Gå til innhold

Tar tlf sjeldent når noen ringer. Andre som er lik?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns faktisk det er ganske egosentrisk å sile slik. Du skal ha rett til å svare når du vil, men ringer tilbake når det passer deg? 

Jeg har ikke tenkt over at dette er en greie, men nå skal jeg jammen gjøre meg vanskelig. Hvis jeg ringer deg, du ikke svarer men ringer tilbake tre minutter senere så skal jeg ikke ta den. Så! 

Anonymkode: 93a7f...9f5

Egosentrisk? "Ta hevn" ved å ikke svare noen som ikke tok tlf da du ringte?  Du høres litt snodig ut... 😄  Det kan være mange årsaker til at man ikke får tatt telefonen akkurat når den ringer, den minst sannsynlige årsaken er vel at man gjør seg vanskelig 🤪

Jeg for min del svarer alle jeg kjenner, eller ringer opp igjen når jeg får anledning. Ukjente nummer svarer jeg sjelden på, er det noe viktig kan de legge de igjen en beskjed på svarer`n eller sende en sms. 

Anonymkode: 09f17...f21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i mine 42 år aldri opplevd at noe virkelig haster, så den risikoen tar jeg. Orker ikke være tilgjengelig hele tiden. Jeg har den på lydløs fordi det alltid er en del meldinger som tikker inn som bare er tull, og iblant vil jeg være i fred, feks når jeg leser en bok, lager middag, treffer venner osv. Det er ikke så lenge siden folk ikke hadde mobiler og var utilgjengelige store deler av dagen uansett. 

Anonymkode: 94287...c70

Da har du vært heldig.

Jeg har hatt tre barn nå over en 30 års periode og det er ofte at de ringer fra venners telefon f.eks. Jeg har blitt oppringt fra sykehuset fordi broren min holdt på å dø. Jeg ble oppringt da faren min lå for døden og også da stefaren min hadde dødd, slik at jeg fikk vært med familien på sykehuset rett etterpå. Hadde jeg ikke tatt telefonen alle de gangene hadde jeg faktisk gått glipp av masse som hastet. Og dette var bare et lite knippe av situasjoner der jeg var glad jeg ble oppringt og at jeg tok telefonen. 

Det var en som nevnte at appen ikke funket, jeg vet ikke hvilken app som var ment, men jeg bruker 180 sin app og har aldri opplevd at nummeret med info om hvem som ringer, kommer opp. 

Ellers tar jeg heller aldri telefonen om det er markeds-ett-eller-annet eller selgere. 

Anonymkode: 5a11e...0a1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Men ser at mange her er enige med den eldre generasjon (er 40 selv, forresten, så usikker på hvor skillet går). Far og svigerfar spretter opp og løper avgårde når telefonen ringer, om det er midt i middagen eller midt i en samtale, jeg har aldri forstått tankegangen at telefonen er viktigere enn de du faktisk er sammen med. 

Anonymkode: 4baa1...cbb

Jeg får svare på vegne av den eldre generasjonen jeg da.  :)  (Jeg regner den eldre generasjonen fra 60 og oppover i dette tilfellet)

Den eldre generasjonen er vant med at det å ringe koster så mye at når noen faktisk gjør det er det noe viktig.  Ingen ville brukt tellerskritt i middagstiden hvis ikke de måtte snakke med dem der og da.

I "gamle dager" var telefonetiketten slik at man var tilgjengelig på telefon mellom kl 8 og 22.
Priavte samtaler bare for å snakke ble som oftest tatt etter kl 17, men helst mellom kl 18 og 21.  (Etter middag, og vanligvis ikke under Dagsrevyen som gikk mellom kl kl 19.30 og 20).  Dette ble gjort sjeldent.  Jeg husker at jeg snakket med bestefar ca en gang i mnd hvis det ikke var noe spesielt.

 

Anonymkode: e8033...164

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å svare på TS spørsmål, jeg er ikke lik.

Jeg er oppvokst med at jeg tar telefonen når den ringer, hører hva det gjelder, og ber om å få ringe opp litt senere om det ikke er veldig viktig, og det ikke passer å snakke der og da.

Det har ikke endret seg i veldig stor grad for min del siden mobiltelefonen kom.  Jeg har ikke tilpasset meg moderne telefonetikette.

Selv tekster jeg når det er noe som kan vente, og jeg ringer når det er noe som haster.

Det er viktig for meg å være tilgjengelig 24/7-365, men telefonen er alltid på lydløs.  Jeg får anropsvarsling på klokken, og hvis jeg sitter i møte eller er på besøk hos andre vurderer jeg om jeg må ta telefonen/svare på meldinger der og da, eller om det kan vente.
Må jeg ta telefonen unnskylder jeg meg, tar med meg telefonen ut, og gjør samtalen så kort som overhodet mulig.  Jeg koseprater ikke i telefonen når jeg er opptatt med andre ting.
 

