Gå til innhold

Å bli sammen med en afrikansk dame som man har truffet på nett...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

...kan det fungere? 

Altså, jeg kjenner en mann som har truffet en dame på nett, altså fra et land i afrika. Han hevder det er seriøst, han har besøkt henne der flere ganger. Jeg fikk se bilde av henne, hun er slående vakker, og visstnok fra en velstående familie. Han er motsatt, ikke attraktiv og ikke rik. Han er over 40, hun er kanskje 25. Nå sier han at de skal gifte seg, så hun kan komme til Norge. 

Jeg kjenner fordommene slår ut her, og hadde litt problemer med å være veldig entusiastisk, men jeg er åpen for at jeg tar feil. Jeg kjenner han ikke så godt at jeg sa hva jeg mente, og jeg ville ikke fornærme han. Jeg får heller ikke gjort noe med det, det er ikke min business. 

Men jeg lurer for nysgjerrighetens skyld: Har noen vært borti liknende tilfeller som viste seg å IKKE være lureri/utnyttelse? 

Anonymkode: 72cf6...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Onkel Blå
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...kan det fungere? 

Altså, jeg kjenner en mann som har truffet en dame på nett, altså fra et land i afrika. Han hevder det er seriøst, han har besøkt henne der flere ganger. Jeg fikk se bilde av henne, hun er slående vakker, og visstnok fra en velstående familie. Han er motsatt, ikke attraktiv og ikke rik. Han er over 40, hun er kanskje 25. Nå sier han at de skal gifte seg, så hun kan komme til Norge. 

Jeg kjenner fordommene slår ut her, og hadde litt problemer med å være veldig entusiastisk, men jeg er åpen for at jeg tar feil. Jeg kjenner han ikke så godt at jeg sa hva jeg mente, og jeg ville ikke fornærme han. Jeg får heller ikke gjort noe med det, det er ikke min business. 

Men jeg lurer for nysgjerrighetens skyld: Har noen vært borti liknende tilfeller som viste seg å IKKE være lureri/utnyttelse? 

Anonymkode: 72cf6...ed6

Folk blir stadig lurt på nettet, dessverre. I helgen leste jeg om en kvinnelig lege i Bergen som ble lurt for 12 til 13 millioner kroner på denne måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Konungr skrev:

Så han har funnet en nigeriansk mann som skal scamme han for det lille han har av penger. Interessant.

Han har jo truffet henne i virkeligheten. 

TS 

Anonymkode: 72cf6...ed6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hun har funnet rett og slett en vei ut av Afrika... må hun gifte seg med og forholde seg til en tilfeldig "rik" gammel mann fra et rik land som traff henne på nettet, så er det en forholdsvis lav pris...

Endret av eif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som blir lurt på nett, men det betyr ikke at alle blir det. Selvsagt KAN det også gå bra.

 

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, eif skrev:

Så hun har funnet rett og slett en vei ut av Afrika... må hun gifte seg med og forholde seg til en tilfeldig "rik" gammel mann fra et rik land som traff henne på nettet, så er det en forholdsvis lav pris...

Men det virket som at hun var rikere enn han. Men klart, et norsk statsborgerskap er jo mye verdt. (Ja, der kom fordommene mine igjen). 

TS

Anonymkode: 72cf6...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det virket som at hun var rikere enn han. Men klart, et norsk statsborgerskap er jo mye verdt. (Ja, der kom fordommene mine igjen). 

TS

Anonymkode: 72cf6...ed6

Mye som spiller inn her, selv om hun er fra en velstående bakgrunn kan et godt være at hun ønsker seg et liv i et land som Norge, og det kan jeg godt skjønne. Det betyr ikke at hun lurer ham, er fulgt lovlig å være litt strategisk når man velger partner. Nå aner jeg ikke hvor i Afrika hun er fra, det har jo en del og si også. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være rik i land hvor det er mye fattigdom generelt, da er man ekstremt privilegert på mange måter.

Selv min absolutt middelklasse - familie i et afrikansk land er vant til privilegier som middelklassen i Norge ville føle som snobberi. 

Selv om dette skulle være sant ville et slikt forhold mest sannsynlig gå til helvete temmelig fort. 

Det er også svært lite relevant for privilegerte mennesker å forlate familie, og alt som er kjent og kjært for å dra til for eksempel Norge. 

Jeg tviler egentlig mest på at hun og familien er rike. Jeg vet at det er vanlig å lyve om utdannelse, jobb, inntekt og hva familie eier og har for å fremstå som en som ikke desperat ønsker å få et naivt "papir" på kroken. 

