Gå til innhold

Når er det ikke innafor å velge «noen andres» navn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi sliter med å finne navn til baby i magen. Vi begge to liker navnet Nikolai, men sønnen til en arbeidskollega av mannen min heter Nikolai som mellomnavn, et annet navn er altså i bruk til vanlig. Syns dere vi har en for nær relasjon til å kunne velge dette navnet? Hvor går grensen? Skal sies at vi ikke henger med arbeidskollegaen og kona på fritiden, men jeg var riktignok barndomsvenninne med kona, for mange herrans år siden.  

Anonymkode: bfdad...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, synes det høres greit ut siden navnet ikke blir brukt sånn til vanlig :) 

Anonymkode: 9a188...0e6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Jeg tenker grensen går ved nær familie og nære venner. Og i deres tilfelle er det helt innafor.

Endret av AthenaRavenLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor nære dere er som kolleger. Henger dere sammen på fritiden og reiser på ferier sammen og er som et nært vennepar? Kanskje litt nære. Om dere er helt vanlige kolleger så ser jeg virkelig ikke problemet. Det er jo så å si umulig å velge et navn om alle våre bekjentes barns navn er utelukket.

Anonymkode: f8868...dcc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hvor nære dere er som kolleger. Henger dere sammen på fritiden og reiser på ferier sammen og er som et nært vennepar? Kanskje litt nære. Om dere er helt vanlige kolleger så ser jeg virkelig ikke problemet. Det er jo så å si umulig å velge et navn om alle våre bekjentes barns navn er utelukket.

Anonymkode: f8868...dcc

Ja, det er slik vi tenker også. Samtlige navn vi har kommer opp med, vet vi om èn eller annen om heter. Blir håpløst 🙈

Anonymkode: bfdad...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da helt innenfor. Har til og med venninner som har valgt min manns navn til barnet. Vi forstår jo begge hvilken Henrik vi snakker om. Og på begge sider er det søskenbarn som heter det samme. 

Om det er snakk om oppkalling synes jeg også det er greit i nære relasjoner. 

Anonymkode: caee4...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere kaller selvfølgelig barna deres hva dere vil, uavhengig av hva andre heter...  Jeg kjenner kusiner med samme navn, og mange barn er oppkalt og heter det samme som sine foreldre/ besteforeldre. Jeg vet til og med om en familie med tre gutter som alle har dobbeltnavn, og hvor det andre navnet er likt hos alle tre.  Jeg har "alltid" visst hva min sønn skulle hete, og han hadde fått det navnet uansett hvem andre som hadde det. (det har aldri vært et topp-listenavn, så han ville ikke risikert at halve klassen het det samme). 

Anonymkode: 10171...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikolai...really?? Men okey. Jeg hadde heller valgt Nicolas, problem solved. 

Anonymkode: e7f97...c4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Vi sliter med å finne navn til baby i magen. Vi begge to liker navnet Nikolai, men sønnen til en arbeidskollega av mannen min heter Nikolai som mellomnavn, et annet navn er altså i bruk til vanlig. Syns dere vi har en for nær relasjon til å kunne velge dette navnet? Hvor går grensen? Skal sies at vi ikke henger med arbeidskollegaen og kona på fritiden, men jeg var riktignok barndomsvenninne med kona, for mange herrans år siden.  

Anonymkode: bfdad...bf5

Dere kan absolutt kalle ungen for Nikolai. For alt dere vet så jobber denne kollegaen et annet sted om ett år fra nå.

Anonymkode: d7838...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og datteren min heter forøvrig det samme som en tidligere nær venninne av meg. Null problem.

Anonymkode: d7838...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen eier navn, så dere kan kalle ungen hva dere vil. At ungen til en kollega dere ikke omgås på fritida heter det samme, ville jeg aldri tenkt over engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var så langt ut at jeg skjønner ikke at dere lurer engang. Min baby heter det samme som en venninne sitt voksne barn, da syntes jeg at jeg måtte spørre venninnen, som bare syntes det var koselig. Men en kollega? Og et mellomnavn som ikke brukes?

Anonymkode: 80417...9ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter grensen ved venner og familie. Ville aldri valgt samme navn som en venninnes barn eller min kusines barn feks. Tilfeldige kolleger hadde jeg ikke ofret det en tanke.

Anonymkode: e1369...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...