Gå til innhold

Gruuusomt vondt å sette inn spiral 😭😭


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk akkurat satt inn spiral, hylgråt i stolen 🙈 så de satte til slutt inn lokalbedøvelse, siden det var så vondt 🙈 Flere som har hatt det sånn? 

Anonymkode: 94c30...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må ikke høre på dem som sier det ikke er vondt... stemmer ikke. Det er smerter med spiral. Å etter mange års forbruk av spiral kan du få cyster på eggstokkene. Det tipper jeg de ikke fortalte deg...

Anonymkode: 31a98...ddc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte mest etterpå! Burde ikke blitt sendt rett ut. Jeg besvimte, kaldsvetta, spydde og var helt borte! 

Anonymkode: 50928...ecf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må ikke høre på dem som sier det ikke er vondt... stemmer ikke. Det er smerter med spiral. Å etter mange års forbruk av spiral kan du få cyster på eggstokkene. Det tipper jeg de ikke fortalte deg...

Anonymkode: 31a98...ddc

Jeg syntes ikke det var spesielt vondt. Var jo ikke deilig, men ikke noe særlig vondere enn å ta celleprøve (som er mer ubehagelig enn vondt). 

Hormonspiral kan gi økt cystedannelse, men det er jo helt ufarlig. Blant andre "bivirkninger" beskytter spiralen mot kreft i underlivet, må si det veier opp...

 

TS: Noen synes det er vondt, andre ikke. Hvis du ikke har født barn, og i tillegg var anspent, er det ikke så rart du syntes det var vondt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at folk er forskjellige. Har ikke barn, men kjente det bare akkurat da den ble satt inn. Ikke godt, men det var over fort.  Og litt øm en stund etterpå. Gruer meg mer til å bytte, da gynekologen jeg var til klipte tråden helt inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må ikke høre på dem som sier det ikke er vondt... stemmer ikke. Det er smerter med spiral. Å etter mange års forbruk av spiral kan du få cyster på eggstokkene. Det tipper jeg de ikke fortalte deg...

Anonymkode: 31a98...ddc

Fordi? Jeg har ikke født og satte inn spiral og jeg synes ikke det var forferdelig. Det er synd om mange dropper det som er en ganske god og stabil prevensjonsmetode pga. slike historier. Noen opplever det kanskje som ille, men ikke alle.

Anonymkode: 2fd3f...7c8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har satt inn spiral før og etter barn. Det kan ikke sammenlignes engang! Utrolig vondt første gang, kjente det nesten ikke etter at jeg hadde født. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp satt opp min fjerde spiral og fjernet min tredje.

Litt vondt var det, men det står på 30 sek og det klarer alle. Det kommer an på hvor i syklusen du er, om du klarer å slappe av og hvor flink gynekologen er. 

Det er vondere å fjerne en spiral og sette opp en ny samtidig, og man har lengre vondt etterpå, men det kan overhodet ikke sammenlignes med å føde. 

Anonymkode: f2adb...ca4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 😊 har født 2 barn, prøver liksom hardt å tenke på at jeg har født 2 barn under undersøkelser, men funker ikke 🙈😅 men det gjør også vondt å ha sex, til og med å sette inn ob. Vært sånn siden fødsel januar i fjor. Så tåler nok bare mindre og mindre 🙈

Anonymkode: 94c30...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp satt opp min fjerde spiral og fjernet min tredje.

Litt vondt var det, men det står på 30 sek og det klarer alle. Det kommer an på hvor i syklusen du er, om du klarer å slappe av og hvor flink gynekologen er. 

Det er vondere å fjerne en spiral og sette opp en ny samtidig, og man har lengre vondt etterpå, men det kan overhodet ikke sammenlignes med å føde. 

Anonymkode: f2adb...ca4

Aner egentlig ikke hvor i syklusen jeg er. Satt inn p-sprøyte for 3 måneder siden. Når jeg egentlig skulle sette inn ny, hadde de stopp i produksjonen, og fikk da ikke inn før om 5-6 uker. Så de satt da heller inn spiral i dag, i håp om at det vil roe ned blødninger. Men jeg satt inn hormonspiral også etter fødsel i fjor kroppen reagerte svært dårlig på, så tok ut etter 3 måneder 🙈 men hun sa at det mulig var at jeg fra før hadde hormoner i kroppen etter fødsel. Så håper det funker denne gangen. :)

Jeg fikk både 2 paracet og en voltaren før de satt den inn. Er vel mellom 2 og 3 timer siden de, satt inn, og likevel så fikk jeg smerter etter som er vondt enda. Hadde jeg ikke fått det hadde jeg nok trodd jeg skulle dø etterpå 🙈 var sånn sist også

Anonymkode: 94c30...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk satt inn spiral for noen år siden. Fikk også smerter ved innsettelse og i etterkant. Nå som jeg har født og kan ha noe å sammenligne det med, var smertene ganske lik som noen av åpningsriene. 
Min livmor aksepterte ikke spiralen, gikk med livmorsammentrekninger/rier av og på i 2 mnd før jeg fjernet den. Men hver livmor er forskjellig.
Så nei, det er ikke bare forskjellig smerteterskel eller om du er anspent eller ikke. Noen kjenner ingenting og andre kjenner mye. 