(Ja de omtales ofte som det, partnere som skal være deres billett ut av landet. Deres visum. Papir!) 

Familiestruktur er imidlertid mer omfattende enn det pleier være her i Norge. "Familien min eier..." ja det kan være at noen i slekta kanskje faktisk gjør det. Tre-fire ledd unna og muligens også inngiftet. Slike detaljer er ikke så nøye. 

Jeg vet om familier som har lånt både hus og penger for å virke mindre desperate enn de er da de skulle hilse på og varte opp en" frier". Det er investering i håp... 

For å være ærlig har jeg ganske mye sympati for det også. Jeg forstår desperasjonen bak. Det gjør gjerne de som låner dem hus og penger også, og kanskje til og med inviterer friere hjem til seg så vedkommende skal se at "familien" ikke er dårlig stilt. 

Det er jo heller ikke slik at de som blir lurt ikke får noe tilbake. Som regel får de "kjærlighet" fra en som egentlig er altfor pen for dem. Oppmerksomhet, sex, omsorg og "kjærlighet" i den tiden det pågår. 

Jeg nekter egentlig å tro at de ikke selv vet dette, de menn og kvinner som benytter seg av dette for å få partnere som åpenbart er i helt annen liga, og kanskje alder, enn det er normalt for dem å ha sjans på. 

Jeg er temmelig sikker på at de egentlig vet hvilken deal dette er. De bare ønsker å late som om det ikke er slik fordi det virker så ufint og urent. Så da gjør de det. Later som. Bedre det enn å si ærlig "Jepp, men jeg har lyst på bedre enn jeg egentlig kan få, så det er en bra handel for min del også." 

Det finnes damer som gjør akkurat det samme, og ærlig talt, det redder svært mange familier ut av fattigdom. 

Det er en handel. Den er ikke spesielt urimelig heller. Det er når ene part i en slik handel viser seg å ikke være grei med den andre jeg synes dette blir fælt. 

Så hender det at mennesker faktisk finner hverandre og faller for hverandre, at det er ekte kjærlighet, på tvers av kulturer og grenser. 

Jeg har opplevd det også flere ganger, men da er det ALLTID temmelig tydelig at de to er på omtrent samme alder og nivå på utseendemessig skala. De har som regel ikke truffet hverandre på nettet heller.

Det er også temmelig standard at en familie som har nok penger ikke er udelt begeistret for at en sønn eller datter har truffet en fra annet land. Vennlig er de gjerne uansett, men de er litt bekymret også, og gir uttrykk for det. Hvordan skal dere ordne dette, hvor skal dere bo? Det er veldig mange bra muligheter her i landet...

De som ikke trenger å sende et barn langt fra seg ønsker det helst ikke. Naturligvis. 

Anonymkode: 7225a...f75

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det virket som at hun var rikere enn han. Men klart, et norsk statsborgerskap er jo mye verdt. (Ja, der kom fordommene mine igjen). 

TS

Anonymkode: 72cf6...ed6

Verdt hva da? Kan man selge det? For jeg har et par drømmer jeg ikke får oppfylt her 😂

Anonymkode: e1152...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å være rik i land hvor det er mye fattigdom generelt, da er man ekstremt privilegert på mange måter.

Selv min absolutt middelklasse - familie i et afrikansk land er vant til privilegier som middelklassen i Norge ville føle som snobberi. 

Selv om dette skulle være sant ville et slikt forhold mest sannsynlig gå til helvete temmelig fort. 

Det er også svært lite relevant for privilegerte mennesker å forlate familie, og alt som er kjent og kjært for å dra til for eksempel Norge. 

Jeg tviler egentlig mest på at hun og familien er rike. Jeg vet at det er vanlig å lyve om utdannelse, jobb, inntekt og hva familie eier og har for å fremstå som en som ikke desperat ønsker å få et naivt "papir" på kroken. 

(Ja de omtales ofte som det, partnere som skal være deres billett ut av landet. Deres visum. Papir!) 

Familiestruktur er imidlertid mer omfattende enn det pleier være her i Norge. "Familien min eier..." ja det kan være at noen i slekta kanskje faktisk gjør det. Tre-fire ledd unna og muligens også inngiftet. Slike detaljer er ikke så nøye. 

Jeg vet om familier som har lånt både hus og penger for å virke mindre desperate enn de er da de skulle hilse på og varte opp en" frier". Det er investering i håp... 

