Gika Skrevet 25. juli 2005 #1 Del Skrevet 25. juli 2005 Jeg håper jeg er i riktig forum her. Ei veldig god venninne har i helgen fått en liten baby. Hun var i uke 28 og hadde ikke hatt noen problemer. Plutselig kom altså ungen. Kan noen hjelpe meg med litt informasjon om hva det innebærer med så små barn? Jeg har forstått at det stort sett går bra, men kunne godt tenkt meg litt mer detaljer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 25. juli 2005 #2 Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) http://www.dinbaby.com/forum/messagelist/1063 http://www.nybaktmamma.com/plassen/archive...x.php/f-34.html Endret 25. juli 2005 av Piper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 25. juli 2005 #3 Del Skrevet 25. juli 2005 Så små barn er... små. De er ikke helt ferdige, og må derfor ofte ligge i kuvøse. Mang vil være små, litt mindre enn sine jevnaldrede, i mange år. Min bror ble født i uke 30, for 25 år siden. Da måtte han ligge i kuvøse. Lungene hans var ikke ferdig utviklet, så han hadde ikke lyd før en studn etter at han kom hjem (altså, når han gråt kom det ingen lyd, så vi måtte gå og se på ham for å vite om han sov fredig eller "skrek av hele sine lungers kraft" bare at der altså ikke var lyd. Han var den minste gutten i klassen i hele sitt liv, men i voksen alder har han nå blitt relativt normal. Noen lang mann er han ikke, men ikke unormalt liten. De undersøkte ham ved røntgen av hånda da han var liten og forutså at han ville bli 1,72, over "grensa" for hormonell veksthjelp, og han er vel ca rundt 1,75 tror jeg. Han fikk tenner sent (siste jekslene (jeg snakker ikke om visdomstennene) fikk han på vgs) men ellers bar han ikke så mye preg av den tidelige fødselen. Han har astma og allergi, og lavt stoffskrifte, men om noe av dette kommer av den tidlige fødselen er det umulig å vite, mamma har også astma og allergi, jeg har hatt det men vokste det av meg, og lavt stoffskrifte er det flere i slekta som har. Noen barn født for tidelig vil kunne få senskader, noen sliter på skolen, noen kan få ulike helseplager. Jeg mener å ha lest at i snitt sliter disse barna mer med både skolegang og adferdsvansker. Men det er bare i gjennomsnitt og gjelder ikke alle. Dess tideligre de er født dess større fare er det jo for problemer. Det reddes barn ned til uke 25, og hver uke etter dette betyr mye. Jenter "tåler" mer enn gutter også. Hvert enkelt barn er unikt, og ingen saker vil være like. Her har jeg gitt deg litt av "min" historie. Du kan antakligvis finne mye på http://www.prematurforeningen.no/public_html/index.php Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 25. juli 2005 #4 Del Skrevet 25. juli 2005 Jeg håper jeg er i riktig forum her. Ei veldig god venninne har i helgen fått en liten baby. Hun var i uke 28 og hadde ikke hatt noen problemer. Plutselig kom altså ungen. Kan noen hjelpe meg med litt informasjon om hva det innebærer med så små barn? Jeg har forstått at det stort sett går bra, men kunne godt tenkt meg litt mer detaljer... ← Rop på :-)anna, du, hun har fått en prematurbaby Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå