Gå til innhold

Å være vernepleier, er det virkelig så big deal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er sosionom, får titt og stadig høre fra kollegaer (2-3stk) og andre som er vernepleiere i godt voksen alder. At det jeg er utdannet som egentlig ikke teller i det yrket, fordi en ikke har lært så mye m utviklingshemming. Orker ikke skyte så mye tilbake til disse for å unngå bråk.

 

Men er det virkelig slik, at en nærmest har doktorgrad innen tema psykiskutviklingshemming? Har jobbet med dette i noen år og ser ikke alltid så stor forskjell på hverken kunnskap eller hvor flink enkelte er etter hvilken utdanning de har. Men så er ikke jeg noen vernepleier.

Anonymkode: c25dd...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vpl selv. Vi lærte ikke så mye om utviklingshemming på studiet, men vi ble drilla i atferdsanalyse, og der har vi en god kompetanse, som er viktig i arbeidet med utviklingshemmede.

Anonymkode: 1a526...bd2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har en del om utviklingshemming, miljøarbeid/miljøterapi og atferd.  Og den kompetansen mangler i stor grad i mange av boligene.

Kilde: https://www.fo.no/nyhetsarkiv/ny-rapport-norge-mangler-mer-enn-20-000-vernepleiere-article7800-28.html

 

Vi hadde ellers mye fokus på syndromlære, og hvordan kommunikasjon kan foregå ikke-verbalt, smerteuttrykk og forflytningslære. Og selvsagt det helsefaglige fokuset som i arbeid med mange psykisk utviklingshemmede, er veldig viktig. En sosionom kan ikke legge ned sonde for eksempel, det gjør jeg på min arbeidsplass. 

Anonymkode: 65ff2...1f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosionomer kan ha litt problemer overalt virker det som. De mangler mye i utdannelsen for å jobbe med mennesker «utenfor nav-kontoret». Vet om ei som jobber i barnehage, men har problemer med å få fast jobb fordi utdannelsen mangler pedagogikk feks. 

Anonymkode: 63281...e66

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider