Gå til innhold

Hvilke konformasjonsutgifter skal jeg (samværsforelder) være med på å betale?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser ingen automatikk i at man skal betale halvparten hver for en konfirmasjon hvis man ikke samarbeider greit og skal delta begge to. Hva om den ene er skikkelig sløsete og insisterer på svindyr 7-retters gourmetmat og å leie fancy lokale og servitører, mens den andre ville ha valgt å låne gymsalen på skolen, pynte selv, lage maten selv og be venner om å hjelpe å servere? 

Jeg ser absolutt ingen grunn til at de skal spleise på gave. Bunaden er en gave fra mor, så her kan far kanskje pålegges å betale 1500 i så fall.

Anonymkode: 18d23...142

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 20.9.2020 den 16.59, AnonymBruker skrev:

Altså. Hvorfor blir det sånn som dette? Datteren hans skal konfirmeres! Hvorfor i all verden vil han ikke være med å både betale og arrangere dette? Det er jo barnet hans:( Du snakker om det som om det er en gal ex som prøver å lure han for penger. De er foreldre, sammen, til en datter de forhåpentligvis elsker begge to. Jeg fikk helt vondt i magen av det du skriver!

Anonymkode: bf3f8...88d

Men har han vært med og bestemt? Altså hvis mor kjøper bunad og far ikke har råd så må Jo mor dekke kostnadene selv! 

Anonymkode: cae86...88a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest jo at om en skal kjøpe noe så dyrt som bunad, så må begge foreldrene være enig om det om en skal "kreve" noe fra den andre. Det er såpass stor utgift at det hadde vært urimelig. Jeg kjøpe festdrakt til min datter for 3000 og betalte resten uten om maten, det dekket pappaen. Dvs, jeg dekket kakene. 

Anonymkode: 3febc...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2020 den 20.31, AnonymBruker skrev:

Hva? Når mor har gått over hodet på far og bestemt dette kan hun jo ikke kreve far for halvparten av det!

Anonymkode: 26ccd...d02

Mor har ikke krevd far for halvparten, hun skal kreve far gjennom nav sine satser🤦 Og far vil helst slippe unna mest mulig av det og.

Anonymkode: ea7f9...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men har han vært med og bestemt? Altså hvis mor kjøper bunad og far ikke har råd så må Jo mor dekke kostnadene selv! 

Anonymkode: cae86...88a

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synest jo at om en skal kjøpe noe så dyrt som bunad, så må begge foreldrene være enig om det om en skal "kreve" noe fra den andre. Det er såpass stor utgift at det hadde vært urimelig. Jeg kjøpe festdrakt til min datter for 3000 og betalte resten uten om maten, det dekket pappaen. Dvs, jeg dekket kakene. 

Anonymkode: 3febc...d83

Mor har ikke bedt far betale halvparten av en bunad. Mor vil ha nav sine satser, far prøver å unnlate å betale klessatsen på 1500 fordi mor gir en bunad.

Anonymkode: ea7f9...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det deles selvsagt på 2. 

Er vel to med forsørgeransvar? 

Er det stor forskjell på inntekt så kan man sikkert forhandle noe. 

Det koster å ha barn. Det var du sikkert klar over? 

Anonymkode: b954e...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte å spare 500 kr i mnd til konfirmasjon ca 2 år i forkant. 

Tjener normalt, men er alene med alle utgifter. På den måten hadde jeg 12000 ekstra til dagen. 

Planlegging er lurt, man vet det kommer. 

Anonymkode: b954e...92d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2020 den 20.25, AnonymBruker skrev:

Man er skilt, og det er helt unaturlig å plutselig skulle opptre som en slags familie pga et selskap på 4-5 timer. Barna og alle forstår det.

 

Anonymkode: c555f...e29

For noe bullshit. Javisst, man er ikke i familie med eksen sin lenger, men BARNET er i familie med både mors familie og fars familie. Selskapet er for BARNET, derfor er det det mest naturlige i verden at BARNET får ha SIN familie i SITT selskap. Du burde virkelig å sette barn framfor deg selv. 

