Gå til innhold

Har en «hemmelighet» jeg aldri vil at samboer/venner skal få vite


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I 2013 tok jeg en slankeoperasjon. Jeg gikk ned 60 kg, og har holdt meg der. Har fjernet løs hud på mage, lår og armer. Samboer/venner vet altså at jeg har vært stor og at jeg har fjernet hud. Men ingen vet om slankeoperasjonen, grunnen til at jeg ikke vil si det er jo fordi jeg skjemmes, og fordi jeg har hørt de snakke nedlatende om andre som har operert. 
 

Vi prøver å få barn, og jeg har forstått det sånn at når man er slankeoperert regnes det som risikosvangerskap uansett? Må jordmor/folk på sykehuset vite at jeg er operert? Og kan jeg evt be de om å ikke snakke om det foran samboer?

Vet det er teit, men føler samtidig at dette var et valg jeg tok da, det er så mange år tilbake i tid. Jeg har ingen plager, spiser normalt osv.

Anonymkode: fd089...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke arr etter operasjonen?

Anonymkode: 294db...d05

Ikke etter slankeoperasjonen nei. De forsvant da jeg fjerna hud.

Anonymkode: fd089...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på sykehuset vet at du er operert. Det kommer muligens til å bli nevnt og spurt om når fødselen er i gang. Jordmora på HS trenger ikke å vite det med mindre du sier det selv. Men hvis du drar dit alene første gangen og forteller jordmor at du ikke vil hun skal si det til far så holder hun nok kjeft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært gjennom samme operasjon og også gått ned 60 kg, men ventet med å fjerne løs hud etc til etter jeg har fått barn. Er nå gravid.

Jo, du får litt ekstra oppfølging, og på helsekortet ditt som gravid fylles det ut at du har hatt GBP (regner med det er det du også har hatt) - men med mindre kjæresten din vet hva GBP står for og er veldig interessert i helsekortet ditt så er det ikke noe de trenger å snakke noe særlig om.
Min jordmor informerte om at det ikke nødvendigvis er et risikosvangerskap, men at man får litt tettere oppfølging senere i svangerskapet - for å følge med på at barnet legger på seg som normalt, at du har nok jern (og andre vitaminer) og slike ting. Bl.a får man en eller to ekstra UL i siste halvdel av svangerskapet. 

Anonymkode: f096d...bb0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta det opp med legen din når du er på kontroll. De har jo i utgangspunktet taushetsplikt.

Når det er sagt, kanskje dette er en mulighet til å åpne samtalen og fortelle samboeren din om det? Legge kortene på bordet og fortelle hvordan du har hatt det. Det må jo føles litt godt å få delt en så stor og viktig ting med han? Og hvis det blir komplikasjoner på grunn av dette så slipper du nye løgner, eller at han får vite det ut av det blå. Det er jo 7 år siden, så da har du jo klart å holde vekten og kanskje fått bearbeidet endel følelser. 

Uansett hva du gjør så gratulerer med svangerskap og baby! 

Anonymkode: 4da21...802

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Flamme skrev:

De på sykehuset vet at du er operert. Det kommer muligens til å bli nevnt og spurt om når fødselen er i gang. Jordmora på HS trenger ikke å vite det med mindre du sier det selv. Men hvis du drar dit alene første gangen og forteller jordmor at du ikke vil hun skal si det til far så holder hun nok kjeft.

Regner vel egentlig med det står i journalen ja. Tenkte evt på å skrive «fødebrev» hvor det står at det ikke skal nevnes. 

Anonymkode: fd089...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kristina S. skrev:

Vær ærlig med din samboer, du. Skjønner ikke hvorfor du ikke kan snakke med ham om dette. Hva slags forhold er det?

Hva hvis det er noe du skjemmes over å si i forhold til fremtidige barn, skal du ikke kunne drøfte dette med din mann?

Folk snakker nedlatende om mye rart, du må bare heve deg over dette.

