Gå til innhold

Litt rotete teknikk, men har det noe å si?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer. For jeg vet at når jeg tar i ekstra på forskjellige øvelser så blir jeg litt brå i bevegelsene på slutten av hver øvelse - Dvs jeg klarer ikke holde seige gode reps. Feks ved legcurl så kaster jeg leggputa opp bak meg de siste 2-3 repsa og hjelper til med armene. Og de siste to repsa på pushupsene begynner jeg å svaie i korsryggen. Og de siste 2-3 repsa på chinupsene så kommer bena opp foran. 
 

Men har det noe å si? Jeg pusher meg maks hver gang, og øker i vekt og eller reps hver uke. På den måten føler jeg at jeg at jeg har god progresjon. Har ikke noe lyst til å gå ned i vektbelastning heller, for vil så gjerne bli sterkere. Hva tenker dere om teknikk vs progresjon? Passer dere på å ha helt korrekt utførelse i alt? Jeg er forresten nøye på markløft og knebøy. Ellers tar jeg i alt jeg klarer 😅

Anonymkode: 5fb0a...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan sikkert påvirke progresjonen noe, men så lenge du belaster musklene jevnt og trutt over tid, så blir du sterkere. Du trenger ikke ta i alt du klarer hver gang da.

Teknikk er viktig for å belaste de musklene du skal belaste, typisk at du aktiverer rygg og ikke bare armer i roøvelser, og at du ikke gjør noe som gir deg akutte skader eller belastningsskader. Det er åpenbart mye viktigere med frivekter enn i maskin.

Anonymkode: b05ed...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har fått høre tidligere fra pt er at man må øke hver uke hvis man skal ha en jevn og god progresjon. Så må man kanskje ta av litt vekter innimellom og begynne litt lavere og jobbe seg opp igjen hvis man stopper opp. Men jeg kjenner at jeg kaver de siste repsene. Har ikke fått noen skader enda, men det er jo det jeg er redd for på sikt hvis noe av det jeg gjør er «feil».

 

Anonymkode: 5fb0a...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hørres ut som det er cheating kicker inn.
altså man jukser litt for og klare og få det til, ofte sliten eller for tungt.

Teknikk er nok viktig i den stand at du ikke skader deg, kjører man jo helt feil kan man jo gå på en smell.

Og en vis teknikk trengs for og klare og utføre øvelsen

Endret av Sunset90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest effektive er å trene med 2-3 reps i reserve. Da restituerer kroppen seg raskere og du får mer ut av neste økt. Masse forskning på dette!  Små muskelgrupper kan dog i større grad trenes til failure, for eksempel triceps,men chins til failure er det lite poeng i gjøre. Gjør heller færre reps per sett og legg på et ekstra sett. Jevn progresjon er viktig, enten gjennom å øke vektene eller å legge på en ekstra repetisjon. 

Anonymkode: 95b37...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis jeg må slurve med teknikken, f.eks med å ta fart (på øvelser hvor det ikke skal tas fart) for å få ut de siste prepitisjonene så er det egentlig ikke reell progresjon. Jeg har jo ikke klart flere prepitisjoner fordi jeg har blitt sterkere men fordi jeg jukser med teknikken. 

 Så hvis korsryggen min begynner å henge når jeg tar purshups (for å bruke et av dine eks) så tar jeg ikke flere nei. 

Anonymkode: b6043...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville definitivt fokusert på teknikken! Er styrkeløfter selv og kan med hånda på hjertet si at progresjonen gikk mye raskere etterhvert som teknikken ble bedre. Hvis du ønsker å bli virkelig sterk, må du uansett bruke mange år på det. Det er ikke vits i å bruke mer vekt enn du egentlig klarer som i verste fall pådra deg skader. En annen ting, hvor ofte trener du? Det er ikke nødvendig å pushe seg til max hver økt på alle øvelser. Mengdetrening er gull verdt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! Jeg trener styrke 3 ganger i uken, og har 1-2 løpeøkter. Har trent på denne måten ca 1 år før koronaen og etter pausen gikk jeg langt tilbake i progresjonen. Så er nok litt utålmodig også🙄 Før dette trente jeg lettere og mer variert og hadde ikke i nærheten av den progresjonen jeg har hatt siste året. Tenker på en måte at teknikken kommer til å bli enklere når jeg blir litt sterkere i kroppen. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 5fb0a...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener ikke alle øvelser til failure - men legcurl, hiptrust, dips og pushups er feks øvelser jeg har mange reps på, typ 12x4 - og da blir det 12 første settet og til failure de neste 3 settene. Kjører forresten fullkroppsøkt 3 ganger i uken, men ikke de samme øvelsene.
 

Er det bare en myte at man må presse seg for å bli bedre? 

Anonymkode: 5fb0a...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trener ikke alle øvelser til failure - men legcurl, hiptrust, dips og pushups er feks øvelser jeg har mange reps på, typ 12x4 - og da blir det 12 første settet og til failure de neste 3 settene. Kjører forresten fullkroppsøkt 3 ganger i uken, men ikke de samme øvelsene.
 

Er det bare en myte at man må presse seg for å bli bedre? 

Anonymkode: 5fb0a...e2b

Du må ha progresjon for å bli sterkere. Når du ikke lenger klarer å få riktig form i push ups, er det ingen grunn til å fortsette å ta dem. Loggfør treningen og øk med repetisjoner eller vekt fra økt til økt. I knebøy og markløft kan det på et tidspunkt være lurt å gå i over til mikrovekter og øke for eksempel 0,5 kg per økt. 

Anonymkode: 95b37...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2020 den 19.06, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for gode svar! Jeg trener styrke 3 ganger i uken, og har 1-2 løpeøkter. Har trent på denne måten ca 1 år før koronaen og etter pausen gikk jeg langt tilbake i progresjonen. Så er nok litt utålmodig også🙄 Før dette trente jeg lettere og mer variert og hadde ikke i nærheten av den progresjonen jeg har hatt siste året. Tenker på en måte at teknikken kommer til å bli enklere når jeg blir litt sterkere i kroppen. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 5fb0a...e2b

Teknikken blir ikke enklere når du er sterkere - tro meg. Da jeg begynte med styrkeløft hadde jeg hatt pause fra knebøy i et år. Jeg hadde trent benkpress og markløft flere år sammenhengende. Jeg var med andre ord mye sterkere i benk og mark enn i bøy. Som alle andre som begynner med styrkeløft måtte jeg jobbe mye med teknikken min. Det tok definitivt lengst tid med teknikken i mark og benk, nettopp fordi at jeg hadde øvd inn "min teknikk" i flere år og den ble vanskelig å bryte. Teknikken i bøy kom relativt fort da kroppen ikke var vant med å gjøre øvelsen på en bestemt måte. Ikke vent med teknikktrening. Jeg sier ikke at du skal slutte å løfte tungt og kun trene på teknikk, du kan gjøre begge deler. Bare ikke gå opp i vekt før du mestrer alle repetisjonene på den vekta med god teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikken er viktig den, å jukse som du gjør er bare tull.

Ved for eks chins/pull-ups skal beina henge RETT NED!!! Tenk at du skal dra stanga til brystet...chest to bar! Du bør også glemme crossfit-jukse-pull-ups. Såkalt butterfly. 

Anonymkode: 9477e...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...