer :fnise: 

Uff, for en karusell disse prøvergreiene er, det eneste jeg vil er å få en positiv test, men på den andre siden er jeg LIVREDD for nettopp det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...