Gå til innhold

Hvorfor er småhunder så bjeffete og gneldrete? Finnes det småhunder som er som labradorer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Papillonen til venninna mi er i alle fall ganske stille. Den er den eneste stille bikkja jeg vet om faktisk :P 

Anonymkode: fcbde...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut cavallier, tibetansk spaniel og lhasa apso, italiensk mynde, shih tzu, pekingeser. Disse oppfatter jeg som svært lite bjeffete. Har også møtt gode eksemplarer av chihuahua som omtrent aldri bjeffer. 
 

Mange småhunder er avlet for å varsle, disse kan være mer eller mindre bjeffete. Jeg opplever at det har mye med eieren å gjøre, dersom hunden ikke blir behandlet som en liten hund (løftet opp i tide og utide) og ikke presses unødvendig inn i situasjoner de ikke kan takle (møte store, uvørne hunder i bånd), og har en eier som faktisk stoler på dem og ikke er nervøse for alt hele tiden, blir ikke hundene bjeffete. Hundene er så gode på kroppsspråk, når du passerer noen og er litt nervøs skjønner hunden det med en gang. Eiere av småhunder er ofte nervøse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en shetland sheepdog og hun lager knapt lyd. Det kommer helt an på hvordan man oppdrar og trener dem. Eieren legger grunnlaget for hvordan hundens oppførsel blir.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti to småhundener som ikke bjeffet som en gal, den ene var en cavalier king Charles spaniel. Den andre var en chiuahaha (hvordan staves det egentlig?), men der hadde  samme eier en annen chiuahaha som bjeffet som en gaaal, så har mer tro på ckcs-en. Og den chiuahahaen som ikke bjeffet var samtidig en av de roligste og triveligste bikkjene jeg har møtt noen gang, så der tror jeg det var rett og slett et unikt individ mer enn rase. 

Anonymkode: d862b...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småhunder blir ofte dullet med, og istedenfor å dyrke hundens selvtillit ved belønningstrening og å la hunden gjøre ting selv og kjenne på mestringsfølelsen, gjør man de usikre. Små, usikre hunder blir til såkalte gneldrebikkjer, for hunder som allerede er laget for å varsle, vil varsle for ALT om de er usikre. 

Anonymkode: beb1c...eb7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært borti to småhundener som ikke bjeffet som en gal, den ene var en cavalier king Charles spaniel. Den andre var en chiuahaha (hvordan staves det egentlig?), men der hadde  samme eier en annen chiuahaha som bjeffet som en gaaal, så har mer tro på ckcs-en. Og den chiuahahaen som ikke bjeffet var samtidig en av de roligste og triveligste bikkjene jeg har møtt noen gang, så der tror jeg det var rett og slett et unikt individ mer enn rase. 

Anonymkode: d862b...5a5

Chihuahua Skrives det 😂  

Anonymkode: 96258...f48

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugar Plum Fairy

Min lhasa apso bjeffer ikke, med mindre den skal varsle om noe veldig uvanlig. Feks harer på hyttetunet og sånt. Så når hun bjeffer kommer jeg og sjekker med en gang. 
Men en labrador er han ikke.. labradorer er tillitsfulle og glade i alt og alle. Lhasaen er litt mer selektiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en pekingeser som omtrent aldri bjeffer, kan gå dagesvis uten å bjeffe. Har også en bichon frise som kun bjeffer for å varsle hvis dørklokka ringer. Dørklokka er det eneste han reagerer på. 

Pekingesere er som regel ikke bjeffete, bichon frise kan fort bli gneldrete men de er lette å trene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en chihuahua som knapt lager lyd. Men det er ikke min fortjeneste, overtok henne etter at hun hadde blitt voksen 🐶

Anonymkode: d069f...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en chihuahua hannhund på 2 år, som nesten aldri bjeffer. På 1 uke bjeffer han kanskje bare 1 gang. De få gangene han bjeffer er det som regel sammen med andre hunder hvor han blir med på "leken". Han lager heller ingen lyd når folk ringer på. Han er en veldig stille og rolig gutt, og får enormt mye skryt av han❤️ 

Anonymkode: 4cb5c...512

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Småhunder blir ofte dullet med, og istedenfor å dyrke hundens selvtillit ved belønningstrening og å la hunden gjøre ting selv og kjenne på mestringsfølelsen, gjør man de usikre. Små, usikre hunder blir til såkalte gneldrebikkjer, for hunder som allerede er laget for å varsle, vil varsle for ALT om de er usikre. 

