Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å lære språk? Skriftlig og muntlig.

SoWhat?

Anbefalte innlegg

Det tar ca 1-3 år å lære et fremmed språk på det nivået at du kan kommunisere sånn dagligdags med andre. La oss si som her på Kg. Akademisk språk tar opp til 7 år.

Jeg er opptatt av språk og har lett for å lære dem. Så ble jeg litt tenksom etter kritikk her inne. Og jeg lurer på : er det fks lettere å lære språk for alle enn fks matematikk?  For der slet jeg. Fikk aldri i nærheten av topp karakter. Litt under middels hele veien, bortsett fra geometri. Det var mitt sterke kort. Men er det like vanskelig for noen å lære språk?

Jeg har blitt ganske irritert her inne flere ganger fordi det er så mye skrivefeil. Eller *mange* heter det vel 🙂 men er det egentlig rettferdig og særlig snilt? Og er det noe vi som behersker språk ikke forstår?

Eller! Er det sånn at alle bør kunne og klare enkel grammatikk og rettskrivning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Språk har en del felles med matematikk - regler og logikk - men også en mengde brudd på begge deler.

(Jeg tror vi har diskutert dette før?) Språk er dynamisk og utvikler seg, ofte i en annen retning enn vi som elsker språk, liker. Og det til tross for at vi som elsker språk, ofte leker med språk og dermed fryder oss når reglene blir brutt, men det er fordi disse lekne regelbruddene - vitser, gåter, ordspill - faktisk følger visse regler. De feilene vi reagerer på, er ikke tilfeldige slurvefeil, eller engang feil som kan oppstå av manglende kunnskap - for de samme feilene går igjen og igjen. Mange av skrivefeilene kommer dermed, vil jeg påstå, av et ønske om å ikke skille seg ut. 

Anonymkode: 01c08...a56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Språk har en del felles med matematikk - regler og logikk - men også en mengde brudd på begge deler.

(Jeg tror vi har diskutert dette før?) Språk er dynamisk og utvikler seg, ofte i en annen retning enn vi som elsker språk, liker. Og det til tross for at vi som elsker språk, ofte leker med språk og dermed fryder oss når reglene blir brutt, men det er fordi disse lekne regelbruddene - vitser, gåter, ordspill - faktisk følger visse regler. De feilene vi reagerer på, er ikke tilfeldige slurvefeil, eller engang feil som kan oppstå av manglende kunnskap - for de samme feilene går igjen og igjen. Mange av skrivefeilene kommer dermed, vil jeg påstå, av et ønske om å ikke skille seg ut. 

Ok. Har vi diskutert dette før?? Nei? 😄 

Hm. Men takk for innlegget! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ok. Har vi diskutert dette før?? Nei? 😄 

Hm. Men takk for innlegget! 

Da er det nok bare jeg som har deja-vu igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det nok bare jeg som har deja-vu igjen :P

Jeg skal ikke si for sikkert altså. 

Men déjà-vu er kult, så hvorfor ikke? 🙂

Endret av SoWhat?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er temmelig sikker på at hjernene til "språkfolk" og "realfagsfolk" fungerer litt ulikt. Ja, det handler nok om interesse også, men i løpet av skoletiden så var det alltid slik at de som var spesielt gode i realfag strevde fælt i språkfag, og vice versa. Uten unntak. 

Selv så dro jeg inn seksere i flere språk, men fysikk? Matematikk? Ikke sjans. Og andre var stikk motsatt. 

Hvis man har like lett for å lære begge deler (både språk og realfag) tror jeg man er ganske så unik. 

Anonymkode: f13c4...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...