Jump to content
AnonymBruker

Er det at mødre hindrer far å treffe barna sine et problem?

Recommended Posts

AnonymBruker

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9703d/moedre-motsetter-seg-delt-bosted-naar-samlivet-tar-slutt-uten-gode-grunner

Det finnes flere årsaker til at mange barn ikke ser sine fedre. Den største konfliktdriveren i dagens situasjon synes å være mødre som uten gode grunner motsetter seg delt bosted når samlivet tar slutt. Noen mødre vil ganske enkelt ha barna for seg selv. Andre er bitre og ønsker å hevne svik fra en ekspartner. Noen har også økonomiske hensikter med å sabotere samvær. Størrelsen på barnebidragene avhenger av hvor mye eller lite samvær samværforelderen har, i tillegg til inntekt og andre faktorer.

Anonymkode: bbe19...1fc

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, jeg ser ikke noe negativt med det. Singelmødre gir faktisk barna en bedre oppvekst enn med en mann.

Anonymkode: 60626...f46

AnonymBruker

Ja, det er selvsagt ren ondskap, om far er skikket. Men dette handler vel om et fåtall, og er jo ikke vanlig. Fedre kan også lage et helvete, ref Maria-saken som er i mediene nå.

(artikkelen du linker til er en personlig mening fra forfatteren, og ikke faktabasert)

Anonymkode: de9da...057

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men dette handler vel om et fåtall, og er jo ikke vanlig.

Har du belegg for den påstanden, eller er det din personlige mening og ikke faktabasert?

Anonymkode: bbe19...1fc

AnonymBruker

Ordet «vel» vitner om at jeg ikke påstår at det er ren fakta. Men tror DU virkelig at det gjelder flertallet? Har du vitnet at flertallet av barn ikke får møte en av sine foreldre? Er det ditt inntrykk i ditt miljø?

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg ser ikke noe negativt med det. Singelmødre gir faktisk barna en bedre oppvekst enn med en mann.

Anonymkode: 60626...f46

???? 😮 Bitter alenemor? 

Anonymkode: dbf2d...6e8

Annonse

AnonymBruker

Delt bosted er ikke bra for en stabil og trygg oppvekst. Her kan far besøke barna når han ønsker og barna kan overnatte i ferier når de har lyst.

Anonymkode: 1c333...8e0

AnonymBruker

Større problem at så mange fedre gir faen i barna sine og gir x'en skylden for å ikke bli stemplet av samfunnet som udugelige fedre som ikke vil se barna sine

Anonymkode: c3046...0b4

AnonymBruker

Har jobbet mange år i yrke som gjør at jeg har mye kontakt med alle typer familier. Mitt inntrykk er at når far er normalt oppegående så er normalen ved samlivsbrudd at foreldrene deler 50/50 evt far har 40%. I tilfeller der en av foreldrene nekter den andre å se barnet er enten den som ikke får se barnet eller begge klin gærne... Det er sjelden at en normalt fungerende forelder nekter den andre å se barnet uten god grunn. Og ja, det er flere udugelige fedre enn mødre...

Anonymkode: 4a122...527

Liljerød
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har jobbet mange år i yrke som gjør at jeg har mye kontakt med alle typer familier. Mitt inntrykk er at når far er normalt oppegående så er normalen ved samlivsbrudd at foreldrene deler 50/50 evt far har 40%. I tilfeller der en av foreldrene nekter den andre å se barnet er enten den som ikke får se barnet eller begge klin gærne... Det er sjelden at en normalt fungerende forelder nekter den andre å se barnet uten god grunn. Og ja, det er flere udugelige fedre enn mødre...

Dette er mitt inntrykk også. De fleste normalt oppegående foreldre i dag deler samvær 50/50, med mindre barna er svært små, eller en av dem ikke er skikket til å ha omsorg. Eller hvis en av foreldrene ikke ønsker å ha samvær med barna så mye som 50%.

FrøkenMånestråle
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt sant. 

Raven.Writingdesk

Statistisk sett så er det fortsatt sånn at kvinner tar mer ansvar for barna sine og bruker mer tid på dem. Dette vises når man kartlegger hvordan kvinner og menn bidrar både i forhold til økonomi, samvær med barn og husarbeid. 

statistisk sett så er det også sånn at det er større andel kvinner som forlater menn, enn menn som forlater kvinner. Jeg tror det er ca 2/3 av brudd som skyldes at kvinner ønsker å forlate mannen. Ofte er årsaken blant annet ujevn fordeling av husarbeid, samarbeid om barna og rent praktiske ting.

