Gå til innhold

Til dere om er i overkant glad i søtt og sukker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg leser trådene i dette forumet, blir jeg forbløffet over hvor mye sukker og søte smaker betyr for folk.

Jeg har aldri utviklet en smak for søtt. Jeg synes det er kvalmende, og at det gir en uggen følelse i kroppen. Blæh. Til og med søtpotet og rødbeter synes jeg er for søtt, for ikke å snakke om tropiske frukter; det klarer jeg bare i veldig små mengder. (Naturlig forekommende sukker er allikevel uendelig mye bedre enn kunstige søtstoffer, for det gjør meg bare enda mer uggen.)

Jeg har lest veldig mange beretninger om folk som har følt at de har vært sukkeravhengige, men som har blitt kvitt denne hangen til sukker etter en tid.

Og da er mitt spørsmål: Hvorfor har ikke flere som mål å kvitte seg med sukkeravhengigheten? Men nei, snarere ser det ut til at folk har lyst til å opprettholde den, gjennom substitutter osv. Og de mener at å "kose seg", "unne seg", "skeie ut", handler om å ha i seg sukkerholdige produkter. De vil altså i størst mulig grad opprettholde denne fryktelig usunne preferansen, som dessuten ser ut til å ødelegge smaksløkene fullstendig.

Mitt spørsmål blir derfor: Det finnes massevis av folk som har opplevd at de har kvittet seg med sukkeravhengigheten/søtsmakavhengigheten, så hvorfor har ikke DU noe mål om dette?

Anonymkode: 64fe7...681

Siden du aldri har hatt søtrang og blir uggen til og med av frukt, så er det et veldig dumt spm du stiller. Du har ikke peiling på hvordan det føles å være hekta på søte ting. 

Anonymkode: 8cf17...a02

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Hvorfor skal jeg venne meg av med å spise søtsaker og drikke pepsi max? Det brenner i lommeboka, men det er det eneste. Tennene er uten hull, jeg er ikke overvektig, jeg er fysisk frisk.

 

Som sagt var det overvektige jeg henvendte meg til her.

For din del, vil jeg si at det er fordi det er ekstremt usunt og at kroppen har best av vanlig mat som kommer fra landbruket, snarere enn fra store fabrikker.

Anonymkode: 64fe7...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg er en ekte livsnyter. Nyter søtsaker, og kan finne stor glede i litt sjokolade til kaffen. Har en sunn kropp og livsstil, så hvorfor ikke? 

Anonymkode: bc072...71c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, fint nok. Og det var først og fremst overvektige jeg henvendte meg til i denne tråden.

Uansett gir smågodt ikke noe som helst bra til kroppen, så dermed er det ikke noe jeg vil spise.

Anonymkode: 64fe7...681

Hvorfor bare overvektige? Kjenner flere tynne/ undervektige som kunne levd på godteri og cola. Like ille for dem.

Anonymkode: 0e651...6ee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og bare så det er sagt, så er min største last smeltet ost. Men for det første så gir det verdifulle næringsstoffer til kroppen, og ikke minst, det har ikke gjort at jeg har lagt på meg, ettersom jeg passer på å ha et forholdsvis balansert kosthold.

Ost er stappfullt av salt og mettet fett, noe som kan gi høyt blodtrykk og høyt kolesterol, noe som øker din risiko for kardiovaskulære sykdommer. 

Anonymkode: 04999...9f3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, spiser du kjøtt eller andre prosseserte kjøttvarer? Er jo forsket på at dette ikke er sunt. 

Jeg spiser ikke kjøtt, liker det dårlig. Ville aldri funnet på å stilt deg spørsmålet om hvorfor du spiser kjøtt når det er usunt. 

Samme gjelder vel alt av varer som inneholder sprøytemidler etc. Bare fordi DU  ikke liker matvarer som er usunne, kan du jo ikke stille spørsmål ved andre som liker det?

