Gå til innhold

Finnes det sunne GODE alternativer til snop/kaker/kjeks/dessert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 20.9.2020 den 0.39, ti10 skrev:

Litt usikker på hvor sunt du vil ha det, men Creme-is med pasjonsfrukt og sitron fra Hennig Olsen er veldig god, ca. halvparten så mange kalorier som "vanlig" is, men så god at man ikke tenker på den som nødløsning.

Er det sukker eller kunstig søtning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2020 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor heller ikke venne seg av med sånt? 

For meg er det veldig rart å skulle finne en utvei/unnskyldning for å spise dritt. For det er jo mye bedre å IKKE spise ting som definitivt ikke bra, i stedet for å skulle opprettholde et misbruk/avhengighet.

Det er en veldig ny ting i historien å skulle spise godteri/snacks/kaker/brus/ dritt av alle slag.

Spis heller mat. Det finnes helt fantastisk mat, for eksempel biff med bearnaise, sjøkreps, gresk salat, nylagde fiskekaker, indisk curry, nyfanget makrell, elggryte, perfekt kokt egg, ordentlig italiensk pizza, dampede blåskjell, grønnsaker rett fra åkeren, enkel pasta med tomatsaus, quiche med bacon og ost, og så uendelig mye mer.

Ditch kjeks, kaker, snacks, godteri og lignende (og ikke minst flytende kalorier i form av brus, sjokomelk, iste, iskaffe, osv.) , og spis heller ordentlig god mat.

Anonymkode: fce10...f5d

Du er tydeligvis en av de heldige som ikke er sukkeravhengig. Noen har gener, eller ganske mange faktisk, har gener som gjør dem ekstremt oppspilte av sukker. Du er heldig som craver mat og ikke sukker, men jeg skal love deg at en pai med ost og bacon virkelig ikke gjør noe med sjokoladelysten....

Blir som å gi deg en shorts når du vil ha en genser. Begge deler har man på kroppen, men altså... det er ikke det samme.

Anonymkode: 8f759...bba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ekte vare smaker alltid best og all denne "sunnifiserte" maten smaker høgg i forhold. Da koser jeg meg heller med et ekte kakestykke, ekte godteri og ekte desserter en gang i blant. Går jo an å begrense inntaket, du trenger ikke spise det hver dag! 

Anonymkode: 3e93d...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar grønne epler og skjærer i terninger, drysser over kanel og blander epleterningene slik at de blir dekket med kanel. 200 grader, 10 minutter i ovnen.

Veldig sunt, og du får en følelse av å ha spist eplekake uten den dårlige samvittigheten.

Spiser gjerne med litt mager vaniljekesam og har som dessert.

Anonymkode: cc39d...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er tydeligvis en av de heldige som ikke er sukkeravhengig. Noen har gener, eller ganske mange faktisk, har gener som gjør dem ekstremt oppspilte av sukker. Du er heldig som craver mat og ikke sukker, men jeg skal love deg at en pai med ost og bacon virkelig ikke gjør noe med sjokoladelysten....

Blir som å gi deg en shorts når du vil ha en genser. Begge deler har man på kroppen, men altså... det er ikke det samme.

Anonymkode: 8f759...bba

Som sukkeravhengig har jeg kuttet sukker og erstatninger helt ut. Suget går faktisk over etter en stund og kiloene har forsvunnet.  Når jeg får lyst på søtsaker minner jeg meg selv på hvor godt det er å være slank. Jeg er livredd for å ramle utpå igjen. Har gått i fella før.

Anonymkode: 605bb...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Ekte vare smaker alltid best og all denne "sunnifiserte" maten smaker høgg i forhold. Da koser jeg meg heller med et ekte kakestykke, ekte godteri og ekte desserter en gang i blant. Går jo an å begrense inntaket, du trenger ikke spise det hver dag! 

Anonymkode: 3e93d...425

Jeg støtter denne inngangen. I stedet for ting som er «halvveis» godt som sunne muffins, avokado-«sjokolademousse» og liknende spiser jeg det ordentlige godsakene av og til og med måte. Hvis du treffer gode matvalg 90% av tiden kan du spise det du vil de siste 10%. Og som bonus blir også det gode mye bedre om du ikke spiser det så ofte. :) 

Anonymkode: 9c9e9...85c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunmaid sine rosiner med smak av vannmelon smaker faktisk surt godteri :) Om jeg fant dem i smågodtdisken så ville jeg forsynt meg godt av dem 

Anonymkode: 9fea7...04c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre sier så syns jeg også at ekte vare er best, men noen ganger kan det være greit å finne alternativer!

