Gå til innhold

Den O'store tempetråden


Amatariel

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte det kunne være greit med en stor tempetråd her inne, hvor vi samler informasjon.
Men også skravle, diskutere og spørre omkring temping.

Hva er temping?
Temping er måling av temperatur for å finne eggløsning. Etter EL produseres progresteron og da øker kroppstemperaturen. Ikke så mye at man vanligvis kjenner det, men nok til at det kan måles med et basaltermometer (termometer med to desimaler). 

Hva kan temping brukes til?
Ettersom kroppstemperaturen stiger først etter at EL er overstått, er du ikke lenger fruktbar når målingene blir høyere. Temping er derfor ikke til hjelp for å planlegge samleietidspunkt. Men kan brukes til følgende:
- Bli kjent med syklusen din. Finn ut når i syklusen du faktisk har EL.
- Bli oppmerksom på manglende eggløsning. 
- Avdekke lutealfasedefekt (dagene mellom EL og mens)

Hvordan tempe?
- Bruk et digitalt termometer med to desimaler.
- Mål temperaturen hver morgen med én gang du våkner, før du går ut av senga. For mye bevegelse vil påvirke temperaturen og gi målinger du ikke kan stole på.
- Måling i skjeden eller anus vil gi de mest nøyaktige resultatene, men for de fleste fungerer det også fint å måle i munnen. Velger du å måle i munnen, skal termometeret stikkes godt innunder tunga. Mål på samme sted i hele syklusen.
- Ta temperaturen til samme tid hver dag (+/- 30 minutter), også i helgene. Det er bedre å ikke tempe i det hele tatt enn å tempe mye tidligere eller senere enn vanlig.
- Plott inn temperaturene på en mobilapp eller nettside for dette formålet.

Hvordan tolke temperesultatene?
Eggløsningen finner vanligvis sted dagen før temperaturen stiger, altså den siste dagen med lav temperatur. Hvor mye temperaturen stiger varierer fra kvinne til kvinne og fra syklus til syklus, men fra 0,2°C til 0,5°C er vanlig. Etter eggløsningen forblir temperaturen på et høyere nivå enn før eggløsningen. Du må ha høyere temperaturer i minst tre dager etter hverandre for å kunne fastslå at du har hatt eggløsning.
Hvis du ikke er gravid, vil temperaturen falle igjen når du får mensen eller et par dager før.
Hvis du er blitt gravid, vil temperaturen fortsette å være høy ut over den tiden da du vanligvis ville forventet mensen.

Generelle tips
- Temperaturene dine vil svinge fra dag til dag. Dette er normalt. Enkelttemperaturer betyr ingenting – det du ser etter er det bifasiske mønsteret med lavere temperaturer før eggløsningen og høyere temperaturer etter eggløsningen.
- Temperaturen påvirkes av søvnmangel, alkohol, sykdom og mange andre faktorer. Noter slike mulige forstyrrende faktorer på kurven hvis du kan, og ikke legg for mye vekt på enkelttemperaturer som skiller seg ut fra mønsteret.
- Ikke stress med tempingen. Det gjør ingenting om du ikke får målt en dag iblant, særlig i begynnelsen og slutten av syklusen. Det er helhetsbildet som er viktig.
- Noen kan måle en ekstra lav temperatur på selve eggløsningsdagen, en såkalt eggløsningsdipp, men dette er langt fra vanlig.
- Én enkelt lav temperatur rundt 7-10 dager etter eggløsning kan være et tegn på at det befruktede egget fester seg i livmoren, en såkalt festedipp. Dette er heller ikke noe du bør legge for mye vekt på, men ser du en slik dipp blir det litt ekstra spennende å teste!
- For å bli gravid anbefales temping med ytterligere metoder for å kartlegge EL. EL-tester, sjekke EL-slim o.l.

Forslag til nettside/app
FertilityFriend.com
Manuelt diagram
Ovy App
Flo App

Forkortelser
BBT = Basal temperaturmetoden
Chart = Temperaturdiagram
CV = Cover line - den røde horisontale streken
DPO = Dager etter eggløsning
EL = Eggløsning
FF = FertilityFriend
OPK = EL-test
PP = Prøveperiode (syklusnr.)

Endret av Amatariel
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanlige spørsmål

Kan kvinner som har skift- eller nattarbeid bruke metoden?
Anbefales ikke. Det er fordi kroppen når sin basale temperatur først etter 4 timer av sammenhengende søvn. Ved mye oppegående eller våkenhet en natt vil det komme til å forhøye den basale kroppstemperaturen. Men kan jo være verdt forsøket, spesielt om man klarer å flytte sovingen sin fast til "samme tidspunkt" i døgnet.