Regner med at du forholder deg til alle kostholdsråd, trener i hverdagen og er eller helt perfekt? 

Anonymkode: 52f42...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ost er stappfullt av salt og mettet fett, noe som kan gi høyt blodtrykk og høyt kolesterol, noe som øker din risiko for kardiovaskulære sykdommer. 

Anonymkode: 04999...9f3

Nei. Fordi jeg som sagt har et balansert kosthold, hvor dette bare utgjør en veldig liten del.

Anonymkode: 64fe7...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig det må være å være så hevet over de fleste andre.. 

Anonymkode: f38f2...763

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et sunt og normalt godt kosthold, og koser meg med litt søtt i helgen. Sjokolade er favoritten. Ser overhodet ikke noe galt i å kose seg med noe man syns er godt innimellom. 

Anonymkode: b1471...586

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, nesten ingen av svarene handler om det tråden tok opp, altså om å kvitte seg med trangen til å hive i seg sukker og sukkererstatninger. Så jeg gir opp.

Anonymkode: 64fe7...681

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har noe de putter i munnen fordi det er kos. Jeg finner ingen glede i vin, øl, snus, røyk, potetgull og det meste av dressinger/majones osv. Men jeg liker søtt, og særlig sjokolade. Jeg er normalvektig, har null hull og spiser variert. Ser overhode ingen grunn til å kvitte meg med «søtsuget».

Når det er sagt, så hadde jeg anoreksi tidligere. Da var nesten all mat vanskelig og ga meg ingen glede. Kun stress og angst. Så det å kunne kose seg med mat eller godis eller vin eller hva som helst, er et privilegium jeg aldri skal ta for gitt. 

Og for de aller fleste er det ikke slik at «søtsuget» forsvinner bare man kutter ut sukker. For de fleste ender slike restriksjoner i cravings og overspisingsepisoder. 

Anonymkode: 8394e...37d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Fordi jeg som sagt har et balansert kosthold, hvor dette bare utgjør en veldig liten del.

Anonymkode: 64fe7...681

Det går like fint å ha et balansert kosthold med sukker av og til. Det er viktig for meg å ikke være arrogant, noe man tydeligvis kan bli av å ikke spise sukker. 

Anonymkode: 04999...9f3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går like fint å ha et balansert kosthold med sukker av og til. Det er viktig for meg å ikke være arrogant, noe man tydeligvis kan bli av å ikke spise sukker. 

Anonymkode: 04999...9f3

Øh. Jeg sier ikke at jeg aldri spiser sukker.

Anonymkode: 64fe7...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg leser trådene i dette forumet, blir jeg forbløffet over hvor mye sukker og søte smaker betyr for folk.

Jeg har aldri utviklet en smak for søtt. Jeg synes det er kvalmende, og at det gir en uggen følelse i kroppen. Blæh. Til og med søtpotet og rødbeter synes jeg er for søtt, for ikke å snakke om tropiske frukter; det klarer jeg bare i veldig små mengder. (Naturlig forekommende sukker er allikevel uendelig mye bedre enn kunstige søtstoffer, for det gjør meg bare enda mer uggen.)

Jeg har lest veldig mange beretninger om folk som har følt at de har vært sukkeravhengige, men som har blitt kvitt denne hangen til sukker etter en tid.

Og da er mitt spørsmål: Hvorfor har ikke flere som mål å kvitte seg med sukkeravhengigheten? Men nei, snarere ser det ut til at folk har lyst til å opprettholde den, gjennom substitutter osv. Og de mener at å "kose seg", "unne seg", "skeie ut", handler om å ha i seg sukkerholdige produkter. De vil altså i størst mulig grad opprettholde denne fryktelig usunne preferansen, som dessuten ser ut til å ødelegge smaksløkene fullstendig.

Mitt spørsmål blir derfor: Det finnes massevis av folk som har opplevd at de har kvittet seg med sukkeravhengigheten/søtsmakavhengigheten, så hvorfor har ikke DU noe mål om dette?

