Gå til innhold

Hvilke muligheter har min sønn når han velger bort VGS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Si at da får han jobbe eller starte på folkehøyskole. Når han er 18 må han flytte ut - og at du ikke lenger skal ha wifi hjemme (ha passord du velger selv, og skru kun på når du skal bruke det) - så får han nok fart på ræva. Ingen "rettguhet" for han å ha wifi eller å kunne game

Anonymkode: 60260...ece

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et lite tillegg til det jeg skrev over her. Siden han som mange andre unge er opptatt av data og spill. Det finnes en del ting han kan utdanne seg som innenfor dette yrket også. Tror hvis jeg ikke tar feil at en linje på vidergående også har IKT. Prøve å oppmuntre ham til å titte litt på utdannelser som er mer rettet inn på interessene hans. Ikke mist motet

Anonymkode: 02b84...097

Her startet det gaming-linje på VGS i høst. Landets første, tror jeg.

Anonymkode: 4dfc9...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis det ikke var noe psykisk, så ville jeg stilt krav om å lete etter jobb eller gå på skole, uansett stille krav til normal døgnrytme 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er verdiene til denne gutten din TS? Tenker også på vennene hans, hva gjør de? Hadde jeg vært i dine sko så hadde jeg brettet opp armene og tatt denne lampe NÅ snarere enn om noen år når toget er gått. Dessverre er utsiktene dårlig for ungdom som dropper ut av skolen idag især uten å ha fullført annet enn grunnskolen. Dette er basert på det som ligger til grunn av forskning og tall pr idag, men når det er sagt så har ikke Røkke mye skolegang heller.

Hva sier barnefar da? Er han en god rollemodell?

Anonymkode: 39a72...bf5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et stort problem som møkkasamfunnet har konstruert selv de siste tiårene.

Det er helt bort i natta at alle som en skal tvinges gjennom skolekverna for å i det hele tatt ha muligheter.

Anonymkode: faf9a...bfc

Joda, når det gjelder høyere utdanning kanskje. Men VGS er ikke ansatt som spesielt høy utdanning i dag, og det er dumt å velge bort dette. Det åpner ikke bare muligheter for videre utdanning, men også en del jobber. 

 

Anonymkode: fa620...191

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få han i jobb i hvertfall, i det minste deltid. Han har etter min mening surrer bort nok tid. Kjeder som burger king og macdonalds ansetter folk under 18 år. Vil å nektet han lommepenger fram til han får seg en liten jobb i hvertfall. Akkurat nå gjør du han en bjørnetjeneste. 

Anonymkode: 7cfd6...d60

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til TS: Forstår at det er frustererende, og det er nok ikke alltid like enkelt for en tenåring å motivere seg. Husker jo den tida selv, det var ikke alltid like gøy å gå på VGS. Like fullt var det en forventning fra min foreldre at jeg skulle det. De blandet seg egentlig ikke opp i om det var yrkesfag eller allmenn fag, men -noe- skulle jeg gjøre. Hadde jeg kommet hjem og sagt at jeg ikke ville ta mer skole etter grunnskole i det hele tatt, så hadde det nok blitt månelyst. Fatter'n kunne være en ganske bestemt fyr da han var i 40-50 årene. Nå, over 20 år etter, så er jeg glad for den "push'en", og jeg ser jo selv at det ikke er lett for skoleungdom å få seg jobb i dag. For selv om det ikke alltid er så gøy å gå på skole, så vet foreldre gjerne litt mer om at det er vanskelig å få jobb uten. Flere av dem har kanskje ikke gått VGS selv og angrer på det, og vil egentlig bare unngå at barna tar samme valg som dem. 

Det handler jo også om det sosiale. Det er veldig viktig å være i jevn kontakt med jevnaldrende i den alderen, og det er mye læring for voksenlivet som skjer i de senere tenårene. Oppførsel, det å stå opp for seg selv, til venner og kjæreste - som er viktig kunnskap å ha med seg videre i livet. 

