Gå til innhold

Hvordan jobbe for å få igjen følelser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vært sammen med samboer i 2 år. Han er utrolig snill, stabil, trygg og god. Vet han aldri kunne gjort noe slemt mot meg, kommer til å være en god far. Han er alltid støttende og gir meg alltid råd, ros og komplimenter, MEN han er litt sjalu og prøver ofte å dra ting ut av meg. Han vil at jeg skal si at han er den beste jeg har hatt, fineste i verden, ect. Han prøver å trykke seg selv ned ved å få meg til å innrømme at jeg synes noen er kjekke og jeg kjenner jeg blir så avtent og føler at han bevist saboterer for oss. 

 

Jeg har vokst opp med omsorgssvikt og det krever mye av meg å gi alt fra meg selv, være kjærlig og sånt, så jeg føler at hver gang jeg tenker yes dette er virkelig verdens beste mann så kommer han med en eller annen teit kommentar " pynter du deg så du er sikker på at andre skal se hvor fin du er", eller her om dagen hvor jeg spurte " hva det du som var med meg der?" så er hans svar " du har vel hatt med deg noen andre når jeg har vært på jobb eller noe da, jeg vet ikke jeg?" og hinter om sånt hele tiden. 

 

Synes det er så synd. Blir så lei meg når jeg kjenner at jeg ikke er keen på å kline, kose ect. Han er en fantastisk mann utenom akkurat de kommentarene. Han går i terapi men håper jeg kan få igjen følelsene mer. 

Vi har hund sammen og jeg orker seriøst ikke et brudd til. Vi er forlovet. 

Anonymkode: 1b87f...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen annen løsning enn at du sier fra like tydelig som du gjør her.

Si at du sjalusien får deg til å miste følelsene.

Det er ingen annen måte å jobbe seg rundt det eller tvinge frem følelser. Du må ta problemet ved roten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Faith_In_You skrev:

Det er bare i en illusjon en snill, stabil, trygg, god og fantastisk mann ville oppført seg som du beskriver.

Nupp. Han har angst og depresjon så han er ikke "helt seg selv nå" 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Isambard skrev:

Jeg har ingen annen løsning enn at du sier fra like tydelig som du gjør her.

Si at du sjalusien får deg til å miste følelsene.

Det er ingen annen måte å jobbe seg rundt det eller tvinge frem følelser. Du må ta problemet ved roten. 

Har sagt det og det er også derfor han får hjelp. Han sier at han vil gjøre alt for å beholde meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Prøver18 skrev:

Nupp. Han har angst og depresjon så han er ikke "helt seg selv nå" 

Bedrageri er gøy sånn. For håpe han kommer seg ut av det og blir bra igjen. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er ikke usikker og trekker seg selv ned. Han manipulerer deg slik at du skal synes synd på ham og blindsone ham. Etterhvert kommer han til p isolere deg fra vennene dine ved å si slikt som «å ja... så du synes det er koseligere å være ute med vennene dine enn å være med meg». Og da synes du synd på ham og blir hjemme. Etterhvert sier han slikt om din familie og de du har aller nærmest. På den måten distanserer og isolerer han deg Fra venner og familie slik at han blir ditt «alt». Og slik baller det på seg.

etter noen år til, når du står opp for deg selv og sier du vil feire 30 års dagen til din venninne eller lignende, og du trosser hans manipulasjon, da blir han sint. Først skriker han, og du ber om unnskyldning og forstår selvfølgelig hvorfor han blir sint. Venninnen din er tross alt ikke like mye verdt som han, du elsker han over alt i verden, og selvfølgelig blir du hjemme.

neste gang dette skjer, blir han ikke bare sint og skriker. Nå kaster han ting, men ikke på deg. Du blir redd, men han sier det er din feil, for du får han til å føle seg så lite verdt. Og du velger han igjen. Han skadet deg tross alt ikke, og selvfølgelig forstår du hvorfor han ble sint og slo hull i veggen.det var jo din feil. 
 

og neste gang slår han ikke bare hull i veggen eller kaster en tallerken i gulvet. 
 

han trykker ikke seg selv ned, han manipulerer deg.

