Jump to content
AnonymBruker

Fri for utredning på sykehus?

Recommended Posts

AnonymBruker

Hei!

På min arbeidsplass er det vanlig praksis at dagvaktene får fri med lønn for å dra til lege, spesialist, undersøkelser, tannlege osv. 

Jeg jobber som nattevakt og jobber kun nattevakter. Nå har det seg slik at jeg har fått time for undersøkelse ifbm. med en mulig kneoperasjon på sykehuset. Jeg jobber natt til denne dagen. Har fått time kl. 08:30. Og er ferdig på jobb 07:00 om morgenen. Har jeg da rett på fri? Jeg har allerede byttet timen en gang pga. Jobb og det var ikke så populært. Jeg synes ikke det er forsvarlig at jeg skal kjøre 40 min hver vei til og fra sykehuset uten å ha sovet. Vet heller ikke hvor lang tid det kommer til å ta på sykehuset. Buss bør jeg helst unngå pga korona.

Jeg synes det virker noe urettferdig at bare dagvaktene skal få "nyte" disse godene. 

Noen som har vært borti lignende situasjon? Eller vet om det finnes noe regelverk rundt dette? 

Anonymkode: 70f8c...1b3

Fortsetter under...

pia mater

Rett på fri? Du har jo fri når du har legetimen. Arbeidsgiver kan ikke stå til ansvar for når du skal sove. 

AnonymBruker

Dagvaktene får ikke fri en hel dag (sjeldent, da bruker man egenmelding) så jeg skjønner ikke hvorfor du mener du skal ha fri for en time som er etter vakta di. Det er rett og slett ditt ansvar å bytte timen, eller bytte bort vakta di. Dessuten er dagvaktene mindre fleksible bør det kommer til slike timer, du som jobber komprimert natt kan faktisk unngå dagene du jobber. 

Anonymkode: 2c822...7aa

AnonymBruker

Jeg jobber dag, får jeg time kl 12 får jeg fri med lønn den tiden legetimen tar. Tiden til og fra er avspasering. Jeg får ikke fri en hel dag. Makan. 

Anonymkode: 2c822...7aa

AnonymBruker