Jump to content
Sign in to follow this  
Leo

Plantelys innendørs

Recommended Posts

Leo

Jeg er av en eller annen grunn fullstendig ute av stand til å ta til meg informasjon når det gjelder plantelys. Jeg har lest side opp og side ned, men jeg forstår fremdeles svært lite. Det hjelper altså ikke å be meg google! :ler: 

Uansett har jeg planer om å begynne og så utover i høst- og vintermånedene og da trenger jeg ekstra lys. Området som skal dekkes er en bred vinduskarm på ca. 50x100 cm. Det er altså noe naturlig lys der, men ikke på langt nær nok for småplanter i de mørkeste månedene. 

Spørsmålet mitt da er om dette vekstlyspanelet kan egne seg og i så fall hvor langt over plantene det bør henge? 

Vekstlyspanel.jpg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har ingen erfaring med LED-plantebelysning, men lysstoffrør er det vanlig å henge ca 10 cm over plantetoppene, for maksimal utnyttelse av lyset. Dette er ikke eksakt vitenskap, og det at du i det hele tatt har en ekstra lyskilde, vil gjøre underverker i forhold til ingenting.

Anonymkode: fe3f0...3e3

Leo
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen erfaring med LED-plantebelysning, men lysstoffrør er det vanlig å henge ca 10 cm over plantetoppene, for maksimal utnyttelse av lyset. Dette er ikke eksakt vitenskap, og det at du i det hele tatt har en ekstra lyskilde, vil gjøre underverker i forhold til ingenting.

Takk for svar! Lysrør funger vel egentlig helt greit, men siden jeg ikke forstår en dritt av dette tør jeg ikke å ta sjansen. Litt av tanken er også at jeg skal slippe å tukle med masse oppheng og at jeg evt. kan bruke armaturet ute i drivhuset senere siden det er merket IP65. Har sendt en mail til butikken nå så får vi høre om de har noe å si og evt. hva. (Det er uansett en grei måte å sjekke servicenivået på :ler: )

AnonymBruker

Jeg ville ta spesifikasjonene med en klype salt. Å få 600W ut av en dings som bruker 150W er nokså revolusjonerende. Jeg stusser også litt over oppgitt levetid. Det er vanlig at LED-lamper har levetid på rundt 25.000 timer, så det dobbelte er muligens optimistisk.

Leo
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ta spesifikasjonene med en klype salt. Å få 600W ut av en dings som bruker 150W er nokså revolusjonerende. Jeg stusser også litt over oppgitt levetid. Det er vanlig at LED-lamper har levetid på rundt 25.000 timer, så det dobbelte er muligens optimistisk.

Takk for innspill! :) Når skjønner du kanskje hvorfor jeg er forvirret? :ler: Spesifikasjonene spriker mildt sagt både hit og dit hos de forskjellige leverandørene. Her vil jeg tro at de mener at et forbruk 150W gir tilsvarende mye lys som en tradisjonell lampe på 600W ville ha gitt. Dette er nemlig en ikke helt uvanlig måte å gjøre det på. 

Levetid på 50.000 timer ser jeg det er flere som oppgir på LED-vekstlys, men det vil jo uansett variere (Tror kanskje det er fordi disse lampene gjerne er utstyrt med kjølevifter, men jeg vet ikke). Lyser den i 10.000 timer dekker den uansett behovet mitt i ca. ti år. 

Frøkensina

Jeg har også tenkt på å skaffe meg plantelys og er mildt sagt forvirret 😅 Vil derfor følge denne tråden og håper flere kan bidra med erfaringer. Lurer også på om det finnes noen på noe slags bordstativ så man slipper å borre et system i taket å henge fra? 

Annonse

Leo
4 minutter siden, Frøkensina skrev:

Jeg har også tenkt på å skaffe meg plantelys og er mildt sagt forvirret 😅 Vil derfor følge denne tråden og håper flere kan bidra med erfaringer. Lurer også på om det finnes noen på noe slags bordstativ så man slipper å borre et system i taket å henge fra? 

Jeg har i aller høyeste grad googlet, så jeg er godt orientert i markedet vil jeg si! :ler:  Imidlertid har jeg funnet ut at de blir litt for små til mitt bruk (Tror jeg da...), men Garden Living har bl.a. forskjellige typer stativ med dertil egnet plantelys. 

Frøkensina
3 minutter siden, Leo skrev:

Jeg har i aller høyeste grad googlet, så jeg er godt orientert i markedet vil jeg si! :ler:  Imidlertid har jeg funnet ut at de blir litt for små til mitt bruk (Tror jeg da...), men Garden Living har bl.a. forskjellige typer stativ med dertil egnet plantelys. 

Takk! :blomst: Så bra, jeg har ikke så mye tålmodighet med akkurat plantelysgoogling for jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter :ler: I tillegg blir jeg skeptisk til LED som plantelys (helt grunnløst sikkert og basert på at jeg hater mange LEDlys som blender og sprer seg ulikt andre lys). Men samtidig så er jo LED kalde, da trengs det vel ikke noen kjøling?

AnonymBruker

Jeg har plantelys fra ikea. Ser ikke ut som at de selger den typen jeg har lenger, men jeg fant denne: https://www.ikea.com/dk/da/p/vaexer-led-paere-til-dyrkning-par30-e27-60317483/. Vil tro den fungerer helt fint. Det er ikke vanskelig å få til, og selv om det kanskje er en bestemt høyde som fungerer aller best, vil jo planten ha godt av det så lenge den får noe av lyset på seg.

Det som er viktig å huske på er at lyset ikke skal stå på hele tiden, fordi planten også må ha det mørkt. Jeg pleier å sette på mitt før jeg drar på jobb og lar det stå på til rundt 18.

Anonymkode: 2e130...7e3