Anonymkode: 64fe7...681

Jeg spiser mye frukt, også tropisk. Burde jeg slutte med det fordi du syns det er for søtt? 

Anonymkode: f2af3...c5f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Når jeg leser trådene i dette forumet, blir jeg forbløffet over...

Mulig det er slik på andre underforum også, men WOW, Kosthold og livsstil er som en magnet for folk som (anonymt) elsker å begynne innleggene sine med hvor forundret/forbløffet/overrasket/sjokkerte de er over at folk ikke har sett lyset og bare spist mindre/trent mer/sluttet å ha lyst på godis/forstått at søtningsstoffer er verst/skjønt at XYZ er dårlig. Og disse forundrete individene har alltid en sunn og nøktern livsstil selv, enten så har de aldri hatt lyst på søtt/fett/salt eller så bare vet de instinktivt at de må undertrykke disse lystene.

Anyway! Selv tok jeg i juni/juli en "Whole30", en måned hvor man blant annet holder seg unna alle former for sukker ogkunstig søtning (som betød at jeg holdt meg unna ekstremt mange matvarer, det er jo sukker i så utrolig mye) og etter at den ene måneden var over har jeg holdt meg unna sukker og søtningsstoff i ukedagene men spist litt mørk sjokolade i helgene (og bursdagskake en gang.) Har funket fint for meg, men har ikke blitt evangelisk av den grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser jo at jeg hadde helt rett i hovedinnlegget her, nemlig at mange overvektige ikke vil ta tak i problemet med at de ønsker å spise søtt hele livet, og at de ikke har interesse av å venne seg av med det, til tross for at det kunne vært lurt.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser mye frukt, også tropisk. Burde jeg slutte med det fordi du syns det er for søtt? 

Anonymkode: f2af3...c5f

Nei.

Anonymkode: 64fe7...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser jo at jeg hadde helt rett i hovedinnlegget her, nemlig at mange overvektige ikke vil ta tak i problemet med at de ønsker å spise søtt hele livet, og at de ikke har interesse av å venne seg av med det, til tross for at det kunne vært lurt.

Nei.

Anonymkode: 64fe7...681

Tror alle som har svart deg er overvektig? Tror du jeg er det? 
Denne er til deg, så du kan feie for egen dør!

image.thumb.jpeg.6045a95649891a8e403fe0abc4da0fca.jpeg

Anonymkode: f2af3...c5f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser jo at jeg hadde helt rett i hovedinnlegget her, nemlig at mange overvektige ikke vil ta tak i problemet med at de ønsker å spise søtt hele livet, og at de ikke har interesse av å venne seg av med det, til tross for at det kunne vært lurt.

Anonymkode: 64fe7...681

Et poeng til for å følge fasiten for denne type innlegg - man må selvfølgelig komme tilbake og si at motstanden man har fått viser at man har rett! Good job!!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtpotet og rødbet liker jeg heller ikke, feil sødme. Men gi meg en sjokolade eller is med masse sjokoladesaus, NAM!!

Jeg elsker søtt, kunne ha spist det hver dag, men da jeg vet det ikke er sunt så begrenser jeg meg. I perioder sklir det ut,  så da må jeg stramme inn igjen,  men aldri med intensjonen om at det ikke lenger skal være godt. Jeg LIKER å kose meg, og jeg har ikke funnet noe jeg synes smaker like godt. Med små barn så kan ikke mannen og jeg dra ut å være sosiale likt, og da synes jeg det wr hyggelig å ha noe kos de gangene jeg alene.

Har en BMI på 20, så har ikke skadet meg. Men så klart, to fødsler har tatt på så å kutte sukkeret hadde sikkert økt sjansen for å få magen mer tilbake der den en gang var. Men å sitte alene i sofaen med flott mage ville nødvendigvis ikke gitt meg noen stor glede, det er ikke mange som ser meg uten klær.

Anonymkode: 624ca...bfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...