Jump to content
AnonymBruker

Fri for utredning på sykehus?

Recommended Posts

AnonymBruker

Hei!

På min arbeidsplass er det vanlig praksis at dagvaktene får fri med lønn for å dra til lege, spesialist, undersøkelser, tannlege osv. 

Jeg jobber som nattevakt og jobber kun nattevakter. Nå har det seg slik at jeg har fått time for undersøkelse ifbm. med en mulig kneoperasjon på sykehuset. Jeg jobber natt til denne dagen. Har fått time kl. 08:30. Og er ferdig på jobb 07:00 om morgenen. Har jeg da rett på fri? Jeg har allerede byttet timen en gang pga. Jobb og det var ikke så populært. Jeg synes ikke det er forsvarlig at jeg skal kjøre 40 min hver vei til og fra sykehuset uten å ha sovet. Vet heller ikke hvor lang tid det kommer til å ta på sykehuset. Buss bør jeg helst unngå pga korona.

Jeg synes det virker noe urettferdig at bare dagvaktene skal få "nyte" disse godene. 

Noen som har vært borti lignende situasjon? Eller vet om det finnes noe regelverk rundt dette? 

Anonymkode: 70f8c...1b3

Fortsetter under...

pia mater

Rett på fri? Du har jo fri når du har legetimen. Arbeidsgiver kan ikke stå til ansvar for når du skal sove. 

AnonymBruker

Dagvaktene får ikke fri en hel dag (sjeldent, da bruker man egenmelding) så jeg skjønner ikke hvorfor du mener du skal ha fri for en time som er etter vakta di. Det er rett og slett ditt ansvar å bytte timen, eller bytte bort vakta di. Dessuten er dagvaktene mindre fleksible bør det kommer til slike timer, du som jobber komprimert natt kan faktisk unngå dagene du jobber. 

Anonymkode: 2c822...7aa

AnonymBruker

Jeg jobber dag, får jeg time kl 12 får jeg fri med lønn den tiden legetimen tar. Tiden til og fra er avspasering. Jeg får ikke fri en hel dag. Makan. 

Anonymkode: 2c822...7aa

AnonymBruker

Hos oss får man som regel fri hele dagen. Det kan ta ca. 2 timer, i rushet å kjøre. Da sykehuset ligger et stykke unna. Undersøkelse tar gjerne 1-2 timer. Litt avhengig av hvor mye ventetid det er. Jeg har allerede flyttet timen en gang. Og vil ikke flytte den en gang til. Så da er det opp til meg å bytte vakt eller ta fri med lønn? Mens om jeg hadde jobbet dag hadde jeg fått fri med lønn. Det synes jeg faktisk er urettferdig.

AnonymBruker

Arbeidsgiver kan ikke gi deg fri når du faktisk allerede har fri. Så alternativene er enkle: enten bytte vakt om du ikke klarer å gjennomføre undersøkelsen etter nattevakt, eller forsøke å flytte timeavtalen igjen til et mer passende tidspunkt.

Konsekvensene det får når du velger å kun jobbe på natt....

Anonymkode: f4581...7be

Annonse

AnonymBruker

Hos oss får man fri uavhengig av type vakt når man har time hos spesialist. Dette fordi man ofte venter lenge på å få disse timene. Vanlige legetime, tannlege osv får man ikke fri til, for det kan man planlegge selv når man ønsker time. Så forhør deg hos arbeidsgiver hva som gjelder for dere. Hvis ikke får du prøve å bytte vakt eller be om permisjon eller bytte vakt mot ny fridag, eller hvordan dere har mulighet til å løse det hos dere. Ledere er veldig opptatt av fleksibilitet. I alle fall andre veien. Så det går jo an å spørre om det gjelder begge veier av og til. 

Anonymkode: b8d8c...ae3

AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss får man som regel fri hele dagen. Det kan ta ca. 2 timer, i rushet å kjøre. Da sykehuset ligger et stykke unna. Undersøkelse tar gjerne 1-2 timer. Litt avhengig av hvor mye ventetid det er. Jeg har allerede flyttet timen en gang. Og vil ikke flytte den en gang til. Så da er det opp til meg å bytte vakt eller ta fri med lønn? Mens om jeg hadde jobbet dag hadde jeg fått fri med lønn. Det synes jeg faktisk er urettferdig.

Livet er urettferdig!  Du har ju fri når du har legetime,  klarer du ikke møte til time etter nattevakt må du ju flytte timen.

Anonymkode: 98038...ba1

AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler sterkt på at arbeidsgiver betaler lønn for en hel arbeidsdag. 

Anonymkode: 5c41c...198

AnonymBruker
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

eg synes ikke det er forsvarlig at jeg skal kjøre 40 min hver vei til og fra sykehuset uten å ha sovet.

Du sover jo da selvsagt litt ekstra på kvelden før du går på vakt. Det er da ikke unormalt for deg å ikke sove om natten siden du kun jobber nattevakt. Du vet om timen, da tilpasser du deg det.

Der er ikke noe du trenger fri fra.

Anonymkode: 6bb25...14f

AnonymBruker

Ansatte som arbeider 8-16 alle hverdager trenger mulighet til å komme seg til behandling. Ansatte som jobber deltid varsler om avtaler slik at de blir satt opp til å jobbe utenom avtalene sine. Siden du jobber natt jobber du vel ikke alle netter på hverdager hver uke. Og da kan du fortelle arbeidsgiveren din om sykehusavtalen slik at du både kan jobbe og møte på sykehuset. Eller bytte vakt med en kollega.

Anonymkode: 034dd...74e

AnonymBruker

Trodde man brukte egenmelding om man er nødt til å ha være borte av helsemessige årsaker. Man kan ihvertfall ikke kreve fri. 

Anonymkode: 6f8f6...b18

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ansatte som arbeider 8-16 alle hverdager trenger mulighet til å komme seg til behandling. Ansatte som jobber deltid varsler om avtaler slik at de blir satt opp til å jobbe utenom avtalene sine. Siden du jobber natt jobber du vel ikke alle netter på hverdager hver uke. Og da kan du fortelle arbeidsgiveren din om sykehusavtalen slik at du både kan jobbe og møte på sykehuset. Eller bytte vakt med en kollega.

Anonymkode: 034dd...74e

Dette. Man skal om mulig avtale slike timer utenom arbeidstiden - men hvis man jobber 8-16 hver dag er det som regel umulig. Du har jo fri når timen er, så jeg skjønner ikke helt hva du vil at arbeidsgiver skal gjøre. Gi deg fri med lønn hele vakta, så du kan sove? Det vil jo ikke arbeidstakere som er på jobb på dagtid få heller - få fri hele dagen, altså - med mindre reiseveien er så lang at hele dagen går med. 
Her må du enten bytte vakt eller ta timen likevel. I stedet for å gnage om at det er «urettferdig». Vi som jobber 8-16 har mulighet med fri med lønn fordi vi ikke har noe annet alternativ, hvis vi har tenkt å komme oss til lege eller tannlege. Ikke fordi vi er privilegerte framfor deg.

Anonymkode: 99d0a...e57

Annonse

AnonymBruker

Jeg jobbet natt i mange år, samtidig som jeg var avhengig av spesialistavtaler, fysio og div. Jeg gikk enten rett fra natt og til time (jada, man er trøtt med det går), byttet timen til en dag jeg ikke jobbet natt, eller byttet nattvakt med en kollega. Man kan ikke kreve fri nattevakten før når det faktisk ikke krasjer med timen. irriterende, men sånn er det. 

Anonymkode: 5811e...ab0