Gå til innhold

Å være vernepleier, er det virkelig så big deal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er en uting å så tvil om kollegers kompetanse. At du har en annen kompetanse enn deres gjør ikke deg nødvendigvis mindre egnet til å gjøre jobben. I mange tilfeller er det heldig å ha flere yrkesgrupper med ulik og komplementær kompetanse på arbeidsplassen. 
Høres ut som om de har litt mindreverdighetskomplekser.

Anonymkode: dcf6a...25d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sosionom er jo ingen klinisk utdanning, så det er jo mye relatert til det å jobbe med mennesker du ikke vil ha i din utdanning. Du vil f.eks ikke ha utdanning i å forstå sammenhengen mellom sykdom (somatisk eller psyksik) og hvordan dette gir seg utslag i oppførsel, hvilke tiltak som da må settes i verk og hvordan tiltakene kan bedre eller forverre pasienten/brukerens situasjon. Du har ingen kunnskap om medisiner og hvordan det påvirker mennesket som tar dem (både virkning/bivirkning), eller hvordan miljøarbeid kan brukes terapeutisk. Du er heller ikke autorisert helsepersonell. Så selv om begge utdanningene er viktige, er det stor forskjell på kompetansen de gir. Jeg er ftr ikke vernepleier selv. 

Anonymkode: 1b3fa...ca0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt på siden av HI, men dette er tull! Sosionomer jobber i skole, på somatisk sykehus, i Rusbehandling Både kommunalt og spesialisthelsetjenesten, i psykisk helsevern Både kommunalt og i spesialisthelsetjenesten, i barnevern, i private bedrifter med personalarbeid, familievernkontor, asylmottak, flyktningtjenesten, PPT, boliger for psykisk utviklingshemmede osv. 

De jobber både individuelt og i grupper. 
Mange har videreutdanninger i psykisk helse, familieterapi, gruppebehandling osv. 
 

Du finner nesten ingen sosionomer på NAV. 
Du får ikke jobb som pedagog nei, men det får du heller ikke som vernepleier.. 

Du får heller ikke jobb som lege dersom du er utdannet advokat 🤪

Anonymkode: c0eb8...f52

Oj du misforstår meg! Jeg mente ikke at sosionomer ikke er viktige eller gjør en god jobb. (Har ingen av yrkene nevnt her selv). Men jeg har to gode venninner som er sosionomer, og begge har snakket om at det kan være vanskelig å få stillinger hvor det ikke søkes konkret etter sosionom. Mange ønsker, som Ts, å jobbe på en bolig for utviklingshemmede. Andre vil jobbe i miljøet på psykiatrisk sykehus, barnehage eller andre steder. Men kan ha vanskelig med å få jobb, fordi de får beskjed om at utdannelsen mangler ditt og datt. Det er jo ikke en klinisk utdannelse, og mangler feks pedagogikk som nevn. De er heller ikke helsepersonell. Selvfølgelig, alle lærer jo etterhvert i jobben de gjør. Men var det å få seg jobb i utgangspunktet jeg sa kunne være vanskelig.

Anonymkode: 63281...e66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville før vert sosionom enn vpl. Jeg har ingen interesse for utviklingshemming, så og om de vil skryte på seg å være best på det, javel - fint for de. Heldigvis er vi forskjellig. 

Anonymkode: 5764f...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville før vert sosionom enn vpl. Jeg har ingen interesse for utviklingshemming, så og om de vil skryte på seg å være best på det, javel - fint for de. Heldigvis er vi forskjellig. 

Anonymkode: 5764f...526

Skryte på seg? Vernepleierutdanningen er et direkte resultat av behovet for profesjonalisert personell i arbeid me psykisk utviklingshemmede. Det er ren fakta, og det er bare å se på studieplaner for utdanningene. Det er ikke noe noen trenger å skryte på seg. Så fint at du vet hva du helst vil, det gjelder forhåpentligvis flertallet av oss. 

Anonymkode: 65ff2...1f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skryte på seg? Vernepleierutdanningen er et direkte resultat av behovet for profesjonalisert personell i arbeid me psykisk utviklingshemmede. Det er ren fakta, og det er bare å se på studieplaner for utdanningene. Det er ikke noe noen trenger å skryte på seg. Så fint at du vet hva du helst vil, det gjelder forhåpentligvis flertallet av oss. 

Anonymkode: 65ff2...1f7

Det er ikke jeg som uttrykker det, det var HI. Jeg jobber med helt noe annet. Kjenner studieplanen til begge retninger, og det er jo to ulike profesjoner. Hvorfor noen vpl vil hevde seg på bekostning av en annen profesjon forstår ikke jeg. Er det «kult» å være best i utviklingshemming? Så kult at man må presisere det ovenfor en annen profesjon? Tilsvarende spl som hevder seg over vpl - i somatikk (og generelt)? Det er uforståelig for meg, og vitner om komplekser. 

Anonymkode: 5764f...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

Sosionomer lærer faktisk ikke så mye om NAV. Og det vi lærer er egentlig ikke så relevant i den faktiske yrkesutøvelsen på NAV kontoret. 

Anonymkode: 08f88...ec0

Dette stemmer vel ikke helt. Jeg går førsteåret på sosialt arbeid nå, og alt vi har lært til nå er ekstremt viktig for yrkesutøvelsen på NAV-kontorene. Har nettopp skrevet en oppgave hvor vi knyttet pensum til et intervju med sosionomer på NAV. De jeg snakket med der sa at de får bruk for så godt som alt de har lært på skolen i jobben sin.

