Jump to content
AnonymBruker

Gruuusomt vondt å sette inn spiral 😭😭

Recommended Posts

AnonymBruker
10 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er derimot ikke normalt, når det er mer enn 1,5 år siden du fødte. Du bør ta opp dette med gynekolog. 

Ja jeg fortalte til henne at det også gjør vondt ved sex. Da sa hun at jeg nok bare reagerer litt ekstra, med tanke på at det er så vondt 🙈 5 uker etter fødsel i fjor, fikk jeg igjen menstruasjon. Så da satt jeg inn ob. Fra den menstruasjonen var ferdig, så begynte det å lukte helt forferdelig når jeg tissa. Når jeg hadde gått med det sånn i 2 måneder, dro jeg på legevakt å fikk konstantert urinveisinfeksjon. Etter antibiotika så holdt lukta seg borte, frem til jeg fikk neste menstruasjon. Men én stund etter har jeg også tatt urinprøve som var normal, tross lukt hver dag. Og jeg har ikke klamydia eller andre kjønnssykdommer. 

Kanskje jeg satt inn ob for kjapt etter fødsel, som laga litt trøbbel der inne. Jeg vet det hvertfall var menstruasjon og ikke renselse. For det var opphold med blødning 1 uke, for så å blø veldig kraftig og hadde blødning 2 uker, og fikk da mensen igjen etter 1 måned 🤔

Men har tatt opp den lukta hos legen flere ganger. Uten å finne ut hvorfor det er sånn. 🤔

Anonymkode: 94c30...ac6

Fortsetter under...

AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Så unødvendig å skremme folk siden opplevelsen åpenbart kan være ganske forskjellig. Jeg har satt inn spiral to ganger, aldri født. Synes ikke det var vondt. 

Anonymkode: ad177...244

Unødvendig å skremme? 
Det er faktisk veldig viktig å vite at dette kan være svært smertefullt, jeg har født to barn, fjerna mandlene i voksen alder (helt sykt smertefullt etterpå) og dette tar kaka. Man kan be om bedøvelse. Hadde jeg visst hvordan det var så hadde jeg insistert på det. Følte meg traumatisert og holdt på å besvime, og knep instinktivt igjen så hardt at legen mista taket i spiralen. Heldigvis satt den der den skulle, tok ultralyd etterpå for å sjekke..
Papiret jeg lå på var gjennomvått av svette. 

Hadde tatt to Paracet og to Ibux på forhånd. Har høy smerteterskel.

Som vi ser her er det store forskjeller, noen kjenner bare mildt ubehag, men greit å vite at for noen er det ubeskrivelig. Det sa også gynekologen til meg etterpå. Noen kvinner føler nesten ingenting, mens andre, inkludert henne selv, opplever det som meg, intenst smertefullt 

Anonymkode: dada1...9db

AnonymBruker

I tillegg vil jeg tilføye at dette ikke handler om at noen takler smerte bedre enn andre, legen forklarte at det bare ER mer vondt for noen uten av de vet hvorfor. Så de som synes det går helt greit har altså ikke slike smerter som de som får veldig vondt. 

Anonymkode: dada1...9db

gakk

Jeg måtte sette meg på fortauet og bestille taxi hjem etterpå, hadde så vondt, klarte ikke gå. Etter det fulgte 6 måneder med konstant smerte da kroppen min prøvde å støte den ut, og deretter mange år med veldig sterke blødninger. Jeg hadde ingen anelse om at det kunne bli slik. Ekkelt og skummelt! 😵

AnonymBruker

Har brukt spiral i 20 år. 
Det er ikke smertefullt, det er litt ubehagelig. Og går fort over. Det er min erfaring. Jeg går til sjekk hos gynekolog årlig i tillegg. 

Det er kjempeviktig å ta celleprøver jevnlig. 
#sjekkdeg

Anonymkode: ab64f...871

AnonymBruker

Jeg har ikke født barn. 

Jeg fikk satt inn spiral for noen år siden. Og innsettingen gjorde ikke vondt. 

Men spiralen førte til at jeg småblødde mer eller mindre hver eneste dag i månedsvis. Ikke holdbart. Så den måtte ut igjen. 

Å ta den ut var sykt vondt. Trodde jeg skulle svime av, og ble kvalm av smertene. 

Anonymkode: 9e3ab...894

Annonse

Bøtteballetten

Syntes ikke det var spesielt vondt hverken å sette inn eller ta ut. Det var som smerter ved mens.

Skogkløver

Jeg svimte av og ble sykemeldt nesten 2 uker på grunn av smerter etter innsetting, brukte først noen dager egenmelding. Ble hastehenvist til ultralyd for å sjekke om den satt rett samtidig som jeg fikk sterke smertestillende😂🙈

Min søster derimot kjente ikke at de satt inn spiralen en gang. Folk er forskjellig 🤷‍♀️ 

AnonymBruker

Jeg syns ikke det var spesielt vondt å sette den inn, men jeg hadde ganske plagsomme smerter i underlivet i et par uker etterpå. Jeg holdt på å gå tilbake og be om å få tatt den ut igjen.

Anonymkode: c4937...1ff

AnonymBruker

Kunne fått kodeinbasert smertestillende, samt beroligende føre.  En dag før kunne jeg hentet et en stikkpille som skulle vide ut og en som skulle bedøve...men trakk meg...livredd.  Skulle ønske man kunne fått narkose. Går på cerazette nå og håper jeg slipper blødninger. 

Anonymkode: c1f6a...4a3

AnonymBruker

Kjente ingenting da jeg satt inn spiral, og da mener jeg, ingenting? Det var 3 mnd etter fødselen, så kanskje derfor? 

Anonymkode: 80cf4...8d4

AnonymBruker

Har satt inn 4 stk og aldri opplevd smerte. Bare litt ubehag. Samme med fjerning. Anbefaler gynekolog til dette og ikke fastlege. 

Anonymkode: a37e1...370

AnonymBruker

Jeg merket ikke noenting jeg. Rart vi er så forskjellig 🙂

Anonymkode: 720f5...dce

Annonse