Anonymkode: e8033...164

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått tlf angst, og har den ikke bare på lydløs, men også i flymodus. dette er spesielt pga en person som kontakter meg døgnet rundt. det er blitt så ille at jeg hopper bare jeg hører et pip. så for å ivareta meg selv gjør jeg meg utilgjengelig; særlig på kveldstid og i helger. på hverdager er jeg pålogget pga arbeid og familie

Anonymkode: 76b47...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har fått tlf angst, og har den ikke bare på lydløs, men også i flymodus. dette er spesielt pga en person som kontakter meg døgnet rundt. det er blitt så ille at jeg hopper bare jeg hører et pip. så for å ivareta meg selv gjør jeg meg utilgjengelig; særlig på kveldstid og i helger. på hverdager er jeg pålogget pga arbeid og familie

Anonymkode: 76b47...502

Kan du ikke bare blokkere denne personen? 

Anonymkode: 94287...c70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare blokkere denne personen? 

Anonymkode: 94287...c70

nei vi er gamle venner. jeg ønsker å beholde vennskapet, men ikke å bli innvadert så ekstremt.

Anonymkode: 76b47...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i omsorgsyrket på person hvor få vil jobbe. Ringes nesten hver fridag for det mangler folk og sjefene har ørten nummer de ringer i fra. Lar derfor tlf ligge på soverommet når jeg har fri og gidder nesten ikke røre den.

Anonymkode: 1e837...3dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg får ut av dette er at dere umulig kan ha særlig krevende jobber. Hadde jeg ikke tatt telefonen når det ringte, eller kun når det ringte fra nummer jeg har lagt inn,  så hadde jeg gått glipp av masse - spennende avtaler (potensielle kunder som ringer), headhuntere som skal høre om jeg er interessert i en spesiell jobb, forbindelser fra næringsliv og organisasjonsliv, venner og kolleger av familien min som har beskjeder osv. 

Anonymkode: 03779...38a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben min spenner seg over fem kontinenter, det er helt umulig for meg å logge av på den måten. Jeg blir utrolig frustrert av folk som sender melding og spør om de kan ringe - det hadde tatt kortere tid om de bare ringte. Passer det ikke, så ber jeg om å kunne ringe opp igjen på et senere tidspunkt, eventuelt lar jeg den gå til svareren.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser på at det er så mange som er redd for å ikke få viktig informasjon, at det er noe som haster, el.l.  Alle har vel mobiltelefon, slik at det går an å legge igjen en melding på svarer`n eller sende en sms med beskjed om at de må ringe tilbake?  Det er jo helt sykt at man skal måtte være tilgjengelig hele tiden, og før vi fikk mobiltelefoner var det en umulighet. Da jeg flyttet hjemmefra hadde jeg ikke egen telefon (fast-telefon) de første 6-7 årene, da var det kun mulig å få tak i meg på jobb. Og da jeg var barn var det faktisk en del som ikke hadde telefon i det hele tatt 😄

Anonymkode: 09f17...f21

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du vært heldig.

Jeg har hatt tre barn nå over en 30 års periode og det er ofte at de ringer fra venners telefon f.eks. Jeg har blitt oppringt fra sykehuset fordi broren min holdt på å dø. Jeg ble oppringt da faren min lå for døden og også da stefaren min hadde dødd, slik at jeg fikk vært med familien på sykehuset rett etterpå. Hadde jeg ikke tatt telefonen alle de gangene hadde jeg faktisk gått glipp av masse som hastet. Og dette var bare et lite knippe av situasjoner der jeg var glad jeg ble oppringt og at jeg tok telefonen. 

Det var en som nevnte at appen ikke funket, jeg vet ikke hvilken app som var ment, men jeg bruker 180 sin app og har aldri opplevd at nummeret med info om hvem som ringer, kommer opp. 

Ellers tar jeg heller aldri telefonen om det er markeds-ett-eller-annet eller selgere. 

Anonymkode: 5a11e...0a1

 

- da besteforelder døde var jeg i London

- da pappa ble alvorlig skadet bodde jeg på andre siden av landet, og hjemreise var først mulig om 8 timer. 

- da det var en hastesak med mannen var jeg i svømmebassenget for en times treningstur

- da en annen kjent trengte umiddelbar hjelp satt jeg i en times kundelunsj, og da må telefonen ligge lydløs i veska. 

- bare i natt hadde jeg 3 tapte anrop 

Jeg fatter ikke hvordan dere som vokter telefonen på denne måten lever? Det må jo være et veldig begrensende liv. 

