Gå til innhold

Skillsmisse - hva er de største belastningene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ingen verdens ting. En befrielse vil jeg si. Eneste angeren er at jeg ikke har gjort det for lenge siden.

Anonymkode: 46dd0...1a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine to eldste er skilsmissebarn og de har som en sier "klart seg fint" men de er begge veldig klare på at det hadde vært bedre om de ikke måtte leve med to hjem og alt det medfører samtidig som de også er klare i voksen alder på at det var riktig å gi opp forholdet. Det at de har "klart seg fint" betyr ikke at det har vært enkelt for dem, selv om vi som foreldre har hatt og har fortsatt en god tone og et godt samarbeid hele veien. Jeg tror ikke man kan uttale seg om dette uten å ha vært i barnas sko og samtidig huske at alle barn, alle foreldre og alle forhold er ulike. Men jeg er ganske overbevist om at smerten er størst for ungene uansett. 

Samtidig har jeg bekjente som er åpne på at om de visste det de vet etter en skilsmisse ville de gjort mye for å unngå situasjonene, som min eksmann sa - hvorfor kan vi leve separat som så gode venner men sammen var det katastrofe? Det er et poeng at når følelsene tar overhånd på en negativ måte klarer man ikke tenke, om man ikke føler noe burde man kunne være AS Familien og se det hele som et kollektiv hvor man gjør en innsats for felles beste. 

Et par vi kjenner lever sammen som foreldre med hver sine kjærester utenfor hjemmet - veldig uortodoks men det fungerer som bare søren! 

Anonymkode: 98480...dba

Det blir ennå verre om det er utroskap med i bildet, der barna naturlig får vite det, enten med en gang, eller etter hvert. At årsaken bak var svik. Det gir ikke den svikende part noe godt, ikke dennes nye partner heller. Barna vender seg ofte mot disse og det går år før ting er nesten normalt. Men bare nesten. Og den annen part ofte beskyldt for å sette opp barna. Så samarbeidet havner i -, og helvete er løst i familien. Barnevern , psykologer osv. Dette skjer nok ikke alle steder, men ca 20 % av alle brudd er slik. Trist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med hvilke rett kan du hevde dette er tull.? Du skal bestemme hvordan jeg opplever ting ? Nei DU. Realitetene er at skilsmisse barn sliter med noe resten av livet. Enten et kompleks, en mangel i oppveksten preger en hele livet.

Anonymkode: 96cca...a2d

Da må du skrive "jeg", ikke "skilsmissebarn". Du kan beskrive din opplevelse, men ikke andres.

Anonymkode: 23f49...e9d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange parter involvert i en skilsmisse, de mest sentrale: mor, far og barn. Syns en må veie interessene mot hverandre. Hvis den ene er direkte ulykkelig i forholdet, mens den andre er veldig fornøyd, så ofres jo den enes lykke for at den andre skal få være lykkelig. Det høres feil ut, da så skjeve forhold ikke er riktig for den som må leve store deler av livet sitt ulykkelig og under andre omstendigheter frarådelig. Så er det barna da... må de alltid bli ulykkelige i en skilsmisse? Går det an å ordne det slik at de får det ganske greit? Kanskje ikke like greit som hvis begge foreldre hadde levd lykkelige sammen, men det gjør de jo uansett ikke, siden den ene jo er ulykkelig. 

Anonymkode: 1ea2a...689

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to barn og det er deg selv og egne følelser du tenker på her? Der verste med en skillsmisse er hva det gjør mot dine barn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Konungr said:

Du har to barn og det er deg selv og egne følelser du tenker på her? Der verste med en skillsmisse er hva det gjør mot dine barn.

En del av ekteskapene som ender i skilsmisse har vært dårlig over tid. Noe barna får med seg og blir preget av. I hjem med mye krangling, som betyr redsel og usikkerhet hos barn, så blir hjernen til barn fysisk endret og det preger barna når de i voksen alder skal inngå i relasjoner. 

Det er heller sjelden at man går fra harmoni og lykke til skilsmisse neste dag. Så å fremstille ekteskap som beste oppvekstmiljø for barn er direkte feil. 

Det man heller burde gjør er å gå bort fra 50/50 på de yngste barna slik de får ro i en fast base. Å behandle barn som en eiendel som skal fordeles likt er for meg helt hinsides og fører til langt mer skade enn skilsmissen i seg selv. 

En kamerat av meg er midt i smørøyet på skilsmisse etter 21 års ekteskap. Eldste barn på 23 år sliter i kjæresterelasjoner og intimitet. Han har snakket med pappaen om dette, og sier han er skeptisk til romantiske forhold da han ikke helt vet hvordan det skal være. Han har ikke minne av fysisk nærhet mellom foreldrene, men flere år med suring, hakking, og dårlig stemning. Pappaen har blitt i ekteskapet de siste 5 årene ut av hensyn til yngste på 15 år. Nå angrer han som en hund og sliter med dårlig samvittighet ovenfor barna at han ikke gikk før, og ser at de har blitt skadelidende av at foreldrene har holdt sammen. Ufattelig trist. 

