Gå til innhold

Han har vært voldelig i noen år. I dag fikk han diagnosen. Bør det endre på noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var gift 15 år. Etter ca 7 år skjedde det mange voldsomme ting rundt oss på en gang. Dette må ha utløst noe hos han for jeg begynte bli redd han. Det kom et voldsomt sinne i tide og utide. 

Så roet det seg litt..helt til en ny stressende periode utløste igjen dette sinnet. Det var da alt begynte for fullt. Ca 5 år siden. 

Det ble en slags syklus. Sint som etterhvert gikk over i vold, både psykisk og fysisk mot meg og barna....så en god periode der hah var "seg selv" dvs snill og god...før det smalt igjen. Vi visste aldri hvor vi hadde han og vi var redde for han. Det var brutale ting som ble sagt, det var kontrollering, manipulering, fysisk vold om vi ikke adlød han. 

Dette varte helt til jeg klarte signalisere at vi trengte hjelp. Da grep noen fagpersoner inn (jeg hadde ikke klart å gå alene pga trusler). Så begynte ballen å rulle. Politiet ble blandet inn og lang historie kort ; det er rettsak om to uker. Han er tiltalt for vold. 

Han har de siste ukene blitt utredet for psyken. Jeg har ment han har narsissistiske og delvis psykopatiske trekk. 

Men i dag ble diagnosen satt. Bipolar. 

 

Bør dette endre på noe ift vår relasjon? Er det nå slik at jeg "burde" vurdere ta han tilbake likevel da? (Vi er skilt om 2 mndr) Vil medisiner kunne hjelpe på denne volden?

Og er det slik at en evt dom bør formildnes siden det nå blir en diagnose?

Jeg er forvirret. Grunnet vold er min kjærlighet borte. Jeg har forakt for alt han har gjort mot oss. Han har samvær med tilsyn nå. 

Men én venninne sa til meg nettopp at "siden dette ikke er psykopati slik du har trodd, men en psykisk sykdom, så MÅ du jo ta han tilbake!"

Hva tenker dere? Endrer det noe?

Anonymkode: 4dade...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ingenting, bortsett fra å ivareta deg og barna. Hvorvidt diagnose og medisinering vil hjelpe, bør du prate med en lege/ spesialist om.

Anonymkode: 25bb1...8a3

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei endrer ingenting. Ikke ta han tilbake.

Anonymkode: b39aa...f0c

Vil ikke medisinering kunne gjøre han frisk da? Og dempe volden? 

Kjenner det gjorde vondt at hun venninna mi sa det til meg som har gått og sett frem til en skilsmisse....

Ts

Anonymkode: 4dade...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk på hva du og barna har gått gjennom ! 
Å ta han tilbake vil skuffe barna dine pga du kan risikere å føre de inn i utryggheten igjen .

Å oppleve fysisk og psykisk vold setter seg i kropp og sjel, og det vil en slite med seinere i livet . 

Anonymkode: 53497...416

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 24/7SylviaPlath

Venninna di har høll i hue. Hold deg unna det svinet der, vær så snill ❤️ (Og ditch den venninna mens du er i gang!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vil ikke medisinering kunne gjøre han frisk da? Og dempe volden? 

Kjenner det gjorde vondt at hun venninna mi sa det til meg som har gått og sett frem til en skilsmisse....

Ts

Anonymkode: 4dade...37f

Venninnen din har ikke gått i dine sko, og vet trolig ikke det hele og fulle omfanget av hva han har gjort og hvor mye han har skadet dere. 

Så nei du skal ikke høre på henne, og nei du skal ikke ta ham tilbake.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart ikke, du sier jo at du er ferdig med ham.

Diagnosen er forhåpentligvis til hjelp for ham selv, hvis han vil/klarer å ta i mot hjelp slik at han kan fungere bedre. Det forandrer jo ingenting med tanke på den psykiske/fysiske volden som han har utsatt deg for. 

 

Mange med tilsvarende lidelser utøver aldri vold. 

Anonymkode: 33589...e80

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vold er vold, og uakseptabelt uavhenging av diagnose. Det er sikkert kjipt å være bipolar, men å ta det ut på familien på den måten er både slemt og straffbart.

Anonymkode: f9d2f...14e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men én venninne sa til meg nettopp at "siden dette ikke er psykopati slik du har trodd, men en psykisk sykdom, så MÅ du jo ta han tilbake!"

 

Anonymkode: 4dade...37f

Hva i all verdens slags venninner har du? Å si til noen som har vært utsatt for vold at de ta tilbake partneren er helt hinsides. Til og med om det hadde vært en garanti mot å bli utsatt for mer vold så vil det jo være særdeles traumatisk for både deg og barna å oppholde dere sammen med denne mannen. Jeg hadde ikke tatt i mot et eneste råd fra dette mennesket.

Når det gjelder veien videre håper jeg du gjør det som er best for barna og setter deres sikkerhet foran alt annet. De har opplevd ting ingen barn skal gjøre. Dette er deres tid. Du ønsker ikke å trå feil nå. Fortsettelsen av barndommen deres bør bli så god som den kan være.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men én venninne sa til meg nettopp at "siden dette ikke er psykopati slik du har trodd, men en psykisk sykdom, så MÅ du jo ta han tilbake!"

Du har en venninne som vet hva for et helvete du har levd i og likevel sier noe sånt? Hun hadde jeg droppa. Og mannen.... nei. Det holder nå, høres det ut som, uansett hva som feiler han. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke ta han tilbake. Har ikke hørt om medisin som hjelper mot sinne og vold

Anonymkode: 2b9e1...dd6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisiner (og terapi!) kan hjelpe mer eller mindre, men han har utført psykisk og fysisk vold mot deg og barna. Du føler forakt. Hvorfor skal du ta ham tilbake? En diagnose og medisiner vil ikke endre på smertenhan har påført dere.

At han får hjelp, betyr at barna kan få en fin tid når de er på samvær og forhåpentlig opleve ham som en god pappa hele tida. Det betyr ikke at du må ta ham i husvarmen igjen.

Anonymkode: 8d089...2f0

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke medisinering kunne gjøre han frisk da? Og dempe volden? 

Kjenner det gjorde vondt at hun venninna mi sa det til meg som har gått og sett frem til en skilsmisse....

Ts

Anonymkode: 4dade...37f

Nei, man blir ikke frisk. 

Anonymkode: 96d76...1d5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta ham tilbake! Venninna di kan jo ikke ta inn over seg hva du og barna har stått i. Og det virker jo ikke som at mannen din selv har vært sjokkert og redd over egen oppførsel og søkt hjelp? Det er først når han står overfor rettssak og dom at han utredes for å om mulig få en diagnose som han innbiller seg kan gi en mildere dom?!?

Fortsett å glede deg til skilsmissen. Venninna di skal ikke avgjøre hva du skal gjøre, det er DU (og barna) som må leve med konsekvensene av ditt valg her. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du et soleklart ansvar, hold deg selv og ungene unna fyren, ingen diagnoser gir noen frikort til å mishandle andre. Ungene dine har allerede lid nok.  Det finnes ingen medisiner som kurerer slike.  

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men én venninne sa til meg nettopp at "siden dette ikke er psykopati slik du har trodd, men en psykisk sykdom, så MÅ du jo ta han tilbake!"

Uflax å høre på hu venninna når du ligger død på gulvet.

Omtrent alle partner-drap saker starter slik som du beskriver, så du bør være fornøyd med å være i live.

Kom deg unna!

Anonymkode: 3834f...7bf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...