For å være ærlig har jeg ganske mye sympati for det også. Jeg forstår desperasjonen bak. Det gjør gjerne de som låner dem hus og penger også, og kanskje til og med inviterer friere hjem til seg så vedkommende skal se at "familien" ikke er dårlig stilt. 

Det er jo heller ikke slik at de som blir lurt ikke får noe tilbake. Som regel får de "kjærlighet" fra en som egentlig er altfor pen for dem. Oppmerksomhet, sex, omsorg og "kjærlighet" i den tiden det pågår. 

Jeg nekter egentlig å tro at de ikke selv vet dette, de menn og kvinner som benytter seg av dette for å få partnere som åpenbart er i helt annen liga, og kanskje alder, enn det er normalt for dem å ha sjans på. 

Jeg er temmelig sikker på at de egentlig vet hvilken deal dette er. De bare ønsker å late som om det ikke er slik fordi det virker så ufint og urent. Så da gjør de det. Later som. Bedre det enn å si ærlig "Jepp, men jeg har lyst på bedre enn jeg egentlig kan få, så det er en bra handel for min del også." 

Det finnes damer som gjør akkurat det samme, og ærlig talt, det redder svært mange familier ut av fattigdom. 

Det er en handel. Den er ikke spesielt urimelig heller. Det er når ene part i en slik handel viser seg å ikke være grei med den andre jeg synes dette blir fælt. 

Så hender det at mennesker faktisk finner hverandre og faller for hverandre, at det er ekte kjærlighet, på tvers av kulturer og grenser. 

Jeg har opplevd det også flere ganger, men da er det ALLTID temmelig tydelig at de to er på omtrent samme alder og nivå på utseendemessig skala. De har som regel ikke truffet hverandre på nettet heller.

Det er også temmelig standard at en familie som har nok penger ikke er udelt begeistret for at en sønn eller datter har truffet en fra annet land. Vennlig er de gjerne uansett, men de er litt bekymret også, og gir uttrykk for det. Hvordan skal dere ordne dette, hvor skal dere bo? Det er veldig mange bra muligheter her i landet...

De som ikke trenger å sende et barn langt fra seg ønsker det helst ikke. Naturligvis. 

Anonymkode: 7225a...f75

Jeg er enig i alt du sier. Men jeg merker at jeg ikke syns denne handelen er så ille. Vi har jo krav og kriterier og leter etter goder i en mann i den vestlige verden også, dog på en helt annerledes måte. Men det er sånn det er. Realistisk sett. Men vi i den vestlige verden lukker litt øynene for at vi også er slik. Hadde jeg vært i en slik situasjon at jeg som utenlandsk dame hadde funnet en snill mann som kunne redde meg, så hadde jeg jo vært takknemlig og glad i han for det han hadde gitt meg. Hadde det vist seg at han var slem så hadde jeg jo gått. Og som mann får jo han en som er glad i han og er takknemlig. Og det er jo en form for kjærlighet og begge får noe de ønsker selv. I den vestlige verden kan man velge og vrake, og de aller fleste velger en partner som kan gi de noe, kjærlighet i tillegg til  økonomisk trygghet, friske og trygge barn osv. Hvorfor er dette så mye mer annerledes? 

Anonymkode: 56729...280

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han vært hjemme hos henne og truffet familien? I verste fall er hun åte og "familiemedlemmene" og huset er fake. Visse bandet opererer jo sånn at en kvinne later som at hun er denne kjæresten, de møtes osv, men så oppstår problemene når hun skal komme seg til Norge, hun blir plutselig syk og havner på sykehuset og har ikke penger til behandling etc. 

Han bør ihvertfall være litt på vakt. Svindlere er superproffe i dag. 

I beste fall er hun den hun utgir seg for å være, men det er vel ikke så ofte at rike afrikanere søker ektefelle utenlands? De er veldig familieorienterte og har ingen grunn til å søke kjærlighet i andre land...

Anonymkode: 3f101...458

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter svindel lang vei. Selv om han har møtt henne i real life, mistenker jeg at "familien" er en gjeng svindlere som stiller opp som familiemedlemmer, med plan om å svindle den "rike" hvite mannen og få seg statsborgerskap. Så kan hun skille seg, og søke gjenforening med "familie" fra Afrika her i Norge. Så blir de rike enda rikere.

Anonymkode: 32df1...b71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket afrikansk land er hun fra? Selv bodde jeg i Kenya i noen år og så mange lignende tilfeller. Det er ingen tvil om at det er mange vakre kvinner som ser sitt snitt til å få oppholdstillatelse i Europa gjennom et forhold med en mann som de ellers ikke hadde vært tiltrukket av. Det betyr dog ikke at det er svindel; for noen er kjærlighet = trygghet, særlig i fattige land hvor man vet at man ikke har mange muligheter. 

