Gjest momsen Skrevet 23. juli 2005 #21 Del Skrevet 23. juli 2005 Har DU noen gang hatt øreverk eller? Ungen min hadde feber i 5 dager før vi oppdaget at det var øret... Han var 4 mnd gammel. En dag med antibiotika så var helvete over. Det går ikke alltid over av seg selv.... ← Jada,vist har jeg hatt øreverk. En dag med antibiotika ja..... poenget til denne legen at det er faktisk et problem når foreldre flyr ned dørene til legen i tide og utide. Som det ble sagt tidligere,legen er oftest opptatt med friske pasienter. Ser du ike problemet i det heller? Hva med barna når de skal i barnehagen og har 20 netter med øreverk i mnd. skal du til legen å få antibiotika da også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cr@sh Skrevet 24. juli 2005 #22 Del Skrevet 24. juli 2005 Dette var trådstarters spørsmål i utgangspunktet: Hva med dere her inne? Flyr dere til lege/legevakt så fort småen hoster litt? ← Og nei, det gjør jeg ikke - har vært der en gang pga ørebetennelse. Jada,vist har jeg hatt øreverk. En dag med antibiotika ja..... poenget til denne legen at det er faktisk et problem når foreldre flyr ned dørene til legen i tide og utide. Som det ble sagt tidligere,legen er oftest opptatt med friske pasienter. Ser du ike problemet i det heller? ← Jo jeg ser at det kan være et problem. Men jeg ser ingen grunn til ikke å ta ungen min til legen når han er syk for det. For å sette ting litt på spissen, må jeg få spørre: Er du fastlege? Og disse "sterke" meningen dine om foreldre som flyr til legen med ungene er mest fordi du helst skulle ha tjent penger på kun å ha folk på "lista di"... og sluppet å ha noe med dem å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest momsen Skrevet 24. juli 2005 #23 Del Skrevet 24. juli 2005 Tydelig at du er en av de som overlater alt til ungen. Som tror alt ordner seg bare legen ser på den. Du svarer jo ikke på et spørsmål,men går rett til "angrep". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest momsen Skrevet 24. juli 2005 #24 Del Skrevet 24. juli 2005 PS. Øreverk er ingen sykdom. ikke rart du flyr til legen når du ikke skiller hva som er sykdom og vanlige plager som barn har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 24. juli 2005 #25 Del Skrevet 24. juli 2005 (endret) PS. Øreverk er ingen sykdom. ikke rart du flyr til legen når du ikke skiller hva som er sykdom og vanlige plager som barn har. ← Hvis du med øreverk mener ørebetennelse skulle jeg ønske du hadde vært der da min sønn var på det verste. Jeg går heller til legen tjue ganger for mye med ungene mine, enn èn gang for lite. Legen har studert på universitetet i årevis for lære seg alt om sykdommer. Jeg har ikke. Så lenge jeg har ansvaret for mine små barn, er det opptil meg å sørge for at de får det beste omsorgen. Og den beste omsorgen innebærer å ta dem til lege om jeg ikke føler meg hundre prosent sikker på at jeg klarer sykdomsbrasene selv. Endret 24. juli 2005 av Tex Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cr@sh Skrevet 24. juli 2005 #26 Del Skrevet 24. juli 2005 Hvis du med øreverk mener ørebetennelse skulle jeg ønske du hadde vært der da min sønn var på det verste. Jeg går heller til legen tjue ganger for mye med ungene mine, enn èn gang for lite. Legen har studert på universitetet i årevis for lære seg alt om sykdommer. Jeg har ikke. Så lenge jeg har ansvaret for mine små barn, er det opptil meg å sørge for at de får det beste omsorgen. Og den beste omsorgen innebærer å ta dem til lege serdom jeg ikke føler meg hundre prosent sikker på at jeg klarer sykdomsbrasene selv. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cr@sh Skrevet 24. juli 2005 #27 Del Skrevet 24. juli 2005 Tydelig at du er en av de som overlater alt til ungen. ← Mener du at det å ta en barn med til legen er det samme som å overlate alt til barnet? Da tror jeg du har misforstått både begrepet lege og begrepet barn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melie Skrevet 24. juli 2005 #28 Del Skrevet 24. juli 2005 Helt enig i at enkelte foreldre er noe hysterisk ovenfor barna sine. Springer til legevakten bare de ser den aller minste grønne snørrbubben. Skjønner ikke helt hva de ønsker å oppnå.. Pencilinkur??? DET styrker jo immunforsvaret til barna til en annen gang når de virkelig kanskje hadde trengt en kur. Kjenner faktisk at jeg blir en smule irritert. Har en svigerbror med 3 barn. De FLYR til legen for den aller minste baktus. Får de ikke pencilin til barna truer de nesten til seg kur for å dempe sin egen hysteri. Minstemann var ikke mer enn 1 uke gammel så var det pån. Kan jo sikkert ikke noe for at de er så redd for sine små, men er det alltid den beste løsninga å proppe de små full av pencilin??? Kanskje på kort sikt, der og da, men i lengden tror jeg disse pencilinbarna trekker det korteste strået, desverre. Tror vi er på god tur til å bli ett svakt folkeslag. Kroppene i 2005 får ikke ordn opp i egne problemer selv. Det blir fixa medisinsk, og kan virke råflott og enkelt der og da. Har to gutter selv. Har nok hatt sinne forkjølelser, snørrbomber, feber og alt som måtte høre til. Kall meg gjerne uansvarlig, men jeg renner ikke til legevakten av den grunn. Gir dem heller febernedsettende, å resten ordner kroppen selv. Eldstemann er 7 år nå, hatt en kur som 3- åring pga lungebetennelse. Minstemann ingen kurer, han er 4 år. Har to unger som er stort sett frisk og rask. Sjelden borte ifra skole og barnehage. Åsså en ting til; det går faktisk an å åpne øynene for annen hjelp enn den tradisjonelle skolemedisin. Hva med de gode gamle kjerringrådene?? Så absolutt verdt å prøve. Brukte ett kjerringråd mot øreverk på min eldste gutt. Kokte opp soya-olje, avkjølte den og dyppa en bomullsdott nedi for så å stikke den inn i øregangen hans. Det var stor suksess!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. juli 2005 #29 Del Skrevet 24. juli 2005 Vi var til legen med snuppa vår første gang når hun var 15 mnd. Da fikk hun alt som gikk an å få på 4-5 mnd. Vannkopper, øreverk, øyekatarr, halsbetennelse, lungebetennelse.....(ja la meg ta med at hun begynte hos dagmamma - helt typisk å få alt mulig da ) I den perioden følte jeg at vi var alt for mye hos legen. Men når hun var ferdig med alt dette var hun frisk som en fisk igjen. Siden har vi ikke vært hos legen. Selv om hun har hatt feber ol. etter det også. Vi lærte mye av denne perioden, det er sikkert noe alle foreldre må gjøre. Så nå føler jeg at vi ser litt mer hva som er galt. Jeg synes det er bedre å gå en gang for mye enn en for lite.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest momsen Skrevet 24. juli 2005 #30 Del Skrevet 24. juli 2005 Tror nok legebesøket hadde blitt vurdert mere om det hadde kostet noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 24. juli 2005 #31 Del Skrevet 24. juli 2005 Tror nok legebesøket hadde blitt vurdert mere om det hadde kostet noe. ← Det er godt mulig, men det hadde da ikke nødvendigvis vært positivt. Da hadde flere barn som trenger legebesøk ikke kommet til lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 24. juli 2005 #32 Del Skrevet 24. juli 2005 Tror nok legebesøket hadde blitt vurdert mere om det hadde kostet noe. ← Jeg setter ingen pris på mine barns helse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 24. juli 2005 #33 Del Skrevet 24. juli 2005 Leste også den artikkelen og ble kjempeprovosert! Som andre her sier: leger har studert i mangfoldige år, så det som er selvsakt for dem er ikke selvsagt for den gjengse far og mor. Det sto også i denne artikkelen at det var noe herk at folk drar på legevakt om kvelden istedenfor å ringe fastlege på dagtid. For min del gidder jeg ikke engang prøve å komme igjennom hos fastlegen min hvis det feiler meg noe. Jeg venter heller til etter fire og bestiller time på legevakt. For hos fastlegen min har man flaks hvis man kommer gjennom, og enda mer flaks hvis man får time inneværende måned.