Gå til innhold

Til dere om er i overkant glad i søtt og sukker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg leser trådene i dette forumet, blir jeg forbløffet over hvor mye sukker og søte smaker betyr for folk.

Jeg har aldri utviklet en smak for søtt. Jeg synes det er kvalmende, og at det gir en uggen følelse i kroppen. Blæh. Til og med søtpotet og rødbeter synes jeg er for søtt, for ikke å snakke om tropiske frukter; det klarer jeg bare i veldig små mengder. (Naturlig forekommende sukker er allikevel uendelig mye bedre enn kunstige søtstoffer, for det gjør meg bare enda mer uggen.)

Jeg har lest veldig mange beretninger om folk som har følt at de har vært sukkeravhengige, men som har blitt kvitt denne hangen til sukker etter en tid.

Og da er mitt spørsmål: Hvorfor har ikke flere som mål å kvitte seg med sukkeravhengigheten? Men nei, snarere ser det ut til at folk har lyst til å opprettholde den, gjennom substitutter osv. Og de mener at å "kose seg", "unne seg", "skeie ut", handler om å ha i seg sukkerholdige produkter. De vil altså i størst mulig grad opprettholde denne fryktelig usunne preferansen, som dessuten ser ut til å ødelegge smaksløkene fullstendig.

Mitt spørsmål blir derfor: Det finnes massevis av folk som har opplevd at de har kvittet seg med sukkeravhengigheten/søtsmakavhengigheten, så hvorfor har ikke DU noe mål om dette?

Anonymkode: 64fe7...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er en fullstendig mislykket respons.

Og det besvarer dessuten overhodet ikke spørsmålet om hvorfor man vil holde fast i en skadelig preferanse for søtt, fremfor å frigjøre seg fra det.

Anonymkode: d77c8...cbb

 

Anonymkode: 64fe7...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:


Mitt spørsmål blir derfor: Det finnes massevis av folk som har opplevd at de har kvittet seg med sukkeravhengigheten/søtsmakavhengigheten, så hvorfor har ikke DU noe mål om dette?

Anonymkode: 64fe7...681

Fordi jeg synes det er godt. Vi lever her i ca 1 sekund i det store å hele, og da gidder ikke jeg nekte meg noe jeg liker bare fordi noen andre mener det er best slik, også dør jeg enda mer ulykkelig enn jeg kunne vært.

Anonymkode: d57e8...b2c

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikker noen andre laster? Som sikkert er vanskelig å holde seg unna. Slik er det med godis for mange av oss. Slik som nå, så har jeg sååå lyst på noe søtt. Vurderer å lage salt karamell saus, bare fordi det ikke tar så lang tid å lage. 😋😬

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg synes det er godt. Vi lever her i ca 1 sekund i det store å hele, og da gidder ikke jeg nekte meg noe jeg liker bare fordi noen andre mener det er best slik, også dør jeg enda mer ulykkelig enn jeg kunne vært.

Anonymkode: d57e8...b2c

Men hadde det ikke vært bedre dersom du hadde sluttet å synes at det er godt, da?

1 minutt siden, Hmmmmmm skrev:

Du har sikker noen andre laster? Som sikkert er vanskelig å holde seg unna. Slik er det med godis for mange av oss. Slik som nå, så har jeg sååå lyst på noe søtt. Vurderer å lage salt karamell saus, bare fordi det ikke tar så lang tid å lage. 😋😬

Jo, og jeg vil gjerne venne meg av med lastene mine fremfor å opprettholde dem.

Anonymkode: 64fe7...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, og jeg vil gjerne venne meg av med lastene mine fremfor å opprettholde dem.

Anonymkode: 64fe7...681

Og bare så det er sagt, så er min største last smeltet ost. Men for det første så gir det verdifulle næringsstoffer til kroppen, og ikke minst, det har ikke gjort at jeg har lagt på meg, ettersom jeg passer på å ha et forholdsvis balansert kosthold.

Anonymkode: 64fe7...681

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hadde det ikke vært bedre dersom du hadde sluttet å synes at det er godt, da?

Jo, og jeg vil gjerne venne meg av med lastene mine fremfor å opprettholde dem.

Anonymkode: 64fe7...681

Din last i livet er da at du ikke håndterer å ha en last i livet og må alltid fikse det..?

Anonymkode: ea571...201

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hadde det ikke vært bedre dersom du hadde sluttet å synes at det er godt, da?

 

Anonymkode: 64fe7...681

Hvorfor i alle dager ville det vært bedre? 

(Til info er jeg i kategorien normalvektig, har ingen vitaminmangler, og tannlegen er fornøyd når jeg er der en gang i året.)

Anonymkode: d57e8...b2c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har ikke flere som mål å kvitte seg med sukkeravhengigheten? Men nei, snarere ser det ut til at folk har lyst til å opprettholde den, gjennom substitutter osv. Og de mener at å "kose seg", "unne seg", "skeie ut", handler om å ha i seg sukkerholdige produkter. De vil altså i størst mulig grad opprettholde denne fryktelig usunne preferansen, som dessuten ser ut til å ødelegge smaksløkene fullstendig.

