Gå til innhold

Gått ned 4 kg på 1,5 uke. Høres dette ut som en grei prosess (les HI)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke gjort så mye for å gå ned i vekt, det jeg har gjort er å kutte ut 95% av unødvendige kalorier, og spise akkurat bare det jeg trenger. Alt av yoghurt, iskaffe etc velger jeg sukkerfritt, og velger proteiner fremfor mettet fett og karbohydrater (spiser f.eks en del egg, kylling, laks, mer grønnsaker enn før...). Har også gått noen turer, men ikke fått meg til å melde meg inn på treningssenter ennå.

Tidligere spiste jeg gjerne godteri omtrent hver dag, og med pandemien, arbeidsledighet og ferie har det blitt mye passivitet som ga en del vektøkning. Nå er jeg i full jobb igjen. Det hender at jeg spiser kjeks på jobb i blant (det ligger fremme) hvis jeg ikke klarer å dy meg, men det er sjelden og kun når jeg ikke har rukket å spise ordentlig - og jeg tror jeg har klart å få vekk mye av sukkeravhengigheten jeg hadde(!).

Høres dette ut som en normal og grei prosess? Tror dere jeg kommer til å fortsette å gå ned i vekt hvis jeg fortsetter å spise slik, og i tillegg trene to ganger i uka på treningssenter (gruppetimer)? Skal begynne med styrketrening etter hvert også, men det blir ikke med det første. Tar det nokså rolig fordi jeg ikke har trent noenting på veldig mange år, og jeg har gått på en smell før der jeg har tatt alt for hardt i. Målet er at jeg skal trives med den nye livsstilen, så jeg må gå forsiktig frem med meg selv. 

Målet mitt er å komme ned på min idealvekt på 65 kg. Er på 76 nå. 

Anonymkode: 93a76...062

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du går ned i vekt så lenge du er kaloriunderskudd. Du har antakeligvis mistet rundt en trekvart kilo fett på disse ti dagene, resten av vekten er vann/ufordøyd mat i mage/tarm, helt normalt i starten av en slankeprosess. 

 

Anonymkode: 7f7ff...fdd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres veldig fornuftig ut! 

Og så ville det blitt enda bedre om du kuttet ut søte drikker og begynte å drikke vann i stedet.

Anonymkode: d18f9...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det høres veldig fornuftig ut! 

Og så ville det blitt enda bedre om du kuttet ut søte drikker og begynte å drikke vann i stedet.

Anonymkode: d18f9...3f8

Jeg drikker ikke søte drikker utenom sukkerfri iskaffe og fun light. Jeg drikker veldig mye mer når jeg drikker fun light enn når jeg drikker rent vann, så derfor går det i fun light :) drikker aldri brus.

Anonymkode: 93a76...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2020 den 18.45, AnonymBruker skrev:

Har ikke gjort så mye for å gå ned i vekt, det jeg har gjort er å kutte ut 95% av unødvendige kalorier, og spise akkurat bare det jeg trenger. Alt av yoghurt, iskaffe etc velger jeg sukkerfritt, og velger proteiner fremfor mettet fett og karbohydrater (spiser f.eks en del egg, kylling, laks, mer grønnsaker enn før...). Har også gått noen turer, men ikke fått meg til å melde meg inn på treningssenter ennå.

Tidligere spiste jeg gjerne godteri omtrent hver dag, og med pandemien, arbeidsledighet og ferie har det blitt mye passivitet som ga en del vektøkning. Nå er jeg i full jobb igjen. Det hender at jeg spiser kjeks på jobb i blant (det ligger fremme) hvis jeg ikke klarer å dy meg, men det er sjelden og kun når jeg ikke har rukket å spise ordentlig - og jeg tror jeg har klart å få vekk mye av sukkeravhengigheten jeg hadde(!).

