Gå til innhold

Metacam, katt. Hvor lang tid før det virker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gi mer enn en gang om dagen😵 det er farlig for pus!!! 

Anonymkode: f671b...71d

Jeg har jo ikke tenkt å gjøre det?

Anonymkode: 79dce...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo prøve å kose litt med pys og se hvordan den reagerer når du nermer deg sårområdet. Jeg gir Metacam til min hund og venter ca en time før vi går på lengre turer ( langt og langt...). 

Anonymkode: 7df64...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det snakk om smertestillende, ga jeg katten min det i hvert fall tre ganger i løpet av dagen etter sterilisering (kastrering). Viktig å måle riktig dose utifra vekt. 

Anonymkode: bb255...6ab

Han skal bare ha Metacam 1 gang pr dag, virker i 24 timer

Anonymkode: 79dce...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han skal bare ha Metacam 1 gang pr dag, virker i 24 timer

Anonymkode: 79dce...a2d

Det er sikkert forskjell på smertestillende. Jeg husker ikke navnet på den jeg brukte.

Men det er viktig å følge veterinærens instrukser. Virker den i 24 timer er det viktig å gi den til fast tidspunkt i tidsperioden den skal tas. Da spiller det ingen rolle når man vasker såret, om smertestillende har full effekt gjennom hele døgnet. 

Anonymkode: bb255...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan jo prøve å kose litt med pys og se hvordan den reagerer når du nermer deg sårområdet. Jeg gir Metacam til min hund og venter ca en time før vi går på lengre turer ( langt og langt...). 

Anonymkode: 7df64...6fc

Det var lurt, kan jo prøve :) er bare at hvis det er vondt for han så vil jeg ikke pine han mer enn nødvendig. Men nå har det snart gått en time så kan jo satse på at det går bra. Må presse litt på sidene av såret for å få ut evt puss, er derfor det gjør vondt. Han mjauet veldig da vi gjorde det før i dag, stakkars, men så fikk vi ut veldig mye da, så tror ikke det er så voldsomt mye nå... 

Anonymkode: 79dce...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert forskjell på smertestillende. Jeg husker ikke navnet på den jeg brukte.

Men det er viktig å følge veterinærens instrukser. Virker den i 24 timer er det viktig å gi den til fast tidspunkt i tidsperioden den skal tas. Da spiller det ingen rolle når man vasker såret, om smertestillende har full effekt gjennom hele døgnet. 

Anonymkode: bb255...6ab

Det er det jeg har tenkt til å gjøre, altså gi ny dose når 24 timer er gått. Men jo, den begynner jo å avta de siste timene, så jeg renser heller såret etter ny dose enn rett før. Jeg skal rense morgen og kveld, så da får det bli etter dosen har fått virke på kvelden. 

De eneste smertestillende jeg vet om til katt er Onsior og Metacam, ingen av de skal gis flere ganger daglig. Ihvertfall ikke sånn veterinæren har skrevet det ut for min pus nå.

Anonymkode: 79dce...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg har tenkt til å gjøre, altså gi ny dose når 24 timer er gått. Men jo, den begynner jo å avta de siste timene, så jeg renser heller såret etter ny dose enn rett før. Jeg skal rense morgen og kveld, så da får det bli etter dosen har fått virke på kvelden. 

De eneste smertestillende jeg vet om til katt er Onsior og Metacam, ingen av de skal gis flere ganger daglig. Ihvertfall ikke sånn veterinæren har skrevet det ut for min pus nå.

Anonymkode: 79dce...a2d

Det er noen år siden jeg steriliserte min. Kan jo være de tar i bruk andre smertestillende. Min katt skulle få den gjennom en sprøyte med flytende middel. Den luktet honning. Hun likte smaken godt, som var en fordel.

Anonymkode: bb255...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virket ikke overhodet på min katt.  Fikk ikke lov til å rense såret, metakan virker ikke bedøvende.  Hun ble krakilsk og fikk selvsagt infeksjon igjen og ble satt på antibiotika to ganger før hun ble frisk. 4500 kr for 2 vetrinærbesøk og 2 utskrevne preparater. 

Anonymkode: 53523...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg har tenkt til å gjøre, altså gi ny dose når 24 timer er gått. Men jo, den begynner jo å avta de siste timene, så jeg renser heller såret etter ny dose enn rett før. Jeg skal rense morgen og kveld, så da får det bli etter dosen har fått virke på kvelden. 

