Gå til innhold

Hvilke muligheter har min sønn når han velger bort VGS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har vært veldig fortvilet, men prøver å innfinne meg med situasjonen. Min sønn er fast bestemt på at videregående opplæring ikke er for han, verken allmennfaglig eller yrkesrettet. Han vet ikke hva han vil, og foreløpig lever han på en forlenget sommerferie. Han har noen løse planer om å hjelpe ymse familiemedlemmer med flytting, barnepass og oppussing. Alt på deres initiativ. Aller helst vil han nok bare spille dataspill.

Jeg ber og håper på at han bare tar et såkalt friår, selv om han er fast bestemt på at han er ferdig med skole.

Hvis det blir varig: Hvilke muligheter har sønnen min i arbeidslivet?

Jeg har hørt at selv dagligvarebutikker krever at man har fullført videregående, og det gjør i hvert fall all mulighet til senere studieløp.

Selv har jeg jobbet med oppover gjennom kurs og annen opplæring, men da i en tid hvor det var mange av oss som ikke påbegynte eller fullførte gymnasiet. Det er en annen tid nå. Ellers har vi sparsom økonomi, og har ikke muligheten til å betale han gjennom et privat studieløp senere.

Jeg er bekymret, men det nytter ikke å prate med han. Han er fast bestemt, og blir frustrert når jeg lufter min bekymring. 

Anonymkode: 6c597...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et stort problem som møkkasamfunnet har konstruert selv de siste tiårene.

Det er helt bort i natta at alle som en skal tvinges gjennom skolekverna for å i det hele tatt ha muligheter.

Anonymkode: faf9a...bfc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn var drittlei skolen og ble kvalm med tanke p vgs. Men han fant it-linjen, yrkesfag, og sier det føles som en fritidsklubb og han gleder seg til mandager! Han ville nok ellers ha sittet og gamet som din sønn!

Anonymkode: 6db37...9de

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle passer inn i skolen slik den er lagt opp, hva med å forsøke finne en alternavit løsning? Dersom han har stor interesse for dataspill - sjekk med firma som driver med dette om det er ordninger hvor han kan ha praksisk hos dem for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville sagt til han at siden han ikke føler at han trenger videregående er han vel klar for voksenlivet og å flytte for seg selv. Så hadde jeg stengt Internett og fjernet datautstyr osv til han flyttet.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får vel finne seg en jobb da. I butikk eller noe sånt kanskje. Så ombestemmer han seg sikkert raskt. Du får kutte Internett hjemme så han ikke kan spille i skoletiden og på natta!

Anonymkode: ab2e1...0b6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, asterix skrev:

Jeg ville sagt til han at siden han ikke føler at han trenger videregående er han vel klar for voksenlivet og å flytte for seg selv. Så hadde jeg stengt Internett og fjernet datautstyr osv til han flyttet.

Man kan vel ikke akkurat kaste et barn på dør (han er vel rundt 16 år), og videregående skole er ikke obligatorisk. Man har forsørgelsesplikt for barna sine til de er 18 år, eventuelt 19 år dersom de går på videregående. 

Anonymkode: 0e753...9ad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carrot skrev:

Ikke alle passer inn i skolen slik den er lagt opp, hva med å forsøke finne en alternavit løsning? Dersom han har stor interesse for dataspill - sjekk med firma som driver med dette om det er ordninger hvor han kan ha praksisk hos dem for eksempel. 

For å jobbe i "firma som driver med dette" må du ha helst master, i hvert fall bachelor i våre dager, dersom du ikke er et ekstremt eksepsjonelt talent.

Anonymkode: fa62e...8f4

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For å jobbe i "firma som driver med dette" må du ha helst master, i hvert fall bachelor i våre dager, dersom du ikke er et ekstremt eksepsjonelt talent.

Anonymkode: fa62e...8f4

Nå var det jo ikke snakk om jobb, men praksis (som oftest er ubetalt). 

