Gå til innhold

Hvordan bli et bedre menneske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan godt tenke meg at det er flere som meg der ute. Som blir sint og kjefter, "overreagerer", krangler, skaper dårlig stemning, med kjæresten. De siste ukene har det vært mye av dette i forholdet til meg og typen. Han sier at jeg er så vant til å få ting som jeg vil, og han har på mange måter rett i det. Jeg vet jeg kan være urimelig, kjefte, argumentere for at jeg har rett osv. Jeg vet det så altfor godt! Og jeg vil ikke være sånn! MEN - i øyeblikkets hete blir jeg så full av affekt, det kan velte opp en skuffelse eller en sinne over noe, og jeg klarer ikke tenke klart! 

Vi kan f.eks krangle om økonomi. Jeg syns han kaster bort for mye penger. Jeg prøver å ikke være anklagende og spørre litt åpent. Nå gjaldt det at jeg ønsker at vi skal spare til noe sammen, som f.eks bryllup, reise, o.l (vi er forlova). Han sier han ikke har råd. Men jeg vet jo at han bruker 6-7000 i mnd på festing, røyk og take-away. Så jeg blir ganske sur, lei meg og sint når han ikke vil ofre noen øl i mnd for å spare sammen med meg. Og da KLARER jeg ikke la vær å bli sint og anklagende, selv om jeg vet at det er mot sin hensikt. Jeg klarte til og med å kalle ham egoistisk (men sa unnskyld etterpå). 

Jeg lurer på hva jeg kan gjøre? Ikke med den konkrete situasjonen om økonomi, vi havner ofte i lignende diskusjoner. Men hva kan jeg gjøre for å ikke bli så sykt revet med av følelsene mine, det fører jo ingen sted? Vi klarer jo ikke snakke sammen når jeg er i affekt? 

Til info. Vi har vært sammen i mange år og kjenner hverandre veldig godt. Vi har lange og gode perioder uten krangling. Men så kommer det perioder og bølgedaler hvor krangler blusser opp av den minste ting. Et stort problem er at jeg blir så revet med av følelsene mine. Sånn vil jeg ikke ha det, jeg vil bli et bedre menneske og ikke bli sint for alt mulig!!

Anonymkode: 92d21...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6-7000 i mnd på festing, røyk og take-away?

Og du forventer at dette kan utvikle seg til å bli et seriøst forhold når han oppfører seg som en forvokst 14-åring ...?

Anonymkode: fb338...507

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle kranglene har tilsvarende årsak som det du tilfeldigvis skisserer her så skjønner jeg det fort kan blusse opp til mildt raseri. 

Anonymkode: 88347...f25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

6-7000 i mnd på festing, røyk og take-away?

Og du forventer at dette kan utvikle seg til å bli et seriøst forhold når han oppfører seg som en forvokst 14-åring ...?

Anonymkode: fb338...507

Høhø.. ja.. det er ganske voldsomt! Men han er fast røyker da, så nesten halvparten av det er der røyk. 

Han insisterer på at hans penger er hans og han kan bruke dem på hva han vil. Var derfor vi begynte å krangle.

Vi har vært sammeb i såpass mange år at jeg vil kalle det seriøst. 

Hvordan kan man snakke konstruktivt om f.eks. økonomi uten å bli altfor dratt med av egne følelser, det var det jeg lurte på. 

Anonymkode: 92d21...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis alle kranglene har tilsvarende årsak som det du tilfeldigvis skisserer her så skjønner jeg det fort kan blusse opp til mildt raseri. 

Anonymkode: 88347...f25

Ja, forbruk og økonomi er vi uenige om. MEN han har heldigvis ikke mye gjeld og har sparepenger. Men jeg syns han har et for høyt forbruk. Andre ting jeg kan bli rasende for er nok ganske vanlige ting. Fordeling av husarbeid/ansvar, prioritering av tid osv. 

Han er jo en såpass fin fyr at jeg velger å være sammen med han til tross for noen forskjeller. Men jeg vil jo gjøre det beste ut av det, og ikke gå rundt og være sint for ting jeg ikke kan forrandre...

Anonymkode: 92d21...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...