Anonymkode: 6eb8a...cf2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes noe vesentlig mangler her. Skal konfirmanten feire med begge foreldrene og deres slektninger igjen? (Altså 1 selskap) eller skal konfirmanten ha to selskap? (Feks 1 med sin mors side, og det andre med faren sin side) Noen velger å kjøre sistnevnte løsning, og ved det tilfellet der er det ikke riktig at far skal betale deler av mors sitt selskap i tillegg til alt på sin egen feiring av konfirmanten..

Derimot skal foreldrene feire konfirmanten sammen, så er det halvparten han skal dekke. Da gjelder utgifter som leie av lokale, mat/drikke, kaker/kaffe, og dekorasjon bare. Ellers gir mor og far gaver hver for seg hvis ingenting annet er avtalt på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva hun kan kreve via NAV og sånt, men hvis du ikke synes noe om konfirmasjon så ser jeg ingen grunn til at du skal bidra utover det. Jeg synes konfirmasjon er fullstedig tøvete konsept med mindre man faktisk er døpt, personlig kristen og aktiv i et kirkemiljø. Da er det jo naturlig å konfirmere dåpsløftet. Våre barn får selvfølgelig gjøre som de vil, men de er ikke døpt og de vet at her vil vi ha en ekstra feiring 18 årsdag, så er de velkomne til å gjennomføre en konfirmasjon om de vil, men vi kommer ikke til å lage noen stor greie ut av det. Hvis vi hadde vært skilt så hadde ikke jeg som mor vært noe mer interessert i å bruke en masse penger på en feiring av noe jeg synes er helt tullete enn jeg er nå som vi er sammen. De pengene blir brukt på barnet for å feire senere. Når det er sagt, hvis dette er viktig for barnet ditt så er det jo hyggelig å bidra. Men vi vet jo ingenting om deres relasjon, og om den ikke er nær så er det jo ikke naturlig å være like delaktig i et slikt prosjekt. Konfirmasjon er tross alt bare en fest (med mindre man er kristen da, da er det som sagt konfirmasjon av dåpsløftet) og helt frivillig av mor/datter å gjennomføre, ikke en livsnødvendig ting.

Anonymkode: b3e13...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva hun kan kreve via NAV og sånt, men hvis du ikke synes noe om konfirmasjon så ser jeg ingen grunn til at du skal bidra utover det. Jeg synes konfirmasjon er fullstedig tøvete konsept med mindre man faktisk er døpt, personlig kristen og aktiv i et kirkemiljø. Da er det jo naturlig å konfirmere dåpsløftet. Våre barn får selvfølgelig gjøre som de vil, men de er ikke døpt og de vet at her vil vi ha en ekstra feiring 18 årsdag, så er de velkomne til å gjennomføre en konfirmasjon om de vil, men vi kommer ikke til å lage noen stor greie ut av det. Hvis vi hadde vært skilt så hadde ikke jeg som mor vært noe mer interessert i å bruke en masse penger på en feiring av noe jeg synes er helt tullete enn jeg er nå som vi er sammen. De pengene blir brukt på barnet for å feire senere. Når det er sagt, hvis dette er viktig for barnet ditt så er det jo hyggelig å bidra. Men vi vet jo ingenting om deres relasjon, og om den ikke er nær så er det jo ikke naturlig å være like delaktig i et slikt prosjekt. Konfirmasjon er tross alt bare en fest (med mindre man er kristen da, da er det som sagt konfirmasjon av dåpsløftet) og helt frivillig av mor/datter å gjennomføre, ikke en livsnødvendig ting.

Anonymkode: b3e13...e46

I DNK er ikke konfirmasjon bekreftelse av dåpsløfte (slutta å være det i 1980), kun en forbønnshandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonymus Notarius said:

I DNK er ikke konfirmasjon bekreftelse av dåpsløfte (slutta å være det i 1980), kun en forbønnshandling. 