Om man setter disse to komponentene sammen, og sier at det ikke er usannsynlig at en stor andel av kvinner velger å forlate mannen fordi han uansett bidrar lite på hjemmebane, har lite samvær med barna når han dog bor under samme tak med dem, og har delt samme hjem med dem i mange år, - så skjønner jeg at en god del av disse kvinnene vil kjempe for å beholde retten til å være hovedforsørger, når de uansett har hatt den rollen i alle de år foreldrene har bodd under samme tak med barna. 

For enkelte menn er det først når skilsmissen er et faktum, at de får "ny interesse" for å ha samvær barna sine. Dessverre. 

En tredje faktor er også alder på barna. Jeg har ingen info om hva som er statistisk sett snitt alder for barn som gjennomgår skilsmisse, men hvis jeg skal gjette så tipper jeg det er først og fremst småbarnsforeldre som skiller seg (barna er mellom 0-4 år) og etter det tipper jeg barna er tenåringer/unge voksne (13-16 år) Alder på barna er også relevant i diskusjonen vedr. hvor positivt 50/50 ordninger egentlig er. Jeg tipper det fungerer bedre på eldre barn enn yngre. Dermed kan det også være en avgjørende faktor for at kvinner ikke ønsker å dele likt med far. 

Til sist før jeg blir anklaget for å være en sjalu fraskilt kvinne (som disse trådene ofte ender opp med å anklage enhver som skulle si noe positivt om fraskilte mødre) - så mener jeg at det verste man kan gjøre er å skape så stor splid med barnefar og/eller skyve barnefar ut av bildet. Statistisk sett viser det seg også at de skilsmissebarna som klarer seg best er de som har en farsfigur i livet. Å ha en farsfigur, uansett hvor liten eller stor grad, utgjør veldig mye for barnets livskvalitet, og har mye å si for hvordan de klarer seg senere i livet. 

Edited by Raven.Writingdesk

AnonymBruker

Her bør man jo være veldig varsom med å dele opplysninger. 

I svært mange tilfeller er det veldig synd på den forelderen, uavhengig av kjønn, der den andre ikke lar en få møte sine barn! 

Det er virkelig ikke alltid at den som holder barna "for seg selv" er den som er klokest, og den personen kan ha sin egen vendetta. 

Skal selvsagt sies at mye rart kan foregå mellom hjemmets fire vegger, det er vi også blitt forespeilet fra den parten som opplever sviket her, men det er tragisk når ikke begge partene er oppegående nok til at man ikke klarer å ordne opp i det uten å dra inn advokater. Skal selvsagt sies at enkelte ikke burde formert seg i utgangspunktet!

Anonymkode: afab0...f29

Annonse

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes vitterlig tilfeller av mødre der ute som nekter far å se sine barn. Det betyr absolutt ikke at det er den som ikke får se barnet som er klin gæren. Det kan like gjerne være den som motsetter far å se sine barn som er klin gæren! Man har jo også saker i media der det er mora som har vært verst!

Anonymkode: afab0...f29

AnonymBruker

Det er et problem i de sakene en forelder (uavhengig av kjønn) nekter den andre fullt oppegående og kapable forelderen å dra omsorg for sine barn.

Mitt inntrykk er dog ikke at dette forekommer så hyppig at det kan kalles et gjennomgripende problem i et samfunnsperspektiv.

Så kan man diskutere om årsaken til at det av enkelte menn fremheves til et samfunnsproblem at mødre nekter sin ekspartner å dra omsorg for sine barn, kan være at de fedrene som opptrer mest høylytt offentlig er de fedrene som mangler selvinnsikt mtp sine manglende foreldreegenskaper, mens mange fedre som faktisk er urettmessig behandlet holder en lavere profil og arbeider seg gjennom systemet for å oppfylle barnas rett til å være hos sin far.

Anonymkode: 79317...9b7

Hr. Aktiv
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er selvsagt ren ondskap, om far er skikket. Men dette handler vel om et fåtall, og er jo ikke vanlig. Fedre kan også lage et helvete, ref Maria-saken som er i mediene nå.