Anonymkode: f2e28...736

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Vernepleiestudiet er vel egentlig hverken eller. Det er litt av alt, og mye av ingenting. En kamerat av meg som studerte noe helt annet enn et helsefag, tok to eksamener eller innleveringer for en venn som studerte vernepleie. Uten å ha lest så mye som en eneste setning av pensum skrev han disse oppgavene og fikk A på begge to. Haha Da sier det seg selv at det virkelig ikke er et krevende studie. Det består stort sett av selvfølgeligheter. 

Anonymkode: 6f8a3...2ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

 Vernepleiestudiet er vel egentlig hverken eller. Det er litt av alt, og mye av ingenting. En kamerat av meg som studerte noe helt annet enn et helsefag, tok to eksamener eller innleveringer for en venn som studerte vernepleie. Uten å ha lest så mye som en eneste setning av pensum skrev han disse oppgavene og fikk A på begge to. Haha Da sier det seg selv at det virkelig ikke er et krevende studie. Det består stort sett av selvfølgeligheter. 

Anonymkode: 6f8a3...2ff

Selv om det er en del selvfølgeligheter, betyr det ikke at man ikke må henvise til kilder fra pensum.

Anonymkode: 330ed...003

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vernepleier selv, i en familie med mange sykepleiere. Får stadig vekk høre hvor mye bedre det er å være sykepleier, uten at de helt klarer å fortelle meg hvorfor. Jeg og kusina mi som er sykepleier søkte faktisk på samme stilling - og jeg fikk den som vernepleier. 
 

Jeg skulle derimot ønske at vi hadde lært mer om fysiske utfordringer og somatisk sykdom. Jeg gikk helse og sosial på vgs, og så rett på påbygg uten å gå lærling. Vi gikk mer i dybden på ting på videregående. Eneste er at vi lærte å katerisere og sette sprøyter på vpl utdanningen.

Anonymkode: e67cb...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av en eller annen grunn er veldig mange vernepleiere og spesielt de som har blitt vernepleier i voksen alder som er voldsomt høye på seg selv.

Anonymkode: 34341...cc3

Vel dette er sosionomer i et nøtteskall synes jeg. 

Anonymkode: cac8f...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

 Vernepleiestudiet er vel egentlig hverken eller. Det er litt av alt, og mye av ingenting. En kamerat av meg som studerte noe helt annet enn et helsefag, tok to eksamener eller innleveringer for en venn som studerte vernepleie. Uten å ha lest så mye som en eneste setning av pensum skrev han disse oppgavene og fikk A på begge to. Haha Da sier det seg selv at det virkelig ikke er et krevende studie. Det består stort sett av selvfølgeligheter. 

Anonymkode: 6f8a3...2ff

Jeg håper du varslet om dette??

Anonymkode: f2e28...736

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Vernepleiestudiet er vel egentlig hverken eller. Det er litt av alt, og mye av ingenting. En kamerat av meg som studerte noe helt annet enn et helsefag, tok to eksamener eller innleveringer for en venn som studerte vernepleie. Uten å ha lest så mye som en eneste setning av pensum skrev han disse oppgavene og fikk A på begge to. Haha Da sier det seg selv at det virkelig ikke er et krevende studie. Det består stort sett av selvfølgeligheter. 

Anonymkode: 6f8a3...2ff

Dette tror jeg for det første ikke på. For det andre, hvis det stemmer, håper jeg du meldte det inn. 
 

For å svare på Hi sitt innlegg. Etter 10 år i helsevesenet så kan jeg bekrefte at jeg mange ganger har møtt på fagpersoner som virker til å ha et behov for å markere seg og være «bedre» enn andre. Spesielt har dette vært sykepleiere som degraderer vernepleiere. Tror allikevel det er personavhengig og ikke profesjonsavhengig. Uansett trist at noen har dette behovet. Vi har alle forskjellige spesialiteter og burde klare å se at alle har sitt å bidra med og dra nytte av hverandres kunnskap. Sykepleiere er bedre på noen områder, sosionomer og vernepleiere på andre. Heldigvis jobber jeg selv på en avdeling hvor det jobbes tverrfaglig, og hvor til og med leger og psykologer kommer til oss «på gulvet» for å få synspunkter og innspill. 

Anonymkode: ea7c6...047

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet med utviklingshemmede i over tyve år, og for ca 10 år siden tok jeg vernepleier-utdanning. Jeg har fortsatt med å jobbe "på gølvet" da det er målrettet miljøarbeid i praksis jeg trives best med. Tror ikke jeg ble en bedre miljøarbeider pga utdanning, men argumentene mine fikk mer tyngde 😉  I det daglige arbeidet med mennesker så er personlig egnethet og genuin interesse det viktigste, og blant mine flinkeste kollegaer finnes det også noen ufaglærte.  På min arbeidsplass er det heldigvis ikke "kriging" mellom ulike profesjoner, alle deler erfaringer og kunnskap med hverandre. Det viktigste er ikke hva slags vitnemål du kan vise frem, men hva du får til i praksis 😊 (og jeg har kjent vernepleiere som ikke har vært flinke på det området også...). 

Anonymkode: 673e7...0b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg heller jobb innen barnevernfeltet. Langt mer komplekse problemstillinger og med utsikter til master. 

Anonymkode: fc363...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...