Siden skoleåret nå har startet for vel en måned siden, så er det nok vanskelig å komme i gang i år, men jeg syntes du skal ta en prat med han om hva han vil gjøre fremover. Det er lov å forvente at han legger noen planer for hva han skal gjøre til neste år, som f. eks. å ta en del småjobber og lignende fremover. Inntil han blir 18 har man ikke vondt av å bli fortalt at det er foreldrene som bestemmer selv om det kan være kjipt å gjøre der og da. Senere vil han forstå at du forsøker å gjøre han en tjeneste. Og så bør dere sammen se på hva han skal søke på til neste år. Så ble det ikke VGS i år, og det er ingen krise i seg selv, men ikke la det det skli ut i flere år. 

Anonymkode: fa620...191

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han er veldig skolelei, ville jeg nok støttet ham. Men ikke latt ham drive dank i et år.

Bruk året til å legge en plan for meste år. Som flere skriver, er e-sport nå et fag. Det er også andre muligheter. Få hjelp av fagpersoner.

Siden han faktisk er et barn, kan det være vanskelig å få jobb. Jeg ville likevel presset litt på her. Fått ham til å se behovet for å tjene egne penger. Gi mat og husly, men ikke sponse merkeklær, fritidsaktiviteter og mobilbruk. Sett begrensninger for spilling/internettilgang. Forklar at dere dekker mer når han går på skole. Inkluder ham gjerne i familiens økonomi, så han får et realistisk bilde på hva som er nødvendig av inntekt selv den dagen han flytter ut (dette kan bli når han er 18?). En 16åring kan tenke at inntekt på 10.000 i mnd er mye penger, og må lære om skatt, se reelle leiepriser på leilighet, lære om forsikringer, strømpriser, alle småtingene man ikke tenker over. Månedskort på buss, toalettpapir og vaskemiddel osv er ting man faktisk har utgifter til. Mat er også en stor utgiftspost. 

I "verste" fall blir dette et år der han får litt ballast med seg, om det å være voksen. Selv om han ikke får seg jobb, så må ikke hele året bli bortkastet. Prøv å ikke få ham til å gå helt i lås pga krav han ikke klarer å leve opp til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si at da får han jobbe eller starte på folkehøyskole. Når han er 18 må han flytte ut - og at du ikke lenger skal ha wifi hjemme (ha passord du velger selv, og skru kun på når du skal bruke det) - så får han nok fart på ræva. Ingen "rettguhet" for han å ha wifi eller å kunne game

Anonymkode: 60260...ece

Eller så kan man jo gjerne si at siden han nå er stor nok til å velge å ikke gå på VGS, så er han stor nok til å betale for internettilgang selv også. Kan si at han får flytte et eget sted og få internett der eller kjøpe mobilt bredbånd om han vil spille. 

Anonymkode: fa620...191

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koble inn oppfølgingstjenesten i fylket. En 15-16 åring som ikke går på vgs har krav på oppfølging. 
Det er ikke så mange jobber å få uten vgs, og de en evt får er ofte langt mer usikre og dårlig lønna enn de en kan få med fullført vgs.
Det er e-sportlinjer ved flere skoler, evt slikt som ikt-servicefag eller elektro og datateknologi. 

Anonymkode: b3f36...4dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, asterix skrev:

Å ta fra en ungdom som sitter i timesvis å spiller og dropper ut av livet ellers nettilgang er ikke straff, men hjelp til å stoppe en avhengighet.

Poenget mitt gikk jo rett over hodet på deg. Det handler ikke om nettilgang. Hallo i luken? 

Anonymkode: 0e753...9ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan jo prøve å få seg en slags læreplass i en bedrift. Når han har jobbet 5 år i en bedrift kan han søke om å ta fagbrev basert på arbeidserfaringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt gikk jo rett over hodet på deg. Det handler ikke om nettilgang. Hallo i luken? 

Anonymkode: 0e753...9ad

Jeg vet ikke hvor mange ungdommer du har fått velberget gjennom videregående, men min måte har i hvert fall fungert utmerket så langt for de av mine som er gjennom denne perioden.

Man må faktisk motivere gjennom hele grunnskolen og kjøre stramme tøyler når det trengs. Nettilgang er f.eks en av de tingene som bør begrenses/fjernes i perioder hvor fokus blir borte fra skole og går over til spilling og andre skjermaktiviteter. Man må også stille klare og konkrete krav til hva man forventer av dem etter hvert som de blir eldre.

