Gå til innhold

Vi elsker hverandre, men kan ikke være sammen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og når man blir tiltalt for drap, vold og trusler, driter dommeren i om den du drepte "provoserte" deg ved å få ny kjæreste tidlig, ikke gjøre det du forventet eller på annen måte. Det anses derimot som SKJERPENDE omstendighet - hevnmotiv og lignende. Breivik prøvde også å skylde på vanskelig barndom, oppvekst med alenemor osv for det han gjorde. Det er ingen unnskyldning. 

Anonymkode: 3b080...9a1

Igjen så blander du inn spørsmål om skyld når det jeg påpeker er årsak og sammenheng. Sammenheng og årsak er ikke synonymer med skyld.

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting er at jeg vil påstå at den som mishandler partner, dreper, truer og skader seg selv har psykisk sykdom. Normale mennesker med frisk psyke gjør ingenting av dette. 
 

Da forenkler du virkeligheten. Det er dessverre ikke sånn at alle som begår voldelige handlinger automatisk er psykisk syke. I enkelte tilfeller er det jo til og med snakk om partnerdrap grunnet selvforsvar. Så du kan ikke bare slumpe alle i samme bås. 
 

 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er alene (!) ansvarlige for våre handlinger. 

Anonymkode: 3b080...9a1

 

22 minutter siden, MarieLo skrev:

Det spiller ingen rolle.

Hvis noen føler grensen deres er nådd så får de prøve noe og så stå ansvarlig for det. I motsetning til tidligere.

Og man minimerer konfliktnivået ved å ikke prøve å kontrollere noen andre enn seg selv. Jeg tror de fleste har fått nok av bli kontrollert av noen som burde se mer på sin egen oppførsel.

Gale mennesker gjør av og til gale handlinger, og hvis de ikke klarer å styre seg selv, så kan de ikke gå rundt ute i det fri heller. Da må de på lukket avdeling da, hvis de bare er en trussel for andre og seg selv.

Jeg siterer dere to sammen her, fordi mennesket og dets handlinger er ikke utelukkende forårsaket av individet og dets frie vilje. Isåfall hvisker dere ut både arv, miljø og kultur.

Det er store sammenhenger mellom miljø og enkelindividers handling (bare se på kulturer hvor æresdrap er vanlig) Det er ikke sånn at alle disse som gjør det er født med en eller annen psykisk lidelse.

Diskusjonen har nå gått over til en general debatt vedrørende personlig fri vije, arv, miljø og kultur. Og her står argumentet mitt enda sterkere: dette henger sammen. Å fornekte det er himla naivt, og da er det jammen ikke rart man selv ender opp i destruktive langvarige relasjoner.  

 

 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Raven.Writingdesk skrev:

Igjen så blander du inn spørsmål om skyld når det jeg påpeker er årsak og sammenheng. Sammenheng og årsak er ikke synonymer med skyld.

Da forenkler du virkeligheten. Det er dessverre ikke sånn at alle som begår voldelige handlinger automatisk er psykisk syke. I enkelte tilfeller er det jo til og med snakk om partnerdrap grunnet selvforsvar. Så du kan ikke bare slumpe alle i samme bås. 
 

 

 

Jeg siterer dere to sammen her, fordi mennesket og dets handlinger er ikke utelukkende forårsaket av individet og dets frie vilje. Isåfall hvisker dere ut både arv, miljø og kultur.

Det er store sammenhenger mellom miljø og enkelindividers handling (bare se på kulturer hvor æresdrap er vanlig) Det er ikke sånn at alle disse som gjør det er født med en eller annen psykisk lidelse.

Diskusjonen har nå gått over til en general debatt vedrørende personlig fri vije, arv, miljø og kultur. Og her står argumentet mitt enda sterkere: dette henger sammen. Å fornekte det er himla naivt, og da er det jammen ikke rart man selv ender opp i destruktive langvarige relasjoner.  

 

 

Vi er alle bare ansvarlig for oss selv.

Hvis en syk person går rundt og tror de kan holde andre ansvarlige for deres handlinger, så hører de hjemme på lukket avdeling.

Og jeg forenkler ikke virkeligheten, jeg lever i virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, MarieLo skrev:

Vi er alle bare ansvarlig for oss selv.

Hvis en syk person går rundt og tror de kan holde andre ansvarlige for deres handlinger, så hører de hjemme på lukket avdeling.

Og jeg forenkler ikke virkeligheten, jeg lever i virkeligheten.

Dette er en veldig fin tanke, og var det sånn at absolutt alle mennesker på jorda til enhver tid gjorde riktige valg uten konsekvenser for andre så kan jeg følge deg. Men sånn er det ikke. Du lever her på jorda sammen med andre, og mange av de «andre» er både idioter og rasshøl. 
 

Du kan sammenligne det litt med bilkjøring:

selv om du er ansvarlig for din bil så hjelper det lite om du vet at det er sjåfører der ute som kjører i rus, fikler med mobilen, kutter svinger og kjører langt over fartsgrensa. Kjører du litt over fartsgrensa og kutter svinger selv, er du i langt større risiko for å komme i en kollisjon med en av de andre hensynsløse sjåførene. Og da spiller det ingen rolle lenger hvem som har skylda: skaden har skjedd. Kjører du derimot innafor fartsgrensa, kanskje tilpasser deg vær og føreforhold, og lar idiotene passere når du ser dem: så er du langt mer sikret i å unngå en kollisjon. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev:

Dette er en veldig fin tanke, og var det sånn at absolutt alle mennesker på jorda til enhver tid gjorde riktige valg uten konsekvenser for andre så kan jeg følge deg. Men sånn er det ikke. Du lever her på jorda sammen med andre, og mange av de «andre» er både idioter og rasshøl. 
 

