Gå til innhold

Hvis jeg sier opp jobben for å være tilkallingsvikar...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg sier opp min 60% stilling i butikk for å være tilkallingsvikar for barnehager og sykehjem i kommunen, som jeg vet det er behov for, hvordan er rettighetene mine om jeg skulle bli syk? Jeg regner ikke med å få en fast vikarstilling én plass, ikke med det første i allefall, og ser for meg å bli shufflet rundt fra barnehage til barnehage eller sykehjem til sykehjem, en dag her og en dag der. Ingen faste kontrakter osv. Skjønner at jeg ikke har rett på egenmelding ved kortidssykdom, men har man rett på sykepenger ved langtidssykemelding hvis man blir alvorlig syk eller må operere etc? 

Hva annet bør jeg tenke over om jeg sier opp en fast kontrakt for å være tilkallingsvikar? :vetikke:  Jeg mistrives så sykt i jobben jeg har og blir fysisk dårlig av å være der, så egentlig har jeg ikke noe valg. Men er greit å vite hva man kaster seg ut i først... 

Anonymkode: 574b9...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør i hvert fall først få deg en jobb som tillkallingsvikar og jobbe en periode hvor du ser om du trives med jobben og tar så mye vakter som overhode mulig slik at du blir en vikar de prioriterer å ringe til. Dette altså før du sier opp den andre jobben.

Anonymkode: a4063...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør i hvert fall først få deg en jobb som tillkallingsvikar og jobbe en periode hvor du ser om du trives med jobben og tar så mye vakter som overhode mulig slik at du blir en vikar de prioriterer å ringe til. Dette altså før du sier opp den andre jobben.

Anonymkode: a4063...431

Det er planen. Men det besvarer ikke spørsmålet mitt, siden jeg vil stå på en liste som alle barnehager kan ringe til vil jeg ikke bli fast ansatt som ringevikar én plass, men midlertidig ansatt forskjellige plasser. Hvordan stiller dette seg ift sykepenger hvis jeg blir syk eller kommer i en ulykke?  Og ang pensjonssparing osv. 

Anonymkode: 574b9...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er planen. Men det besvarer ikke spørsmålet mitt, siden jeg vil stå på en liste som alle barnehager kan ringe til vil jeg ikke bli fast ansatt som ringevikar én plass, men midlertidig ansatt forskjellige plasser. Hvordan stiller dette seg ift sykepenger hvis jeg blir syk eller kommer i en ulykke?  Og ang pensjonssparing osv. 

Anonymkode: 574b9...abd

Man får aldri rettigheter som fast ansatt når man er ringevikar, men hvilke rettigheter du får må du sjekke opp med den konkrete arbeidsgiveren. Om jeg var deg ville jeg uansett heller satset på å være ringevikar i helsevesenet enn i barnehage. Myr mer lønnsomt.

Anonymkode: a4063...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå via bemanningsbyrå? Da er de arbeidsgiver og du får sykepenger om du har oppdrag og blir syk. 

Anonymkode: 7fc8b...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg sier opp min 60% stilling i butikk for å være tilkallingsvikar for barnehager og sykehjem i kommunen, som jeg vet det er behov for, hvordan er rettighetene mine om jeg skulle bli syk? Jeg regner ikke med å få en fast vikarstilling én plass, ikke med det første i allefall, og ser for meg å bli shufflet rundt fra barnehage til barnehage eller sykehjem til sykehjem, en dag her og en dag der. Ingen faste kontrakter osv. Skjønner at jeg ikke har rett på egenmelding ved kortidssykdom, men har man rett på sykepenger ved langtidssykemelding hvis man blir alvorlig syk eller må operere etc? 

Hva annet bør jeg tenke over om jeg sier opp en fast kontrakt for å være tilkallingsvikar? :vetikke:  Jeg mistrives så sykt i jobben jeg har og blir fysisk dårlig av å være der, så egentlig har jeg ikke noe valg. Men er greit å vite hva man kaster seg ut i først... 

Anonymkode: 574b9...abd

Det blir vanskelig og mye papirarbeid. Anbefales ikke hvis du mistenker at du kan bli sykmeldt. Det er nok når man jobber fast og tar ekstra vakter i tillegg. Blir du tilkallingsvikar tar gjennonsnittslønn fra en lengre periode og det blir vanskelig. Jeg har jobbet med sykepenger og hadde ikke gjort det hvis det var fare for å bli sykmeldt. Man pleier ikke ha overskudd til slikt når man er syk. 

Hvorfor mistrives du så sterkt? 60% betyr at du er ganske lite på jobb så du burde ha klart å hente deg inn. 

Anonymkode: e3239...7ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som tilkallingsvikar må du ha jobbet i minimum 8 uker for å ha rett på lønn ved sykdom (egenmelding/sykmelding) Ved opphold på mer enn 14 dager mellom vakter så starter en ny opptjeningsperiode, så det straffer seg å bli syk rett etter ferie eller dersom du ikke har fått vakter i en periode. 
 

Du mister også rett på velferdspermisjon.

Anonymkode: ff447...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...