Høres dette ut som en normal og grei prosess? Tror dere jeg kommer til å fortsette å gå ned i vekt hvis jeg fortsetter å spise slik, og i tillegg trene to ganger i uka på treningssenter (gruppetimer)? Skal begynne med styrketrening etter hvert også, men det blir ikke med det første. Tar det nokså rolig fordi jeg ikke har trent noenting på veldig mange år, og jeg har gått på en smell før der jeg har tatt alt for hardt i. Målet er at jeg skal trives med den nye livsstilen, så jeg må gå forsiktig frem med meg selv. 

Målet mitt er å komme ned på min idealvekt på 65 kg. Er på 76 nå. 

Anonymkode: 93a76...062

Sikkert bare masse vannvekt. Kroppennholder gjerne mye vann om du spiser masse karbohydrater. Nå spiser du mindre av det og da har du gått ned litt vann.

Anonymkode: a86a4...76a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres veldig bra ut. Enig med deg i at det er lurt å gå forsiktig frem. Tror man må gå på noen "ekstremdiett-/ekstremtreningsmeller" før man forstår at nøkkelen er balanse, og at en tross alt skal kunne leve på den nye dietten i mange år, ikke bare noen måneder. Funlight er helt topp. Det eneste som er dumt med det er at det skader tennene hvis du drikker det hele tiden, og du må ikke høre på folk som nekter å ta til seg at lettbrus/lettsaft ikke er farlig. De lever i fortiden og tviholder på forskning som har blitt debunket en million ganger. 

Kroppen din sier til deg at dette fungerer, så det er ingen grunn til at det ikke skulle fortsette å fungere. Stå på!

Anonymkode: 6bc26...f17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.9.2020 den 20.38, AnonymBruker skrev:

Du går ned i vekt så lenge du er kaloriunderskudd. Du har antakeligvis mistet rundt en trekvart kilo fett på disse ti dagene, resten av vekten er vann/ufordøyd mat i mage/tarm, helt normalt i starten av en slankeprosess. 

 

Anonymkode: 7f7ff...fdd

Det har du sikkert rett i :) men spørsmålet mitt var om det jeg skriver virker som en grei prosess? 

Anonymkode: 93a76...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2020 den 14.35, AnonymBruker skrev:

Synes det høres veldig bra ut. Enig med deg i at det er lurt å gå forsiktig frem. Tror man må gå på noen "ekstremdiett-/ekstremtreningsmeller" før man forstår at nøkkelen er balanse, og at en tross alt skal kunne leve på den nye dietten i mange år, ikke bare noen måneder. Funlight er helt topp. Det eneste som er dumt med det er at det skader tennene hvis du drikker det hele tiden, og du må ikke høre på folk som nekter å ta til seg at lettbrus/lettsaft ikke er farlig. De lever i fortiden og tviholder på forskning som har blitt debunket en million ganger. 

Kroppen din sier til deg at dette fungerer, så det er ingen grunn til at det ikke skulle fortsette å fungere. Stå på!

Anonymkode: 6bc26...f17

Tusen takk for oppmuntrende svar :)

Holder du på med noe lignende selv? 

Anonymkode: 93a76...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har du sikkert rett i :) men spørsmålet mitt var om det jeg skriver virker som en grei prosess? 

Anonymkode: 93a76...062

Ja, prosessen ved vektnedgang er helt grei, normal, logisk.

Mente du å spørre om metoden du bruker for vektnedgang, er grei? Hvis den fungerer for deg, så er den det! 

Anonymkode: 7f7ff...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, prosessen ved vektnedgang er helt grei, normal, logisk.

Mente du å spørre om metoden du bruker for vektnedgang, er grei? Hvis den fungerer for deg, så er den det! 

Anonymkode: 7f7ff...fdd

Metode og prosess blir vel det samme i denne sammenhengen? 

Anonymkode: 93a76...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen ser bra ut, men ikke bli for skuffet og gi opp når du ser lite framgang på vekten. Første tiden kan man få en uriktig forventning for videre vekttap. 

Anonymkode: a397d...e07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det hørtes voldsomt ut å gå ned 4 kg på så kort tid. Kanskje det er mye vann som har gått. Hvis du ønsker varig vektreduksjon bør du gå ned saktere enn dette. Maten høres ren og grei ut og forsøk med små porsjoner og kanskje litt mer aktivitet/trening. 

