Gå til innhold

Forskjellige tankemønstre: indre monolog vs ingenting?


Caroline1986

Anbefalte innlegg

Jeg leste et eller annet sted for en stund siden at folk har forskjellige måter å tenke på.

Jeg har en evigvarende monolog i hodet som egentlig bare stopper når jeg skal sove. Den gir seg i grunnen ikke når jeg skal sove heller, men da styrer jeg den bare over på hyggelige ting for å slappe av. 

Slik trodde jeg at alle hadde det, frem til jeg leste at noen hadde fortalt om sin indre monolog til en venn, og vennen ikke skjønte hva de snakket om. Vennen hadde ikke noe slikt, og etter hva jeg husker så klarte hen heller ikke å forklare hvordan hen tenkte, men det virket som om det var mer tilfeldige tanker som dukket opp og var vanskelige å styre. I kommentarfeltet viste det seg at flere opplevde å ha ofte enten det ene eller det andre. 
Jeg finner ikke igjen denne diskusjonen, så tenkte jeg ville spørre her. 

Hvordan tenker dere? Går det an å forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror alle egentlig snakker om den samme måten å tenke på, vi bare beskriver den og oppfatter den på ulike måter. 

Anonymkode: 692d8...9d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Caroline1986 skrev:

Jeg leste et eller annet sted for en stund siden at folk har forskjellige måter å tenke på.

Jeg har en evigvarende monolog i hodet som egentlig bare stopper når jeg skal sove. Den gir seg i grunnen ikke når jeg skal sove heller, men da styrer jeg den bare over på hyggelige ting for å slappe av. 

Slik trodde jeg at alle hadde det, frem til jeg leste at noen hadde fortalt om sin indre monolog til en venn, og vennen ikke skjønte hva de snakket om. Vennen hadde ikke noe slikt, og etter hva jeg husker så klarte hen heller ikke å forklare hvordan hen tenkte, men det virket som om det var mer tilfeldige tanker som dukket opp og var vanskelige å styre. I kommentarfeltet viste det seg at flere opplevde å ha ofte enten det ene eller det andre. 
Jeg finner ikke igjen denne diskusjonen, så tenkte jeg ville spørre her. 

Hvordan tenker dere? Går det an å forklare?

Jeg ser at overskriften er litt misvisende, jeg mener selvsagt ikke «ingenting», men kanskje heller «tilfeldig» eller noe i den retning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vekseler i løpet av dagen. Noen ganger har jeg en dialog på gang, hvor jeg spør og svarer meg selv i hodet. Andre ganger, når jeg holder på med ting tenker jeg tilsynelatende inten, men ser jo at det er fordi alle tanker går med på å løse oppgaven jeg utfører: hva er lurt nå, hvordan ditt, først datt og opp dit og ned der. Da har jeg glemt mine egen person på ett vis og er i det jeg gjør.

Noen ganger når stressa kastes det på meg innfall fra mitt nervøse indre og det kan går så fort jeg ikke får med meg alle ord. Det ofte de samme gamle innøvde banene, noe jeg har lært en gang som sitter og sitter. men er jeg i tillegg nervøs vet jeg det er impulser fra tilbake som fyrer av de noiaer jeg som menneske har plukket opp på veien.

 

samtidig kan jeg noen ganger være vekk i laaaaange tankebaner uten at jeg følger helt med, som når en gjør rutine ting som å pusse tennene. Live og døden og kunsten og politikk samt når hente i barnhagen i morgen. Plutselig har jeg tenkt en masse og konkluderer med noe og kommer da litt til meg selv.

Hele tiden kommer det innfall og løse setninger tilsynelatende ut av det blå. Men er nok noe som jeg har sett eller sanset som har minnet meg på noe. Tannpuss kan også gjøre meg fortapt i minner. noe jeg ser eller hører eller lignende setter det av og kan føre til mørkesteder eller vakker reise.

