Gå til innhold

Hjelp en fersking! Hvordan løse ut ladekabel tesla- nettopp fått ny bil!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinne i nød her...Vi har akkurat fått en tesla S og jeg skulle lade for første gang i går. Mannen har reist bort og jeg tenkte at det bare var å plugge i kontakten og dra den ut igjen. Men den ville ikke slippe. Jeg var i tidsnød og fikk litt panikk.

kabelen satt fast og jeg skjønte raskt at det var fordi kabelen lyste grønt. Jeg trykket på knappen ved siden av ladeinngang på bilen uten at det skjedde noe mer. Bilen var åpen. Jeg tok så ut kabelen fra veggen. Lyste blått tror jeg. Men på et eller annet vis så slapp iaf laderen og jeg lurer på; hva er standard prosedyre for å utløse kabelen!?

ladebildet på skjermen var borte fordi jeg hadde satt meg inn i andre innstillinger mens jeg ladet. Skal man trykke på skjermen eller noe? Gi meg en trinn for trinn enkel oppskrift på dette, please. Prøvde å gå inn i håndboka på skjermen, men den var tom!! Kanskje fordi vi ikke har fått satt opp alle innstillinger riktig/registret oss via app enda eller noe. Som dere skjønner er jeg heeeeeelt grønn, aldri eid en el-bil før! Prøvdå Google lading tesla også men får bare opp saker Om kurser og slikt, ingen dummie-veiledning... 1000 takk for svar...!!🙈

Anonymkode: 119a2...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring elbilforeningen om du ikke får dvar her! Det gjorde jeg da vi fikk elbil og jeg ikke forstod ting, og mannen tok ikke telefonen. De var veldig behjelpelige. :)

Anonymkode: 751c7...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lås opp bilen ved å gå nære nok.

Trykk inn knappen oppå ladehåndtaket i ca 3 sekunder. Du hører da et lite klikk og laderen er løs.

Så tar du ut laderen av veggen. Alltid løs laderen fra bilen dør veggen.

Du kan også løse ut laderen ved å gå inn på skjermen, men måten jeg forklarte ovet er enklest og raskest.

Anonymkode: 4db39...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene her forutsetter at man bruker den medfølgende nødladekabelen (UMC), en Tesla Wall Connector eller befinner seg på en Tesla SuperCharger. Kun disse har knappen oppå håndtaket. Bruker man Type 2 kabelen så har ikke den slik knapp. 

Den enkleste metoden for å løse ut ladekabel er å holde inne bagasjelukeknappen på nøkkelen. 2-3 sekunder sånn circa. Dette virker med ALLE kabeltyper og det kan derfor være like greit å venne seg til å bruke denne metoden. 

Man kan også bruke appen eller skjermen inne i bilen ("stopp lading" og deretter "løs ut ladekabel" eller noe i den duren). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er grunnen til at mannen ba meg lese hele manualen før vi hentet vår modell 3, og kan anbefale deg å gjøre det samme😊 er ikke gøy å stå der i panikken!

Som de andre sier, trykk på knappen på selve ladekabelen og vent til fargen endrer seg. Da kan du dra den ut. Eventuelt kan du også gjøre det i appen😊 godt det løste seg!

Anonymkode: 9e6ee...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er grunnen til at mannen ba meg lese hele manualen før vi hentet vår modell 3, og kan anbefale deg å gjøre det samme😊 er ikke gøy å stå der i panikken!

Som de andre sier, trykk på knappen på selve ladekabelen og vent til fargen endrer seg. Da kan du dra den ut. Eventuelt kan du også gjøre det i appen😊 godt det løste seg!

Anonymkode: 9e6ee...83b

Model 3 er litt annerledes siden den ikke kommer med nøkkel. Vi har en, og da bruker vi alltid appen til å løse ut kabelen. Ordner det på vei til bilen. For de som vil ha nøkkel kan det kjøpes som ekstrautstyr (nøkkelkort følger med bilen men de har naturlig nok ingen knapper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...