Gå til innhold

Stagnert faglig i min første jobb (regnskap)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå jobbet som økonomimedarbeider i 3 år (bachelor i regnskap) hvor jeg ikke vil ha mulighet til å få autorisasjon. Dermed er det naturlig å gå videre snart, for å finne en jobb som kan gi meg det jeg ønsker.

problemet mitt er at jeg føler jeg har stagnert faglig og glemt masse masse av det jeg lærte under studiene. Jeg er redd for å ikke innfri krav og forventning til kunnskap i en eventuell ny jobb. 

ønsker å oppdatere meg på fag først. Men hvordan gjør jeg dette best mulig? 
det bør ikke koste allverdens og være tilgjengelig hjemmefra. 

jeg har tenkt på disse alternativene:

- kjøpe noen pensumbøker og bare lese

- nettstudier via høgskoler - kun følge undervisning - går dette i det hele tatt??

- mulig det finnes videoer på YouTube?

andre tips? 

Anonymkode: 6fbe0...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo gå til arbeidsgiver og spørre om du får ta kurs, det er masse kurs for oss som er regnskapsførere som vil opprettholde autorisasjonen vår. Regnskap Norge og Sticos har kurs både på nett og stedlig.

Som økonom som også er regnskapsfører så må jeg si at du angriper dette feil, regnskapskontorene skriker etter folk, det er ikke noe problem at du har glemt enkelte ting fra studiet. Det som etterspørres er praktisk erfaring, og det at du har noe erfaring er bedre enn ingenting. Du får si på intervju at du søker jobb fordi du vil ha bredere erfaring og det får du ikke der du er nå. Det vil nye kolleger ha respekt for, det vil være et pluss faktisk.

Anonymkode: 29cfc...6e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo gå til arbeidsgiver og spørre om du får ta kurs, det er masse kurs for oss som er regnskapsførere som vil opprettholde autorisasjonen vår. Regnskap Norge og Sticos har kurs både på nett og stedlig.

Som økonom som også er regnskapsfører så må jeg si at du angriper dette feil, regnskapskontorene skriker etter folk, det er ikke noe problem at du har glemt enkelte ting fra studiet. Det som etterspørres er praktisk erfaring, og det at du har noe erfaring er bedre enn ingenting. Du får si på intervju at du søker jobb fordi du vil ha bredere erfaring og det får du ikke der du er nå. Det vil nye kolleger ha respekt for, det vil være et pluss faktisk.

Anonymkode: 29cfc...6e2

Ja det ideelle hadde vært å få det dekket av arbeidsgiver, helst i arbeidstiden, men det er nok ikke et alternativ i nåværende jobb da de rett og slett ikke har behov for dette. 
 

jeg er redd det blir tester med faglig innhold  i tillegg til disse andre testene på eventuelle jobbintervju, men vet ikke hvor vanlig dette er.

Anonymkode: 6fbe0...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det ideelle hadde vært å få det dekket av arbeidsgiver, helst i arbeidstiden, men det er nok ikke et alternativ i nåværende jobb da de rett og slett ikke har behov for dette. 
 

jeg er redd det blir tester med faglig innhold  i tillegg til disse andre testene på eventuelle jobbintervju, men vet ikke hvor vanlig dette er.

Anonymkode: 6fbe0...473

det finnes gratis studier på nett; blant annet høyskolen i molde, og uit☺️

Anonymkode: db803...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det ideelle hadde vært å få det dekket av arbeidsgiver, helst i arbeidstiden, men det er nok ikke et alternativ i nåværende jobb da de rett og slett ikke har behov for dette. 
 

jeg er redd det blir tester med faglig innhold  i tillegg til disse andre testene på eventuelle jobbintervju, men vet ikke hvor vanlig dette er.

Anonymkode: 6fbe0...473

Du må virkelig slutte å tenke worst case og bare hoppe i det. Bor du i Oslo, så skriker vi etter kompetansen din. 

Og de fleste testene til ditt yrke går mer på tallforståelse og slikt, enn liver og regler. 

Anonymkode: a88a5...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det ideelle hadde vært å få det dekket av arbeidsgiver, helst i arbeidstiden, men det er nok ikke et alternativ i nåværende jobb da de rett og slett ikke har behov for dette. 
 

jeg er redd det blir tester med faglig innhold  i tillegg til disse andre testene på eventuelle jobbintervju, men vet ikke hvor vanlig dette er.

Anonymkode: 6fbe0...473

Hopp i det, søk jobber og dra på intervjuer!

Du har jo fremdeles gamlejobben, så du har jo ikke noe å tape? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må virkelig slutte å tenke worst case og bare hoppe i det. Bor du i Oslo, så skriker vi etter kompetansen din. 

Og de fleste testene til ditt yrke går mer på tallforståelse og slikt, enn liver og regler. 

Anonymkode: a88a5...20e

Takk, den kommentaren trengte jeg❤️ Håper virkelig de skriker etter kompetansen her jeg bor også! 

Anonymkode: 6fbe0...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Myrmica skrev:

Hopp i det, søk jobber og dra på intervjuer!

Du har jo fremdeles gamlejobben, så du har jo ikke noe å tape? 

Nei det har du helt rett i, jeg tror bare jeg har litt dårlig selvtillit når det gjelder kompetansen min! 

Anonymkode: 6fbe0...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo gå til arbeidsgiver og spørre om du får ta kurs, det er masse kurs for oss som er regnskapsførere som vil opprettholde autorisasjonen vår. Regnskap Norge og Sticos har kurs både på nett og stedlig.

Som økonom som også er regnskapsfører så må jeg si at du angriper dette feil, regnskapskontorene skriker etter folk, det er ikke noe problem at du har glemt enkelte ting fra studiet. Det som etterspørres er praktisk erfaring, og det at du har noe erfaring er bedre enn ingenting. Du får si på intervju at du søker jobb fordi du vil ha bredere erfaring og det får du ikke der du er nå. Det vil nye kolleger ha respekt for, det vil være et pluss faktisk.

Anonymkode: 29cfc...6e2

Sjekk siden enkel eksamen. De har kurs i ganske mange fag innen økonomi/regnskap/ administrasjon. Da får du frisket opp og tar det i eget tempo 😊

Anonymkode: 1ab0f...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du kjeder deg i jobben din er det på tide å se etter ny jobb. Jeg hadde aldri brukt fritid eller egne penger på kompetanseheving for å gi gratis til arbeidsgiver.

 

Anonymkode: fb70a...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke selge deg inn på erfaringene dine til ny arbeidsgiver, og ny arbeidsgiver betaler kurs?

Anonymkode: e89cb...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...