Ofte når jeg kommer hjem så må jeg glane på noe, lese, tv, videospill, avis for å slippe å tenke noe bevist. Etter en slik pause begynner ofte dagens hendelser å avspille seg oppe i huet mitt og jeg litt ubevisst tygger på biter og sekvenser av hendelser som har hendt i løpet av dagen og jeg kan humre eller irriteres eller " da skulle jeg sagt"  "det må jeg huske si osv osv. Lest det er slik en bearbeidr inntrykk. Virker å stemme på meg

Det jeg kom på nå ;)

Anonymkode: 52dd3...508

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes i grunn det mest er ett rotete rør. He he. Ofte lurer jeg på om det faktisk er jeg som eier de tankene her, eller om de tenker i vei uten å spørre meg ;)

Anonymkode: 52dd3...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er det full baluba fra morgen til kveld. Jeg trodde også alle hadde det sånn, og fikk sjokk da jeg fant ut det ikke var tilfelle. Det hadde vært deilig å ha et litt roligere hode. 

Anonymkode: 20f8e...725

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke i ord eller setninger, med mindre jeg planlegger noe jeg skal skrive eller si til noen. Tankene er ikke rotete eller tilfeldige, men jeg visualiserer på en måte hva jeg skal gjøre etc uten at det er ord involvert. 

Har vært flerspråklig fra tidlig barndom og husker jeg syntes det var så rart når folk spurte hvilket språk jeg tenkte på. Språk liksom, hæ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ella_b skrev:

Jeg tenker ikke i ord eller setninger, med mindre jeg planlegger noe jeg skal skrive eller si til noen. Tankene er ikke rotete eller tilfeldige,

Jeg er også der, bortsett fra at "tankene" kan være ganske rotete og tilfeldige, spesielt om jeg skal skrive noe 😅 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fant vel ut at de to variantene var indre monolog og bilder/visualisering/følelser. 

Letteste måten å finne ut hva man har er som en over her sier, spør hvilket språk du tenker på. De som ikke umiddelbart har et svar tilhører som regel gruppen som visualiserer. 

Jeg har indre monolog, og har også vokst opp tospråklig. Den indre monologen min bytter språk etter som hvilket språk jeg snakket sist. Jeg har også bodd et par steder i Norge i oppveksten, og kan to dialekter, og den indre monologen skifter også mellom ulike dialekter avhengig av hva jeg snakker i øyeblikket 🤪

Anonymkode: c0788...131

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, ella_b said:

Jeg tenker ikke i ord eller setninger, med mindre jeg planlegger noe jeg skal skrive eller si til noen. Tankene er ikke rotete eller tilfeldige, men jeg visualiserer på en måte hva jeg skal gjøre etc uten at det er ord involvert. 

Har vært flerspråklig fra tidlig barndom og husker jeg syntes det var så rart når folk spurte hvilket språk jeg tenkte på. Språk liksom, hæ? 

oi.. så rart. Jeg tenker alltid i setninger, og av og til med bilder. Snodig 😃

Jeg lurer også på hvilket språk to språklike tenker på :P

Anonymkode: f75eb...515

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

oi.. så rart. Jeg tenker alltid i setninger, og av og til med bilder. Snodig 😃

Jeg lurer også på hvilket språk to språklige tenker på :P

Anonymkode: f75eb...515

Det har jeg svart på over 👆😊

Anonymkode: c0788...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Apis skrev:

Det er når du får svar som en ikke hadde forventet i en indre dialog,  en har et problem. 

Skjer stadig vekk her He he. Ikke noe å bekymre seg over. Det er først når Rolf begynner å svare du bør bite negler. Ja om du ikke er Rolf da.

Anonymkode: 52dd3...508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har indre monolog! Ofte lange pompøse monologer. Trodde også at alle hadde det, men tydeligvis ikke😅

Anonymkode: 6d91d...f34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg "dagdrømmer" konstant, har dialog der jeg ser for meg hva den andre personen hadde svart etc, alltid vært sånn. Mange ganger jeg tenker hæ? hvordan endte jeg her liksom. Ser også alt i bilder samtidig som dialogen pågår.

Anonymkode: eb865...dfc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker i samtale, men planlegger i bilde. Diskuterer fram og tilbake om alt mulig rart, 1000 ting som skal skje helst i morgen. 
 

Lager meg visuelle framdriftsplaner som den ingeniøren jeg er 😂

Anonymkode: 3492b...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt i monolog. Har alltid synes det høres dustete ut når de fremstiller det slik på film osv. Men da er det en greie altså 😛 

 

Anonymkode: b1123...509

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri tenkt i monolog. Har alltid synes det høres dustete ut når de fremstiller det slik på film osv. Men da er det en greie altså 😛 

 

Anonymkode: b1123...509

Ja, det er akkurat slik det framstilles på film😊

Anonymkode: c0788...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...