Anonymkode: 52003...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Planen ser bra ut, men ikke bli for skuffet og gi opp når du ser lite framgang på vekten. Første tiden kan man få en uriktig forventning for videre vekttap. 

Anonymkode: a397d...e07

Jeg har ingen forventninger til vekttap. Dette kostholdet tenker jeg å ha fast. Veier meg jevnlig bare for å følge med.

Anonymkode: 93a76...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det hørtes voldsomt ut å gå ned 4 kg på så kort tid. Kanskje det er mye vann som har gått. Hvis du ønsker varig vektreduksjon bør du gå ned saktere enn dette. Maten høres ren og grei ut og forsøk med små porsjoner og kanskje litt mer aktivitet/trening. 

Anonymkode: 52003...e59

Heh? Du skriver at det er voldsomt å gå ned 4 kg på så kort tid og bør gå ned saktere, og så skriver du at jeg bør gjøre ytterligere tiltak for å gå ned? 

Anonymkode: 93a76...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Metode og prosess blir vel det samme i denne sammenhengen? 

Anonymkode: 93a76...062

Nei, metoden er hva du gjør, prosessen er hva som skjer.

 

Anonymkode: 7f7ff...fdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, metoden er hva du gjør, prosessen er hva som skjer.

 

Anonymkode: 7f7ff...fdd

Ok.

Anonymkode: 93a76...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for oppmuntrende svar :)

Holder du på med noe lignende selv? 

Anonymkode: 93a76...062

Bare hyggelig, du er flink! Om det er vann har jo ikke noe å si - endringer skjer og du kommer deg i mål hvis du fortsetter! :) Ja, jeg er på vei ned et par kilo. 

Anonymkode: 6bc26...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare hyggelig, du er flink! Om det er vann har jo ikke noe å si - endringer skjer og du kommer deg i mål hvis du fortsetter! :) Ja, jeg er på vei ned et par kilo. 

Anonymkode: 6bc26...f17

Ja det er det jeg også tenker. Skjønner ikke helt folks behov for å si at det er masse vann, hva så? 😅 Er folk misunnelige på vektnedgang eller noe? hehe

Anonymkode: 93a76...062

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektmestring har en del felles trekk med andre krevende oppgaver vi setter oss fore, og en del trekk som er forskjellige. Hvis vi sammenligner med å ta en utdannelse, så er det for de fleste umulig å stå til eksamen uten å lese pensum og gå på forelesninger - sånn er det med vektmestring også, man må gjøre riktig innsats, på riktig måte, til riktig tid. Men til forskjell fra utdannelse, der man ikke er garantert å stå til eksamen selv om man leser hele pensum og går på alle forelesninger, vil alle alltid lykkes med vektmestring ved å legge inn den riktige innsatsen, på riktig måte, til riktig tid.

Jeg liker å ordne enkelte komplekse ting i hierarkier. For vektmestring synes jeg nødvendig - unødvendig - bortkastet passer fint. Sørg for at fokus er hovedsakelig på det første, og unngå det siste.