Mitt spørsmål blir derfor: Det finnes massevis av folk som har opplevd at de har kvittet seg med sukkeravhengigheten/søtsmakavhengigheten, så hvorfor har ikke DU noe mål om dette?

Anonymkode: 64fe7...681

Jeg kan ikke svare for andre (jeg har ikke dette problemet selv), men det som gjør avhengighet til avhengighet (og ikke bare en dårlig vane), er ikke at man ikke KAN slutte, men at man ikke VIL slutte.

Anonymkode: 010c0...758

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din last i livet er da at du ikke håndterer å ha en last i livet og må alltid fikse det..?

Anonymkode: ea571...201

Nei. Men jeg vurderer hvilke laster det er verd å ha. Og sukker er så definitivt ikke én av dem, gitt hva det gjør med helse, vekt, osv.

Anonymkode: 64fe7...681

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker søtt, og har ingen planer om å kutte ut sjokolade og smågodt. Jeg spiser heller litt mer :) 

Det føles ikke som en last, så hvorfor skal forståsegpåere bestemme at det er det? 

Bry deg litt mindre om hva andre gjør, då blir alt så mye bedre :) 

btw, ikke at det bør bety noe, men jeg er normalvektig :) 

Anonymkode: 95b36...498

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker søtt, og har ingen planer om å kutte ut sjokolade og smågodt. Jeg spiser heller litt mer :) 

Det føles ikke som en last, så hvorfor skal forståsegpåere bestemme at det er det? 

Bry deg litt mindre om hva andre gjør, då blir alt så mye bedre :) 

btw, ikke at det bør bety noe, men jeg er normalvektig :) 

Anonymkode: 95b36...498

Joda, fint nok. Og det var først og fremst overvektige jeg henvendte meg til i denne tråden.

Uansett gir smågodt ikke noe som helst bra til kroppen, så dermed er det ikke noe jeg vil spise.

Anonymkode: 64fe7...681

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Jeg er normalvektig, men min store last er pepsi max, søtsaker og chips. Noe må man unne seg i hverdagen. Livet er vanskelig nok fra før om man ikke i tillegg skal kutte ned på ’’kosen’’. Jeg røyker ikke og drikker omtrent aldri, så jeg kan unne meg litt ekstra brus og smågodt om det er det som skal til for å få meg gjennom dagene. Ser ikke problemet? 
 

 

Men det jeg sliter med å forstå, er at det du nevner liksom skal være "kos" og noe man "unner seg".

Jeg unner meg aldri noe, men jeg spiser pizza, drikker øl/vin, spiser en sjelden gang fløtegratinerte poteter, hamburger, béarnaisesaus, har alltid olivenolje på salaten, spiser pasta, osv.

For meg er det helt fremmed å skulle "unne meg", for jeg er fornøyd med det jeg spiser. Det handler bare om helhet og balanse.

Anonymkode: 64fe7...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det jeg sliter med å forstå, er at det du nevner liksom skal være "kos" og noe man "unner seg".

Jeg unner meg aldri noe, men jeg spiser pizza, drikker øl/vin, spiser en sjelden gang fløtegratinerte poteter, hamburger, béarnaisesaus, har alltid olivenolje på salaten, spiser pasta, osv.

For meg er det helt fremmed å skulle "unne meg", for jeg er fornøyd med det jeg spiser. Det handler bare om helhet og balanse.

Anonymkode: 64fe7...681

Mat og søtsaker kan være trøst? Trøstespising?

 

 

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Mat og søtsaker kan være trøst? Trøstespising?

Ja, tydeligvis, og det er jo en helt feil tilnærmingsmåte.

Og derav også mitt spørsmål om hvorfor så få er villige til å venne seg av med sukker og søtsmak, og som nesten ingen i denne tråden har forholdt seg til, så langt.

Anonymkode: 64fe7...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tydeligvis, og det er jo en helt feil tilnærmingsmåte.

Og derav også mitt spørsmål om hvorfor så få er villige til å venne seg av med sukker og søtsmak, og som nesten ingen i denne tråden har forholdt seg til, så langt.

Anonymkode: 64fe7...681

For min del er det fordi søtsaker smaker godt og fungerer som trøst og/eller belønning. 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo like unormalt forhold til sukker, som de som overspiser søtt. Det har sikkert noe med hvordan man opplever smakeb og få tilført sukker. De fleste er en plass i midten. Har noe søtt nå og da, men kan gå dager uten. Folk opplever smaker ulikt. Jeg synes olivenolje er helt fryktelig, og jeg liker det meste.

Anonymkode: ad3e1...0ff

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

For min del er det fordi søtsaker smaker godt og fungerer som trøst og/eller belønning. 

 

??? Og dette er en helt normal og legitim grunn til ikke ha lyst til å venne seg av med avhengigheten, altså?

Anonymkode: 64fe7...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...