Gå til innhold

Å være vernepleier, er det virkelig så big deal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er sosionom, får titt og stadig høre fra kollegaer (2-3stk) og andre som er vernepleiere i godt voksen alder. At det jeg er utdannet som egentlig ikke teller i det yrket, fordi en ikke har lært så mye m utviklingshemming. Orker ikke skyte så mye tilbake til disse for å unngå bråk.

 

Men er det virkelig slik, at en nærmest har doktorgrad innen tema psykiskutviklingshemming? Har jobbet med dette i noen år og ser ikke alltid så stor forskjell på hverken kunnskap eller hvor flink enkelte er etter hvilken utdanning de har. Men så er ikke jeg noen vernepleier.

Anonymkode: c25dd...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vpl selv. Vi lærte ikke så mye om utviklingshemming på studiet, men vi ble drilla i atferdsanalyse, og der har vi en god kompetanse, som er viktig i arbeidet med utviklingshemmede.

Anonymkode: 1a526...bd2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har en del om utviklingshemming, miljøarbeid/miljøterapi og atferd.  Og den kompetansen mangler i stor grad i mange av boligene.

Kilde: https://www.fo.no/nyhetsarkiv/ny-rapport-norge-mangler-mer-enn-20-000-vernepleiere-article7800-28.html

 

Vi hadde ellers mye fokus på syndromlære, og hvordan kommunikasjon kan foregå ikke-verbalt, smerteuttrykk og forflytningslære. Og selvsagt det helsefaglige fokuset som i arbeid med mange psykisk utviklingshemmede, er veldig viktig. En sosionom kan ikke legge ned sonde for eksempel, det gjør jeg på min arbeidsplass. 

Anonymkode: 65ff2...1f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosionomer kan ha litt problemer overalt virker det som. De mangler mye i utdannelsen for å jobbe med mennesker «utenfor nav-kontoret». Vet om ei som jobber i barnehage, men har problemer med å få fast jobb fordi utdannelsen mangler pedagogikk feks. 

Anonymkode: 63281...e66

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sosionomer kan ha litt problemer overalt virker det som. De mangler mye i utdannelsen for å jobbe med mennesker «utenfor nav-kontoret». Vet om ei som jobber i barnehage, men har problemer med å få fast jobb fordi utdannelsen mangler pedagogikk feks. 

Anonymkode: 63281...e66

Sosionomer lærer faktisk ikke så mye om NAV. Og det vi lærer er egentlig ikke så relevant i den faktiske yrkesutøvelsen på NAV kontoret. 

Anonymkode: 08f88...ec0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men vernepleie og sosialt arbeid er jo ikke samme studie, dere skal jo kunne forskjellige ting. Da jeg gikk på skolen så hadde vi en oppgave som var sammen med barnevern, sosionomer og vernepleiere, der vi var en av hver på en gruppe. Det var en veldig bra sammensetning. 

At de skryter om hva de kan er jo litt spesielt. Men dette er personavhengig og ikke vernepleiere generelt bare så det er sagt.

Jeg har en sosionom, to vernepleier og to sykepleiere i min nærmeste familie (kjernefamilien pluss partnere). Så jeg føler meg ikke truet av de andre yrkesgruppene akkurat, men synes det er fascinerende å se hvordan vi faktisk utfyller hverandre på mange punkt. Selv vi som er vernepleiere som har studert på to forskjellige skoler. 

Anonymkode: e8a09...75b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er sosionom, får titt og stadig høre fra kollegaer (2-3stk) og andre som er vernepleiere i godt voksen alder. At det jeg er utdannet som egentlig ikke teller i det yrket, fordi en ikke har lært så mye m utviklingshemming. Orker ikke skyte så mye tilbake til disse for å unngå bråk.

