Gå til innhold

Hvorfor er forbikjøring fra venstre felt til høyre forbudt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere! Har et spm om hvorfor forbikjøring fra venstre felt er. Forbudt? Jeg misforstår også dette gjentagende forid jeg ser bilister alikevel byte felt fra venstre til høyre på E6? Hva er det jeg ikke skjønner.. Gubben sier husk at det IKKE er lov men er det noe jeg ikke får med meg? 

 

Takk for alle svar :) :)

Anonymkode: 52dc9...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke helt formuleringen av spørsmålet ditt. Men, det som ikke er tillatt er å kjøre forbi på høyre side. Med mindre trafikken der står helt stille. Og det syndes det mot!

Anonymkode: 50f96...cec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt formuleringen av spørsmålet ditt. Men, det som ikke er tillatt er å kjøre forbi på høyre side. Med mindre trafikken der står helt stille. Og det syndes det mot!

Anonymkode: 50f96...cec

Hei takk for svar. Ja jeg sliter med å formulere meg rett og slett men han sa aldri forbikjør på et venstre felt når du er på veien. Jeg forstår liksom ikke greia når jeg alikevel ser folk gjør det men hvordan jeg skal formulere det gjør det litt vanskelig å forstå.. Kan noen kanskje søke opp også forklare meg.. Da forstår dere nok helheten av hva jeg ønsker å lære.. Jeg dinner det ikke på nett jeg forstår det bare ikke.. 

Anonymkode: 52dc9...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du om "venstre" eller "andre venstre"? Vi har høyrekjøring i Norge, og all forbikjøring skal foregå på venstre side. 

Man kan passere andre biler på høyre side om trafikken flyter. Men en normal forbikjøring på høyre side er forbudt. 

Endret av newman01
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere! Har et spm om hvorfor forbikjøring fra venstre felt er. Forbudt? Jeg misforstår også dette gjentagende forid jeg ser bilister alikevel byte felt fra venstre til høyre på E6? Hva er det jeg ikke skjønner.. Gubben sier husk at det IKKE er lov men er det noe jeg ikke får med meg? 

 

Takk for alle svar :) :)

Anonymkode: 52dc9...206

At folk ligger i venstre fil og svinger inn i høyre fil for å komme foran personen i venstre fila? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror gjerne hun mener forbikjøring med to felt i samme kjøteretning, f.eks motorvei. Jeg lærte på kjøreskolen at det er ikke forventet at det dukker opp bil på høytesiden og at selv om vedkommmende bruker blinklys er det dårlig trafikkflyt og gir uforustigbarhet /uventet situasjon. Når det er kø og rush, er det mer akseptert

Anonymkode: 4567e...372

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg kjører i flerfelt så bremser jeg ikke ned i høyre felt og venter på at idioten som kjører sakte i venstre fil skal kjøre.....

Anonymkode: 6112e...87f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at det er forbudt å ta forbikjøring på høye felt/side. Kan noen forklare hvorfor?? Det er hva jeg prøver å si 

Anonymkode: 52dc9...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lært at det er forbudt å ta forbikjøring på høye felt/side. Kan noen forklare hvorfor?? Det er hva jeg prøver å si 

Anonymkode: 52dc9...206

For det er det venstre filen er til. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 6808e...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har lært at det er forbudt å ta forbikjøring på høye felt/side. Kan noen forklare hvorfor?? Det er hva jeg prøver å si 

Anonymkode: 52dc9...206

Det er ikke forbudt å kjøre forbi.... Er det en sinke i venstre fil så stopper du jo ikke opp i høyre fil. Da blir det farlige situasjoner

Anonymkode: 6112e...87f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke forbudt å kjøre forbi.... Er det en sinke i venstre fil så stopper du jo ikke opp i høyre fil. Da blir det farlige situasjoner

Anonymkode: 6112e...87f

Det du da gjør, er og blir ulovlig! For den regelen du fremsetter finnes ikke!

Anonymkode: 50f96...cec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forbudt å kjøre forbi noen som ligger i forbikjøringsfeltet, altså venstre felt. Det man kan gjøre hvis noen ligger der under fartsonen er å legge seg bak dem i venstre og blinke, så tar de fort hintet. Hvorfor det er ulovlig? Vel kanskje fordi det er ett forbikjøringsfelt, da skal bilen kjøre forbi deg og inn til høyre igjen. Hvis du kjører forbi når de skal legge seg inn, vel da blir det kræsj. 

Anonymkode: aa78b...d17

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, AnonymBruker said:

Det du da gjør, er og blir ulovlig! For den regelen du fremsetter finnes ikke!

Anonymkode: 50f96...cec

Eh, nei. Jeg gjør jo ingen forbikjøring. Jeg har alltid ligget i høyre felt, ikke bak den i venstre fil. Jeg sakker jo ikke farten da når jeg tar igjen idioten i venstre fil og ligger parallellt med den.

Anonymkode: 6112e...87f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du da gjør, er og blir ulovlig! For den regelen du fremsetter finnes ikke!

Anonymkode: 50f96...cec

Så du mener at når vedkommende ligger i høyre felt, de i venstre felt får fartsreduksjon av en eller annen grunn, da skal hele høydefeltet stoppe helt opp? 

Anonymkode: c0bf1...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke ulovlig å kjøre fortere i høyre felt enn i venstre felt.. Hva med kollektivfelt da? Kjører man i kollektivfeltet (pga elbil eller taxi) når det er litt trafikk så kjører man jo gjerne forbi mange biler selv om de da er på ens venstre side. Er det rush og litt kø så er det  jo litt variert hvliket felt som går fremover og noen ganger går høyre litt fortere enn venstre. Men om du kjører så fort at du kjører fortere enn folk i venstre felt så bør du vel selv ligge i venstre egentlig.

Anonymkode: f0cc4...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er forskjell på å kjøre forbi noe og passere noe. Konseptet (å komme først) er riktignok identisk, men omstendighetene er ulike. 

I det ene tilfellet kjører man som ensom bilist forbi i det indre sporet. Dette er farlig siden man i mindre grad sjekker dødvinkel på den siden. Om det er saktegående kø skal man ikke stoppe opp fordi det ligger en som kjører saktere i ytre felt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/19/2020 at 3:12 PM, AnonymBruker said:

Eh, nei. Jeg gjør jo ingen forbikjøring. Jeg har alltid ligget i høyre felt, ikke bak den i venstre fil. Jeg sakker jo ikke farten da når jeg tar igjen idioten i venstre fil og ligger parallellt med den.

Anonymkode: 6112e...87f

Det er først et lovbrudd når du bytter fil etter forbikjøring på høyre side. Altså at du legger deg i samme fil som den passerte bilen.

Anonymkode: 8867d...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2020 den 15.12, AnonymBruker skrev:

Eh, nei. Jeg gjør jo ingen forbikjøring. Jeg har alltid ligget i høyre felt, ikke bak den i venstre fil. Jeg sakker jo ikke farten da når jeg tar igjen idioten i venstre fil og ligger parallellt med den.

Anonymkode: 6112e...87f

Nettopp, og derfor er det ikke ulovlig. 

Anonymkode: 6cfc0...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...