Hvor kan jeg kjøpe et termometer med to desimaler?
Fertil.no
Babyplan (utsolgt)
Beurer OT30 med bluetooth
Grandado (noen med erfaringer?)
Ebay UK (noen med erfaringer?)

Er temping stress?
Det virker kanskje som unødvendig stress, men det tar bare noen få minutter hver morgen og kan fortelle deg mye om syklusen din. Mange opplever faktisk at man blir mindre stresset av å måle temperaturen. Delvis fordi man vet når EL er over, men også fordi EL kan skje senere enn du tror (og dermed blir mensen forsinket) og man får unødvendig håp ved testetid.

Når kan jeg starte å tempe?
Når som helst. Jo før, jo bedre. Hovedsaklig for å bli vant til metoden og rutinen. Grafen trenger ikke mer enn tre målinger for å kartlegge EL, men jo flere målinger jo bedre for å se helhetsbildet.

Må jeg kjøpe VIP hos FF?
Nei, man kan fint tempe og tolke resultatene med gratisversjonen. 
Kjøp av VIP gir deg dog tilgang til ekstramateriale. Alt fra statistikk, overlay, flere detaljerte muligheter. Og er reklamefritt.

Hvorfor får jeg hvit prikk på charten min?
Dette skjer dersom man plotter inn noe irregulært, som f.eks annet tidspunkt for måling, sovet dårlig e.l. Hvit prikk betyr at man kanskje ikke kan ta høyde for at temperaturen er riktig. 

Hvor lenge etter et tempehopp setter FF eggløsning på meg?
Man må ha tre høye temper for at FF setter at du har hatt eggløsning, så man hopper rett til 3 dpo på charten.
Og om du og FF absolutt ikke skulle være enige om eggløsningstidspunkt så er det mulig og overkjøre FF`s meninger. Da går du på "Tuning/override" under charten din. Der kan du forandre eggløsningsdag og coverline. Du vil da få en blå strek/kryss istedetfor ett rødt.

Hvordan kan jeg linke charten min til andre? (FF)
Trykk først på "sharing" i menyen til venstre -> så "home page setup" og da vil linken direkte til charten din komme opp øverst på siden. 

Hva er trifatisk kurve?
Når en kurve får tre nivåer – et lavt før eggløsning, et høyt etter eggløsning og et enda høyere et ca. en ukes tid etter eggløsning, kalles det en trifasisk kurve (derav navnet – tre faser). (eksempel)

Endret av Amatariel
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er mange tempere her inne slik at vi kan holde liv i tråden :danse:
Selv var jeg en veldig aktiv temper for 6-10 år siden, så det er både lenge siden og ikke var jeg en ekspert da heller. Om noe er feil i infoen over og/eller noen har info som bør komme med så er det bare å si i fra så skal jeg redigere. Min erfaring fra sist iallefall er at det er sammen vi lærer og vet mest!

Er du en temper hadde det vært hyggelig å vite hvem du er :) F.eks hvor lenge du har vært prøver/tempet.
Jeg tempet da jeg prøvde på mine to forrige barn, da jeg slet med å få positive EL-tester. Nå prøver vi på en sistemann, og startet for 5 måneder siden med det. Har klart å få positive EL-tester nå, men savner tempingen litt og syns det er gøy å holde på med i en ellers veldig kjedsommelig prøvetid. Skal starte opp fra og med i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes en slik tråd. 

Anonymkode: fe4a0...501

Ikke med alle faktating og spørsmål øverst i tråden. Som jeg kan moderere og endre underveis.
Ønsker også en tråd som er aktiv nå - med aktive medlemmer :)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk oppsummert for oss grønninger på temping! 🤩

Ønsker å bruke temping selv, men har i en mnds tid leitet etter termometer å kjøpe. Kun funnet på type ebay og lignende, men tar så mange måneder før jeg får det da, at hååååper jo jeg er gravid til da. 

Vet det blir feil med kun 1 desimal på termometeret, men får prøve med bare vanlig febertermometer til jeg finner noe skikkelig. Begynner vel straks på PP4 her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Niny skrev:

Fantastisk oppsummert for oss grønninger på temping! 🤩

Ønsker å bruke temping selv, men har i en mnds tid leitet etter termometer å kjøpe. Kun funnet på type ebay og lignende, men tar så mange måneder før jeg får det da, at hååååper jo jeg er gravid til da. 

Vet det blir feil med kun 1 desimal på termometeret, men får prøve med bare vanlig febertermometer til jeg finner noe skikkelig. Begynner vel straks på PP4 her. 