Jeg liker veldig godt vaniljeis (enten vanlig eller med mindre sukker/mindre fett, der bestemmer du selv) med karamelliserte epler over. Jeg bruker da sukrin gold og kanel. Hvis jeg har k skapet bruker jeg litt av bodylab sin karamellsaus også 😊 det er ganske mettende så du trenger ikke mye, men det er søtt og godt og hjelper på søtsuget (selv om det beste er å spise nok gjennom dagen for å unngå det). Så får du i deg én av dagens fem i tillegg 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser sjokoladepudding og vaniljesaus uten tilsatt sukker, eller Hennig Olsen sin «tress» aktige is uten jordbær smaken hvis jeg skal kose meg :) Smaker helt likt som med :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må jeg slå et slag for det som kalles "kjøleskapsgrøt". Min står i kjøleskapet i ni-ti timer, men den trenger visst bare minimum fire for å få full effekt. Det dreier seg om vanlige tørre havregryn som skal stå og trekke til seg fuktighet fra diverse melkeprodukter og bær, så blir det nesten som en fullgod dessert å spise. 

Jeg bruker følgende til en stor porsjon til meg selv: 1/2 dl lettkokte havregryn, 1 lite beger yoplait 0% f.eks. vaniljeyoghurt, to-tre fulle ss mager cottage cheese og blir det for tørt heller jeg på en halv til en dl biola av passende slag. Rører alt godt sammen så all havren er dekket. Så legger jeg oppi frosne bær tett i tett. Disse smelter og avgir litt saft og gjør alt bare bedre. Oppå der strør jeg malte nøtter og kokosmasse. Dette blir som den fineste festdesserten og varer til en, to eller tre gangers forsyning til meg selv, alt etter hvor sugen jeg er. Alle typer yoghurt og biola kan brukes. Best blir det jo når ting passer sammen, men folk må prøve seg frem. Variasjonene er mange og litt av hvert ellers kan også puttes i for å variere i smak og utseende. Blir det for syrlig så kan en strø på litt kunstig sukker om en liker det. Nokså kalorifritt er dette i forhold til mye annet og havre, bær og yoghurt er utvilsomt sunt. :jepp:  Anbefales kaldt! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2020 den 20.07, AnonymBruker skrev:

Hermetisk frukt kanskje? Med littegrann pisket krem til eller vaniljekesam? 

Anonymkode: cb3c5...4f6

Hermetisk fruktbligger i lake. Som bare er sukkervann. Pisket krem er fløte og sukker🤦🏻‍♀️ Mer kalorier en å unne seg en sjokolade🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 7d4a7...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sunmaid sine rosiner med smak av vannmelon smaker faktisk surt godteri :) Om jeg fant dem i smågodtdisken så ville jeg forsynt meg godt av dem 

Anonymkode: 9fea7...04c

Like mye kalorier også

Anonymkode: 5d9fc...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hermetisk fruktbligger i lake. Som bare er sukkervann. Pisket krem er fløte og sukker🤦🏻‍♀️ Mer kalorier en å unne seg en sjokolade🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 7d4a7...901

Du får mer mengde for kaloriene med hermetisk frukt enn sjokolade.

Anonymkode: 5d9fc...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg må ha noe søtt spiser jeg enten mørk sjokolade (er så mektig så en stripe/ 4 ruter er nok) eller baker eplebåter m/ kanel og dekket med folie i ovn. Serveres med litt lett-is. (Jeg har tidligere vært henfallen til overspising av lys sjokolade, men har ikke kjøpt det på over et halvt år. Anser meg som kurert 😄)

Anonymkode: f23d9...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha diverse frosne bær (+litt frukt for å få den litt søtere) i blender med vann? Jeg bruker stort sett helmelk, kanskje cottage cheese og et egg i også, men er ikke på lavkalori. Blir kjempegod smoothie med bare vann også, eller du kan lage det samme og ha i is former. Nomnom friskt og godt.

Vet ikke om det er mye kalorier i popcorn men det er jo også godt. 

Grønnkålchips er bedre enn vanlig potetgull om man tenker kalori og veldig godt. Sikkert mye man kan lage chips av selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Like mye kalorier også

Anonymkode: 5d9fc...82d

Nei, ikke mye kalorier. 119 kalorier for en boks og en boks holder. Man skal jo ikke spise seg mett på godteri uansett. 

Anonymkode: 9fea7...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...