Og om de selv føler seg voksne nok til å droppe ut av skolen så må de jo faktisk få se at det å være voksen ikke bare innebærer rettigheter og frihet, men en hel masse ansvar og forpliktelser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han er veldig innenfor gaming, så ville jeg ha prøvd å oppmuntre han til å gå IKT veien. Det er yrkesfag, 2 år skole, 2 år lærling. Man kan få lærlingplass på flere ting som er mer tilnærmet hans interesse ihvertfall. Gamer han på pc? 
I så fall så kan det jo hende han kan få lærlingplass på komplett, lære å bygge pc'er selv. 

Flere positive ting med det er at man har mange fordeler om man ønsker å jobbe frivillig på LAN for eksempel. Vil ikke bli så mye av det nå i korona tider, men det er en tanke ihvertfall. 

Også støtter jeg veldig oppunder folkehøyskole! Vet det fins mange!

https://www.folkehogskole.no/linjer/data-og-dataspill

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange muligheter!

Salgsbransjen, der er et ikke behov for utdannelse, kun resultater. Aksjehandel, valutahandel osv.

Får han seg sertifikat er alt fra pizzabud til varebilsjåfør mål man kan jobbe mot! 

Innbruddstyv, dopdealer, hallik, torpedo osv.

Kunster? Forfatter, maler, musiker.

Osv.

Anonymkode: f7b64...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å droppe ut før videregående var aldri en option jeg viste om, jeg fikk velge selv hvilken siv.ing linje jeg skulle gå på men det var omtrent det. Tving barnet tilbake på skole med alle pressmidler du kan tenke deg, er ikke barnet motivert så er det synd for barnet fordi å gå videregående i disse dager er kanskje "frivillig" i den forstand at vi ikke fengsler foreldrene om barnet ikke går, men det er på ingen måte frivillig med tanke på jobb.

Anonymkode: e9293...07a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke noen andre tips enn de du har fått, men vil bare si at jeg var drittlei selv etter ungdomsskolen. Husker det som noen grusomme år. Jeg begynte likevel på vgs, og valgte da helse og oppvekst som var innenfor mitt interessefelt. Det ble som et nytt liv! Jeg, som sov meg gjennom ungdomsskolen og skulket altfor mye, gledet meg i helgen til en ny uke. Etter to år var motivasjonen på topp, så jeg tok påbygg fremfor lærlingstid og begynte å studere høsten etter. 
 

Yrkesfag er ikke det samme som ungdomsskolen og studiespesialiserende. Jeg vet om flere som har samme erfaring som meg. Når man får drive med noe man interesserer seg for blir det automatisk mye bedre. Håper du presser på han IKT linja, så vil han forhåpentligvis forstå at det er annerledes enn ungdomsskolen. Og du - finn en god rådgiver. Dere har krav på oppfølging. 

Anonymkode: baef2...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del hadde tatt kontakt her. (Se bilde.) 

Internett og mobilabonnementet hadde dessuten blitt lagt dødt. Jeg hadde strukket meg langt for å finne løsning, men å få sitte og spille og surfe på nettet hadde blitt tatt bort som alternativ. 

Screenshot_20200923_234937.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaming faktisk... Masse lykke til. Hadde vært totalt uaktuelt her i huset. 

Anonymkode: d567e...73d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje veldig gode muligheter i dagens samfunn utan VGS. Man trenger snart mastergrad for alt. Krav til utdanning er enorme, før i tida kunne folk slenga seg på ein fiskebåt eller få jobb kor som helst. Sånn er det ikkje lenger.

Når gutten er lei av skole hadde eg stilt krav. Han må finna seg ein jobb. Ikkje la han spille data i kjellaren gratis utan å gjera noko aktivt for å bedra sjansane sine i livet. Plutselig har du ein 30 åring som bur heima som venter på middagen.

Støtter folkehøgskole, det er ikkje så viktig kva han faktisk gjør. Men veldig viktig at han er i aktivitet, så unge mennesker trenger tid til modning. Og det skjer igjennom erfaringar, ikkje forran ein dataskjerm. Eg veit enkelte butikksjefar er glad i å tilsettja unge folk fordi det er billigare, og grei arbeidskraft.

Anonymkode: 373ff...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...