Gå til innhold

Er det at mødre hindrer far å treffe barna sine et problem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AndreasBR skrev:

Eh nei. Dette viser all forskning at et hushold med mor og far sammen gir bedre kår for ungene. 
Singelmødre er blant annet en av de største om ikke det største problemet for svarte i USA idag. 

INGEN barn har det bedre med enslig mor enn med foreldre som er sammen... 

Herregud, du kan da ikke sammenligne alenemammaer i Norge med de i USA?? 

Anonymkode: 0bcb8...390

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Hr. Aktiv skrev:

Ja det kan du si. Det finnes falne i begge leire, men dette er nok ikke vanlig.

Ser man statistikken så er det mor som er verst mtp. vold mot barn. Derfor mener jeg både myndigheter og rettsvesen ikke tar dette på alvor og rettferdiggjør lovverket slik at barna i mindre grad preges og rammes av urett. 

https://bufdir.no/Statistikk_og_analyse/oppvekst/Vold_og_overgrep_mot_barn/Barn_utsatt_for_vold_i_familien/

Nok et eksempel på noen som ikke har videre kjennskap til hvordan statistikk fungerer. Det er langt vanligere å bo hos mor enn hos far, dermed er det naturlig nok også flere barn som opplever vold fra mor enn fra far, rett og slett fordi far ikke er tilstedeværende i barnets liv. Det er ikke det samme som at mødre er mer voldelige mot barna sine enn fedre er. 

Anonymkode: f6bcd...263

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nok et eksempel på noen som ikke har videre kjennskap til hvordan statistikk fungerer. Det er langt vanligere å bo hos mor enn hos far, dermed er det naturlig nok også flere barn som opplever vold fra mor enn fra far, rett og slett fordi far ikke er tilstedeværende i barnets liv. Det er ikke det samme som at mødre er mer voldelige mot barna sine enn fedre er. 

Anonymkode: f6bcd...263

Er det ingen av disse barna som har samvær med far? Da er samværssabotasjeproblemet langt større enn først fryktet. 😮

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Regarding the psychological wellbeing of the young adults, those from female-headed households showed lower levels of anxiety, depression, hostility and problematic alcohol use than their counterparts from traditional families, and higher levels of self-esteem, indicating more positive psychological adjustment among young adults who had grown up in solo and lesbian mother homes, with no difference between the two.
https://academic.oup.com/humrep/article/25/1/150/694281

Anonymkode: 60626...f46

Nå har jeg gått gjennom denne, og det er jo marginale forskjeller og svært få mennesker som har vært med i studien. 

I tillegg ser jeg at som om far er fraværende i spørreskjemaene til barna som bor i familier med begge biologiske foreldre sammen. Og så leser jeg at det var større forekomst av søsken i tradisjonelle familier. Da er det ikke rart at mor har mer tid til barnet 🤔

Anonymkode: 69fe6...855

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AndreasBR skrev:

Fungerende, motsatt av ikke-fungerende. 

Sukk... jeg gir opp. Dette er jo ingen definisjon. 

Anonymkode: 2f13f...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, du kan da ikke sammenligne alenemammaer i Norge med de i USA?? 

Anonymkode: 0bcb8...390

Ingen bør være alenemamma for barnas skyld. Man får holde sammen selv om ting ikke er fryd og gammen. 
Barna bør komme først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg nekter også samvær, dog kun i følge faren da. Det er noe han sier til alle, og noe han har påstått siden dag 1. Det er i grunn gammelt nytt. Og hvorfor gjør jeg det? Jo, for jeg skal melke han for så mye penger som mulig. Ja... altså. Jeg har ALDRI bedt om annet enn bidrag, noe han nektet å betale. Dermed ble det tvangstrekk fra lønna hans.


Han har faktisk også sagt fra seg hele samværsretten. Men jeg er fremdeles den som driver med samværssabotasje. 🙄

Etter mange runder i retten, som viser klart og tydelig hvor lite han ser barnet i dette, preller alle hans anklager rett av. Han virker ikke til å innse hva som skal til for å få en god relasjon til barnet. Vi har satt inn mange tiltak i håp om at det skal bli bedre, slik at barnet også ønsker å være med faren, men det har sålangt ikke fungert. For nå er faktisk barnet så stort at h*n velger mye av samværet selv. Men det er jo selvsagt min feil at barnet ikke ønsker å være med far skal du vite, ikke noe går på hans kappe. 🙄

Anonymkode: e52c7...0ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvor normalt det er at mor hindrer en oppegående far å ha kontakt, men jeg vet det skjer. 

Mannen min ble nektet samvær med datteren sin etter de gikk fra hverandre. Mor flyttet et stykke unna. Hun sa at han var farlig til både barnet og andre rundt. En snillere mann skal du lete lenge etter. Men han ble pushet op i et hjørne og ikke trodd, annet enn oss som kjente han godt og så hva mor gjorde. Etter lang tid med kamp for å få se datteren sin så sluttet han, da det desverre var det beste for barnet at konflikten ikke fortsatte. Det tok knekken på han. 

Når datteren ble 18 flyttet hun fra mor, tok opp kontakten med far, og brøt kontakten med mor. Vi fikk vite at mor manipulerte henne, hun fikk ikke nevne far sitt navn, fikk ikke lov å ta kontakt med far, mor var emosjonelt ustabil og mor sa veldig mye stygt om far. 

I dag er hun voksen og har kjempe god kontakt med far, men ingen kontakt med mor. 

Far er absolutt en oppegående person. God jobb, gode venner, godt humør, emosjonelt stabil og ikke minst en god far, mann og venn. 