Anonymkode: beb1c...eb7

Og i tillegg så er mange små hunder avlet frem som snakkende hunder. Mange mindre raser skal snakke mye selv om det finnes individer som ikke gjør det. Spitzer for eksempel skal være veldig snakkende hunder. Gneldrete derimot skal de ikke være

Anonymkode: 270e0...049

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min bjeffer når jeg ber henne om det. Jeg liker å plage naboene. 
Ellers bjeffer hun når hun trenger vann eller påfyll av mat. Hun er liten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange små raser er avlet til å varsle og har derfor lav terskel for å bjeffe. Overdreven bjeffing vil ofte være et tegn på usikkerhet/redsel/høyt stress, men siden en del avfeier det meste av bjeffing med "rasen er sånn", så blir hunder med redsler og høyt stress avlet på og dette går dermed videre i nye generasjoner. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke knyttet opp mot rase overhode. Jeg har en chihuahua som aldri bjeffer. Men min søster har en som aldri er stille ;) Onkel har en labrador som er stille men naboen vår sin hyler halve dagen.. Cavalier bjeffer kanskje lite men når du får migrene og andre avlssykdommer med på kjøpet er det kanskje ikke akkurat veien å gå. Men les deg opp på historikken til hundene du. Chihuahua f.eks er jo opprinnelig en jakthund som skal jage dyr ut av hi. Da er det litt i dem å varsle. Andre hunder som skal jage opp bytte vil nok reagere på samme måte men hunder som er avlet frem til andre ting kanskje er mer stille. Men uansett personlighetsavhengig er min erfaring. 

Anonymkode: b428f...02b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke knyttet opp mot rase overhode. Jeg har en chihuahua som aldri bjeffer. Men min søster har en som aldri er stille ;) Onkel har en labrador som er stille men naboen vår sin hyler halve dagen.. Cavalier bjeffer kanskje lite men når du får migrene og andre avlssykdommer med på kjøpet er det kanskje ikke akkurat veien å gå. Men les deg opp på historikken til hundene du. Chihuahua f.eks er jo opprinnelig en jakthund som skal jage dyr ut av hi. Da er det litt i dem å varsle. Andre hunder som skal jage opp bytte vil nok reagere på samme måte men hunder som er avlet frem til andre ting kanskje er mer stille. Men uansett personlighetsavhengig er min erfaring. 

Anonymkode: b428f...02b

Ja, det finnes forskjellige personligheter innenfor rasene. Men det er likevel trender innenfor ulike raser, alt etter hvilke egenskaper de historisk sett har blitt avlet for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, miztyia skrev:

Jeg har en shetland sheepdog og hun lager knapt lyd. Det kommer helt an på hvordan man oppdrar og trener dem. Eieren legger grunnlaget for hvordan hundens oppførsel blir.

Nei,det kommer ikke helt an på hvordan man trener og oppdrar dem. 
 

Kjøper du en rase hvis opprinnelig bruksområde eksempelvis var varsling (som gjelder en del av de små rasene), får du nødvendigvis en hund som gjerne varsler. På lik linje som at du får gjerne får en hund som vokter dersom du kjøper en vokterrase. Å trene bort instinktiv, nedarvet adferd er sikkert ikke 100% umulig, men må sies å være for spesielt interesserte. Å fremstille dette som en ren treningssak er en underdrivelse. 
 

De fleste rasene ble skapt i en tid hvor hunder ble holdt på en helt annen måte enn idag, hvor de majoriteten av hundene holdes som kjæledyr og familiemedlemmer.  Setter man seg inn i opprinnelig bruksformål til rasen, får man i mange tilfeller også en grei pekepinn på egenskaper (eksempelvis varsling). 
 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en dvergpuddel som ikke bjeffer. Kan komme med lav knurring dersom hun hører folk i oppgangen, men det varer kun noen sekunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...