Anonymkode: 7c910...dd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er ikke usikker og trekker seg selv ned. Han manipulerer deg slik at du skal synes synd på ham og blindsone ham. Etterhvert kommer han til p isolere deg fra vennene dine ved å si slikt som «å ja... så du synes det er koseligere å være ute med vennene dine enn å være med meg». Og da synes du synd på ham og blir hjemme. Etterhvert sier han slikt om din familie og de du har aller nærmest. På den måten distanserer og isolerer han deg Fra venner og familie slik at han blir ditt «alt». Og slik baller det på seg.

etter noen år til, når du står opp for deg selv og sier du vil feire 30 års dagen til din venninne eller lignende, og du trosser hans manipulasjon, da blir han sint. Først skriker han, og du ber om unnskyldning og forstår selvfølgelig hvorfor han blir sint. Venninnen din er tross alt ikke like mye verdt som han, du elsker han over alt i verden, og selvfølgelig blir du hjemme.

neste gang dette skjer, blir han ikke bare sint og skriker. Nå kaster han ting, men ikke på deg. Du blir redd, men han sier det er din feil, for du får han til å føle seg så lite verdt. Og du velger han igjen. Han skadet deg tross alt ikke, og selvfølgelig forstår du hvorfor han ble sint og slo hull i veggen.det var jo din feil. 
 

og neste gang slår han ikke bare hull i veggen eller kaster en tallerken i gulvet. 
 

han trykker ikke seg selv ned, han manipulerer deg.

Anonymkode: 7c910...dd6

:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Prøver18 skrev:

Nupp. Han har angst og depresjon så han er ikke "helt seg selv nå" 

Har han fått disse diagnosene og går i behandling for det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er ikke usikker og trekker seg selv ned. Han manipulerer deg slik at du skal synes synd på ham og blindsone ham. Etterhvert kommer han til p isolere deg fra vennene dine ved å si slikt som «å ja... så du synes det er koseligere å være ute med vennene dine enn å være med meg». Og da synes du synd på ham og blir hjemme. Etterhvert sier han slikt om din familie og de du har aller nærmest. På den måten distanserer og isolerer han deg Fra venner og familie slik at han blir ditt «alt». Og slik baller det på seg.

etter noen år til, når du står opp for deg selv og sier du vil feire 30 års dagen til din venninne eller lignende, og du trosser hans manipulasjon, da blir han sint. Først skriker han, og du ber om unnskyldning og forstår selvfølgelig hvorfor han blir sint. Venninnen din er tross alt ikke like mye verdt som han, du elsker han over alt i verden, og selvfølgelig blir du hjemme.

neste gang dette skjer, blir han ikke bare sint og skriker. Nå kaster han ting, men ikke på deg. Du blir redd, men han sier det er din feil, for du får han til å føle seg så lite verdt. Og du velger han igjen. Han skadet deg tross alt ikke, og selvfølgelig forstår du hvorfor han ble sint og slo hull i veggen.det var jo din feil. 
 

og neste gang slår han ikke bare hull i veggen eller kaster en tallerken i gulvet. 
 

han trykker ikke seg selv ned, han manipulerer deg.

Anonymkode: 7c910...dd6

Er det bare å dikte fritt her? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! jeg og typen er litt sånn , minus at jeg er den som er mest sjalu. Eksen min var utro å løy masse til meg, så sitter så hardt inne å stole på noen. Noen ganger plopper jeg å ut sånne kommentarer uten å egentlig mene det, mer for å forsikre meg selv? (Teit ja). Prøver å jobbe med det, men det som hjelper meg mest er bare at typen sier direkte ifra når jeg gjør det. "Slutt nå er du sjalu og teit". Så har det iallefall blitt mindre med tiden, vanskelig å endre seg helt på en dag. Tror det beste er å ikke "jatte med" når han gjør det, men si ordentlig ifra hver gang at det ikke er hyggelig, uten å lage noe krangel av det.

Anonymkode: a007d...e2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er ikke usikker og trekker seg selv ned. Han manipulerer deg slik at du skal synes synd på ham og blindsone ham. Etterhvert kommer han til p isolere deg fra vennene dine ved å si slikt som «å ja... så du synes det er koseligere å være ute med vennene dine enn å være med meg». Og da synes du synd på ham og blir hjemme. Etterhvert sier han slikt om din familie og de du har aller nærmest. På den måten distanserer og isolerer han deg Fra venner og familie slik at han blir ditt «alt». Og slik baller det på seg.

etter noen år til, når du står opp for deg selv og sier du vil feire 30 års dagen til din venninne eller lignende, og du trosser hans manipulasjon, da blir han sint. Først skriker han, og du ber om unnskyldning og forstår selvfølgelig hvorfor han blir sint. Venninnen din er tross alt ikke like mye verdt som han, du elsker han over alt i verden, og selvfølgelig blir du hjemme.

neste gang dette skjer, blir han ikke bare sint og skriker. Nå kaster han ting, men ikke på deg. Du blir redd, men han sier det er din feil, for du får han til å føle seg så lite verdt. Og du velger han igjen. Han skadet deg tross alt ikke, og selvfølgelig forstår du hvorfor han ble sint og slo hull i veggen.det var jo din feil. 
 

og neste gang slår han ikke bare hull i veggen eller kaster en tallerken i gulvet. 
 

han trykker ikke seg selv ned, han manipulerer deg.

