Gå til innhold

Blir du påvirket av bøkene du leser? Hender det at en bok kan få frem tårene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste nylig en roman der hovedpersonen ble dumpet. Har opplevd noe lignende nå nylig. Personen valgte en annen enn meg.  

Da denne personen snakket om kjæresten sin stakk det skikkelkg men jeg gråt ikke. Gråt derimot etter at jeg hadde lest romanen om personen som ble dumpet. Alle følelsene kom ut og jeg gråt i en halvtime. 

 

Litteratur kan noen ganger være frigjørende.

 

Anonymkode: 3fe83...abe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir ofte emosjonelle av å lese bøker, er noe av det jeg liker så godt med en god bok. Noen ganger ler jeg, andre ganger gråter jeg.

Har jeg selv opplevd noe tilsvarende som karakterene går igjennom merker jeg at det påvirker meg ekstra mye, på godt og vondt.

Anonymkode: 33871...7d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg begynte å lese en bok på toget. Sidemannen sa at gled deg. Han hadde lest boka på engelsk. Jeg gråt flere ganger på toget da jeg leste boka og noen ganger hadde jeg ikke lyst til å gå av på mitt stopp. Jeg ville bare lese videre. 

Siste bok jeg leste ga meg latter og tårer. Helt fantastisk når en bok kan berøre deg sånn. 

Anonymkode: 8c8b8...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Husker jeg begynte å lese en bok på toget. Sidemannen sa at gled deg. Han hadde lest boka på engelsk. Jeg gråt flere ganger på toget da jeg leste boka og noen ganger hadde jeg ikke lyst til å gå av på mitt stopp. Jeg ville bare lese videre. 

Siste bok jeg leste ga meg latter og tårer. Helt fantastisk når en bok kan berøre deg sånn. 

Anonymkode: 8c8b8...6a4

Hvilken bok var det da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, griner aldri av en bok. Ikke film heller, har aldri skjedd. Må nok litt mer til :) 

Anonymkode: 11ff5...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd en gang hele mitt liv og det var da jeg leste kapittelet med "Athos død" i "Musketerenes siste bedrifter." :fnise: Jeg gråt ikke, men jeg fikk en alvorlig klump i halsen der. Samme klump var tilstede, om enn noe mindre, da Porthos døde. Merkelig bok å bli trigget av, men sannsynligvis var årsaken at jeg  hadde lest hele serien "på styrten" og var blitt godt kjent med karakterene i bøkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Albbas skrev:

Jeg har nettopp lest Dødevaskeren av Sarah Omar, og føler både sorg og sinne. Fyyyy f... Gråter rett som det er, ja. 

Denne har jeg liggende hjemme, gleder meg til å lese den :)

Jeg lever meg veldig inn i bøker og blir noen ganger på gråten, ja.

Anonymkode: 0172e...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett som det er, jeg kan både gråte og le av bøker. De siste månedene har jeg blitt mye mer sentimental og lettrørt enn jeg har vært før så nå gråter jeg av de merkeligste ting. Lest Silkesvarten igjen i vår, for første gang siden barndommen, og gråt som bare det av slutten, selv om jeg visste hvordan det endte. Lest Przewalskis hest i sommer og måtte bruke god tid, enkelte deler av boken var vonde å lese. Jeg må nesten bare eie det at jeg har blitt sippete på min gamle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gråter sjelden av bøker (og filmer), så det skal mye til. Jeg kan vel telle på en hånd hvilke bøker som fikk frem tårene her. Siste var Her Name in the Sky av Kelly Quindlen. Ellers har jeg grått av Ringenes Herre (3ern), A Wish Upon the Stars av T.J. Klune, Akkurat Passe av Jostein Gaarder og The Universe vs. Alex Woods av Gavin Extence. (Ja, jeg har en bokhylle på goodreads som heter ''I cried'' :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ler, jeg gråter, jeg blir sint, jeg blir glad - noe av gleden ved å lese er jo nettopp at det vekker følelser og engasjement.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugar Plum Fairy

Jeg fikk anbefalt boka My Dark Vanessa av han som jobber i bokhandelen her, og leser på den nå. Den er så bra skrevet, og jeg lever meg så inn i den at den er ubehagelig å lese noen ganger rett og slett. Må ta pauser fra lesingen fordi det går så inn på meg. 
 

Boka handler om Me too, og en kvinne som egentlig ble voldtatt og misbrukt av sin lærer på ungdomsskolen. Me too fikk henne gradvis til å skjønne at det var overgrep og ikke et likeverdig kjærlighetsforhold. Boka beskriver mye hvilke tanker hun har nå, og går tilbake i tid. Anbefales virkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg gråt ikke da jeg leste Idas dans. Jeg hulket. Hadde så hovne øyne dagen etter jeg hadde lest boken ferdig av kollegaene mine reagerte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det kan jeg absolutt gjøre.

Kan huske at jeg leste Frendeløs når jeg var 9-10 år, det var første gang jeg gråt når jeg leste en bok. 
 

Også leste jeg slutten av «størst av alt» på et fly- og satt og virkelig hulket.

Anonymkode: 66b10...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, jeg kan også gråte av bøker. Den første jeg ble rørt av var Lovely Bones. Den kan jeg lese på nytt og bli like rørt i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2020 den 11.06, Daria skrev:

Jeg ler, jeg gråter, jeg blir sint, jeg blir glad - noe av gleden ved å lese er jo nettopp at det vekker følelser og engasjement.

Nettopp! 

Anonymkode: e1a10...b15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke lese Anne Franks dagbok uten gråte 😪

Anonymkode: 2d665...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...