Gå til innhold

Hvilket fagforbund har de beste medlemsfordeler ifht. Pris?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker å høre hvor andre er medlem. 
 

Har sotte hele dagen og sett på priser, medlemsfordeler og vilkår for de som er relevant for meg som er: fagforbundet (hvor jeg er nå), Econa (som jeg nå kan søke meg inn til), eller Samfunnsviterne som jeg også kvalifiserer til. Både Econa og Samfunnsviterne er under Akademikerne, mens Fagforbundet er vel LO. 
 

Ettersom jeg ikke er studentmedlem lenger i fagforbundet vil månedsprisen nå komme på 724kr = 8688kr i året for medlemsskap med kollektiv hjem forsikring. 
Boliglån har de hos Sparebank 1 og ser at renten vi kan få der vil havne på ca. 1,56% effektiv rente. 
Dødsforsikring, uføre/ulykkesforsikring koster 240kr nå så lenge jeg er under 34år og øker til 360kr per måned fra fylte 34 år. Altså vil den koste 2880Kr i året nå i 5 år til og øke til 4320kr i året om 5 år. Men jeg vet ikke om mannen min er innbefattet i denne? Han er 40 år, så vet ikke om prisen på denne forsikringen bare gjelde medlemmet?
 

I fagforbundets forsikring er engangsutbetalingen ved uføre 300.000kr, mens dødsforsikringen dekker 1.000.000kr for hvert medlem av familien, meg, mannen og barnet vi venter. Vet ikke om dette betyr at hvis jeg dør så får både mannen og barnet 1 mill hver? Eller betyr det at hver av oss er sikret for 1 mill som skal fordeles ved evt. Død? Det som er dumt med denne forsikringen er at den ikke følger utvikling i G, men har fast sum på 1 mill.
Det positive er at engangssumen starter etter man har vært sykemeldt i 12 måneder. Trenger ikke ha fått innvilget varig ufør fra NAV enda. 

 

I Econa koster ordinært medlemsskap 4128kr i året, A+ innboforsikring super koster 612kr i året. 
Her får jeg 1,31% effektiv rente på mitt boliglån ung og boliglånet jeg har sammen med mannen på liten felles bolig får vi 1,41% effektiv rente gjennom danske bank. 
I Econa koster mine gruppelivforsikringer 1308kr i året (død, uføre engangssum på 12G, månedlig utbetaling 1G uføre). 
Utbetalingen for uføre og død er høyere enn i fagforbundet, men uføreforsikringen starter ikke før man har vært minst 40% ufør i 2 år og fått dette innvilget av nav. 
 

Så Econa medlemsskap + innbo vil koste 4740kr i året, med gruppelivforsikringen blir totalen 6048kr (dette er da ikke inkludert prisen for medforsikring på min mann, den kommer i tillegg på 6312kr i året pga. Hans alder på over 40).

hos fagforbundet blir medlemsskap med innbo 8688kr i året + 2280kr i gruppeliv = 11568kr i året for gruppelivforsikring og medlemsskap med innboforsikring i fagforbundet. Men vet ikke om dette inkluderer uføreforsikring for min mann eller må han ha dette i tillegg? 

Anonymkode: bd605...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke tenk bare pris, se på hele pakka. Men hvis du faktisk kvalifiserer til medlemskap i et Akademikerforbund og er ansatt i stat eller kommune vil lønna di sannsynligvis tape på å være Lo-medlem grunnet ulike forhandlingsmodeller, det kan utgjøre mye! 
Ulike vilkår på forsikring og lån må du nesten høre med Storebrand som har forsikringene til Akademikerne og Danske bank som er bankforbindelse, så tar du samme runden med Fagforbundet. 
Er selv medlem i en fagforening i Akademikerne

Anonymkode: 4e4b7...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke tenk bare pris, se på hele pakka. Men hvis du faktisk kvalifiserer til medlemskap i et Akademikerforbund og er ansatt i stat eller kommune vil lønna di sannsynligvis tape på å være Lo-medlem grunnet ulike forhandlingsmodeller, det kan utgjøre mye! 
Ulike vilkår på forsikring og lån må du nesten høre med Storebrand som har forsikringene til Akademikerne og Danske bank som er bankforbindelse, så tar du samme runden med Fagforbundet. 
Er selv medlem i en fagforening i Akademikerne

Anonymkode: 4e4b7...4c2

Har fra før master i psykologi og fullførte nå i vår master i økonomi-og administrasjon (siviløkonom), så vil med det kunne være medlem i enten Samfunnsviterne eller Econa. 
Har bare vært medlem i fagforbundet siden 2010 når jeg begynte å studere, da de hadde billig kollektiv hjemforsikring, og da jobbet jeg tilkalling i kommunen. 
Nå jobber jeg i privat barnevern som spesialutdannet miljøterapeut Pga. Master i psykologi m/videreutdanning. Vil det ha noe si for hvilken fagforening jeg er med i, eller må da den spesifikke private bedriften jeg jobber for ha inngått en egen tariffavtale med f.eks. Samfunnsviterne da? 

Anonymkode: bd605...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett spørre organisasjonene, de skal ha oversikt over de ulike tariffavtalene. 

Anonymkode: 4e4b7...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i fagforbundet og i Sparebank1.

Sammarbeidet deres med sparebank1 gjør at Jeg får rabatter på alt av lån og forsikringer. Dvs lån og forsikringer på ett hus, to biler, ett barn, en mann og meg selv. 
I tillegg har jeg fått dekket fire trinn med Tillitsvalgtkurs og fått stipend på 10 500,- til å ta fagbrev og 13 500,- i året (3 årig studie) ifbm fagskole. 
betaler vel 6-700 i mnd. 

Anonymkode: 68c8a...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...