Gå til innhold

Hvilke muligheter har min sønn når han velger bort VGS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det viktigste er vel at han må gjøre noe. For er jo ikke heldig med å bare gå hjemme.

Min datter droppet ut av videregående etter første året. Men jeg sa at enten fikk hun skaffe jobb selv, eller vi kunne få hjelp av Nav, til å få henne utplassert i bedrift. Da skaffet hun seg jobb, relativt raskt. Hun er 19 år nå, og nylig fikk hun seg 80% fast jobb, i matbutikk. Og nå har hun planer om å starte å ta opp fag. 

Anonymkode: 365a8...6d5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har nok fasiten.

Anonymkode: faf9a...bfc

Jeg sier bare hva jeg ville gjort.

Jeg har vært veldig klar med mine egne barn på at videregående skole er et minimum for å komme noen vei i våre dager, uansett hvor lei de måtte være. Etter videregående kan de ta pause og gjøre andre ting i årevis om de vil fordi de da kan gå i gang med videre studier når de måtte ønske det om de skulle få lyst til det seinere.

Anonymkode: fa62e...8f4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg sier bare hva jeg ville gjort.

Jeg har vært veldig klar med mine egne barn på at videregående skole er et minimum for å komme noen vei i våre dager, uansett hvor lei de måtte være. Etter videregående kan de ta pause og gjøre andre ting i årevis om de vil fordi de da kan gå i gang med videre studier når de måtte ønske det om de skulle få lyst til det seinere.

Anonymkode: fa62e...8f4

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig få muligheter for en som ikke fullfører videregående. Ja, det går bra for noen få, men jeg tror det er unntaket snarere enn regelen. Jeg kjenner én som ikke har fullført, han har ikke noe annen mulighet enn å være bussjåfør.

Jeg hadde i hvert fall satt krav til at han må gjøre noe mens han går hjemme. Opp om morgenen, og f. eks. delta i frivillig arbeid som noen over nevnte. Være besøksvenn til eldre, og lignende. 

Anonymkode: 98b6a...fba

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si til han at når han fyller 18, så blir han kastet ut om han da ikke går på skole.

Anonymkode: 1a41c...571

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste nå er at han kommer i gang med noe, hva som helst. Å få en jobb vil nok være veldig vanskelig. Men frem til det er på plass så hadde jeg sperret for internett på dagtid og krevd at han tok seg av husholdet. Det vil si rydding, vasking, klesvask, matlagning, raking m.m på dagtid mens resten av familien var på jobb/skole. 

Anonymkode: 1bdbf...95f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten vgs kommer han ingen vei. Tenk på det slik, de aller aller fleste ungdommer har enten studiekompetanse eller fagbrev etter fullført videregående opplæring. Hvorfor skulle noen ansette en som ikke har noen av delene? 

Med tanke på fraværsgrense og sånn er det sikkert for sent å starte på noe skole nå. Det får bli strøjobbing og jobbsøk i lokale butikker og fabrikker, han kommer ikke til å få noe napp men det kan kanskje være en reality check. 

Neste høst er du hardere i klypa. Å gå hjemme og suse skal ikke være et alternativ. 

Anonymkode: ab5f5...8f0

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier bare hva jeg ville gjort.

Jeg har vært veldig klar med mine egne barn på at videregående skole er et minimum for å komme noen vei i våre dager, uansett hvor lei de måtte være. Etter videregående kan de ta pause og gjøre andre ting i årevis om de vil fordi de da kan gå i gang med videre studier når de måtte ønske det om de skulle få lyst til det seinere.

Anonymkode: fa62e...8f4

Det gjør vel de aller fleste foreldre. Som regel fungerer det, og noen ganger litt for godt da man ender opp med mange elever som tar allmennrettede fag som ikke henger med og gjerne heller skulle ha valgt en yrkesfaglig linje og eventuelt påbygg, eller gå ut i lære. Så har man de det ikke fungerer med, og da må man være løsningsorientert som å ha et innholdsrikt pauseår før man fortsetter eller annet. Man har faktisk ikke lov til å kaste et barn under 18 år på dør, og nettilgang er vel ganske forventet at ungdom skal ha tilgang på hjemme i 2020. Helt OK å ha begrensede tidsrom, men du skjønner vel poenget. 