 

Men er det virkelig slik, at en nærmest har doktorgrad innen tema psykiskutviklingshemming? Har jobbet med dette i noen år og ser ikke alltid så stor forskjell på hverken kunnskap eller hvor flink enkelte er etter hvilken utdanning de har. Men så er ikke jeg noen vernepleier.

Anonymkode: c25dd...7e2

Vernepleiere har litt mer i pensum enn sosionomer med tanke på atferdsanalyse, presisjonslæring og generelt arbeid med utviklingshemmede, men sosionomene kan jo lære mer de også, både med lesing og praksis.  Utviklingshemmede er såpass forskjellige at ingen personell egentlig kan alt de trenger. Mye læres i arbeidssituasjonen. Sosionomene har andre spisskompetanser, kanskje de vet mer om systemet? 

Utviklingshemming er rett og slett at brukeren mangler vesentlige ferdigheter, og her kommer personalet inn med praktisk hjelp eller trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sosionomer kan ha litt problemer overalt virker det som. De mangler mye i utdannelsen for å jobbe med mennesker «utenfor nav-kontoret». Vet om ei som jobber i barnehage, men har problemer med å få fast jobb fordi utdannelsen mangler pedagogikk feks. 

Anonymkode: 63281...e66

Vernepleier har en del pedagogikk, og det er viktig, men jeg er usikker på om denne grunnleggende boka er pensum. Gratis nedlastbar, og skrevet av sjefen over alle sjefer innenfor atferdanalyse: 

 The Technology of Teaching - B. F. Skinner Foundation

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sosionomer kan ha litt problemer overalt virker det som. De mangler mye i utdannelsen for å jobbe med mennesker «utenfor nav-kontoret». Vet om ei som jobber i barnehage, men har problemer med å få fast jobb fordi utdannelsen mangler pedagogikk feks. 

Anonymkode: 63281...e66

Helt på siden av HI, men dette er tull! Sosionomer jobber i skole, på somatisk sykehus, i Rusbehandling Både kommunalt og spesialisthelsetjenesten, i psykisk helsevern Både kommunalt og i spesialisthelsetjenesten, i barnevern, i private bedrifter med personalarbeid, familievernkontor, asylmottak, flyktningtjenesten, PPT, boliger for psykisk utviklingshemmede osv. 

De jobber både individuelt og i grupper. 
Mange har videreutdanninger i psykisk helse, familieterapi, gruppebehandling osv. 
 

Du finner nesten ingen sosionomer på NAV. 
Du får ikke jobb som pedagog nei, men det får du heller ikke som vernepleier.. 

Du får heller ikke jobb som lege dersom du er utdannet advokat 🤪

Anonymkode: c0eb8...f52

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Doktorgrad i psykisk utviklingshemming"? 🤣 Det er i hvertfall ikke min oppfatning. Studerer vernepleie nå, og syns det har vært mer fokus på jus, sykdomslære og anatomi, og ekstreeemt mye fokus på atferdsanalyse. Et bredt spekter, og utrolig spennende!

Anonymkode: 9dda6...c66

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn er veldig mange vernepleiere og spesielt de som har blitt vernepleier i voksen alder som er voldsomt høye på seg selv.

Anonymkode: 34341...cc3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollegaen din høres helt rare ut.

Jeg jobber i ett tverrfaglig team eneste vernepleier og sykepleier er prioritert for er grunnet muligheten til å sette depot og legge medisiner. 

Sjefen er sosionom.

Anonymkode: f18ea...bd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel bare personligheten til disse damene som gjør seg gjeldende. Min svigermor la ikke skjul på at hun selv mente hun var toppen av kransekaka; hun var utdannet hjelpepleier, og hadde beviset på dette hengende på veggen så alle kunne se. Hun la heller ikke skjul på at hun mente min utdannelse, eller i det hele tatt NOE av det jeg gjorde, ikke var noe tess. 
Giftige mennesker finnes i alle yrkesgrupper.