Anonymkode: 7c910...dd6

LOL. Samboer er svært konfliksky, aldri snakket høyt til meg, bestemmer ikke over meg, han er ikke sjefen i dette forholdet 😂 han er sykepleier, ikke psykopat 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei ! jeg og typen er litt sånn , minus at jeg er den som er mest sjalu. Eksen min var utro å løy masse til meg, så sitter så hardt inne å stole på noen. Noen ganger plopper jeg å ut sånne kommentarer uten å egentlig mene det, mer for å forsikre meg selv? (Teit ja). Prøver å jobbe med det, men det som hjelper meg mest er bare at typen sier direkte ifra når jeg gjør det. "Slutt nå er du sjalu og teit". Så har det iallefall blitt mindre med tiden, vanskelig å endre seg helt på en dag. Tror det beste er å ikke "jatte med" når han gjør det, men si ordentlig ifra hver gang at det ikke er hyggelig, uten å lage noe krangel av det.

Anonymkode: a007d...e2b

Det er ikke teit, det er psykisk mishandling når det forekommer over lengre tid. Det er et offer hver gang usikkerheten tar over og tar det ut over andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Faith_In_You skrev:

Det er bare i en illusjon en snill, stabil, trygg, god og fantastisk mann ville oppført seg som du beskriver.

Han kan være det, men har mistet selvtilliten, har en depresjon eller noe. Han sliter jo tydelig med selvbildet sitt, føler han ikke er god nok, og trenger evig bekreftelse. Kan tyde på lite kjærlighet i oppveksten og feil belønnings system( Skilsmisse eller omsorgs svikt)? Vet ikke,men gi nå fyren en sjanse, han trenger proff hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Han er ikke usikker og trekker seg selv ned. Han manipulerer deg slik at du skal synes synd på ham og blindsone ham. Etterhvert kommer han til p isolere deg fra vennene dine ved å si slikt som «å ja... så du synes det er koseligere å være ute med vennene dine enn å være med meg». Og da synes du synd på ham og blir hjemme. Etterhvert sier han slikt om din familie og de du har aller nærmest. På den måten distanserer og isolerer han deg Fra venner og familie slik at han blir ditt «alt». Og slik baller det på seg.

etter noen år til, når du står opp for deg selv og sier du vil feire 30 års dagen til din venninne eller lignende, og du trosser hans manipulasjon, da blir han sint. Først skriker han, og du ber om unnskyldning og forstår selvfølgelig hvorfor han blir sint. Venninnen din er tross alt ikke like mye verdt som han, du elsker han over alt i verden, og selvfølgelig blir du hjemme.

neste gang dette skjer, blir han ikke bare sint og skriker. Nå kaster han ting, men ikke på deg. Du blir redd, men han sier det er din feil, for du får han til å føle seg så lite verdt. Og du velger han igjen. Han skadet deg tross alt ikke, og selvfølgelig forstår du hvorfor han ble sint og slo hull i veggen.det var jo din feil. 
 

og neste gang slår han ikke bare hull i veggen eller kaster en tallerken i gulvet. 
 

han trykker ikke seg selv ned, han manipulerer deg.

Anonymkode: 7c910...dd6

Du vet at ikke alle som sliter og har en dårlig periode, er manipulerende psykopter eller?

Jeg har selv vært akkurat som ts beskriver! Men tanken på å skulle isolere han fra venner og bekjente slo meg aldri! Snakket ikke stygt om verken familie eller venner for å skulle isolere han så han ble "mitt alt". 
Når man sliter sånn som jeg gjorde, så er man usikker på seg selv og en smule paranoid. Man er redd partneren skal bli interessert i andre, man er redd for å miste den man er glad i. Når man da gjør sånn som ts forklarer, at han kan finne på å si "pynter du deg sånn slik at andre skal se hvor fin du er", så er det for å få en reaksjon. Reaksjonen fra den andre part bruker da som regel å være noe som "nei, jeg elsker deg! Og vil kun ha deg"! Det er denne bekreftelsen man fisker etter hver gang bare for å roe ned redselen om at partneren skal på let etter noen andre. 

Selv var jeg som sagt sånn, men isolerte han aldri og han fikk gjøre hva han ville hele tiden. Jeg var bare alltid sulten på denne bekreftelsen, slik at jeg fikk roet ned de paranoide tankene om at han skulle fra fra meg. Fikk hjelp, og har roet ned betraktelig nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, HansErik skrev:

Han kan være det, men har mistet selvtilliten, har en depresjon eller noe. Han sliter jo tydelig med selvbildet sitt, føler han ikke er god nok, og trenger evig bekreftelse. Kan tyde på lite kjærlighet i oppveksten og feil belønnings system( Skilsmisse eller omsorgs svikt)? Vet ikke,men gi nå fyren en sjanse, han trenger proff hjelp

Ja, vi er enige i at han trenger proff hjelp. Og man kan gi han en sjanse så lenge han har lyst å bli bedre.