Du kan sammenligne det litt med bilkjøring:

selv om du er ansvarlig for din bil så hjelper det lite om du vet at det er sjåfører der ute som kjører i rus, fikler med mobilen, kutter svinger og kjører langt over fartsgrensa. Kjører du litt over fartsgrensa og kutter svinger selv, er du i langt større risiko for å komme i en kollisjon med en av de andre hensynsløse sjåførene. Og da spiller det ingen rolle lenger hvem som har skylda: skaden har skjedd. Kjører du derimot innafor fartsgrensa, kanskje tilpasser deg vær og føreforhold, og lar idiotene passere når du ser dem: så er du langt mer sikret i å unngå en kollisjon. 

 

Nah. Holder meg til loven jeg.

Og så står resten av det jeg har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MarieLo skrev:

Dersom det blir trusler om vold eller forsøk på det, så vil folk stå ansvarlig for det.

Og hvis ikke folk klarer å kontrollere seg selv, så hører de kanskje hjemme på lukket avdeling.

Bill Burr snakker ut fra sin erfaring som sint mann som data ikke akkurat tamme damer. Såvidt jeg husker kommer han med flere eksempler om ekser som har slått ham, ikke omvendt. 

Anonymkode: 22131...fcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bill Burr snakker ut fra sin erfaring som sint mann som data ikke akkurat tamme damer. Såvidt jeg husker kommer han med flere eksempler om ekser som har slått ham, ikke omvendt. 

Anonymkode: 22131...fcf

Oki. Da tar vi det når det kommer. Alt får konsekvenser uansett. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, MarieLo skrev:

Nah. Holder meg til loven jeg.
 

Ifølge lova er vi en del ganger ansvarlig for velferden til folk rundt oss. 

Anonymkode: 22131...fcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MarieLo skrev:

Oki. Da tar vi det når det kommer. Alt får konsekvenser uansett. :hjerte:

Når det kommer? Han snakker om sosial aggresjon som fenomen og han gjør det bra. Aggresjon er allerede her. Tom i deg, etter reaksjonene i en del debatter å dømme. Hjerte eller ikke hjerte. 

Anonymkode: 22131...fcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge lova er vi en del ganger ansvarlig for velferden til folk rundt oss. 

Anonymkode: 22131...fcf

Selvsagt. Å ta vare på andre er det motsatte av å såre andre.

Og hvis folk vil lage bråk så kan vi gjøre det. Det finnes massevis av materiale på ting som allerede har skjedd, som folk ikke har stått ansvarlig for, og som jeg og kanskje kunne hatt lyst å gi tilbake for. Sørge for at folk får smake på sin egen medisin.

Men hvis det er bare en forsmådd eks som ikke lenger kan manipulere og dominere slaven sin lenger som er bitter og tror at det er noen andre sin feil, så er ikke psykriatisk langt unna. Å kreve at folk skal være på en viss måte, er galskap, og folk som straffer andre fordi de ikke oppfører seg som noen andre vil, hører hjemme på lukket avdeling. Og burde kanskje ha vært der for lenge siden, men hva vet vel jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det kommer? Han snakker om sosial aggresjon som fenomen og han gjør det bra. Aggresjon er allerede her. Tom i deg, etter reaksjonene i en del debatter å dømme. Hjerte eller ikke hjerte. 

Anonymkode: 22131...fcf

Finner ganske sjeldent noe aggresjon her.  :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt hans versjon med en klype salt. Selv de mest sannferdige blant oss har en tendens til å vri på sannheten når det gjelder å avslutte et forhold. Denne mannen har noe bedre enn "det er ikke deg, det er meg" klisjeen. Han har "det er ikke deg, det er ikke meg heller, det er den hoppende gale ekskona." Altså ekskona som han har levd med i mange år uten å innse at var rape gal, som han stolte så mye på at han har brettet ut datinglivet sitt til etter bruddet, hun som plutselig ett år etter bruddet ut av det blå ble så gal av kjærlighet til han at hun truer med å bryte all kontakt på vegne av barna. Dette er teoretisk mulig selvfølgelig, men når vi legger til at han ikke engang har vært til obligatorisk mekling på familievernkontoret så har vi en mye mer nærliggende forklaring. Nemlig at de er ikke så ferdige med hverandre som han skal ha det til, at han har vært utydelig ovenfor henne angående dette bruddet. Kanskje har de flyttet fra hverandre i en periode på grunn av problemer.

Som en annen skriver i tråden, jeg tror du skal prise deg lykkelig for å være kvitt han. Det er vanskelig å komme til en annen konklusjon enn at dette er en person som opptrer uryddig ovenfor sine nærmeste. Og hvis du har en høyere standard for hvordan du behandler andre så finner du deg noe bedre.

Endret av NymeriaRhoynar
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2020 den 8.10, AnonymBruker skrev:

 

Gå til de lengdene? Å lage samværsplan? Alle gjør det, og alle med barn må på minst en megling på familievernkontoret for å lage samværsplan. Så han her er nok ikke helt ærlig med deg. Ja, eksen bråker nok, og da betyr ikke du nok for han til at han orker å ha deg inne i dette bråket. Han må rydde i skilsmissen sin først, før han går inn i nytt forhold. Det er klokt av han. Avtal at dere tar opp tråden igjen til sommeren, hvis begge fremdeles er single da.

Anonymkode: 90179...f99

Det hadde ikke vært klokt å la en 3. person få kontrollere en relasjon mellom to helt andre menensker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...