Som regel fungerer ikke straff for å få en totalt umotivert tenåring til å bli motivert. 

Anonymkode: 0e753...9ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få en jobb man kan leve av uten å ha bestått mer enn grunnskolen er vanskelig. Det er selvsagt ikke umulig å finne en jobb på en bensinstasjon eller dagligvarebutikk og krangle seg til noe som ligner en 100 % stilling, men det spørs om det er noe å satse på.

Uten at jeg er noen ekspert, synes jeg du bør være litt streng. Med det mener jeg ikke at du skal gjøre livet hans til et helvete, men at du skal skape noen rammer som gjør at han motiveres til å bevege seg i riktig retning. Trekk tilbake goder med mindre han ordner seg en deltidsjobb og hjelper til hjemme. Gjør det samtidig klart at med mindre han jobber eller går på skole, er det ikke aktuelt at han bor hjemme etter fylte atten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde insistert på at han skulle snakke med en (god) rådgiver og noen fra oppfølgingstjenesten. 

Mange videregående skoler og folkehøyskoler har e-sport som egen linje. Kunne det ha vært noe?

Hvis ikke må han faktisk finne seg en jobb. 

Anonymkode: 695e2...c81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør vel de aller fleste foreldre. Som regel fungerer det, og noen ganger litt for godt da man ender opp med mange elever som tar allmennrettede fag som ikke henger med og gjerne heller skulle ha valgt en yrkesfaglig linje og eventuelt påbygg, eller gå ut i lære. Så har man de det ikke fungerer med, og da må man være løsningsorientert som å ha et innholdsrikt pauseår før man fortsetter eller annet. Man har faktisk ikke lov til å kaste et barn under 18 år på dør, og nettilgang er vel ganske forventet at ungdom skal ha tilgang på hjemme i 2020. Helt OK å ha begrensede tidsrom, men du skjønner vel poenget. 

Som regel fungerer ikke straff for å få en totalt umotivert tenåring til å bli motivert. 

Anonymkode: 0e753...9ad

Å ta fra en ungdom som sitter i timesvis å spiller og dropper ut av livet ellers nettilgang er ikke straff, men hjelp til å stoppe en avhengighet.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier bare hva jeg ville gjort.

Jeg har vært veldig klar med mine egne barn på at videregående skole er et minimum for å komme noen vei i våre dager, uansett hvor lei de måtte være. Etter videregående kan de ta pause og gjøre andre ting i årevis om de vil fordi de da kan gå i gang med videre studier når de måtte ønske det om de skulle få lyst til det seinere.

Anonymkode: fa62e...8f4

Ja. Det skal sies at det jeg skrev var ironi.

Anonymkode: faf9a...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, prt90 skrev:

Uføretrygd er vel det mest nærliggende?

Uføretrygd krever varig sykdom eller skade som fører til tapt arbeidsevne.  Du får ikke det fordi du er skolelei. 

Anonymkode: 65bff...a5d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det viktigste nå er at han kommer i gang med noe, hva som helst. Å få en jobb vil nok være veldig vanskelig. Men frem til det er på plass så hadde jeg sperret for internett på dagtid og krevd at han tok seg av husholdet. Det vil si rydding, vasking, klesvask, matlagning, raking m.m på dagtid mens resten av familien var på jobb/skole. 

Anonymkode: 1bdbf...95f

Nettet må selvsagt tas ned på natten også, gaming på nattestid er uaktuelt. 

Anonymkode: 1bdbf...95f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For å jobbe i "firma som driver med dette" må du ha helst master, i hvert fall bachelor i våre dager, dersom du ikke er et ekstremt eksepsjonelt talent.

