Gå til innhold

«Du må argumentere for påstanden din!»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har enda til gode å finne noe som alle kilder er enige om. Med unntak av matematikk, da. 

Så, når du poster kilde så ender det som regel opp i "du kan jo ikke bruke den siden som kilde, den er alternativ / sosialistisk / nazipropaganda / sett inn det som passer". Så kommer motparten med en annen kilde, så kan du kritisere den, og sånn går no dagan. 

Anonymkode: a144b...549

Akkurat! :) 

Det meste koker ned til hva man velger å tro på eller klarer å la seg overbevise av. Det ville strengt tatt ikke vært mulig å diskutere eller argumentere heller, dersom alle måtte mene det samme.

Selv innenfor matematikk er det en forutsetning at man evner å forstå det man leser, ellers er det fint liten nytte å lese. 

Anonymkode: 63ea7...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Cuntzilla skrev:

Det som svir litt er at den dumme vil tro den "vant" en diskusjon

Som tidligere nevnt, dette er tvangstanker. Det er muligens noe som preger den smarte, men ikke den kloke. 

Anonymkode: 63ea7...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Drizzt skrev:

OK, jeg uttalte meg generelt :) Flott når man er enige, men det ligger mye bra i en god ''krangel'' hvor folk faktisk gidder å legge frem argumenter for påstandene sine. Selv om partene ikke kommer til enighet, er det positivt å vurdere andres argumenter mot sine egne.

 

Alle som har opplevd litt eller mye motstand/motgang i livet har gått på denne skolen.

 

Det er jo vanskelig å diskutere med noen som på forhånd har bestemt seg om å ha rett og ikke har lyst å gå i dybden med argumentene sine. Da er det bare å takke for seg og ikke bruke mer tid.  

👍🏻👍🏻👍🏻 Enig i alt (som spådd på første side).

Anonymkode: 63ea7...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Det kan jo faktisk motbevises her med logisk argumentasjon, ironisk nok.

Du kan nok ikke motbevise det med argumentasjon, nei. Men du kunne ha forsøkt deg på noen avanserte spørsmål i logikk, som man bør kunne på mastergradsnivå, feks. Det ville gitt en pekepinn på om jeg i det hele tatt var rustet for en doktorgrad.

Det hadde vært litt morsomt å se deg forsøke på det :P 

Anonymkode: 63ea7...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil.

Det er kun de gangene man er interessert i å overbevise noen, at det gjelder.

Og det kan godt tenkes at hvis jeg sier noe i en debatt, så er jeg interessert i å diskutere dette videre med Per, men ikke med Pål.

Skal jeg da måtte tilrettelegge for diskusjon med Pål også, bare fordi han har klart å logge inn på KG?

Eller har Pål et eget ansvar for å være interessant nok til at jeg skal gidde å underbygge mine påstander for han? 

Anonymkode: 63ea7...dd9

Pål har ikke et ansvar for å være interessant nok for deg. Mest sannsynlig driter Per i om du synes han er interessant. Kanskje han ikke synes du er interessant. Hvis du vil ha en personlig samtale med Pål, så sender du Pål en pm, eller henvender deg utelukkende og klart til Pål i tråden, selv om du her ikke har noen garanti for at andre blander seg, siden det da ikke er en privat samtale. Dette er da virkelig ikke så vanskelig. Er ditt mål er å overbevise noen, og aldri lære noe nytt, som kanskje strider mot ditt syn? Er poenget med denne tråden at du er interessant og noen få andre er interessante, og at mange andre ikke er det. Har du startet en statustråd eller vil du si noe om hva du faktisk mener med denne tråden? 

Anonymkode: 7f11d...fed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overfor de som ikke klarer å tenke selv, ja.

Men overfor de som klarer det, vil det å «slenge ut en påstand» ofte sette i gang en refleksjon, helt uten at man behøver å underbygge den.

Disse menneskene har programvaren inne fra før, om man kan si det sånn. Man slipper å installere alt fra scratch, for ikke å si; kode alt helt fra start.

Så kan man si at jamen, da er det jo bare å unngå å diskutere med de som ikke har det. Ja, ok, den ser jeg. Men bør man ikke kunne reflektere hva nytten er i at de får lov å oppholde seg her?

Skal blinde virkelig få lov å lede blinde?

Eller burde man sluse disse tilbake til skolebenken?

Det er ikke uten grunn at kommentarfeltene i avisene er stengt. Ikke bare er det liten nytte at uvitende mennesker sitter og reproduserer uvitenhet, det er til og med farlig, og nedbrytende for samfunnet!

Anonymkode: 63ea7...dd9

Jeg ser poenget i å ikke gidde å til enhver tid ta utgangspunkt i minste feller multiplum, en viss kunnskap og refleksjon bør man kunne regne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, herzeleid skrev:

Jeg ser poenget i å ikke gidde å til enhver tid ta utgangspunkt i minste feller multiplum, en viss kunnskap og refleksjon bør man kunne regne med.

Joda, men det er jo poenget mitt, bare snudd på hodet. Man må bidra med noe selv også, ellers kan man ikke forvente at noen skal strekke seg.

Hvis jeg diskuterer med deg, og du jevnt over er hyggelig og imøtekommende, og forsøker å forstå, vil det jo være mye mer givende for meg å forsøke å forklare deg, enn det vil være, å forsøke å forklare AB over deg, som bare hakker. 

Anonymkode: 63ea7...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også forskjell på en påstand og en mening. En påstand bør underbygges, ellers har den lite verdi. Men man kan ikke dokumentere en mening (noe en del her på KG ikke helt har forstått).

Anonymkode: e1632...7b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er også forskjell på en påstand og en mening. En påstand bør underbygges, ellers har den lite verdi. Men man kan ikke dokumentere en mening (noe en del her på KG ikke helt har forstått).

Anonymkode: e1632...7b6

Nettopp. 

Anonymkode: 63ea7...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men det er jo poenget mitt, bare snudd på hodet. Man må bidra med noe selv også, ellers kan man ikke forvente at noen skal strekke seg.

Anonymkode: 63ea7...dd9

Nettopp. Jeg ser poenget ditt der og er egentlig ganske enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, herzeleid skrev:

Nettopp. Jeg ser poenget ditt der og er egentlig ganske enig. 

Ja, det handler i grunn bare om normal sosial oppførsel. Likevel, for mange er det visst nesten for mye for langt...

Anonymkode: 63ea7...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...