Du får det på alle apotek 🤷‍♀️

Anonymkode: fa4a1...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får det på alle apotek 🤷‍♀️

Anonymkode: fa4a1...d7a

Jeg fant heller ikke termometer med to desimaler etter å ha trålet x antall apotek her i Trondheim, så endte med å bestille dette fra Babyplan: https://babyplan.no/alle-produkter/termometer/?gclid=CjwKCAjw5Kv7BRBSEiwAXGDElTTWdzVLuz-hYOV24TqRHFn7zoSGrhjcYPUIvgo5aPH5q3f-DM645RoCUjoQAvD_BwE Det kom i posten etter bare noen dager :) 

Lykke til med prøvingen! 

Endret av rabarbrafrø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, rabarbrafrø skrev:

Jeg fant heller ikke termometer med to desimaler etter å ha trålet x antall apotek her i Trondheim, så endte med å bestille dette fra Babyplan: https://babyplan.no/alle-produkter/termometer/?gclid=CjwKCAjw5Kv7BRBSEiwAXGDElTTWdzVLuz-hYOV24TqRHFn7zoSGrhjcYPUIvgo5aPH5q3f-DM645RoCUjoQAvD_BwE Det kom i posten etter bare noen dager :) 

Lykke til med prøvingen! 

Har heller ikke funnet på forskjellige apotek i min bydel. Både Babyplan og makesure som jeg har funnet på nett, har vært utsolgt i noen uker nå 🤔🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får det på alle apotek 🤷‍♀️

Anonymkode: fa4a1...d7a

Ønsker gjerne konkrete tips og linker om man har forslag til termometer. Jeg har ikke kommet over apotek som har iallefall. Og Babyplan vært utsolgt lenge. 

Skader ikke å komme igang med bare én desimal @Niny! Om ikke annet så kommer du inn i temperutinen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også er på utkikk etter en termometer med to desimaler. Og det begynner å haste etter å finne en, som helst ikke må bestilles fra utlandet da sendingen tar tid, og jeg vil begynne på neste PP som begynner om få dager.. 😊 følger gjerne med i denne tråden, veldig bra tråd å lage Amatariel, supert👍🏻 
har et spm ang temping, jeg er ofte oppe om natten på do, sånn typ 4-5 tiden. Har alarm på til kl 7 i hverdager og helg (barnet i helgene) men har det noe å si på tempen hvis jeg temper kl 07.00 at jeg var på do et par timer før? 🤔 

håper babyplan får inn termometre snart! Ellers skal jeg sjekke opp alle apoteker her jeg bor om de har 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Love90 skrev:

har det noe å si på tempen hvis jeg temper kl 07.00 at jeg var på do et par timer før? 🤔 

Ja, det bør være minst 3, helst 4, timer sammenhengende søvn før man temper. Det er da basaltemperaturen kan måles. Høres slitsomt ut å gå ofte på do om natten... kan det løses ved å drikke mindre på kvelden? 

Utrolig irriterende med Babyplans termometer! I alle år... aldri opplevd lignende. Noen som har spurt dem om forventet ankomst? Og er det noen med erfaring til den Grandado-siden jeg linket til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg i gang med tempingen igjen! Er noen år siden sist gitt. Men jeg var veldig inne i det da, så håper det ikke tar så lang tid før det er vane igjen.

Jeg har lagt link til charten i signaturen min under her. Så om noen har lyst til å se charten når jeg snakker om den fremover, så er det bare å klikke på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også igang med å tempe igjen, men har ikke hatt en god start. 3 dager med forkjølelse og en natt med 5 oppvåkninger gir ikke god data så langt 😂 det blir vel etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Neutral90 skrev:

Jeg er også igang med å tempe igjen, men har ikke hatt en god start. 3 dager med forkjølelse og en natt med 5 oppvåkninger gir ikke god data så langt 😂 det blir vel etter hvert. 

Usj da, det var kjedelig. Godt det er helheltbildet som gjelder. Men riktig god bedring!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Love90 skrev:

Jeg også er på utkikk etter en termometer med to desimaler. Og det begynner å haste etter å finne en, som helst ikke må bestilles fra utlandet da sendingen tar tid, og jeg vil begynne på neste PP som begynner om få dager.. 😊 følger gjerne med i denne tråden, veldig bra tråd å lage Amatariel, supert👍🏻 
har et spm ang temping, jeg er ofte oppe om natten på do, sånn typ 4-5 tiden. Har alarm på til kl 7 i hverdager og helg (barnet i helgene) men har det noe å si på tempen hvis jeg temper kl 07.00 at jeg var på do et par timer før? 🤔 

håper babyplan får inn termometre snart! Ellers skal jeg sjekke opp alle apoteker her jeg bor om de har 👍🏻

Jeg anbefaler å tempe likevel, og så notere at den temperaturen er usikker. Hvis den ser rar ut, vet du at den kan være feil pga. doturen. Hvis du ofte må på do i femtiden, kan du begynne å måle da i stedet og så sove videre etterpå. 

