Jump to content
Sign in to follow this  
MiniMjau

Loungegardiner (hotellgardiner)

Recommended Posts

MiniMjau

Jeg skal montere takskinner og henge opp lange tunge "hotellgardiner" på soverommet mitt.

Vinduet er 140x140. Normal takhøyde, 240. Fra vinduet og inn til ene veggen er det 60 cm. Fra andre siden av vinduet er det noe over 2m til veggen. 

Jeg ser for meg at de 60cm der er dekket av gardin, i tillegg må gardinen være så bred at jeg må kunne dra for gardinen såklart.

Bør jeg da la den andre gardinhøyden gå 60cm utenfor vinduet på andre siden også, eller er asymmetri også fint?

Noen som har tips? 🙂

20200915_184033.jpg

Edited by MiniMjau
Tegning

Fortsetter under...

MiniMjau

La til en tegning.

silkestrå

Vi har ca samme plassering av vinduet og har valgt å ha asymmetri. Jeg var litt skeptisk til det i starten, men når det endelig var på plass synes jeg det ble riktig fint. For å få litt symmetri i asymmetrien har vi valgt å la skinnen gå like langt ut på begge sider, dvs, i ditt eksempel, 60cm ut fra vinduet på begge sider.

Edit:

Jeg leste litt raskt og misforstod kanskje litt. Vi vurderte å la gardinene dekke hele veggen, også delen på 2 meter, men valgte å gå for løsningen jeg har beskrevet over i stedet. Det er derfor jeg ser på dette som asymmetri. Men mer konkret svar på spørsmålet ditt er at i ditt tilfelle ville jeg kjørt symmetri med 60cm på hver side av vinduet (slik vi har gjort).

Edited by silkestrå

MiniMjau
1 time siden, silkestrå skrev:

Vi har ca samme plassering av vinduet og har valgt å ha asymmetri. Jeg var litt skeptisk til det i starten, men når det endelig var på plass synes jeg det ble riktig fint. For å få litt symmetri i asymmetrien har vi valgt å la skinnen gå like langt ut på begge sider, dvs, i ditt eksempel, 60cm ut fra vinduet på begge sider.

Edit:

Jeg leste litt raskt og misforstod kanskje litt. Vi vurderte å la gardinene dekke hele veggen, også delen på 2 meter, men valgte å gå for løsningen jeg har beskrevet over i stedet. Det er derfor jeg ser på dette som asymmetri. Men mer konkret svar på spørsmålet ditt er at i ditt tilfelle ville jeg kjørt symmetri med 60cm på hver side av vinduet (slik vi har gjort).

Takk! Fant dere brede nok gardiner, eller måtte du sy/Få sydd?

Hasselnøtter

Jeg ville absolutt gått for symmetri. :)

MiniMjau

Da har jeg handlet inn og skal montere idag. Hun på gardinbutikken synes det hørtes veldig rart ut at det skulle være så mye gardin. Skjønte ikke hvorfor gardinene ikke bare kunne passe akkurat på vinduet? Ja, men sånn skal det være, sa jeg. 😂 

Annonse

silkestrå
På 17.9.2020 den 7.23, MiniMjau skrev:

Da har jeg handlet inn og skal montere idag. Hun på gardinbutikken synes det hørtes veldig rart ut at det skulle være så mye gardin. Skjønte ikke hvorfor gardinene ikke bare kunne passe akkurat på vinduet? Ja, men sånn skal det være, sa jeg. 😂 

Så spennende! Håper du ble fornøyd 🙂