Anonymkode: 7b3e3...ab4

Far til mine barn fulgte aldri opp samværsavtaler som vi laget. Vet ikke hvor mange ganger jeg satt der med skuffet barn og selv måtte avlyse mine avtaler.

Til sine nærmeste fortalte han at det var jeg som nektet og ikke ville samarbeide.

Mine barn har i dag som voksne, ingen kontakt med sin far.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, jeg ser ikke noe negativt med det. Singelmødre gir faktisk barna en bedre oppvekst enn med en mann.

Anonymkode: 60626...f46

Du har sikkert mange interessante tanker i hodet ditt, men dette synet er overhodet ikke fundamentert i fagfellevurdert forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, xinnia skrev:

Far til mine barn fulgte aldri opp samværsavtaler som vi laget. Vet ikke hvor mange ganger jeg satt der med skuffet barn og selv måtte avlyse mine avtaler.

Til sine nærmeste fortalte han at det var jeg som nektet og ikke ville samarbeide.

Mine barn har i dag som voksne, ingen kontakt med sin far.  

Det er veldig vondt. Vondt for et mamma hjerte å se barna så skuffet, og man får ikke gjort noe med det. 

I denne saken har jeg stått i dette, sett mailer, meldinger og alt, så et slikt tilfelle er det ikke. Der står det svart på hvitt at far og barnet ikke får ha samvær da barnet ikke ønsket det (som vi vet i dag ikke stemmer). Jeg stod der når mor sa hun skulle lage et helvette for far og det klarte hun desverre. Det hun ikke brydde seg om var alt hun ødela for barnet sitt. 

Mor sa at han kunne møte dem i nærheten der de bodde for å treffe datteren sin. Han tok fri fra jobb og rett før de skulle møte så avlyste hun. Dette skjedde noen ganger. 

Og lista er desverre lang. 

Anonymkode: 7b3e3...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hr. Aktiv skrev:

Er det ingen av disse barna som har samvær med far? Da er samværssabotasjeproblemet langt større enn først fryktet. 😮

De fleste er mer hos mor enn hos far, uvisst av hvilken grunn. Igjen dette ensidige synet på saken, at mangel på samvær må være sabotasje og kan ikke komme av dårlig foreldreskap fra fars side. 

Anonymkode: f6bcd...263

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Niek79 skrev:

Du har sikkert mange interessante tanker i hodet ditt, men dette synet er overhodet ikke fundamentert i fagfellevurdert forskning.

Det er feil. Jeg har en rekke peer reviewed forskning jeg støtter meg til. La oss begynne med det som er på norsk:

Mor tar mer ansvar for barna enn far, selv i likestilte par
https://forskning.no/likestilling-barn-og-ungdom-kjonn-og-samfunn/mor-tar-mer-ansvar-for-barna-enn-far-selv-i-likestilte-par/317816

- Skilsmissebarn med far som bor langt borte, tar mer utdannelse og har høyere inntekt som voksne enn de med far i nærheten.
https://forskning.no/skole-og-utdanning-arbeid-barn-og-ungdom/nar-far-flytter-bort/836574

Det var også signifikante forskjeller mellom de som vokser opp hos mor sammenlignet med far.

- Spesielt de som vokser opp hos far har større risiko for ikke å mestre livet. Det er bedre å bo hos mor når det gjelder psykososial utvikling, sier han.
https://forskning.no/skole-og-utdanning-samliv-partner/alene-med-far/1043319

Så kan vi ta det som er på engelsk:

A study comparing the well-being of children growing up in single-mother-by-choice and heterosexual two-parent families has found no differences in terms of parent-child relationship or child development. However, the study did find that the single-mothers-by-choice did have a greater social support network.
https://www.sciencedaily.com/releases/2017/07/170705095332.htm

Dette er ikke forskning, men det er like fullt sant:

Childish men are to blame for women having kids late in life
https://nypost.com/2017/05/13/childish-men-are-to-blame-for-women-having-kids-late-in-life/

Hvorfor er det slik at barn som vokser opp med enten enslige mødre eller i familier med to mødre, gjør det bedre enn barn som vokser opp enten i tradisjonelle familier eller med alenefedre? Den første er at mødre tar mer ansvar, er mer opptatt av å hjelpe barna, være der for barna, som nevnt i første artikkelen over. Det andre er at kvinner faktisk har bedre lederegenskaper enn menn har.

Research: Women Score Higher Than Men in Most Leadership Skills
https://hbr.org/2019/06/research-women-score-higher-than-men-in-most-leadership-skills

Anonymkode: 60626...f46

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren til min samboer nektet faren hans å se han etter brudd da han var liten, også fortalte hun han (som barn) at faren ikke ville ha noe med han å gjøre. Det tok min samboer femten år å finne ut at han ikke bare hadde blitt forlatt, men at mor hadde forhindret samvær med manipulasjon. 

Anonymkode: 68c28...3e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Delt bosted er ikke bra for en stabil og trygg oppvekst. Her kan far besøke barna når han ønsker og barna kan overnatte i ferier når de har lyst.

Anonymkode: 1c333...8e0

Det kan ikke du si , alle barn er forskjellige 

Anonymkode: 1d5e0...350

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2020 den 1.31, AnonymBruker skrev:

Delt bosted er ikke bra for en stabil og trygg oppvekst. Her kan far besøke barna når han ønsker og barna kan overnatte i ferier når de har lyst.

Anonymkode: 1c333...8e0

De kan jo bo hos han? 

Anonymkode: 36ec3...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...