Jeg er ferdig med prøving og temping, så det var egentlig ikke meningen å rote seg inn i denne tråden. Men jeg tempet da vi prøvde på nr. to, og da hadde vi en ettåring som våknet en del om natten. For meg gikk det bra, jeg fikk en tydelig temperaturkurve hvor man så EL likevel. Men dette er visst individuelt. For andre blir temperaturen bare rot hvis de er oppe en del på natten/ikke klarer å få nok sammenhengende søvn før de temper. Du kan teste det ut og se hvordan temperaturen påvirkes av det hos akkurat deg. 

Anonymkode: b5291...cea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler å tempe likevel, og så notere at den temperaturen er usikker. Hvis den ser rar ut, vet du at den kan være feil pga. doturen. Hvis du ofte må på do i femtiden, kan du begynne å måle da i stedet og så sove videre etterpå. 

Jeg er ferdig med prøving og temping, så det var egentlig ikke meningen å rote seg inn i denne tråden. Men jeg tempet da vi prøvde på nr. to, og da hadde vi en ettåring som våknet en del om natten. For meg gikk det bra, jeg fikk en tydelig temperaturkurve hvor man så EL likevel. Men dette er visst individuelt. For andre blir temperaturen bare rot hvis de er oppe en del på natten/ikke klarer å få nok sammenhengende søvn før de temper. Du kan teste det ut og se hvordan temperaturen påvirkes av det hos akkurat deg. 

Veldig fint med tips og råd fra tidligere tempere :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler å tempe likevel, og så notere at den temperaturen er usikker. Hvis den ser rar ut, vet du at den kan være feil pga. doturen. Hvis du ofte må på do i femtiden, kan du begynne å måle da i stedet og så sove videre etterpå. 

Jeg er ferdig med prøving og temping, så det var egentlig ikke meningen å rote seg inn i denne tråden. Men jeg tempet da vi prøvde på nr. to, og da hadde vi en ettåring som våknet en del om natten. For meg gikk det bra, jeg fikk en tydelig temperaturkurve hvor man så EL likevel. Men dette er visst individuelt. For andre blir temperaturen bare rot hvis de er oppe en del på natten/ikke klarer å få nok sammenhengende søvn før de temper. Du kan teste det ut og se hvordan temperaturen påvirkes av det hos akkurat deg. 

Anonymkode: b5291...cea

Tusen takk for rådet 😃 jeg tenker at jeg gjør som deg, tester selv om jeg var på do for bare noen timer siden så ser jeg jo fort om tempen blir forstyrret av dette 😊 er ikke hver natt jeg er på do, men av å til. Nok til at det kan forstyrre tenkte jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så flink du er, @Amatariel! Veldig bra med ein eigen tempetråd.

Eg har tempa sidan mai og er såååå glad eg begynte. Føler eg har mykje betre kontroll, og sjølv eg enno ikkje er gravid, veit eg i alle fall at det vi gjer er riktig :) Synest dessutan at det er null stress, og viss det skulle vere det (på reise eller liknande) berre droppar eg det dei dagane. Så lenge ein er ganske konsekvent elles gjer det ikkje noko om det manglar data ein dag her og der. Same med om eg har hatt ein tur opp om natta. Trur ikkje det gjer noko særleg for det store biletet. FF er uansett imponerande (nesten skremmande) god til å rekne ut syklusen min. Har lagt til lenke til charten min også i signaturen, viss nokon vi sjå.

Tempa for øvrig for eit par år sidan også, men då var det som prevensjon. Brukte Pearly, men det funka sånn måteleg, det var ikkje mange sikre dagar eg fekk :) Men då trur eg ikkje eg hadde fått med meg at eg ein må tempe til same tid kvar dag. Dessutan var det fleire dagar med lite søvn og mykje alkohol enn det er no. Prøvde å ta fram Pearlyen då eg skulle begynne å tempe no, men den har gått dukken. Bruker derfor termometer frå Makesure som funkar bra, men ser det også er utsolgt overalt. Merkeleg, eigentleg, at alle slike termometer skal vere utsolgt akkurat no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å se din chart også @Jennni :) Moro å høre at du er godt inne i tempingen og trives med det.

Men satt ikke FF EL på deg forrige syklus? (den lys blå streken)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...