Anonymkode: 0e753...9ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet jeg vil nevne er at det finnes muligheter for skole lei ungdom. Min stesønn slet på skolen og hoppet ut av videregående. Han fikk en lærlingplass i et yrkesrettet fag. Vanligvis er lærlingplasser 3 år( tror jeg) Men han måtte gå 5 år som lærling for å ta fagprøven siden han ikke fullførte videregående. Undersøk litt rundt dette, jeg har ikke alle svarene. Men det gikk bra for ham, flink gutt med god jobb i dag. Lykke til

Anonymkode: 02b84...097

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, prt90 skrev:

Uføretrygd er vel det mest nærliggende?

Slapp av litt...

Anonymkode: 02b84...097

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man kan vel ikke akkurat kaste et barn på dør (han er vel rundt 16 år), og videregående skole er ikke obligatorisk. Man har forsørgelsesplikt for barna sine til de er 18 år, eventuelt 19 år dersom de går på videregående. 

Anonymkode: 0e753...9ad

Da får han sitte der da uten pc eller nettilgang og heller fungere som hushjelp for familien i sin "forlengede sommerferie". 

Hadde dette vært min sønn ville jeg uansett innprentet han viktigheten av å fullføre videregående og satt inn tiltak lenge før det gikk så langt som det har gjort her.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at han ikke får seg dame om han fortsetter denne veien. Hvis ikke det får fart på ræva hans, er han en tapt sak dessverre.

Anonymkode: 56927...cd6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, asterix skrev:

Da får han sitte der da uten pc eller nettilgang og heller fungere som hushjelp for familien i sin "forlengede sommerferie". 

Hadde dette vært min sønn ville jeg uansett innprentet han viktigheten av å fullføre videregående og satt inn tiltak lenge før det gikk så langt som det har gjort her.

Du har nok fasiten.

Anonymkode: faf9a...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om folkehøgskole. I tillegg kan det kanskje være en mulighet for å få han til å begynne med veldedig arbeid av noe slag? Frelsesarmeen, røde kors, den lokale ungdomsklubben etc. Man får ikke betalt riktignok, men da gjør han noe nyttig og får brukt seg og henter erfaring. 

Å sitte hjemme et helt år i den alderen er kjempeusunt, ikke minst sosialt! Kanskje han burde snakke med noen også, det kan jo være noe som plager han. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det jo ikke snakk om jobb, men praksis (som oftest er ubetalt). 

Anonymkode: 0e753...9ad

Tro meg, slikt eksisterer kun som en mulighet i fantasiverdenen.

Anonymkode: fa62e...8f4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har vært veldig fortvilet, men prøver å innfinne meg med situasjonen. Min sønn er fast bestemt på at videregående opplæring ikke er for han, verken allmennfaglig eller yrkesrettet. Han vet ikke hva han vil, og foreløpig lever han på en forlenget sommerferie. Han har noen løse planer om å hjelpe ymse familiemedlemmer med flytting, barnepass og oppussing. Alt på deres initiativ. Aller helst vil han nok bare spille dataspill.

Jeg ber og håper på at han bare tar et såkalt friår, selv om han er fast bestemt på at han er ferdig med skole.

Hvis det blir varig: Hvilke muligheter har sønnen min i arbeidslivet?

Jeg har hørt at selv dagligvarebutikker krever at man har fullført videregående, og det gjør i hvert fall all mulighet til senere studieløp.

Selv har jeg jobbet med oppover gjennom kurs og annen opplæring, men da i en tid hvor det var mange av oss som ikke påbegynte eller fullførte gymnasiet. Det er en annen tid nå. Ellers har vi sparsom økonomi, og har ikke muligheten til å betale han gjennom et privat studieløp senere.

Jeg er bekymret, men det nytter ikke å prate med han. Han er fast bestemt, og blir frustrert når jeg lufter min bekymring. 

Anonymkode: 6c597...0d8

Et lite tillegg til det jeg skrev over her. Siden han som mange andre unge er opptatt av data og spill. Det finnes en del ting han kan utdanne seg som innenfor dette yrket også. Tror hvis jeg ikke tar feil at en linje på vidergående også har IKT. Prøve å oppmuntre ham til å titte litt på utdannelser som er mer rettet inn på interessene hans. Ikke mist motet

Anonymkode: 02b84...097

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...