(artikkelen du linker til er en personlig mening fra forfatteren, og ikke faktabasert)

Mørketallene er nok en del større enn det du tror for du ser ikke toppen av isfjellet en gang. Men de fleste fedre kan ikke lage et helvete slik du skisserer. Mariasaken er en sak der en far har tatt seg til rette. Dette blir også feil mens de mange mødrene som gjør akkurat det samme hører vi ikke et ord om. 

Vi har kun mødrenes ord når alle sier at far er problemet. Klart det blir problemer når far utelukkes helt fra sine barn. Hvordan har dere mødre opptrådt hvis far hadde gjort dette mot dere? Jo akkurat likedan. I stedet for å skape dialog og samarbeid bidrar dere til mere og større konflikt. Er det til det beste for barna?

Når rettssystemet er lagt opp slik at mor alltid får medhold synes jeg ikke det er rart at fedre lager styr utav det. Her er et helt organ med mor i spissen på pletten til å fjerne far permanent. Det blir feil ovenfor barna. Men dere dekker dere bak at barna har det bedre til meg. Har barna så vondt av å være sammen med far? Noen fedre er tafatte ja, men mange fedre er veldig gode også. Ingen mor kan erstatte far. 

Mødre er på lik linje med far også dårlige og dårlige rollemodeller. Å drive med samværsnekt og samværssabotasje er et kjempestort samffunnsproblem som får lov å fortsette. For hver gang det blir en ny regelendring så har de gjort det ennda lettere å gjøre slike ting. Tenk litt på barna også. Dere skal se de inn i øynene når de blir store også. Skal dere si at nei jeg bestemte at far var udugelig og holdt ham unna. Kan ikke barna få finnet ut av det selv?

AnonymBruker

Så lenge det er kvinner som holder på sånn, så er det selvfølgelig helt greit!            

Anonymkode: 13ecc...e78

AnonymBruker

Jeg er alenemor og har en 3 åring.

Da jeg bodde med barnefar så var han knapt tilstede uansett. Jobbet mye på sjøen og da han var hjemme så engasjerte han seg ikke med barnet. Jeg tok meg av alt. Hus, økonomi og dagligdagse gjøremål. Jeg tok meg av barnet helt alene. Forholdte meg alene med lege, barnehage og helsestasjon. 

Selv om jeg prøvde å engasjere han så orket han ikke å være med. 

Da det ble slutt så skulle han ha 50/50. Mente at barnet kunne fint bo 1 mnd hos han og 1 mnd hos meg. For turnusen hans var slik offshore. Jeg var ei bitter og egoistisk mor som sa nei til dette. Jeg mente at det var regelrett skadelig for et lite barn på 2 år. Mannen forstod ikke dette. 

Jeg måtte ta det rettslig og det endte med at han fikk 10 dager samvær (oppdelt) når han var hjemme på en 4 ukers periode. 

Når barnet er hos far så er han mest til besteforeldrene. For far er sliten etter jobb mener han. Så noe øking på samvær blir det ikke så langt. 

Finnes mange situasjoner rundt om kring. Mange mødre og fedre som gjør sitt beste for barna sine. Det er også mange foreldre som kun ser sine egne egoistiske interesser og ikke barnas. Betyr ikke at vi skal dra alle over med en kam. 

Anonymkode: 559d7...396

twitter
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Delt bosted er ikke bra for en stabil og trygg oppvekst. Her kan far besøke barna når han ønsker og barna kan overnatte i ferier når de har lyst.

Anonymkode: 1c333...8e0

Mine barn har hatt delt bosted under hele sin oppvekst. De sier selv nå når de er voksne at de ikke ville hatt det annerledes.    Så lenge foreldre kan samarbeide er det ingen forskning meg bekjent som sier noe annet!

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Større problem at så mange fedre gir faen i barna sine og gir x'en skylden for å ikke bli stemplet av samfunnet som udugelige fedre som ikke vil se barna sine

Anonymkode: c3046...0b4

Tror dette er mer vanlig, spesielt dersom far har ny dame.  For det er jo med  legitimt å skylde på at mor ikke samarbeider/ nekter- enn å fortelle sannheten. 

Anonymkode: 58ee3...0e9