Gå til innhold

Venninne ble sur fordi jeg gikk fra bordet..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og en venninne skulle lage mat i går. Vi skulle lage noe som tok ganske lang tid, og siden vi var litt sene med å komme i gang ble det ikke middag før nærmere halv tolv i går kveld. Jeg så ikke på det som særlig formelt. Vi hadde invitert to venner i tillegg til at det kom en ekstra uanmeldt.

Folk var allerede ganske fulle når maten ble servert og siden det var hjemme hos meg ble jeg litt stressa over rotet etterpå. I tillegg ble jeg litt irritert over den ekstra gjesten fordi det er en person som ikke setter pris på noe og bare forlanger å få.

Dette var ikke noe som har vært planlagt god tid i forkant, folk var fulle, en av gjesten kom akkurat i det middagen ble servert og jeg tenkte i mitt hode at vi ikke tok det så høytidelig..

Når folk begynte å bli ferdige å spise tok jeg tallerkenen min og gikk for å vaske den. Tenkte ikke noe mer over det enn at jeg ville bli ferdig å rydde og at folk så ut til å bli ferdige å spise.

Venninnen min ble da dritsur og syns det var kjempefrekt av meg og gå ifra bordet før alle var ferdige. Jeg sa jo bare at folk så ut til å holde på å bli ferdige og at det var greit å bli ferdige med ryddinga siden det allerede var ganske sent. Og når hun da poengterte det så hang resten seg på og alle syns det var fullstendig krise at jeg vaska tallerkenen min. Det endte opp med at venninnen min kom å slang tallerkenen sin i vasken og "hjalp" meg å rydde litt på kjøkkenet, for så at hun gikk hjem og var irritert.

Jeg hadde kanskje skjønt det om det var litt mer formelt. Men her var alle ganske fulle, det var sent og vi er alle venner som kjenner hverandre veldig godt. Når vi har laget middag tidligere, f.eks hjemme hos henne, så er det aldri noen som har reagert når hun har begynt å vaske før alle er ferdige. Vi spiser jo noen ganger i sofaen liksom.. Jeg syns bare det var fullstendig unødvendig å bli så sur for en sånn liten bagatell..

Nå er det sikkert ikke så lett for dere å se for dere situasjonen. Men det var virkelig ikke en formell middag. Det ble planlagt rett før vi dro og handla..

Hva syns dere?

Anonymkode: 16318...e09

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare å legge seg flat egentlig. Når du har fest hos deg er det din jobb å sørge så godt du kan for at alle har det bra. Her fikk du klage fra opptil flere, så da har du ikke gjort jobben din vet du. venninna di følte vel at hun satt igjen ved bordet med vertinneoppgaven da. Det hjelper ikke så mye hva du mener når alle andre er uenige. 

De er godt mulig de andre overreagerte fordi de var fulle og såvidt hadde fått stagget sulten, men du hadde løst klagestormen på en mye bedre måte ved å bare si beklager.

 

Anonymkode: 580bb...3af

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt frekt og utidig å reise seg før alle er ferdig, særlig når man er vert. Uformell middag eller ikke 

Anonymkode: 756c6...d31

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er bare å legge seg flat egentlig. Når du har fest hos deg er det din jobb å sørge så godt du kan for at alle har det bra. Her fikk du klage fra opptil flere, så da har du ikke gjort jobben din vet du. venninna di følte vel at hun satt igjen ved bordet med vertinneoppgaven da. Det hjelper ikke så mye hva du mener når alle andre er uenige. 

De er godt mulig de andre overreagerte fordi de var fulle og såvidt hadde fått stagget sulten, men du hadde løst klagestormen på en mye bedre måte ved å bare si beklager.

 

Anonymkode: 580bb...3af

Mener du dette seriøst? Å være på besøk er ikkr som å være på et hotel. Ts kan gjøre som hun vil i eget hjem, og når folk er fulle og det er sent spiller det uansett ingen rolle. Utakknemlige og uhøflige gjester. 

Anonymkode: 152bf...093

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si, siden hele middagssituasjonen høres litt kaotisk ut. Høres ut som det var flere som oppførte seg "utenfor god takt og tone." Men sånn vanligvis, selv om det er uformelt , så synes jeg du var uhøflig. En ting er å bære ut tallerkener osv, noe helt annet å vaske opp. Du har besøk, da forsvinner man ikke for å vaske opp.

Anonymkode: bdb1b...a53

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje ufint å gå fra bordet før alle var ferdige, da blir liksom middagen ferdig når du går. Men å bli så sint og dra hjem pga det er jo litt rart? 

Anonymkode: 9dc64...3f8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mener du dette seriøst? Å være på besøk er ikkr som å være på et hotel. Ts kan gjøre som hun vil i eget hjem, og når folk er fulle og det er sent spiller det uansett ingen rolle. Utakknemlige og uhøflige gjester. 

Anonymkode: 152bf...093

Ja, der mener jeg seriøst. Det går heller ikke an å invitere folk og så først servere middag halv tolv på natta.

Anonymkode: 580bb...3af

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje ufint å gå fra bordet før alle var ferdige, da blir liksom middagen ferdig når du går. Men å bli så sint og dra hjem pga det er jo litt rart? 

Anonymkode: 9dc64...3f8

Enig i denne! 

Anonymkode: 56fb9...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å legge seg flat egentlig. Når du har fest hos deg er det din jobb å sørge så godt du kan for at alle har det bra. Her fikk du klage fra opptil flere, så da har du ikke gjort jobben din vet du. venninna di følte vel at hun satt igjen ved bordet med vertinneoppgaven da. Det hjelper ikke så mye hva du mener når alle andre er uenige. 