Nødvendig
Et klart mål. Du må vite hva du gjør, og hvorfor. Slanking bør ha som mål å gå ned i vekt og forbli på en sunn vekt.
Et passelig kaloriunderskudd. Dette skal verken være for stort eller for lite. En god tommelfingerregel for vektnedgang er inntil 1% av kroppsvekten per uke. 1 kg fett tilsvarer 7000 kalorier.
Kaloriunderskudd over tid. Siden du ikke kan gå ned mer enn 1% av kroppsvekten din i fett per uke, må du holde på en god stund. 
Sunt kosthold. Alt du trenger av alle næringsstoffer hver dag.
Regelmessig matinntak. Ikke la det gå for lenge mellom måltider, for da kan det bli vanskelig å ikke spise mer enn du hadde tenkt.
Mat du liker, inntatt til tider som passer for deg. Siden du må holde på en stund, er det nødvendig at du spiser på en måte som ikke får deg til å ville slutte.
En form for kontroll på at du faktisk er i kaloriunderskudd. For mange fungerer kaloritelling bra. Andre holder seg til en bestemt plan hvor kaloriinntaket er regnet ut på forhånd. 
En form for kontroll på at kroppsvekta faktisk går nedover. De fleste veier seg, men det er også mulig å bruke målebånd, eller kjenne hvordan klærne passer.
Is i magen. Det er viktig å tenke langsiktig, og ikke la følelsene styre.
Egenomsorg. Du må være snill mot deg selv. Slanking som straff for en eller annen innbilt “synd”, kommer aldri til å fungere. Det er også tvilsomt om man kan skremmes varig ned i vekt.
Kunnskap. Det er viktig å ha korrekt informasjon og forstå en del begreper. Vær klar over årsakssammenhenger. Skill mellom konsepter som har visse overflatiske likhetstrekk, feks enkelt/lett, komplisert/komplekst, prosess/metode(!). Grunnleggende regneferdigheter som pluss og minus, gange og dele, prosentregning, gjennomsnitt.

Unødvendig
Spesifikke matvarer, kostholdssammensetninger, måltidsrytmer. 
Trening. Det er bra å være i fysisk aktivitet, og for mange er trening godt både for sjelen og appetitten, men noen ender opp med å bli mer sultne, og overkompenserer. 
Veiedag. Noen har en fast ukedag de veier seg på, noen gjør det hver dag, noen aldri. Gjør det som passer best for deg. 

Bortkastet
Et for stort kaloriunderskudd. Du skal holde på med dette lenge, så du kan ikke sulte deg.
Et opplegg man ikke trives med. Du skal holde på med dette lenge, så du kan ikke rote deg bort her.
Juks. Kroppen din bryr seg filla om hvor mange kalorier du “tror” det er du får i deg.
Veie seg feil - mer enn en gang per dag, eller på forskjellige vekter, eller forskjellige steder. 
Blande sammen støy med signal. Kroppen består av mange forskjellige ting med forskjellig egenvekt. Når man vil ned i vekt, er det fett man vil ha vekk. Vann og tarminnhold varierer, og uten at man kan kontrollere det direkte, mens mengden fett kontrollerer man med kalorier.
Panikk. Irrasjonelle reaksjoner på vektsvingninger er den vanligste tingen å få panikk for. Korrekt informasjon hjelper, men du må fremdeles mobilisere fornuften.
Unning. Du skal ta vare på deg selv, og du bestemmer over deg selv. 
Flinkhet. Jo mer du tenker på hva du bør, jo mindre overskudd har du for det du må. 
Misunnelse. Du har ditt liv med dine gleder og utfordringer, styrker og svakheter. Sånn er det for alle andre også. 
Magisk tenkning. Hold deg til den virkelige verden. Sparemodus, tarmbakterier, stoffskifte, gener - ingenting har så stor betydning at du feks ikke kan gå ned i vekt på grunn av det. Det finnes ingen fetende eller slankede matvarer. Ingen piller får deg til å gå ned eller opp i vekt uten at det samtidig skjer en endring i kaloribalansen.
Blind tro på autoriteter. Selvfølgelig er vitenskap nyttig, men alt kan misbrukes og mistolkes. Eksperter er ofte mer opptatt av å fremstå som eksperter, enn å formidle nyttige ting.  
Ekstremer. Svart/hvitt, alt eller ingenting, av eller på, ja-mat og nei-mat. 

Anonymkode: 7f7ff...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er det jeg også tenker. Skjønner ikke helt folks behov for å si at det er masse vann, hva så? 😅 Er folk misunnelige på vektnedgang eller noe? hehe

Anonymkode: 93a76...062

Skjønner heller ikke folks behov for å påpeke det. Tror de fleste skjønner at det ikke forsvinner 4 kg fett fra kroppen på ei kort uke. Vektnedgang er vektnedgang, og det er faktisk godt å bli kvitt vann i kroppen også... :)

Anonymkode: 5c6cc...4af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...