Jeg har egentlig ikke vært uærlig. Han vet jeg har vært stor og gått ned 60 kg. Men ingen vet om selve operasjonen, ikke engang foreldrene mine. Det er bare noe jeg vil holde for meg selv pga fordommer, orker ikke bruke energi på å heve meg over det. Jeg ble stor pga medisiner og sykdom, alle i familien er slanke, og tror vel at jeg gikk ned fordi jeg ble frisk 🤷‍♀️ 
 

Om mine fremtidige barn skulle trenge et slikt verktøy skal jeg være den første til å støtte.

Anonymkode: fd089...fc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært gjennom samme operasjon og også gått ned 60 kg, men ventet med å fjerne løs hud etc til etter jeg har fått barn. Er nå gravid.

Jo, du får litt ekstra oppfølging, og på helsekortet ditt som gravid fylles det ut at du har hatt GBP (regner med det er det du også har hatt) - men med mindre kjæresten din vet hva GBP står for og er veldig interessert i helsekortet ditt så er det ikke noe de trenger å snakke noe særlig om.
Min jordmor informerte om at det ikke nødvendigvis er et risikosvangerskap, men at man får litt tettere oppfølging senere i svangerskapet - for å følge med på at barnet legger på seg som normalt, at du har nok jern (og andre vitaminer) og slike ting. Bl.a får man en eller to ekstra UL i siste halvdel av svangerskapet. 

Anonymkode: f096d...bb0

Hei! Nei, jeg tok sleeve. Grattis med svangerskap :) Kjekt med ekstra oppfølging da, selv om jeg føler kroppen fungerer optimalt. Aldri mangla vitaminer e.l, men tar vitaminer hver dag da selvfølgelig. Familien er kjent for store barn ved fødsel(min bror var 5,9 kg og 59 cm 🤯)

Takk for svar :)

Anonymkode: fd089...fc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Apocalypte skrev:

Du kan jo ikke spise normalt så det er rart for meg at han ikke vet det.

Det kan du vel strengt tatt ikke uttale deg om, etter så mange år kan ihvertfall jeg spise normalt. Men jeg er nøye på kalorier. Spiser feks 2 brødskiver/knekkebrød til et vanlig måltid, vil ikke si det er spesielt lite. 

Anonymkode: fd089...fc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Lija skrev:

Synd du skjemmes, det er det ingen grunn til. Hadde du ønsket at barna dine skulle skjemmes for noe sånt? 
Hva tror du skjer om samboer får vite det?

Ang helsevesen: Med tanke på egen og det eventuelle barnets sikkerhet ville jeg aldri holdt tilbake informasjon om egen helse og tidligere inngrep. Lykke til👍 

Hadde nok ikke ønsket at mine barn skulle skjemtes av det, men jeg hadde også valgt en helt annen tilnærming enn det mine nærmeste har gjort oppigjennom årene til et slikt tema. Så har ihvertfall lært noe. 
 

Tviler på at det skjer noe som helst, han vet jo at jeg har gått ned 60 kg, og han har vært der gjennom alle operasjonene av overflødig hud. Møtte han faktisk en uke før min første hudoperasjon. Men vet han «ser ned» på folk som ikke «klarer det selv». Har hørt han og kompiser snakke om det fordi de vet av flere som har gjort det. Jeg gidder bare ikke diskutere, for jeg vet hvor jævla mye jobb som ligger bak, operasjon eller ei. 
 

Vil ikke skjule det fra helsevesenet nei, var ikke det jeg mente hvertfall. Vil bare ikke prate høyt om det under kontroller/fødsel/barsel.

Anonymkode: fd089...fc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta det opp med legen din når du er på kontroll. De har jo i utgangspunktet taushetsplikt.