Anonymkode: fa62e...8f4

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det jo ikke snakk om jobb, men praksis (som oftest er ubetalt). 

Anonymkode: 0e753...9ad

https://www.tjenpengeronline.no/tjene-penger/tjen-penger-med-spilltesting/

Anonymkode: 9e3e7...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkeskole  med gaming linje.   Du lære vel ikke så mye praktisk  men  du vokser.  Så kommer  det på aldrer. Men bland inn nav  med litt rådgiving  osv.  Sett krav til han. Opp om morran gjør ting hjemme.  Tilslutt  blir det kjedelig å være blakk og usosialt. 

Anonymkode: b576e...c3c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor skriver dere folkehøyskole som et alternativ nå? Det har startet opp og vll vel ikke være aktuelt før neste høst. Blir litt sent å sette igang det nå når vi er over halveis i september. De tar inn stort sett elever over 18 uansett. Studielån må søkes og innvilges siden de hadde begrensede midler. Et år koster godt over 100 000. De fleste som starter er passert 18 og over så ikke sikkert ts sin sønn hadde fått særlig ut av det året uansett som den yngste med ganske god margin

Anonymkode: 56b68...754

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, asterix skrev:

Jeg ville sagt til han at siden han ikke føler at han trenger videregående er han vel klar for voksenlivet og å flytte for seg selv. Så hadde jeg stengt Internett og fjernet datautstyr osv til han flyttet.

Helt enig. Hadde ikke sponset et friår for noen som ikke gidder å prøve en gang. Aldri vil noen av mine barn bo hjemme og gjøre ingenting (med mindre det er en fullstendig krisesituasjon selvsagt). 

Det er jo helt kristisk at han ikke faller helt utenfor. 

Folkehøgskole er et alternativ, men han er nok litt ung. 

Kommunen skal ha en oppfølgingstjeneste som skal fange opp de som faller utenfor videregående skole. Kan det f.eks være aktuelt for han å jobbe/ha praksis noen dager i uken samtidig som han f.eks tar enkelte fag på vgs? Det er mulig å få til slike kombinasjoner. Du kan som mor kontakte oppfølgingstjenesten og forhøre deg om mulighetene, evt. be dem kontakte din sønn og orientere. 

Men jeg hadde KREVD noen form for aktivitet og han må ta litt ansvar for eget liv også. Valg faller ikke ned i fanget på en, man må ta styringen i eget liv en gang. Det er kun han som kan velge hva han vil bruke fremtiden sin på. Man må jo prøve seg litt frem, kanskje teste ut noen linjer, finne det som er rett. Det innebærer også en blanding mellom fag man liker, men også fag man ikke er noe glad i. Sånn er jo livet, også når man kommer ut i jobb. Noen oppgaver liker man godt, mens andre oppgaver er kjedelige. 

Så hadde jeg kuttet internett frem til noe var på plass. 

Anonymkode: ed516...86d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, asterix skrev:

Jeg ville sagt til han at siden han ikke føler at han trenger videregående er han vel klar for voksenlivet og å flytte for seg selv. Så hadde jeg stengt Internett og fjernet datautstyr osv til han flyttet.

Herregud. Det er "din" egen barn vi snakker om her. Ikke rart at så mange har psykiske problemer når folk behandler nærmeste familie sånn. 😥😥

Ccccc....

Man kan si ,ok du vil ikke på skole da må du skaffe deg jobb å begynne å bidra økonomisk i huset her ,f.e.

Anonymkode: cbd59...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg aldri tolerert, med mindre om det var en veldig god grunn for det. Å drive dank hjemme er helt uaktuelt. 

Du må stille krav til guttungen, si han enten må gå på skole, folkehøyskole (det finnes enkelte som tar imot 15-16 åringer, men her må man gjerne ringe skolen og avklare) eller jobb. 

Fjern alt som heter goder; internett, penger, data spill, etc. 

Anonymkode: 1c950...6a9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...