Anonymkode: f0c01...55a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes også det var vondt.. Men det var enda vondere å ta den ut og sette inn en ny. Men jeg synes allikevel det er verdt det for å ha en så effektiv prevensjon som også gjør at jeg slipper mensen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Jeg hadde kobberspiral først og da den ble satt inn var det ikke vondt i det hele tatt. Jeg har ikke født, men den gangen ble den satt inn av gynekolog og det var en avslappet stemning. 

Nå fikk jeg satt inn hormonspiral av fastlegen og da var det veldig vondt. Spesielt da hun satte inn spekulumet, men virket som hun satte det inn feil eller var litt hardhendt for det var vondt da hun tok ut den gamle spiralen også. Det var i hvert fall veldig vondt og jeg følte meg uvel, kvalm og svimmel etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må ikke høre på dem som sier det ikke er vondt... stemmer ikke. Det er smerter med spiral. Å etter mange års forbruk av spiral kan du få cyster på eggstokkene. Det tipper jeg de ikke fortalte deg...

Anonymkode: 31a98...ddc

Trenger ikke være etter mange års bruk en gang. Smerte ved innsettelse er heller ikke uvanlig.

 

Anonymkode: 38328...59c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk satt inn spiral for noen år siden. Fikk også smerter ved innsettelse og i etterkant. Nå som jeg har født og kan ha noe å sammenligne det med, var smertene ganske lik som noen av åpningsriene. 
Min livmor aksepterte ikke spiralen, gikk med livmorsammentrekninger/rier av og på i 2 mnd før jeg fjernet den. Men hver livmor er forskjellig.
Så nei, det er ikke bare forskjellig smerteterskel eller om du er anspent eller ikke. Noen kjenner ingenting og andre kjenner mye. 

Anonymkode: f0c01...55a

Huff, må ha vært grusomt 🙈 husker før første graviditet, fødte første i 2016, hadde jeg alltid hatt så sterke mensensmerter at jeg lå på gulvet i fosterstilling å gråt, 🙈 men etter første fødsel så har jeg heldigvis veldig sjeldent mensensmerter. Og etter fødsel januar i fjor, har jeg ikke hatt smerter. Men til "gjengjeld", fikk jeg kraftigere og mer langvarig blødning etter fødslene. Hun sa at spiral brukes også for å få vekk blødninger. Håper det funker :) men sitter med kjempe smerter i underlivet nå. Ikke godt 😅😅

 

Anonymkode: 94c30...ac6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også det var vondt, og jeg hadde født to barn. Jeg hadde smerter i ene siden i et halvt år, samt småblødninger hele tida. Så gikk det over, og jeg har ikke hatt mensen siden. Kan kjenne trådene om jeg prøver, men tror det ellers har vært helt uproblematisk med spiral.

Nå har jeg hatt den i fem år, og jeg klarer ikke manne meg opp til å fjerne den/bytte den... Jeg tør verken eller.

Skal sies at legen som gjorde dette, kun hadde gjort det en gang tidligere. Det var ikke min vanlige lege, som den ganga var en mann. Så jeg sa ja til at ei dame kunne gjør det i stedet for. Jeg visste ikke før etterpå at ho var så uerfaren, så jeg tør aldri å la en uerfaren gjøre det igjen, dumt nok. Det er jo sånn de får erfaring, tross alt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp satt opp min fjerde spiral og fjernet min tredje.

Litt vondt var det, men det står på 30 sek og det klarer alle. Det kommer an på hvor i syklusen du er, om du klarer å slappe av og hvor flink gynekologen er. 

Det er vondere å fjerne en spiral og sette opp en ny samtidig, og man har lengre vondt etterpå, men det kan overhodet ikke sammenlignes med å føde. 

Anonymkode: f2adb...ca4

Syntes disse smertene faktisk er verre enn fødselsmerter. For fødselsmerter får man litt pause mellom riene, med unntak på slutten av fødselen, men disse er konstante. Har født 2, så snakker utifra min egen erfaring 😊

Anonymkode: 94c30...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, luianna skrev:

Jeg syntes også det var vondt, og jeg hadde født to barn. Jeg hadde smerter i ene siden i et halvt år, samt småblødninger hele tida. Så gikk det over, og jeg har ikke hatt mensen siden. Kan kjenne trådene om jeg prøver, men tror det ellers har vært helt uproblematisk med spiral.

Nå har jeg hatt den i fem år, og jeg klarer ikke manne meg opp til å fjerne den/bytte den... Jeg tør verken eller.

Skal sies at legen som gjorde dette, kun hadde gjort det en gang tidligere. Det var ikke min vanlige lege, som den ganga var en mann. Så jeg sa ja til at ei dame kunne gjør det i stedet for. Jeg visste ikke før etterpå at ho var så uerfaren, så jeg tør aldri å la en uerfaren gjøre det igjen, dumt nok. Det er jo sånn de får erfaring, tross alt...

Bli sendt til en  gynekolog, og spør om å få lokalbedøvelse :) da klarte de det til slutt på meg i dag 🙈 da skal man visst kjenne mindre

Anonymkode: 94c30...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...