Hmm. Kjekt å vite. Da ser jeg enda mindre grunn til å feire det.

Anonymkode: b3e13...e46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det å betale halvparten hver bare er rettferdig når begge samarbeider og er enige om hvordan selskapet skal arrangeres, hvilke gaver som skal gis osv.

Dersom det hovedsakelig er den ene som bestemmer alt, er nok NAVs satser det mest rettferdige (inkludert klessatsen!), med mindre TS tjener mye mer enn mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hmm. Kjekt å vite. Da ser jeg enda mindre grunn til å feire det.

Anonymkode: b3e13...e46

Samme her ;) Men det er jo ikke særlig relevant for TS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2020 den 20.25, AnonymBruker skrev:

Man er skilt, og det er helt unaturlig å plutselig skulle opptre som en slags familie pga et selskap på 4-5 timer. Barna og alle forstår det.

 

Anonymkode: c555f...e29

Jeg synes absolutt ikke det er unaturlig. Det er jo ikke mor eller far sin fest, det er konfirmanten sin! Og konfirmanten ber sin familie til selskap. Det er da fullstendig naturlig?! 
 

For meg er det fullstendig unaturlig at konfirmanten må ta hensyn til at voksene folk ikke klarer å omgåes i noen timer, og splitte festen sin opp i to...

Jeg tror mange må legge fra seg tanken om «sin fest» «sin familie» og rett og slett innse at det er konfirmantens familie det dreier seg om.

Anonymkode: 978f1...5ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her.

Ser at det er mye som er uklart i innlegget mitt, og at jeg har fått mange svar ut fra hva leser tror er situasjonen.

Slik er det altså:

Mor steller i stand konfirmasjonen, jeg og min familie er invitert. Det er ca like mange fra hver side av familiene.

Mor sier kostnadene kommer på til sammen ca 18000 - 19000 for alt, og da holdes bunad utenfor. Jeg ønsker at hun krever dette gjennom nav, da de sannsynligvis ikke vil kreve at jeg er med å dekker alt (klær, konfirmasjonskake, blomster, innbydelser, pynt, mat, drikke, kaffe, papirduk, leie av lokalet (og sikkert noe mer som hun enda ikke har nevnt..).

Jeg er enig i at mor ordner selskap, og involverer meg ikke i dette. Men, jeg ønsker altså å betale etter NAV sine satser, noe jeg har krav på. Mor er innforstått med at det blir slik, da vi ellers har tatt alt gjennom NAV.

Mitt spørsmål er altså hva NAV vil kreve av dekning fra meg.

Anonymkode: b5b87...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter her.

Ser at det er mye som er uklart i innlegget mitt, og at jeg har fått mange svar ut fra hva leser tror er situasjonen.

Slik er det altså:

Mor steller i stand konfirmasjonen, jeg og min familie er invitert. Det er ca like mange fra hver side av familiene.

Mor sier kostnadene kommer på til sammen ca 18000 - 19000 for alt, og da holdes bunad utenfor. Jeg ønsker at hun krever dette gjennom nav, da de sannsynligvis ikke vil kreve at jeg er med å dekker alt (klær, konfirmasjonskake, blomster, innbydelser, pynt, mat, drikke, kaffe, papirduk, leie av lokalet (og sikkert noe mer som hun enda ikke har nevnt..).

Jeg er enig i at mor ordner selskap, og involverer meg ikke i dette. Men, jeg ønsker altså å betale etter NAV sine satser, noe jeg har krav på. Mor er innforstått med at det blir slik, da vi ellers har tatt alt gjennom NAV.

Mitt spørsmål er altså hva NAV vil kreve av dekning fra meg.

Anonymkode: b5b87...a43

Du fremstår som tåpelig og gjerrig! Hvorfor skal du ikke betale for alt?

Anonymkode: 529eb...5f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2020 den 11.47, AnonymBruker skrev:

Trådstarter her.

Ser at det er mye som er uklart i innlegget mitt, og at jeg har fått mange svar ut fra hva leser tror er situasjonen.