Barna ser han er mye lykkeligere som singel og sier de er glad det ble slutt. 

Anonymkode: 3f838...4ce

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En del av ekteskapene som ender i skilsmisse har vært dårlig over tid. Noe barna får med seg og blir preget av. I hjem med mye krangling, som betyr redsel og usikkerhet hos barn, så blir hjernen til barn fysisk endret og det preger barna når de i voksen alder skal inngå i relasjoner. 

Det er heller sjelden at man går fra harmoni og lykke til skilsmisse neste dag. Så å fremstille ekteskap som beste oppvekstmiljø for barn er direkte feil. 

Det man heller burde gjør er å gå bort fra 50/50 på de yngste barna slik de får ro i en fast base. Å behandle barn som en eiendel som skal fordeles likt er for meg helt hinsides og fører til langt mer skade enn skilsmissen i seg selv. 

En kamerat av meg er midt i smørøyet på skilsmisse etter 21 års ekteskap. Eldste barn på 23 år sliter i kjæresterelasjoner og intimitet. Han har snakket med pappaen om dette, og sier han er skeptisk til romantiske forhold da han ikke helt vet hvordan det skal være. Han har ikke minne av fysisk nærhet mellom foreldrene, men flere år med suring, hakking, og dårlig stemning. Pappaen har blitt i ekteskapet de siste 5 årene ut av hensyn til yngste på 15 år. Nå angrer han som en hund og sliter med dårlig samvittighet ovenfor barna at han ikke gikk før, og ser at de har blitt skadelidende av at foreldrene har holdt sammen. Ufattelig trist. 

Barna ser han er mye lykkeligere som singel og sier de er glad det ble slutt. 

Anonymkode: 3f838...4ce

For dette forholdet ja,men de fleste er ikke slik, de fleste er harmoniske til den ene part finner seg en ny, og da avslutter. Ja barnefar bør alltid ha omsorgen 100 % for barn over puppestadiet . Enig der

Anonymkode: 96cca...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du skrive "jeg", ikke "skilsmissebarn". Du kan beskrive din opplevelse, men ikke andres.

Anonymkode: 23f49...e9d

Forskning viser flertallet er slik, og mange faller utenfor, presterer dårlig i skole osv. 

Anonymkode: 96cca...a2d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste klarer seg helt fint? Det er dine ord.

Familien er ødelagt. Foreldrene bor på hver sin kant. Ingenting er som før.

Du aner ingenting om hva som er tilfelle for "de fleste". Vi må leve videre, vi er tvunget til å gjøre det beste ut av situasjonen, men livet mangler noe vesentlig. Det blir aldri det samme. Selv om de du møter smiler og ser ut til å ha det bra, så vet du ikke hvor tøft man har det på innsiden, hvor stort savnet er.

Anonymkode: f9be1...4ab

Det er ikke sikkert du hadde hatt det bedre om foreldrene dine ikke hadde valgt å skille seg. 
Livet skjer, og man må gå videre. Å være bitter over noe som har skjedd for lenge siden ødelegger bare for deg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskning viser flertallet er slik, og mange faller utenfor, presterer dårlig i skole osv. 

Anonymkode: 96cca...a2d

Link til forskning som viser at flertallet av norske barn som har opplevd skilsmisse, faller utenfor.

Anonymkode: 23f49...e9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du skrive "jeg", ikke "skilsmissebarn". Du kan beskrive din opplevelse, men ikke andres.

Anonymkode: 23f49...e9d

https://nhi.no/familie/barn/barn-og-samlivsbrudd/

https://www.skilsmisse.net/barn/hvabetyrdetforbarnet.html

Motbevis det gjerne,med artikler, ikke din egen mening !

Anonymkode: 96cca...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En del av ekteskapene som ender i skilsmisse har vært dårlig over tid. Noe barna får med seg og blir preget av. I hjem med mye krangling, som betyr redsel og usikkerhet hos barn, så blir hjernen til barn fysisk endret og det preger barna når de i voksen alder skal inngå i relasjoner. 

Det er heller sjelden at man går fra harmoni og lykke til skilsmisse neste dag. Så å fremstille ekteskap som beste oppvekstmiljø for barn er direkte feil. 

Det man heller burde gjør er å gå bort fra 50/50 på de yngste barna slik de får ro i en fast base. Å behandle barn som en eiendel som skal fordeles likt er for meg helt hinsides og fører til langt mer skade enn skilsmissen i seg selv. 

En kamerat av meg er midt i smørøyet på skilsmisse etter 21 års ekteskap. Eldste barn på 23 år sliter i kjæresterelasjoner og intimitet. Han har snakket med pappaen om dette, og sier han er skeptisk til romantiske forhold da han ikke helt vet hvordan det skal være. Han har ikke minne av fysisk nærhet mellom foreldrene, men flere år med suring, hakking, og dårlig stemning. Pappaen har blitt i ekteskapet de siste 5 årene ut av hensyn til yngste på 15 år. Nå angrer han som en hund og sliter med dårlig samvittighet ovenfor barna at han ikke gikk før, og ser at de har blitt skadelidende av at foreldrene har holdt sammen. Ufattelig trist. 