De eneste smertestillende jeg vet om til katt er Onsior og Metacam, ingen av de skal gis flere ganger daglig. Ihvertfall ikke sånn veterinæren har skrevet det ut for min pus nå.

Anonymkode: 79dce...a2d

Ble såret renset skikkelig hos veterinær? Vi har mange katter med bittsår inne på den klinikken jeg jobber på, og når det er gjort skikkelig hos oss så skal ikke eier måtte rense vekk betennelse i ettertid... 

Anonymkode: 52366...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen år siden jeg steriliserte min. Kan jo være de tar i bruk andre smertestillende. Min katt skulle få den gjennom en sprøyte med flytende middel. Den luktet honning. Hun likte smaken godt, som var en fordel.

Anonymkode: bb255...6ab

Høres ut som metacam... Og det har vært brukt i mange år. Men skal altså bare gis hver 24. time. 

Anonymkode: 52366...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen år siden jeg steriliserte min. Kan jo være de tar i bruk andre smertestillende. Min katt skulle få den gjennom en sprøyte med flytende middel. Den luktet honning. Hun likte smaken godt, som var en fordel.

Anonymkode: bb255...6ab

Jeg syntes også å huske at jeg ga den flere ganger daglig sist gang han fikk det for noen år siden, men jeg tror jeg husker feil. 

Anonymkode: 79dce...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virket ikke overhodet på min katt.  Fikk ikke lov til å rense såret, metakan virker ikke bedøvende.  Hun ble krakilsk og fikk selvsagt infeksjon igjen og ble satt på antibiotika to ganger før hun ble frisk. 4500 kr for 2 vetrinærbesøk og 2 utskrevne preparater. 

Anonymkode: 53523...ba7

Huff. Men to veterinærbesøk her har kostet 7000 kroner nå. Uansett verdt det for å få pus frisk

Anonymkode: 79dce...a2d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som metacam... Og det har vært brukt i mange år. Men skal altså bare gis hver 24. time. 

Anonymkode: 52366...52f

Kanskje det var den. Men jeg fikk beskjed om å gi den flere ganger. Det sto til og med på etiketten fra veterinær som var festet på pakken. Det var riktig nok veldig liten dose hver gang. Kanskje man gir mer nå. Katten min lever fortsatt i beste velgående, så gjorde ikke noe galt den gang. Kanskje det er forskjell på styrken i legemiddelet også. 

Anonymkode: bb255...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble såret renset skikkelig hos veterinær? Vi har mange katter med bittsår inne på den klinikken jeg jobber på, og når det er gjort skikkelig hos oss så skal ikke eier måtte rense vekk betennelse i ettertid... 

Anonymkode: 52366...52f

Ja de sa de gjorde det. Men første klinikken han var hos med dette på mandag har han aldri vært hos før så vet ikke hvor flinke de er. I går var de stengt så da dro vi til en annen lenger unna (kjede-klinikk) som jeg har en del erfaring med og som er veldig flinke, der har han vært flere ganger. Føler kanskje at de gjør ting mer grundig der enn på en travel småklinikk, men vet ikke om det har noe å si. Han fikk i hvertfall antibiotika i går, det fikk han ikke på mandag. Men jeg er glad for at de er sparsommelige på antibiotika i utgangspunktet. 

Anonymkode: 79dce...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ferdige med å rense såret nå. Det gjorde nok vondt for han, han mjauet og ble sint på meg. Men usikker på om det var pga det gjorde så vondt før i dag... Uansett greit å bare få det gjort. Han er på bedringens vei, det er vel det viktigste 😻

Anonymkode: 79dce...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble såret renset skikkelig hos veterinær? Vi har mange katter med bittsår inne på den klinikken jeg jobber på, og når det er gjort skikkelig hos oss så skal ikke eier måtte rense vekk betennelse i ettertid... 

Anonymkode: 52366...52f

Jeg skulle rense/skrubbe et bittsår 2 g daglig. det skulle holdes åpent og ikke lukke seg.  Var nytteløst, lukket seg etter få timer.

Anonymkode: 53523...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Renset såret igjen nå, og da var det ingen problem, ingen mjauing og han satt helt stille. Så da hadde sikkert ikke medisinen fått virke lenge nok i går kveld... Han er uansett smertefri nå da :) - TS

Anonymkode: 79dce...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...