Gå til innhold

Sliter nå - bedre å isolere risikogruppene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner at jeg er drittlei hele viruset. Nå er det et halvt år siden vi gikk i lockdown. Tiltak har vi hatt siden da. Virker som om folk gir mer og mer blaffen, nevner: grottefest, harryhandel, utenlandsreiser, hurtigrute-fadesen, religiøse fester, studentfester, bryllupsfeiring som utløste smitte m.m. Mange som sliter psykisk nå, i tillegg går vi mot vinter. 
Kjenner for første gang at jeg setter spørsmålstegn ved regjeringens strategi. Er det ikke bedre å isolere risikogruppene (folk med kroniske sykdommer og eldre) enn å forsøke å få folk som tydeligvis er gått lei til å fortsette og følge tiltakene? 
Hva koster egentlig dette samfunnet? Arbeidsledigheten er fortsatt høy, antall selvmord må ha økt, unge kan falle ut av studier og jobb er vanskelig å få. 
Hvor lenge skal dette vare? Og hva gjør vi neste gang det kommer et virus? Ny lockdown og tiltak? 

Anonymkode: 6c44e...5a5

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger jo ikke sitte hjemme så lenge du ikke har symptomer, så hva er det du gjorde før coronaviruset kom som du ikke får gjort nå som påvirker deg så ekstremt psykisk at du ikke holder ut? Man må slite svært mye psykisk fra før om de tiltakene vi har nå påvirker fritiden så mye til folk at de tar livet sitt. 

Anonymkode: 58758...9bb

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal folk som har kreft, eldre folk og andre med sykdommer isolere seg pga at en drøss med folk ikke fikser tiltak og ikke bryr seg stort om smittevern? 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du trenger jo ikke sitte hjemme så lenge du ikke har symptomer, så hva er det du gjorde før coronaviruset kom som du ikke får gjort nå som påvirker deg så ekstremt psykisk at du ikke holder ut? Man må slite svært mye psykisk fra før om de tiltakene vi har nå påvirker fritiden så mye til folk at de tar livet sitt. 

Anonymkode: 58758...9bb

Jeg sliter ikke ekstremt mye psykisk. Er aller mest drittlei av begrensningene og setter et stort spørsmålstegn ved måten vi har håndtert dette på. 
Hadde det ikke vært bedre å isolere risikogruppene? 

Anonymkode: 6c44e...5a5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

adde det ikke vært bedre å isolere risikogruppene

Du får stille spm til politikerene,er ikke noe KG og dets brukere kan gjøre noe med.

Anonymkode: 7d460...c62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du får stille spm til politikerene,er ikke noe KG og dets brukere kan gjøre noe med.

Anonymkode: 7d460...c62

KG og dens brukere er vel her for å debattere? 

Anonymkode: 6c44e...5a5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, NorthernLight skrev:

Hvorfor skal folk som har kreft, eldre folk og andre med sykdommer isolere seg pga at en drøss med folk ikke fikser tiltak og ikke bryr seg stort om smittevern? 

Samfunnet kommer til å slite i årevis som følge av lockdown og omfattende tiltak, og det er aller mest de unge som må betale den høyeste prisen. Er det rettferdig? Jeg bare spør. 

Anonymkode: 6c44e...5a5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er da også drittlei men annser ikke min verdi for å være høyere enn andres. Vi er alle i samme båt, og vi alle klarer å gi opp goder og privilegier et par år.

Anonymkode: 79f27...b31

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da ikke vært noe lockdown i Norge.

4 minutter siden, Tension skrev:

Bedre å stenge grenser så kan vi leve som vanlig her i Norge.

Det er umulig å leve "som vanlig" hvis vi stenger grensene helt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er da også drittlei men annser ikke min verdi for å være høyere enn andres. Vi er alle i samme båt, og vi alle klarer å gi opp goder og privilegier et par år.

Anonymkode: 79f27...b31

Det handler ikke om ens egen verdi. Det handler om samfunnet; økonomi, arbeidsledighet, ungdom, selvmordstall m.m

 

Anonymkode: 6c44e...5a5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nicathv skrev:

Det har da ikke vært noe lockdown i Norge.

