AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #1 Del Skrevet 21. september 2020 Jeg kjøpte en bruktbil for 6 måneder siden. Jeg har ikke hatt så mye erfaring med å være bileier før, så hadde med meg en venn som kan mye om biler. Han sjekket bilen og serviceheftet, og konkluderte med at dette var en svært god bil til den prisen. Han hadde selv hatt samme bilmerket (Ford Focus), og den gikk 250.000 km før det begynte å bli snakk om dyre reparasjoner. I dag skulle jeg sjekke lufttrykket, så tittet på klistremerket som sto i døråpningen. Og der sto det at det er tid for service på 146.000 km. Og det har jeg akkurat passert. Den står nå på 146.237 km. Sist gang bilen var på service (2018) var regningen på nesten 23.000 kroner. Så jeg lurer rett og slett på om det er veldig dumt av meg å droppe å sette den på service nå? Det kan jo fort koste mer enn verdien på hele bilen. Jeg har selvfølgelig tenkt på å spørre vennen min som ga meg råd for 6 måneder siden, men han ligger på sykehuset med alvorlig sykdom. Så det passer dårlig. Bilen skal på EU-kontroll desember 2021. Anonymkode: 61230...531 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #2 Del Skrevet 21. september 2020 Det er noe som heter storservice og liten service. Ring ford-verksted og spør hva som inngår i 146 000 - service og estimert pris. Jeg ville ikke droppet service. Det kan fort være en liten service til 3-5000. Anonymkode: e91ce...479 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #3 Del Skrevet 21. september 2020 Når bilen er så billig må det vurderes hva som er lønnsomt. Et oljeskift er greit å ta men om det koster en formue med service ville jeg antagelig dropper det. Noen tusen er greit. Anonymkode: 8da28...cd0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #4 Del Skrevet 21. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er noe som heter storservice og liten service. Ring ford-verksted og spør hva som inngår i 146 000 - service og estimert pris. Jeg ville ikke droppet service. Det kan fort være en liten service til 3-5000. Anonymkode: e91ce...479 Takk! Da ringer jeg Ford-verkstedet i morgen. Ser for meg at det er ganske meningsløst å bruke mer penger enn bilens verdi på en service. Da kunne jeg jo like gjerne ha kjøpt en bil til 50.000 istedet for til 27.000. Bilen er helt super å kjøre, og alt fungerer helt greit. Fikk testet bremsene (ufrivillig) forleden, da et barn på sykkel formelig kastet seg inn i fotgjengerfeltet. Bremsene er gode! Og takk for det... Anonymkode: 61230...531 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #5 Del Skrevet 21. september 2020 Service på en brukt ford fokus fikser du enkelt selv. Sjekk videoer på YouTube og kjøp deler for en tusenlapp Anonymkode: d49c5...607 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #6 Del Skrevet 21. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Service på en brukt ford fokus fikser du enkelt selv. Sjekk videoer på YouTube og kjøp deler for en tusenlapp Anonymkode: d49c5...607 Linker til YouTube? Jeg er altså ikke spesielt erfaren i å mekke på biler (men samtidig: jeg er ganske handy på andre praktiske ting, så kanskje det bor en skjult bilmekaniker i meg 🙂). Og dersom jeg mekker på Forden, vil det jo aldri bli "godkjent" som gjennomført service? Anonymkode: 61230...531 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #7 Del Skrevet 21. september 2020 Hvis ikke oljen og oljefilter har vært byttet siden 2018 så er det på overtid og du har flaks hvis motoren ikke har fått skader, oljeservice er noe som bør gjøres minimum en gang i året eller oftere hvis bilen kjøres langt eller at det er mye småkjøring. Anonymkode: 572af...c04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #8 Del Skrevet 21. september 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Linker til YouTube? Jeg er altså ikke spesielt erfaren i å mekke på biler (men samtidig: jeg er ganske handy på andre praktiske ting, så kanskje det bor en skjult bilmekaniker i meg 🙂). Og dersom jeg mekker på Forden, vil det jo aldri bli "godkjent" som gjennomført service? Anonymkode: 61230...531 Bildeler.no eller skruvat.no har instruksjonsvideoer. Du trenger ikke få no "godkjent" som service. Det har 0 betydning Anonymkode: d49c5...607 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #9 Del Skrevet 21. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bildeler.no eller skruvat.no har instruksjonsvideoer. Du trenger ikke få no "godkjent" som service. Det har 0 betydning Anonymkode: d49c5...607 Video avhenger av biltype Anonymkode: d49c5...607 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buldre Skrevet 21. september 2020 #10 Del Skrevet 21. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis ikke oljen og oljefilter har vært byttet siden 2018 så er det på overtid og du har flaks hvis motoren ikke har fått skader, oljeservice er noe som bør gjøres minimum en gang i året eller oftere hvis bilen kjøres langt eller at det er mye småkjøring. Anonymkode: 572af...c04 Det er noen tiår siden motorene ikke tålte et par år uten oljeskift. Bytte av olje og div. filter bør man gjøre, men noe utover det er det lite mening i. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #11 Del Skrevet 21. september 2020 Har du servicehefte så står det ved hvilke intervaller de ulike delene og olje osv skal byttes. Så du kan se der om det en storservice eller en mindre service. Mindre service greier klarer man gjerne å fikse selv. Anonymkode: d7098...ced Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 21. september 2020 #12 Del Skrevet 21. september 2020 Det du må passe på er bytte av register reim, dette er relativt dyrt men går den over tid/km så kan den ryke. Da er motoren og bilen i praksis skrot. Ellers må bremsevæske og olje (+filter) byttes regelmessig. Det koster noen tusenlapper på verksted, 500kr i garasjen Jeg ville ikke tatt service på en "billig bil", men sørget for at den var trygg og at jeg fikk ut restverdien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sliten&kjørt52 Skrevet 21. september 2020 #13 Del Skrevet 21. september 2020 Som flere skriver; Bytt olje+filter, Sjekk kjøleveske før vinteren kommer, Jeg vet ikke om det er register-reim eller kjede på bilen din. Om den ryker er det noe dritt, Les: hiv motor, kjøp ny på høgger`n. Biler i dag tåler MYE MER en det di skriver. Etter EU kontroll vet du hva du MÅ fikse, om den ikke blir godkjent. Di prøver å vri penger ut av alt, -ikke heng deg opp i det de skriver. Går bra. ... Kjør på. a. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 22. september 2020 #14 Del Skrevet 22. september 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er noe som heter storservice og liten service. Ring ford-verksted og spør hva som inngår i 146 000 - service og estimert pris. Jeg ville ikke droppet service. Det kan fort være en liten service til 3-5000. Anonymkode: e91ce...479 Personlig ser jeg ikke poenget med å ringe Ford-verksted, et uavhengig verksted kan garantert skru på en Focus. Forklar situasjonen, så får du et pristilbud som du kan vurdere. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 22. september 2020 #15 Del Skrevet 22. september 2020 Service på en bil til 27.000? Nei. Pengene til en ev service hadde jeg heller investert i f.eks. nye vinterdekk e.l.,dersom det er behov for det. I likhet med mange andre i tråden: Sjekk at registerreim er byttet eller når den skal byttes Skift olje og filter regelmessig. Øvrige slitedeler tar du fortløpende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 22. september 2020 #16 Del Skrevet 22. september 2020 10 minutter siden, Julie said: Service på en bil til 27.000? Nei. Pengene til en ev service hadde jeg heller investert i f.eks. nye vinterdekk e.l.,dersom det er behov for det. I likhet med mange andre i tråden: Sjekk at registerreim er byttet eller når den skal byttes Skift olje og filter regelmessig. Øvrige slitedeler tar du fortløpende Men husk å bytte bremseveske hvert 2-3 år, både for sikkerheten og at du ikke skal få større utgifter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buldre Skrevet 22. september 2020 #17 Del Skrevet 22. september 2020 1 time siden, Tiuren skrev: Men husk å bytte bremseveske hvert 2-3 år, både for sikkerheten og at du ikke skal få større utgifter. Eller be et verksted måle kokepunktet og gi faen om det er pk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #18 Del Skrevet 22. september 2020 Ts her. Tusen takk for mange veldig gode råd Anonymkode: 61230...531 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå