Gå til innhold

Rasisme mot mørkhudede studenter i Øst-Europa? Bør jeg droppe å dra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 26 år og etnisk pakistansk. Vurderer å studere medisin i Polen, Ungarn eller Slovakia. Har hørt at disse landene misliker mørkere hudfarger og kan være regelrett ufine mot ikke-vestlige, enten verbalt eller til og med fysiske angrep. Hvor utbredt er dette? Noen som har opplevd noe? Burde jeg dra eller ikke?

Anonymkode: 8dadd...07c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har en politikk som er veldig imot asylsøkere og innvandrere, men vet ikke hvordan befolkningen er i det daglige. Håper virkelig ikke det er sånn. Det finnes jo ulike miljøer spesielt i storbyene og mange ungdommer er veldig mot den politikken som lederene i landene følger. Kanskje universitetet eller studieorganisasjonen din har en FB-gruppe eller lignende der du kan stille spørsmålet fra andre som har reist dit?

Anonymkode: 1631c...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som studerte i Tsjekkia i flere år. Hun sa at de som bor der er meget rasistiske og sexistiske. 

Anonymkode: 9e491...1ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som studerte i Tsjekkia i flere år. Hun sa at de som bor der er meget rasistiske og sexistiske. 

Anonymkode: 9e491...1ba

Kvinnefiendtlige også?

Anonymkode: 8dadd...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvinnefiendtlige også?

Anonymkode: 8dadd...07c

Ikke direkte, men meget tradisjonelt syn på kjønnsroller. Syns det var en uting at kvinner jobbet, mannen måtte tjene mest +++

Anonymkode: 9e491...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke direkte, men meget tradisjonelt syn på kjønnsroller. Syns det var en uting at kvinner jobbet, mannen måtte tjene mest +++

Anonymkode: 9e491...1ba

Det er jo noe som har funket i tusenvis av år.

Anonymkode: 1b243...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro at det er temmelig multietnisk på disse medisinstudiene. Men ellers i samfunnet kan det nok være litt så som så, ja....

Anonymkode: 20712...6d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en tidligere tråd hvor rasisme blant studentene blir nevnt. 

Anonymkode: 9e491...1ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk myndigheter gjør deg oppmerksom på dette:

Sitat

Denne etniske homogeniteten kan enkelte steder by på utfordringer for personer med en annen bakgrunn. Ombudsmannen for menneskerettigheter, media og menneskerettighetsorganisasjoner har rapportert om en økning i tilfeller av verbale og fysiske angrep mot muslimer, roma og mennesker med afrikansk opphav i Warszawa, Białystok, Gdansk og Wrocław de siste årene.

Dette er offisielle reiseråd fra regjeringen og må tas på største alvor. Jeg tolker det slik:


Alle som ser ut som muslimer, roma og menneske med afrikansk opphav bør ikke bli overrasket hvis de blir utsatt for uprovosert angrep som er enten verbale eller fysisk.

Anonymkode: b625a...2f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det sendes ut offisiell reiseråd, da bør man være ganske forsiktig med å reise dit. Slik situasjonen er idag, ville jeg aldri ha dratt hvis er du mørkhudet.

Det er utsendt offisielle reiseråd til 2 av 3 land som du har beskrevet:

Polen

Ungarn

Unngå å reise til Polen og Ungarn. Det står ingen ting om fare for utpressing eller vold for Slovakia. Kanskje fordi nordmenn har lite erfaring fra der eller at det ikke forekommer.

Anonymkode: 92106...663

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei god venninne av meg studerer medisin i Slovakia, og har fortalt at de er nokså rasistiske der. Hun har likevel mørkhudede medstudenter og det virker som at de har det greit. 

Anonymkode: 3a973...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne med tyrkiske foreldre som studerer i Polen. Det virker som om hun har det veldig fint, men jeg har heller ikke spurt henne eksplisitt om rasisme heller da. 

Anonymkode: c9883...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye rasisme, men samtidig har jeg også flere venner med utenlandsk som har studert i Øst-europeiske land som har hatt det helt fint. Det er viktig å huske på at som norsk er man fremdeles priviligert i forhold til hvis man f.eks kom dit med pass fra Afghanistan eller Somalia, uten jobb eller penger. Men man må nok helt klart innse at man vil bli utsatt for mer rasisme enn i Norge, dessverre. 
Men det skal sies at man blir utsatt for diskriminering uansett hvor man kommer fra så lenge man ikke er fra det aktuelle landet (har bodd der selv). 
 

Anonymkode: 0b213...229

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På studiene er det nok veldig internasjonalt.

Men ja, Øst-Europa har generelt negative holdninger mot ikke-hvite. Jeg har jobbet litt i Litauen og Latvia (storbyene) og har en god venninne som er halvt russisk og halvt georgisk. Jeg kommenterte at jeg bare så hvite mennesker i gatene og spurte om det var streng asylpolitikk, hun sa delvis, men først og fremst har ikke innvandrere lyst til å komme dit, da de blir annenrangs borgere. Og dette er i den moderne delen av Øst-Europa.

Anonymkode: 95b04...a9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke som i Norge. Du reiser til ett nytt sted og land der du må tilpasse deg. 

Anonymkode: 5a151...702

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert i England. Så ikke i Øst-Europa. Men det har dessverre vært situasjoner hvor ikke "hvite europeere" har blitt angrepet. Så ja, det skjer dessverre. 

Anonymkode: 51896...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er fordomsfull. Det er ikke alle øst europeere som er som du beskriver.

Jeg synes du skal dra. Kanskje kan du bli kvitt dine generaliserende holdninger på kjøpet. 

Alternativt utdanne deg i Pakistan?

Anonymkode: 82066...8a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo det "ekte" Øst-europa ganske stort og variert nok i seg selv, men alle landene du nevner er jo etter de aller fleste definisjoner Sentral-Europeiske Land.  

Når det er sagt så kjenner jeg best til Ungarn(budapest) av disse, men har også 3mnd erfaring fra polen(warsawa,krakow,gdansk). Vil tippe at du i dine kretser vil følge deg mest velkommen i  Ungarn. Men dine trekk er nok faktisk avgjørende her. Mange pakistanere kan minne utsendemessig om sigøynere, da kan du forvente en litt tyngre mottakelse av selv stundenter. I ungarn har jeg ganske ofte hørt setninger alla "jeg anser alle etniske grupper som likeverdige forutenom sigøynere". Sigøynere er stort sett sterkt hatet i ungarn. Selv blandt ungarske jenter som gjerne går hånd i hånd med mørkhudede.

Mitt inntrykk er at den polske befolkningen misliker mørkere hudfarger i større grad en den ungarske. Jeg føler også at jeg har sett langt flere med pakistanske trekk i Budapest/Debrecen en jeg har gjort i Polen eller Bratislava.

Endret av Chomsky89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne studerte medisin i Polen og de er veldig rasistiske. Hun hadde noen norske "utlendinger" i klassen. Altså som ikke så vestlige ut. Hun fortalte at når hun gikk med norsk somaliere ble han konstant kastet kommentarer etter og at en mann på gaten stoppet henne og spurte helt oppriktig foran han "hvorfor går du rundt med den apen der?" alle de mannlige mørke studentene opplevde også nok blind vold til at de sluttet på studiet desverre.. 😕

Endret av mlifjeld
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...