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 24. juli 2005 #34 Del Skrevet 24. juli 2005 Emblers, jeg var akkurat på vei til å rope på deg inne på personlige meldinger siden!! Når skal vi egentlig til Roma?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 24. juli 2005 #35 Del Skrevet 24. juli 2005 For øvrig har man krav på legetime hos egen fasstlege dersom man ringer før et visst klokkeslett. Og kan ikke legen av en eller annen grunn er det legekontorets jobb å sørge for at en annen lege har tid! Unga foran alt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rabrabara Skrevet 24. juli 2005 #36 Del Skrevet 24. juli 2005 Man kan få inn til legen samme dag dersom man ringer tidlig og får "krisetime". Jeg skulle undersøke kul under armen og fikk tilbud om time tre uker fram i tid. Da jeg fikk artiulert hvor redd jeg var fikk jeg time samme dag. Det kommer nok litt an på hvor alvorlig personen i den andre enden synes det er. Jeg renner overhodet ikke ned dørene på legevakten for jeg har alltid irritert meg over alle som ser ut til å være der med ting de kunne gått til sin fastlege med. Ikke vet jeg hva folk gjør, men jeg tror jeg ville ringt helsestasjonen i første omgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 24. juli 2005 #37 Del Skrevet 24. juli 2005 For min del gidder jeg ikke engang prøve å komme igjennom hos fastlegen min hvis det feiler meg noe. Jeg venter heller til etter fire og bestiller time på legevakt. For hos fastlegen min har man flaks hvis man kommer gjennom, og enda mer flaks hvis man får time inneværende måned.. ← BYTT FASTLEGE!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 24. juli 2005 #38 Del Skrevet 24. juli 2005 (endret) Forøvrig mener jeg det må være helt ok at leger påpeker at foreldre kan betydelig mindre om vanlige tilstander og barnesykdommer enn før. Ser ikke helt det problematiske i det. Tanten min tok med kusinen min til legen pga ømhet og hovenhet i brystene i 11-årsalderen... Diagnosen ble satt til : pubertet. Endret 24. juli 2005 av Melk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2005 #39 Del Skrevet 24. juli 2005 Jeg tror det er veldig mange som unødig oppsøker legevakten. Er ihvertfall stort sett overhysteriske mødre med fullt oppegående og friske barn som henvender seg i luken med bekymret mine og sier "han er litt snørrete" og sånn... Sinnsykt irriterende for oss som faktisk er syke... Jeg ble sittende på legevakten i seks timer en gang og så på at barn ble sendt hjem en etter en uten andre diagnoser enn forkjølelse - bare fordi barn prioriteres først nærmest uansett. Jeg måtte til slutt true med å gå - da fikk jeg komme inn - og ble lagt inn på sykehus en uke... Håper virkelig ikke jeg blir en slik overhysterisk mor, at jeg heller evner å gjøre som legen i artikkelen oppfordret til, nemlig å ringe eldre i familie og spørre om råd. Forøvrig; øreverk har blitt løst her i alle år med en bomullsdott dyppet i litt oppvarmet olje (avkjølt etter å ha stått på platen da). Har fungert flott så lenge jeg kan huske. (Bortsett fra den gangen lille Frysepulver på 7 år med øreverk skulle sjekke om oljen var varm og dyppet fingeren i kjelen... ) Det VAR varmt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 24. juli 2005 #40 Del Skrevet 24. juli 2005 Nå går det faktisk begge veier. Jeg våknet av at min datter gispet etter luft en natt, og etter at pusten var i gang igjen tok jeg henne med på legevakten. Dette gjentok seg mens vi satt og ventet et par ganger. Diagnosen var forkjølelse. Hos fastlegen ble det fastslått kikhoste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå