Gå til innhold

Gruuusomt vondt å sette inn spiral 😭😭


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde samme opplevelse da jeg bytta min spiral for noen uker siden 🤢🤢🤢 helt ubeskrivelig smertefullt. Aldri om en mann hadde funnet seg i en så smertefull prosedyre uten noen form for bedøvelse, helt jævlig. Tok celleprøve først, og det føltes som et myggstikk i forhold 🤯🤯🤯🤯 Om fem år er jeg 47 og da tror jeg at jeg bare må klare meg uten frem til evt overgangsalder, for dette gjør jeg ikke en gang til.. 

Anonymkode: dada1...9db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var ikke så vondt å få satt den inn, men jeg kjente at den var der + at jeg fikk bivirkninger, så det var godt å ta den ut etter noen uker..

Anonymkode: 81dbe...9dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i all verden, jeg satte inn spiral ca 3 mnd etter fødsel (KS), kjente absolutt ingenting! Og jeg er en som har veldig lav smerteterskel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tanuki skrev:

i all verden, jeg satte inn spiral ca 3 mnd etter fødsel (KS), kjente absolutt ingenting! Og jeg er en som har veldig lav smerteterskel.

Ja, jeg spurte hun som satt inn i sta om det var vanlig å få så vondt 🙈 hun sa at til vanlig så går det greit å få satt inn, og at det egentlig ikke skulle gjøre så vondt. Og at de vanligvis ikke gir lokalbedøvelse, men de måtte få satt inn på meg for å få fullført 😅 men ser jo andre også har fått veldig vondt, så er nok bare forskjell på kropper 🙈

Anonymkode: 94c30...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg spurte hun som satt inn i sta om det var vanlig å få så vondt 🙈 hun sa at til vanlig så går det greit å få satt inn, og at det egentlig ikke skulle gjøre så vondt. Og at de vanligvis ikke gir lokalbedøvelse, men de måtte få satt inn på meg for å få fullført 😅 men ser jo andre også har fått veldig vondt, så er nok bare forskjell på kropper 🙈

Anonymkode: 94c30...ac6

mulig jeg var helt i ammetåka, for jeg husker ikke at det var noe vondt. Tror jeg satte inn 2 ganger og, mener å huske at gyn ikke var fornøyd med den første hun satte inn. Nå skal jeg uansett snart ta ut spiralen jeg har nå, håper det ikke blir vondt da:O

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Fordi? Jeg har ikke født og satte inn spiral og jeg synes ikke det var forferdelig. Det er synd om mange dropper det som er en ganske god og stabil prevensjonsmetode pga. slike historier. Noen opplever det kanskje som ille, men ikke alle.

Anonymkode: 2fd3f...7c8

Helt enig. Så unødvendig å skremme folk siden opplevelsen åpenbart kan være ganske forskjellig. Jeg har satt inn spiral to ganger, aldri født. Synes ikke det var vondt. 

Anonymkode: ad177...244

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Så unødvendig å skremme folk siden opplevelsen åpenbart kan være ganske forskjellig. Jeg har satt inn spiral to ganger, aldri født. Synes ikke det var vondt. 

Anonymkode: ad177...244

Slike historier er ikke noe som trenger å skremme, men som andre kan bruke på å stålsette seg før inngrepet. Det er bedre å være forberedt på grusom smerte og ikke tenke at dette her kjennes ikke og få den store smertefulle overraskelsen. Bedre å bli positivt overrasker isteden for negativt overrasket.

Nei det er ikke smertehelvete for alle. Men det er mange nok som har denne opplevelsen at man ikke kan si at det er en uvanlig måte å kjenne det på. For mange er det helt grusomt. 

Anonymkode: 38328...59c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden lagde jeg da ikke for å skremme. Men jeg lurte på om andre hadde samme opplevelse, eller om det omtrent bare var jeg som fikk så vondt 😅 det er jo samtidig viktig å vite at det kan gjøre vondt, så kroppen ikke kommer i en sjokktilstand. Bedre å være litt forbredt på det :) for da kan man også bli klar over at det kan gjøre vondt i etterkant, å få noe smertestillende før man får inn spiralen😊 jeg selv skulle ønske jeg ble mer forbredt første gangen.

I dag var egentlig ikke meningen at jeg skulle sette inn spiral heller, men før jeg til slutt sa ja ba jeg også om smertestillende sånn at det kunne dempe smerten litt etter :)

Anonymkode: 94c30...ac6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike historier er ikke noe som trenger å skremme, men som andre kan bruke på å stålsette seg før inngrepet. Det er bedre å være forberedt på grusom smerte og ikke tenke at dette her kjennes ikke og få den store smertefulle overraskelsen. Bedre å bli positivt overrasker isteden for negativt overrasket.

Nei det er ikke smertehelvete for alle. Men det er mange nok som har denne opplevelsen at man ikke kan si at det er en uvanlig måte å kjenne det på. For mange er det helt grusomt. 

Anonymkode: 38328...59c

100% sant! Skulle ønske selv jeg visste om det da de satt inn i fjor. 

Nå var jeg mer forbredt og visste at sist gang reagerte min kropp sånn, så da fikk jeg smertestillende så det kunne gjøre litt mindre vondt etter. Jeg sa først nei til lokalbedøvelse, men måtte til slutt få det for at de, skulle få fullført 🙈 så det er helt klart veldig forskjell. 

Når jeg satte inn første gang, trodde jeg absolutt jeg ikke skulle få såpass vondt. Og det hadde jeg faktisk glemt litt bort denne gangen også 🙈

Anonymkode: 94c30...ac6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Ja, enig. Det er greit å vite at det kan gjøre veldig vondt, men at det ikke nødvendigvis trenger å gjøre det heller. 

Jeg leste en del på nett før første gang jeg satte inn spiral og var da forberedt på at det kunne gjøre vondt. Det gjorde ikke det da, men andre gang gjorde det vondt. Så kan være greit å vite at det også kan gjøre vondt neste gang selv om det ikke gjorde det første gang. 

For min del er jeg såpass fornøyd med å ha spiral at jeg er villig til å gjennomgå at det er vondt. Trenger ikke å tenke på prevensjon på 5 år, om man ikke trenger å tenke på kjønnssykdommer i hvert fall. Det synes i hvert fall jeg er en stor fordel at den er der og gjør jobben sin uten at jeg trenger å huske på å ta piller osv. Om man ikke får kjipe bivirkninger så vil jeg anbefale spiral selv om det kan gjøre vondt å sette inn og ta ut.

Endret av TheCatLady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 😊 har født 2 barn, prøver liksom hardt å tenke på at jeg har født 2 barn under undersøkelser, men funker ikke 🙈😅 men det gjør også vondt å ha sex, til og med å sette inn ob. Vært sånn siden fødsel januar i fjor. Så tåler nok bare mindre og mindre 🙈

Anonymkode: 94c30...ac6

Det er derimot ikke normalt, når det er mer enn 1,5 år siden du fødte. Du bør ta opp dette med gynekolog. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk akkurat satt inn spiral, hylgråt i stolen 🙈 så de satte til slutt inn lokalbedøvelse, siden det var så vondt 🙈 Flere som har hatt det sånn? 

Anonymkode: 94c30...ac6

Jeg sovnet imens de satt inn min😅 Det skal sies at jeg var sliten fra dagen før.

Anonymkode: 2d66e...271

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk hormonspiral etter jeg har fødet barn, men jeg syns det var veldig vondt også å få satt den inn. Tok den ut etter en stund fordi den flyttet på seg og fikk vondt i magen. Var vondt å ta den ut og. Vil aldri mer ha spiral. Vi er forskjellige og noen tåler mer smerter enn andre. Noen syns det er vondt og andre mindre vondt. Vi må respektere at vi reagerer ulikt på div.

Anonymkode: 43804...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Jeg syntes ikke det var spesielt vondt. Var jo ikke deilig, men ikke noe særlig vondere enn å ta celleprøve (som er mer ubehagelig enn vondt). 

Hormonspiral kan gi økt cystedannelse, men det er jo helt ufarlig. Blant andre "bivirkninger" beskytter spiralen mot kreft i underlivet, må si det veier opp...

 

TS: Noen synes det er vondt, andre ikke. Hvis du ikke har født barn, og i tillegg var anspent, er det ikke så rart du syntes det var vondt. 

Jeg syns heller ikke at det var vondt å sette inn hormonspiral. Har satt inn to ganger nå. Det er ikke mer vondt enn å ta celleprøve. Og jeg er skikkelig pyse på intense smerter altså, har født tre barn og ELSKER epidural, jeg er et hysterisk og kjeftende hespetre fra 5 cm og til epiduralen starter å virke 🤣 Et hett tips er å ta et gram Paracet 2 timer før spiralen skal settes inn og å gjøre det hos gynekolog 😊

Anonymkode: d2a04...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Satte inn hormonspiral og var på legevakta 3 ganger. Aldri mer

 

🚫

Anonymkode: 91391...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk hormonspiral etter jeg har fødet barn, men jeg syns det var veldig vondt også å få satt den inn. Tok den ut etter en stund fordi den flyttet på seg og fikk vondt i magen. Var vondt å ta den ut og. Vil aldri mer ha spiral. Vi er forskjellige og noen tåler mer smerter enn andre. Noen syns det er vondt og andre mindre vondt. Vi må respektere at vi reagerer ulikt på div.

Anonymkode: 43804...4d4

Hva var grunnen til at den flyttet på seg? Lurer på om det har skjedd med min etter litt hard sex. 

Anonymkode: f2adb...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns heller ikke at det var vondt å sette inn hormonspiral. Har satt inn to ganger nå. Det er ikke mer vondt enn å ta celleprøve. Og jeg er skikkelig pyse på intense smerter altså, har født tre barn og ELSKER epidural, jeg er et hysterisk og kjeftende hespetre fra 5 cm og til epiduralen starter å virke 🤣 Et hett tips er å ta et gram Paracet 2 timer før spiralen skal settes inn og å gjøre det hos gynekolog 😊

Anonymkode: d2a04...ba2

To paracet hjelper ingenting verdens ting. 

Anonymkode: f2adb...ca4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er derimot ikke normalt, når det er mer enn 1,5 år siden du fødte. Du bør ta opp dette med gynekolog. 

Ja jeg fortalte til henne at det også gjør vondt ved sex. Da sa hun at jeg nok bare reagerer litt ekstra, med tanke på at det er så vondt 🙈 5 uker etter fødsel i fjor, fikk jeg igjen menstruasjon. Så da satt jeg inn ob. Fra den menstruasjonen var ferdig, så begynte det å lukte helt forferdelig når jeg tissa. Når jeg hadde gått med det sånn i 2 måneder, dro jeg på legevakt å fikk konstantert urinveisinfeksjon. Etter antibiotika så holdt lukta seg borte, frem til jeg fikk neste menstruasjon. Men én stund etter har jeg også tatt urinprøve som var normal, tross lukt hver dag. Og jeg har ikke klamydia eller andre kjønnssykdommer. 

Kanskje jeg satt inn ob for kjapt etter fødsel, som laga litt trøbbel der inne. Jeg vet det hvertfall var menstruasjon og ikke renselse. For det var opphold med blødning 1 uke, for så å blø veldig kraftig og hadde blødning 2 uker, og fikk da mensen igjen etter 1 måned 🤔

Men har tatt opp den lukta hos legen flere ganger. Uten å finne ut hvorfor det er sånn. 🤔

Anonymkode: 94c30...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...