Når det er sagt, kanskje dette er en mulighet til å åpne samtalen og fortelle samboeren din om det? Legge kortene på bordet og fortelle hvordan du har hatt det. Det må jo føles litt godt å få delt en så stor og viktig ting med han? Og hvis det blir komplikasjoner på grunn av dette så slipper du nye løgner, eller at han får vite det ut av det blå. Det er jo 7 år siden, så da har du jo klart å holde vekten og kanskje fått bearbeidet endel følelser. 

Uansett hva du gjør så gratulerer med svangerskap og baby! 

Anonymkode: 4da21...802

For meg er det liksom fortid om du skjønner? Jeg er ikke den personen jeg var da føles det som. Har et «nytt liv». Blir det komplikasjoner har jeg selvfølgelig ikke noe valg, men foreløpig har jeg det. 

Anonymkode: fd089...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er risikabelt, jeg. Mannen min har tatt en slik operasjon, han har lite plager og har holdt seg slank i flere år. Det var helt klart et godt valg å ta operasjonen. MEN for noen år siden fikk han plutselig en akutt tilstand som man kan få etter en slik operasjon. Det skjedde flere år etter operasjonen og det var akutt livstruende. Han ble hentet med ambulanse og var innlagt på sykehuset i ukesvis. Takk og lov for at jeg visste om operasjonen han hadde hatt, det bidro til at de tok det veldig alvorlig og at han fikk hjelp raskt. Tør ikke tenke på hva som kunne ha skjedd om jeg ikke visste 😳 Synes på bakgrunn av det og særlig siden du er gravid at du burde fortelle. Synes ikke det noenting å skamme seg over i det hele tatt. Du tok tak i helsen din, det er beundringsverdig og flott.

Anonymkode: ac876...eaf

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er risikabelt, jeg. Mannen min har tatt en slik operasjon, han har lite plager og har holdt seg slank i flere år. Det var helt klart et godt valg å ta operasjonen. MEN for noen år siden fikk han plutselig en akutt tilstand som man kan få etter en slik operasjon. Det skjedde flere år etter operasjonen og det var akutt livstruende. Han ble hentet med ambulanse og var innlagt på sykehuset i ukesvis. Takk og lov for at jeg visste om operasjonen han hadde hatt, det bidro til at de tok det veldig alvorlig og at han fikk hjelp raskt. Tør ikke tenke på hva som kunne ha skjedd om jeg ikke visste 😳 Synes på bakgrunn av det og særlig siden du er gravid at du burde fortelle. Synes ikke det noenting å skamme seg over i det hele tatt. Du tok tak i helsen din, det er beundringsverdig og flott.

Anonymkode: ac876...eaf

Muligens tarmslyng du sikter til? Jeg er operert i tarmen av andre grunner, det vet samboer. Skulle det bli så alvorlig som du skisserer håper jeg de har tid til å se i journalen min. Men skjønner hva du mener, bra du er forståelsesfull!

Anonymkode: fd089...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehuset har uansett tilgang til journalen din. Og de ser arrene etter hudoperasjon. Det er ikke noe å skamme seg over det. Mange som er slankeoperert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er risikabelt, jeg. Mannen min har tatt en slik operasjon, han har lite plager og har holdt seg slank i flere år. Det var helt klart et godt valg å ta operasjonen. MEN for noen år siden fikk han plutselig en akutt tilstand som man kan få etter en slik operasjon. Det skjedde flere år etter operasjonen og det var akutt livstruende. Han ble hentet med ambulanse og var innlagt på sykehuset i ukesvis. Takk og lov for at jeg visste om operasjonen han hadde hatt, det bidro til at de tok det veldig alvorlig og at han fikk hjelp raskt. Tør ikke tenke på hva som kunne ha skjedd om jeg ikke visste 😳 Synes på bakgrunn av det og særlig siden du er gravid at du burde fortelle. Synes ikke det noenting å skamme seg over i det hele tatt. Du tok tak i helsen din, det er beundringsverdig og flott.

Anonymkode: ac876...eaf

DETTE!!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...