Anonymkode: 4baa1...cbb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sprø av folk som ikke tar tlf. F.eks en dyrlege som jeg skulle ha tak i, etter å ha ringt 5 ganger i løpet av en dag så ringte hun tilbake. Hun trodde jeg var selger......... Nei jeg er ikke noe selger, men når jeg ringer så er mitt private nr koblet til jobben min. Men ta hintet. Jeg ringer ikke for gøy 5 ganger. 

Flere kunder tar ikke tlf. Men rørlegger har de bestilt. Jeg ringer fortsatt ikke for gøy... 

Hender jeg ringer andre ting i privat regi, men ofte tar ikke folk tlf, eller ringer tilbake. Til tross for at jeg legger igjen beskjed..

Tlf min er registrert på et firma, men det er fortatt min private og jobb tlf. Det er kun fordi jeg ikke skal måtte gå rundt med 2.Tlf i lomma. 

Bor forøvrig i en mindre by. Så ikke noe Oslo registrert nr...

Må nevne at det ikke er alle nr det går Ann å sende sms til. 

Anonymkode: 40e14...f01

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplever også at folk som har søkt på jobb i selskapet jeg jobber i ikke tar telefonen eller ringer tilbake når jeg forsøker å ringe for å sette opp et intervju. Da tenker jeg at de ikke er interessert og uansett ikke passer inn i selskapet. 

Anonymkode: 03779...38a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tamsi skrev:

Jeg tar alltid telefonen uansett nummer, og skjønner ikke at folk tør å la være. Av og til er det sykehuset som skal følge meg opp på noe. Det kan være sjefen, en kollega eller annet fra jobb, eventuelt angående en jobb jeg har søkt på. En eller annen avtale jeg har glemt. Venter på Norsk tipping også.

Er det ikke noe jeg gidder å bruke tid på sier jeg bare nei takk og legger på. Jeg blir faktisk litt stressa av å få sms, de kan se strenge ut. Folk er som regel blide på telefon, og man får sagt myye mer på kort tid.

Når sykehus, skole osv ringer, er det et lokalt nummer. De kjenner man igjen, de er også registrerte om man slår opp nummeret Da tar jeg telefonen, evt ringer opp igjen når det passer. 

Norsk tipping sitt nummer er lagra ;)

 

Anonymkode: d98d9...9b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg får ut av dette er at dere umulig kan ha særlig krevende jobber. Hadde jeg ikke tatt telefonen når det ringte, eller kun når det ringte fra nummer jeg har lagt inn,  så hadde jeg gått glipp av masse - spennende avtaler (potensielle kunder som ringer), headhuntere som skal høre om jeg er interessert i en spesiell jobb, forbindelser fra næringsliv og organisasjonsliv, venner og kolleger av familien min som har beskjeder osv. 

Anonymkode: 03779...38a

Ja, folk har forskjellige jobber og din jobb er ikke fasit for noe som helst. 

Anonymkode: b7f1e...6fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, folk har forskjellige jobber og din jobb er ikke fasit for noe som helst. 

Anonymkode: b7f1e...6fc

Har jeg sagt det?

Anonymkode: 03779...38a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar alltid telefonen mellom 07 - 18 pga. jobb. Etter dette tar jeg ikke ukjente telefoner med mindre jeg kjenner igjen navn eller nummer. Om det ringer på kvelden er det alltid selgere eller lignende.

Anonymkode: 52ae2...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så glad i lange samtaler på telefon, så jeg må innrømme at det er noen få jeg kun svarer dersom jeg kommer frem til at "Ok, i dag går det greit!". 

Det er imidlertid bare de to som ELSKER å prate i telefonen. De kunne pratet i timer, og det er alltid jeg som må avslutte samtalene, og føle meg ufin i det, uansett varighet. Siden jeg uansett ender opp med å føle meg avvisende har jeg etterhvert kommet frem til at jeg like gjerne kan ta den følelsen allerede i det de ringer. Får jeg dem til å sende melding istedenfor er det bedre. 

Ellers tar jeg alltid telefonen ja. Ukjent nr kan ha noe med barna å gjøre, og være viktig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stikk motsatt av ts! Jeg svarer alt og alle jeg. Er det jehovas vitner så får vi tatt en prat om det. Er det SV som ringer for å snakke om partiprogrammet så får vi skravla litt om det. Ringer de fra India med beskjed om at Microsoft computeren min har virus ja så skravler vi jaggu om det også. Jeg syntes bare det er artig egentlig. Det er selvfølgelig en haug med selgere/scammere som blir sure, men jeg tar ikke det så veldig personlig akkurat. Det blir litt krydder i hverdagen :) Om jeg er gjest hos andre eller noe annet åpenbart så svarer jeg selvfølgelig ikke telefonen av høflighet, men ringer som regel opp igjen så snart jeg får muligheten.  

Anonymkode: 8d109...0f4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...