Det er umulig å leve "som vanlig" hvis vi stenger grensene helt.

Landet stengte ned den 12. mars og vi var fra den dato og fram til starten på sommeren i lockdown

Anonymkode: 6c44e...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter ikke ekstremt mye psykisk. Er aller mest drittlei av begrensningene og setter et stort spørsmålstegn ved måten vi har håndtert dette på. 
Hadde det ikke vært bedre å isolere risikogruppene? 

Anonymkode: 6c44e...5a5

Fordi en stor andel av de i risikogruppen også kanskje trenger hjelp og pleie. Hvordan tenkte du de skulle få det? Skal de håndteres med ildtang på lang avstand av personer i romdrakt?

Anonymkode: 8716d...d9b

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, NorthernLight skrev:

Hvorfor skal folk som har kreft, eldre folk og andre med sykdommer isolere seg pga at en drøss med folk ikke fikser tiltak og ikke bryr seg stort om smittevern? 

Det er begrenset hvor lenge folk kan håndtere tiltakene. Prisen blir fort høy. Jeg nevner i fleng: psykisk uhelse, økonomien, arbeidsledighet, ungdomsgenerasjonen og mye mer. 
Har vi valgt feil strategi? 

Anonymkode: 6c44e...5a5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det går ikke å isolere risikogruppene. Og korona er farlig for mange fler enn bare de som vet de er i risikogruppe.

 

Anonymkode: 5261c...31f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi en stor andel av de i risikogruppen også kanskje trenger hjelp og pleie. Hvordan tenkte du de skulle få det? Skal de håndteres med ildtang på lang avstand av personer i romdrakt?

Anonymkode: 8716d...d9b

Ikke med ildtang på lang avstand. Det trenger man ikke når man har beskyttelsesutstyr. 

Anonymkode: 6c44e...5a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sliter ikke ekstremt mye psykisk. Er aller mest drittlei av begrensningene og setter et stort spørsmålstegn ved måten vi har håndtert dette på. 
Hadde det ikke vært bedre å isolere risikogruppene? 

Anonymkode: 6c44e...5a5

Er det risikogruppene som sprer smitten?

Anonymkode: 518fc...457

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samfunnet kommer til å slite i årevis som følge av lockdown og omfattende tiltak, og det er aller mest de unge som må betale den høyeste prisen. Er det rettferdig? Jeg bare spør. 

Anonymkode: 6c44e...5a5

For det første har vi ikke hatt en total lockdown, vi har aldri en gang vært i nærheten av de strenge tiltakene de fleste land i Europa har hatt. Vi har aldri hatt portforbud.

For det andre blir resultatet av en slik holdning som du har om den blir utbredt at vi faktisk må stenge ned mer igjen slik vi gjorde noen måneder i våres. I England innfører de nå forbud mot å samles flere enn seks personer offentlig og privat med påfølgende bøter for de som bryter dette. Det er også påbudt med ansiktsmaske på offentlig transport og bøter hvis man bryter det. 
 

Det er helt utrolig hvor mye som sytes over de få tiltakene vi har her på berget, det er flaut! 

Endret av Frøkensina
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det risikogruppene som sprer smitten?

Anonymkode: 518fc...457

Man isolerer risikogruppene for å hindre at andre smitter dem. Nå gjør du deg vanskelig 

Anonymkode: 6c44e...5a5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er bare ‘kroniske lidelser’ er ingen liten, ubetydelig gruppe.

Det er snakk om helt vanlige ‘folkesykdommer’, og mennesker som i hverdagen fungerer som friske, står i normal jobb.

Høyt blodtrykk, astma, diabetes, m.fl.

For ikke å snakke om overvekt - det er en enorm gruppe bare det.

 

Det er rett og slett ikke mulig å isolere risikogrupper, og la alle andre fortsette som ingenting.

Måtte halve landet eller noe holdt seg isolert?


Det er svært mange som lever med kroniske sykdommer/tilstander som gjør ar de er i risikogrupper - men - som fremstår som friske i det daglige, og står i jobb.

Anonymkode: b9946...dcf

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...