De er godt mulig de andre overreagerte fordi de var fulle og såvidt hadde fått stagget sulten, men du hadde løst klagestormen på en mye bedre måte ved å bare si beklager.

 

Anonymkode: 580bb...3af

Det var jo egentlig ikke en fest. Vi bestemte oss bare for at vi skulle lage mat og inviterte to vi kjenner i samme slengen siden det kom til å bli mye mat. At folk var så fulle allerede når de kom kunne ikke jeg vite. Jeg er sikker på at om hun ikke hadde poengtert det så hadde ingen av de andre brydd seg.. Det ble et stort nummer ut av det fordi hun ble sur.

Anonymkode: 16318...e09

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å si, siden hele middagssituasjonen høres litt kaotisk ut. Høres ut som det var flere som oppførte seg "utenfor god takt og tone." Men sånn vanligvis, selv om det er uformelt , så synes jeg du var uhøflig. En ting er å bære ut tallerkener osv, noe helt annet å vaske opp. Du har besøk, da forsvinner man ikke for å vaske opp.

Anonymkode: bdb1b...a53

Jeg forsvant ikke for å vaske opp. Det er åpen løsning så jeg var 3 meter unna. Hadde egentlig bare tenkt å vaske tallerkenen min og sette meg igjen. Men når hun ble så sur som hun ble så var det ikke fristende å sette seg igjen.

Anonymkode: 16318...e09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, der mener jeg seriøst. Det går heller ikke an å invitere folk og så først servere middag halv tolv på natta.

Anonymkode: 580bb...3af

De vi inviterte var fullt klar over at det kom til å bli sent. Det sa vi ifra om. Og det var de som pusha på at vi skulle lage det selv om det ble sent. 

Anonymkode: 16318...e09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unødvendig å bli så sur.. hun kunne jo startet med å si "skal du gå fra bordet? kan du ikke sitte til alle er ferdig da det er hyggeligere:)" eller noe..

Anonymkode: 7cc95...cc0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver jo at du var litt irritert for at det ble en ekstra gjest, og du i tillegg gikk fra bordet før de andre var ferdige med å spise for å vaske tallerknen din. Så kanskje de andre ble sure for litt mer enn at du bare gikk fra bordet? Kanskje de også merket at du var irritert pga den ekstra gjesten og stemningen ble dårlig og det toppet seg ved at du gikk fra bordet tidlig? Bare en tanke.. 

Anonymkode: 5c63a...99b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsvant ikke for å vaske opp. Det er åpen løsning så jeg var 3 meter unna. Hadde egentlig bare tenkt å vaske tallerkenen min og sette meg igjen. Men når hun ble så sur som hun ble så var det ikke fristende å sette seg igjen.

Anonymkode: 16318...e09

Jeg hadde blitt satt ut om vertinnen reiste seg opp og vasket tallerken før gjestene var ferdige med å spise. Man gjør ikke sånt selv om det er uformelt, og selv om gjestene er fulle eller what ever. Så her gjorde du en tabbe. At du ikke satte deg ned igjen gjorde ikke saken bedre.

Nå hadde det vel holdt om venninnen din sa fra, så litt mye drama ble det jo. Litt for mye altså.

Endret av SoWhat?
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg hadde blitt satt ut om vertinnen reiste seg opp og vasket tallerken før gjestene var ferdige med å spise. Man gjør ikke sånt selv om det er uformelt, og selv om gjestene er fulle eller what ever. Så her gjorde du en tabbe. At du ikke satte deg ned igjen gjorde ikke saken bedre.

Nå hadde det vel holdt om venninnen din sa fra, så litt mye drama ble det jo. Litt for mye altså.

Bare fordi det var hjemme hos meg vil jeg ikke kalle meg for vertinne. Hun var like mye med på å lage maten. Grunnen til at det ble hjemme hos meg var fordi hun ikke hadde en stor nok gryte. Og når folk kommer sjanglende inn døren så tenker jeg det må være greit at jeg vasker opp. 

Anonymkode: 16318...e09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare fordi det var hjemme hos meg vil jeg ikke kalle meg for vertinne. Hun var like mye med på å lage maten. Grunnen til at det ble hjemme hos meg var fordi hun ikke hadde en stor nok gryte. Og når folk kommer sjanglende inn døren så tenker jeg det må være greit at jeg vasker opp. 

Anonymkode: 16318...e09

Kanskje utfordringen er at du tar null selvkritikk og bare skyver det over på de andre. Lite sjarmerende..... 

Anonymkode: 756c6...d31

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje utfordringen er at du tar null selvkritikk og bare skyver det over på de andre. Lite sjarmerende..... 

Anonymkode: 756c6...d31

Jeg forstår jo hva hun mener, men jeg syns ikke det var noe å bli sur for. At hun skal komme å kaste tallerkenen sin i vasken så den nesten knuser, det syns jeg var en overreaksjon.

Anonymkode: 16318...e09

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri begynt å vaske tallerkener midt under en middag. Det jeg kunne gjort, når alle var ferdige, var å samle inn og skylle av de verste matrestene og sølet raskt, og så stable de halvskitne tallerknene på kjøkkenbenken ved vasken. Oppvasken tar man når folk har gått, evt neste dag.

Pleier du faktisk å begynne og vaske tallerkener mens det fremdeles er gjester til stede? Hvorfor det stresset med å gjøre rent før folk har gått?

Anonymkode: 7d25a...193

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...