Barna ser han er mye lykkeligere som singel og sier de er glad det ble slutt. 

Anonymkode: 3f838...4ce

"Lykkelig" er oppskrytt. Det er økonomi som teller. Hvis du vil gi barna en treg start på det som teller i livet, for all del "dump, dump, dump" som er gjengangeren her på forumet. Hvis du vil gi de en head start så holder dere sammen.

Bo i enebolig med utleiedel med nesten ingen kostnader eller flytte inn i hver sin trange 3 roms leilighet med mer kostnader totalt, det er spørsmålet. Hva gir barnet best fremtid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Link til forskning som viser at flertallet av norske barn som har opplevd skilsmisse, faller utenfor.

Anonymkode: 23f49...e9d

https://forskning.no/sosiale-relasjoner-psykologi-universitetet-i-stavanger/kva-gjer-ei-skilsmisse-med-barnas-psykiske-helse/1015028

 

Denne burde holde 🙂

Anonymkode: 96cca...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med hvilke rett kan du hevde dette er tull.? Du skal bestemme hvordan jeg opplever ting ? Nei DU. Realitetene er at skilsmisse barn sliter med noe resten av livet. Enten et kompleks, en mangel i oppveksten preger en hele livet.

Anonymkode: 96cca...a2d

Der bryr ikke egoistiske foreldre seg om nå til dags, eget følelsesliv settes først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Konungr skrev:

"Lykkelig" er oppskrytt. Det er økonomi som teller. Hvis du vil gi barna en treg start på det som teller i livet, for all del "dump, dump, dump" som er gjengangeren her på forumet. Hvis du vil gi de en head start så holder dere sammen.

Bo i enebolig med utleiedel med nesten ingen kostnader eller flytte inn i hver sin trange 3 roms leilighet med mer kostnader totalt, det er spørsmålet. Hva gir barnet best fremtid?

Disse er kun opptatt av egen fremtid, barna tar ikke skade sier de ! 

Anonymkode: 96cca...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Disse er kun opptatt av egen fremtid, barna tar ikke skade sier de ! 

Anonymkode: 96cca...a2d

Nettopp, de gir faen i barna. Det er i alle fall ikke noe oppskrift på framtidig suksess for barna å skille seg når man har barn. Skilsmissebarn som lykkes gjør det til tross for det, ikke på grunn av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Konungr said:

"Lykkelig" er oppskrytt. Det er økonomi som teller. Hvis du vil gi barna en treg start på det som teller i livet, for all del "dump, dump, dump" som er gjengangeren her på forumet. Hvis du vil gi de en head start så holder dere sammen.

Bo i enebolig med utleiedel med nesten ingen kostnader eller flytte inn i hver sin trange 3 roms leilighet med mer kostnader totalt, det er spørsmålet. Hva gir barnet best fremtid?

Rareste.... Har du blitt forlatt selv og sliter etter bruddet?  

At man er glad og ønsker hverandre vel er best for barn. Ikke et papir som sier man er gift eller om man bor i enebolig eller ikke. Nesten så jeg tror du troller nå. 

Anonymkode: 3f838...4ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å skille meg,men har fått høre at det er så vondt
Vi har to barn i småskolen

Hva er de største utfordringene man møter i en skillsmisse ? 
Hva gjør mest vondt? 
Hva er vanskeligst? 

Anonymkode: d87b6...9ea

Det som var det verste var at hun bortførte våre barn og flyttet til et helt annet sted i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

For dette forholdet ja,men de fleste er ikke slik, de fleste er harmoniske til den ene part finner seg en ny, og da avslutter. Ja barnefar bør alltid ha omsorgen 100 % for barn over puppestadiet . Enig der

Anonymkode: 96cca...a2d

Virkelig? Ikke ett eneste ekteskap jeg kjenner som har gått i oppløsning gikk fra lykke og harmoni en dag og skilsmisse neste dag. Ikke en eneste har funnet ny partner før de gikk. Alle har forsøkt terapi og div "forsøk på å fikse det". 

De har vokst fra hverandre. Menn som gjør ingenting, kvinner som blir "kjedelige", suring, krangling. Noen har vært utro, men det har ikke vært årsak til brudd, men et symptom på at forholdet er over. 

Du virker veldig bitter i måten du uttrykker deg på. Håper det går bra med deg. 

Anonymkode: 3f838...4ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rareste.... Har du blitt forlatt selv og sliter etter bruddet?  

At man er glad og ønsker hverandre vel er best for barn. Ikke et papir som sier man er gift eller om man bor i enebolig eller ikke. Nesten så jeg tror du troller nå. 

Anonymkode: 3f838...4ce

Nei, jeg kunne aldri funnet på å gifte meg med ei som tok så lett på ekteskap.

Derimot har jeg opplevd skilsmisse som barnet. Ingenting positivt der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...