Anonymkode: 9b1ce...672

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de har en del om utviklingshemming, miljøarbeid/miljøterapi og atferd.  Og den kompetansen mangler i stor grad i mange av boligene.

Kilde: https://www.fo.no/nyhetsarkiv/ny-rapport-norge-mangler-mer-enn-20-000-vernepleiere-article7800-28.html

 

Vi hadde ellers mye fokus på syndromlære, og hvordan kommunikasjon kan foregå ikke-verbalt, smerteuttrykk og forflytningslære. Og selvsagt det helsefaglige fokuset som i arbeid med mange psykisk utviklingshemmede, er veldig viktig. En sosionom kan ikke legge ned sonde for eksempel, det gjør jeg på min arbeidsplass. 

Anonymkode: 65ff2...1f7

Når jeg gikk sosionom studie så fikk vi fortalt at vi hadde 2\3 samme studie som vernepleierne, så forskjellen kan nok ikke være så stor. OG jeg synes det aller meste jeg lærte var nogså basic og ofte noe urelatert mye av det en møter i virkeligheten. Samtidig er også utviklingshemmede vilt forskjellige individer, selv med samme diagnose og underdiagnose kan to individer være meget ulik.

 

Så ja min teori er at voksne folk som utdanner seg til vernepleiere automatisk går opp til vp i jobb sammenheng.

Anonymkode: c25dd...7e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kollegaen din høres helt rare ut.

Jeg jobber i ett tverrfaglig team eneste vernepleier og sykepleier er prioritert for er grunnet muligheten til å sette depot og legge medisiner. 

Sjefen er sosionom.

Anonymkode: f18ea...bd9

Viktig poeng. Vernepleiere (og sykepleiere) er verna, fordi de aller fleste enheter trenger å ha minst en som har lovlig rett til å legge medisiner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er nyutdannet vernepleier, ser ikke på min utdannelse som noe bedre/viktigere enn sosionom. Men det er jo to forskjellige utdannelser, så er vel forskjellige spisskompetanser begge veier. 🤷‍♀️ Den flinkeste miljøterapeuten hos oss (syns jeg) er utdannet sosionom. Vi jobber ikke med utviklingshemmede da, men barnevern.

Anonymkode: b052b...355

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nyutdannet vernepleier, ser ikke på min utdannelse som noe bedre/viktigere enn sosionom. Men det er jo to forskjellige utdannelser, så er vel forskjellige spisskompetanser begge veier. 🤷‍♀️ Den flinkeste miljøterapeuten hos oss (syns jeg) er utdannet sosionom. Vi jobber ikke med utviklingshemmede da, men barnevern.

Anonymkode: b052b...355

Meg igjen! Vernepleierutdanning var ikke et veldig krevende studie og ikke tjener man hodt av det heller, så big deal vil jeg ikke kalle det 🙈

Anonymkode: b052b...355

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vernepleiere får igjen høre av sykepleiere at de ikke har like god medisinsk kompetanse og somatiske kunnskape som dem, så det er litt merkelig. Et slags hiarki? Folk har forskjellige arbeidsområder og fagfelt. Selv er jeg hjelpepleier og får ikke fullmakt til det samme som sykepleiere og vernepleiere. Sånn er det bare og ingen er best. Mange sosinomer, ergoterapeuter og barnevernspedagoger jobber i bofelleskap

Anonymkode: 98933...aea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sosionomer kan ha litt problemer overalt virker det som. De mangler mye i utdannelsen for å jobbe med mennesker «utenfor nav-kontoret». Vet om ei som jobber i barnehage, men har problemer med å få fast jobb fordi utdannelsen mangler pedagogikk feks. 

Anonymkode: 63281...e66

Dette skyldes krav fra kommunen om at en viss prosent av barnehagepersonellet skal ha pedagogikk. Sosionomene er ikke dårligere, men de har vel ikke slike særfordeler som enkelte andre yrkesgrupper har pga særskilte krav fra det offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...