Hvis han derimot ikke ønsker å bli bedre, så er det ingen som kan anse denne personen som en snill, stabil, trygg, god og fantastisk mann.

Og en person som så trenger så mye tiltak og ekstra pass, nærmest en støttekontakt, bør ikke anses som en likeverdig partner i et forhold. Fordi den personen gir aldri noe tilbake og blir derfor bare en belastning. Og ingen mennesker fortjener noe sånt fra en partner.

Og å gi en sånn person en sjanse til å ha et normalt forhold med normale forventninger går jo ikke. Det er bare galskap å tro at man kan ha normale forventinger til en sånn person. Og det er galskap å forvente et forhold med kjærlighet i når det er det man tilbyr et forhold selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mae1234 skrev:

Du vet at ikke alle som sliter og har en dårlig periode, er manipulerende psykopter eller?

Jeg har selv vært akkurat som ts beskriver! Men tanken på å skulle isolere han fra venner og bekjente slo meg aldri! Snakket ikke stygt om verken familie eller venner for å skulle isolere han så han ble "mitt alt". 
Når man sliter sånn som jeg gjorde, så er man usikker på seg selv og en smule paranoid. Man er redd partneren skal bli interessert i andre, man er redd for å miste den man er glad i. Når man da gjør sånn som ts forklarer, at han kan finne på å si "pynter du deg sånn slik at andre skal se hvor fin du er", så er det for å få en reaksjon. Reaksjonen fra den andre part bruker da som regel å være noe som "nei, jeg elsker deg! Og vil kun ha deg"! Det er denne bekreftelsen man fisker etter hver gang bare for å roe ned redselen om at partneren skal på let etter noen andre. 

Selv var jeg som sagt sånn, men isolerte han aldri og han fikk gjøre hva han ville hele tiden. Jeg var bare alltid sulten på denne bekreftelsen, slik at jeg fikk roet ned de paranoide tankene om at han skulle fra fra meg. Fikk hjelp, og har roet ned betraktelig nå. 


Man kan ikke forvente å få noe positivt tilbake når man gir noe negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Faith_In_You skrev:

Ja, vi er enige i at han trenger proff hjelp. Og man kan gi han en sjanse så lenge han har lyst å bli bedre.

Hvis han derimot ikke ønsker å bli bedre, så er det ingen som kan anse denne personen som en snill, stabil, trygg, god og fantastisk mann.

Og en person som så trenger så mye tiltak og ekstra pass, nærmest en støttekontakt, bør ikke anses som en likeverdig partner i et forhold. Fordi den personen gir aldri noe tilbake og blir derfor bare en belastning. Og ingen mennesker fortjener noe sånt fra en partner.

Og å gi en sånn person en sjanse til å ha et normalt forhold med normale forventninger går jo ikke. Det er bare galskap å tro at man kan ha normale forventinger til en sånn person. Og det er galskap å forvente et forhold med kjærlighet i når det er det man tilbyr et forhold selv.

Men fult mulig med proff hjelp, min samboer kunne vert den mannen. Fikk hjelp, jobbet seg gjennom med støtte fra meg, i dag har vi det fantastisk og hun er den hun egentlig alltid skulle være 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Faith_In_You said:

Ja, vi er enige i at han trenger proff hjelp. Og man kan gi han en sjanse så lenge han har lyst å bli bedre.

Hvis han derimot ikke ønsker å bli bedre, så er det ingen som kan anse denne personen som en snill, stabil, trygg, god og fantastisk mann.

Og en person som så trenger så mye tiltak og ekstra pass, nærmest en støttekontakt, bør ikke anses som en likeverdig partner i et forhold. Fordi den personen gir aldri noe tilbake og blir derfor bare en belastning. Og ingen mennesker fortjener noe sånt fra en partner.

Og å gi en sånn person en sjanse til å ha et normalt forhold med normale forventninger går jo ikke. Det er bare galskap å tro at man kan ha normale forventinger til en sånn person. Og det er galskap å forvente et forhold med kjærlighet i når det er det man tilbyr et forhold selv.

Så fordi om man sliter på et område, så er det gitt at vedkommende aldri gir noe tilbake? Nå må du gi deg😂 

Slike holdninger som du har er jo en av grunnene til at forhold som regel går rett i dass nå idag. Man skal liksom ikke kunne ha noen skavanker, da er man ikke likeverdig eller verdt å samle på. 
 

Må jo være en grunn til at min partner fortsatt ikke har forlatt meg. Jeg har MYE å tilby, og tilfører forholdet masse! Men heldigvis er han ikke så snever i tankegangen at han har forlatt meg fordi jeg har hatt en dårlig periode!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...