Slik er det altså:

Mor steller i stand konfirmasjonen, jeg og min familie er invitert. Det er ca like mange fra hver side av familiene.

Mor sier kostnadene kommer på til sammen ca 18000 - 19000 for alt, og da holdes bunad utenfor. Jeg ønsker at hun krever dette gjennom nav, da de sannsynligvis ikke vil kreve at jeg er med å dekker alt (klær, konfirmasjonskake, blomster, innbydelser, pynt, mat, drikke, kaffe, papirduk, leie av lokalet (og sikkert noe mer som hun enda ikke har nevnt..).

Jeg er enig i at mor ordner selskap, og involverer meg ikke i dette. Men, jeg ønsker altså å betale etter NAV sine satser, noe jeg har krav på. Mor er innforstått med at det blir slik, da vi ellers har tatt alt gjennom NAV.

Mitt spørsmål er altså hva NAV vil kreve av dekning fra meg.

Anonymkode: b5b87...a43

Du fremstår som utrolig smålig. Det er barnet ditt som skal konfirmeres, og du er ikke interessert i å bidra til den store dagen som både DU og DIN nye familie er invitert i??? Makan til frekkhet! 

Anonymkode: 3612e...73c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2020 den 11.47, AnonymBruker skrev:

Trådstarter her.

Ser at det er mye som er uklart i innlegget mitt, og at jeg har fått mange svar ut fra hva leser tror er situasjonen.

Slik er det altså:

Mor steller i stand konfirmasjonen, jeg og min familie er invitert. Det er ca like mange fra hver side av familiene.

Mor sier kostnadene kommer på til sammen ca 18000 - 19000 for alt, og da holdes bunad utenfor. Jeg ønsker at hun krever dette gjennom nav, da de sannsynligvis ikke vil kreve at jeg er med å dekker alt (klær, konfirmasjonskake, blomster, innbydelser, pynt, mat, drikke, kaffe, papirduk, leie av lokalet (og sikkert noe mer som hun enda ikke har nevnt..).

Jeg er enig i at mor ordner selskap, og involverer meg ikke i dette. Men, jeg ønsker altså å betale etter NAV sine satser, noe jeg har krav på. Mor er innforstått med at det blir slik, da vi ellers har tatt alt gjennom NAV.

Mitt spørsmål er altså hva NAV vil kreve av dekning fra meg.

Anonymkode: b5b87...a43

Herregud så smålig du er... stakkars unge 

Anonymkode: f0e42...3a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2020 den 11.47, AnonymBruker skrev:

Trådstarter her.

Ser at det er mye som er uklart i innlegget mitt, og at jeg har fått mange svar ut fra hva leser tror er situasjonen.

Slik er det altså:

Mor steller i stand konfirmasjonen, jeg og min familie er invitert. Det er ca like mange fra hver side av familiene.

Mor sier kostnadene kommer på til sammen ca 18000 - 19000 for alt, og da holdes bunad utenfor. Jeg ønsker at hun krever dette gjennom nav, da de sannsynligvis ikke vil kreve at jeg er med å dekker alt (klær, konfirmasjonskake, blomster, innbydelser, pynt, mat, drikke, kaffe, papirduk, leie av lokalet (og sikkert noe mer som hun enda ikke har nevnt..).

Jeg er enig i at mor ordner selskap, og involverer meg ikke i dette. Men, jeg ønsker altså å betale etter NAV sine satser, noe jeg har krav på. Mor er innforstått med at det blir slik, da vi ellers har tatt alt gjennom NAV.

Mitt spørsmål er altså hva NAV vil kreve av dekning fra meg.

Anonymkode: b5b87...a43

Jeg tastet inn satser, NAV og konfirmasjon i google og du verden... se hva som dukket opp. Skulle nesten tro noen har spurt om dette før?

 

https://www.nav.no/no/person/familie/barne-og-ektefellebidrag/saertilskudd

 

Anonymkode: 800c2...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...