Anonymkode: 8aa75...dbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange interessante svar over her. Dere kan absolutt ha rett. Jeg visste faktisk ikke at svindelen kunne være så utspekulert, at de faker familie etc. 

Jeg skriver ikke landet, for da blir saken ennå mer gjenkjennelig, men det er et land som ofte nevnes i slike sammenhenger. Meningen med tråden er uansett å diskutere dette på generelt grunnlag. Jeg får uansett ikke påvirket denne mannen, jeg kjenner han ikke godt nok, og jeg tror han sitter godt i garnet, det har gått for langt. 

Merker meg forøvrig at det er få positive erfaringer som blir nevnt. 

TS 

Anonymkode: 72cf6...ed6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du etterlyser positive historier. Jeg vet om mange forhold hvor norske menn har giftet seg med afrikanske kvinner, både fra velstående familier og fra dårlige kår, og deretter bosatt seg i norge og stiftet familie. Samtlige av disse forholdene ser i hvertfall utenfra ut til å være gode. Hvorvidt de elsker hverandre eller bare er glade i hverandre og nærer varme følelser vet jeg ikke, men jeg ser et fellesskap og en omsorg for hverandre som jeg sjelden har sett i forhold hvor norske menn har giftet seg med damer fra Thailand, Filipinene, Russland eller Ukraina. Forskjellen her antar jeg er at disse mennene har møtt kvinnene de har giftet seg med på "naturlig vis" mens de har jobbet i Afrika, så dette er ikke "postordrebruder" eller en prostituert man valgte å innlede et forhold med etter å først ha betalt for noen timers "moro".

Poenget mitt er at kjærlighet kan oppstå og man kan møte den store kjærligheten naturlig også uten å være på desperat jakt. Også via internett. Om det er det som har skjedd i tilfellet du beskriver, har jeg ingen forutsetning for å vite. Og jeg ville, i ditt sted, også vært bekymret, for det er så liten sannsynlig for at dette er "ekte" kjærlighet. Det er ikke sikkert det er direkte svindel, men et ekteskap for statsborgerskap kan også gi mange sårede følelser dersom ikke begge er inneforståtte med at det er nettopp det det er.

Men det kan være ekte kjærlighet. Jeg har selv sett et eksempel i min nærhet den siste tida på at det faktisk kan skje at en sliten, blekfeit, uføretrygdet middelaldrende mann fra bygde-Norge møtte den store kjærligheten på internett, en 25 år yngre, attaktiv, velutdannet og ikke minst rik dame med fancy jobb fra andre sida av jorda. Alle trodde det var en felle og bare ventet på at han skulle ende som narkokurer eller bli strippet for nyrer og blå hornhinner, men det skjedde ikke. Derimot tok hun med seg alle pengene hit og bosatte seg på den norske landsbygda, fikk seg etterhvert bra jobb her også og det lyser forelskelse av dem begge. Så man kan faktisk aldri vite og det er litt farlig å forhåndsdømme. Men som sagt, jeg ville likevel vært bekymret. 

Anonymkode: 14318...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tiltrekkes av ulike ting. Jeg veier litt mer enn jeg burde, og har dermed lår, pupper og rumpe, i tillegg til at magen da ikke er helt flat. Men jeg er trent.
 

Både norske og utenlandske menn liker meg, men jeg ble kjent med en veldig flott og yngre, slank og veltrent asylsøker fra et afrikansk land, som jeg giftet meg med. 
 

Andre har sagt at han utnyttet meg pga opphold. Veldig sårende, og påvirket forholdet negativt. Ja, jeg skulle ønske han hadde bil, båt, hus og hytte. Men jeg har to lange forhold med nordmenn bak meg, og er mest lykkelig med ham. 
 

Har snakket med afrikanske venner som også er skeptiske, men de sier også at de ser hvor glad han er i meg. 
 

Folk er også veldig forskjellige. En tidligere venninne av meg har en bror som er i det autistiske spekteret. Han giftet seg med ei fra et fattig land, og det var først da jeg så de sammen, at jeg så hvor fint de hadde det. Jeg har også sett det samme hos andre, der flotte damer eller menn gifter seg med noen som er eldre og ikke så flotte utseendemessig. Men vi tiltrekkes av ulike ting. 

Anonymkode: d3cf8...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...