Gå til innhold

Hva skal til for at du følger en influencer/blogg?


ziljemor

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner at jeg blir mer og mer nysgjerrig på hva det er som gjør at ulike mennesker følger ulike blogger eller influencere, både unge og voksne, og uavhengig av type innhold. I influencerverden så er det for meg et skille mellom influencere som bruker plattformene sine til noe meningsfylt (faglig, innenfor spesifikke interessefelt eller for ren underholdning bygd på talent for å underholde) og de som egentlig ikke er det («se på meg», «mitt liv», «min familie»). Når jeg velger å følge en influencer eller lese en blogg så er det fordi akkurat den profilen gir meg noe; enten kan jeg lære noe av den, eller få tips og inspirasjon innenfor mine interessefelt. Influencere med en veldig selvsentrert profil, der alt handler om å vise frem egen hverdag glanset med filter og retusjeringer er av veldig liten interesse, mest fordi jeg ikke skjønner hva det skal bidra med til mitt liv. Et siste vesentlig punkt, ihvertfall for min del, er at for at noen skal kunne lære meg noe eller være en viktig inspirasjonskilde og stemme i min hverdag så må utsagn og innlegg være basert på kunnskap og kompetanse, og et troverdig engasjement i saker de velger å fronte. Det er en fordel med helsefaglig kompetanse dersom de engasjerer seg veldig i helserelaterte saker, det er en fordel med utdannelse innen trening og fysiologi hvis de bruker sin plattform til å lage treningsprogram til andre.
 

Så, hva skal til for at dere velger å følge en influencer eller lese en blogg? Hvilke faktorer er viktig for dere, og hvorfor? Hva er tiltrekkende for deg ved en slik type profil? 
 

Jeg innrømmer gjerne at jeg nok er litt forhåndsdømmende og farget av egne holdninger rundt influencerbransjen, men jeg er åpen for hva andre tenker og mener og ønsker alle innspill velkommen. Jeg er oppriktig interessert i å prøve å forstå tiltrekningskraften SoMe har i samfunnet, og hvorfor noen finner det så interessant å ta del i fremmede menneskers privatliv på denne måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leser ikke blogg lenger, og Facebook flommer over av reklame og lik/del og vinn greier. 

Følger noen få utover familie og venner på Instagram, men i det de begynner å pushe reklame, da vurdere jeg om innholdsproduksjonen er matnyttig / relevant / underholdende nok til at det veier opp. Stort sett avfølger jeg alle som gjør business ut av kanalene sine. Jeg har interesse for interiør, men ikke når det mister genuinitet. Jeg inspireres av dem som er kreative på egenhånd og går sine egne veier. I det øyeblikket de inngår samarbeid og begynner å pushe produkter sier jeg takk og farvel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Følger ingen bloggere/influencere på SM lengre, gidder ikke å lese det teite greiene de legger ut. Nok klikkhoring fra slike nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg følger Kristin Gjeldsvik på facebook og instagram. Jeg synes hun sier mye klokt og har gode holdninger. De har vel ennå ikke vist ansiktet til sønnen sin på some.

Som hageeier følger jeg enkelte hagekontoer for å få noen lure tips.

Ellers følger jeg ikke unge influensere, det er jeg for gammel til. Jeg må være på facebook, det er jo der lag og foreninger legger ut info angående aktiviteter .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bloggene handler om noe jeg er interessert i :) 

Merk at bloggene jeg følger ikke er sånne influensergreier da, sier ikke at de ikke har påvirket meg til kjøp av ting men 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gidder ikke følge noen av det. Felles med influensene er at de skal være så mye bedre en alle andre. Også er de så dobbeltmoralske. 

Eksempel: Super opptatt av miljøet og skal ha andre til å forbruke mindre og kjøpe mindre nytt men heller brukt, men legger ut en haug av rabatt koder på zalando og junkyard. Eller så skal de ha andre til å kjøpe brukt, slik at de kan kjøpe alt nytt. 

Få andre til å fly mindre, men de er verstingene når det gjelder reising. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Humoristen

jeg følger eventuelt en influencer som skaper noe selv - for eks maler, fotograf, keramiker og slike ting. Hageinfluenser. Jeg ønsker ikke å ha folk i feeden min som ikke lager noe selv, men kun reklamerer for andres produkter.  Som for eks brunkrem, hårfarge, sminke, møbler, bøker uten å fatisk være en bokorm selv (ref Pilotfrue som reklamerte for bøker og så innrømmer at hun aldri har lest en bok): KJendiser som er som levende reklameplakater. Var det ikke Therese Johaug som fikk litt kritikk for at instagramfeeden hennes var mer enn 50% reklame?  
Reklame er det nok av ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg følger ikke influenserblogger. Det som måtte til for å følge en blogg hadde vel vært om de var fan av det bandet som ga ut en viss låt 😉 skrev om og postet bilder av bandet. Og som elsker Gibson Les Paul minst like mye som jeg gjør, men som er flink å spille.

Finnes sikkert sånne, men jeg har ikke lyst kaste bort mye tid på sosiale media. Ille nok at jeg lusker rundt på KG når jeg bør sove 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (Akkurat nå):

Jeg følger ikke influenserblogger. Det som måtte til for å følge en blogg hadde vel vært om de var fan av det bandet som ga ut en viss låt 😉 skrev om og postet bilder av bandet. Og som elsker Gibson Les Paul minst like mye som jeg gjør, men som er flink å spille.

Finnes sikkert sånne, men jeg har ikke lyst kaste bort mye tid på sosiale media. Ille nok at jeg lusker rundt på KG når jeg bør sove 😅

MmmmLesPaul.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som skal til før jeg følger en sånn "influencer"? 

Et avsindig mirakel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger ingen influencers. Dør litt innvendig hver gang jeg ser de blir promotert i VG eller Dagbladet, Skjønner ikke at mennesker kan følge med på det svada opplegget der. Men er vel stor andel som ligger under normalen IQ poeng som følger med.

Endret av øyne_lyver_aldri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri egentlig hoppa på den bølgen der. Jeg var vel innom og leste sinnabloggen til Linnea litt, men ikke noe mer enn det, og ikke fanatisk. Jeg klarer ikke å forstå hvordan folk mener at influensere blir forbilder og alt det der. Det meste er jo veldig harry og overfladisk i min mening. Jeg klarer ikke å engasjere meg rett og slett.

Har jo sett på Keeping up with the Kardashians og Paris Hilton sine realities, men dette er jo kun ren underholdning for min del, og jeg ser ikke på det som noe annet enn det. Men på grunn av dette så forstår jeg heller ikke hatet folk har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SidFernwilter skrev (På 22.1.2022 den 2.06):

Hva som skal til før jeg følger en sånn "influencer"? 

Et avsindig mirakel. 

Du følger jo meg😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Strange Doll skrev (15 timer siden):

Du følger jo meg😎

men du er jo et avsindig mirakel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SidFernwilter skrev (5 timer siden):

men du er jo et avsindig mirakel. 

ntå. Jeg rødmer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blogger? Mirakel, det synes jeg ikke er interessant i det hele tatt. Instagram-influenser? Må være jævelig fine bilder eller en niche som interesserer meg - eller en god venn jeg gjerne vil støtte med litt ekstra tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...